Bouwverslag Happy Hunter

Hallo Hawser,

Ja, ik heb al eens een plaatje voorbij zien komen met een pontoon van Mammoet. Heb nog niet de intentie gehad om een sleepobject te bouwen, maar wie weet?? Ben in ieder geval wel benieuwd naar een plaatje van jou object.

Vriendelijke groet
Sjoerd

Ben ook erg benieued naar dat plaatje. Ook mijn HH zal tzt wat te slepen moeten krijgen. Hou me dus aanbevolen Hawser.

Mammoet ponton.

Etapje/Sjoerd,
Ik heb vanavond nog gesurft op het internet maar geen foto's van die pontons.
De Happy Hunter had als enige taak die transport pontons met lading te verslepen. Zodra de kou voorbij is restaureer ik mijn ponton en daarna zal ik het jullie melden. Ik zal nog zoeken naar foto's in het bedrijfsarchief. De ponton was nl zo geladen dat de Suezkanaal loodsen het transport eerst weigerden.
De vol en te hoog! In Bahrein ging het afzinken mis, viel scheef en ze borrelde af naar de bodem van de haven.
grt
Hawser

Up Date 42

Hallo allemaal,

Hierbij enkele foto's van de navigatieverlichting. Alle andere verlichting zit er ook op en functioneerd ( Na de nodige problemen door onkunde en niet geconcentreerd genoeg werken.) Aangezien alle LED verlichting op 12V werkt moet je uiteraard weerstanden gebruiken. Als je dan door bovengenoemde oorzaken 12V op een LED zet zonder weerstand heb je een probleem.:rolleyes: Aangezien alle verlichting al vastzat op de masten en deze uiteraard weer vervangen moesten worden, de nodige uren en @#$#%# later toch alles weer werkend gekregen. Na in het donker de verlichting te hebben aangesloten blijkt dat deze toch lichtelijk doorschijnt door de romp. Hier zal ik nog iets op moeten verzinnen. Mogelijk een laag verf aan de binnenkant ofzo. Affijn, zo vaak zal ze s,avonds niet varen en overdag zie je de verlichting evengoed wel.;)

full

Ook een kijkje in de stuurhut met gedimde, rode verlichting.
full

In de vorige Up-date beloofd dat ze de volgende keer niet meer zou glimmen. Wel, dat is inmiddels gebeurt en ze ligt er mooi bij. Mogelijk dat ik hier de volgende keer een foto van kan plaatsen. Tot dan,

Groet
Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Sjoerd. Dat is jammer man, wel weer wat geleerd. Dat doorschijnen komt bij bekend voor. Ik had de transparante deklampen 4x wit geschilderd voor een deel maar de lampjes schijnen toch door.

Ziet er weer gelikt uit Sjoerd.
Inderdaad jammer van de Leds, maar dat zijn de kosten niet. Het vele werk wat je er weer van hebt &U&^***(&*grrrrrr
Weet er alles van, ik draaide ook eens de rode en de zwarte draad om.

Maar lees ik doorschijnen door de romp????? Niet gaan schilderen, even beplakken met aluminium tape. Hier komt absoluut geen licht door heen.

@ Brecht
Bedankt weer.
@Stefan,
Ja, dat zie je pas als de lampjes gaan branden hè. Maar Paul heeft wel een bruikbare oplossing denk ik. Ga kijken of dat bij mij (nog) toepasbaar is.
@Paul,
Bedankt voor de tip. Ga kijken of dat bij mij ook lukt.

Gr
Sjoerd

Gewoon een laagje zwart aan de binnenkant (en daarna weer wit er overheen, staat netter als je de opbouw er vanaf trekt...) komt er ook geen licht meer door.

Geweldige oplossingen. Ga kijken wat voor mij het beste gaat. Heb nog wel een vraag voor de electro techneuten. Ik wil de spanning van de batterijen, 2 x 12V en 1 x 6 V af kunnen schakelen via een meerpolig relais. Deze wordt op zijn beurt weer geschakeld middels een Reed schakelaar. Wat ik eigenlijk wil weten is de stroom die in diverse situaties door de motoren getrokken wordt. Er zitten 2 stuks Robbe 755/40 motoren in. Het ( meerpolig) relais wat ik heb is, geschikt voor 7A continue en 10A gedurende hele korte tijd. Zou dit gaan?

Vr. Groet
Sjoerd

Nee, dat gaat niet. Als je naar het stroomverbruik van de robbe motoren kijkt, dan is dat 4,5A normaal en 8 A piek. Wat het stroomverbruik is bij blokkeren staat er niet expliciet bij, maar dat is normaal gesproken nog meer. Met simpel optellen kom ik dan op 9A normaal en je relais kan 7A normaal hebben. Je zult dat niet zo vaak doen denk je misschien, maar vergis je niet. Ga eenkeer wat slepen of stoom lekker buiten de haven om van de ene kant naar de andere, en je zit toch een aardige tijd richting max. vermogen. Dat zal niet meteen op 4,5A liggen, dat hangt af hoeveel vermogen je boot nodig heeft om op max. snelheid te komen, maar mijn punt blijft hetzelfde: zorg bij dat soort hoofdschakelaars en nood- afschakelingen ervoor dat je altijd het maximale vermogen kunt schakelen. Dan kom je niet voor verrassingen te staan dat er een contact van het relais niet goed contact maakt of dat er juist ern blijft plakken terwijl je denkt dat alles is afgeschakeld.

VrGr,

Theo

Ik heb hier ook problemen mee gehad. Ik had eerst een duo relais (12V en 6V circuit) van Robbe die 5A aankon. Bij vol gas schakelde deze relais uit. Nu heb ik 2 gescheiden (12V en 6V) enkele relais van Robbe die 16A aankan. Nu geen problemen meer met vol gas.
Voor alle duidelijkheid: ik heb ook 2x de 755/40 motoren met 2x robbe Rokraft 120 Navy.

Nee, dat gaat niet. Als je naar het stroomverbruik van de robbe motoren kijkt, dan is dat 4,5A normaal en 8 A piek. Wat het stroomverbruik is bij blokkeren staat er niet expliciet bij, maar dat is normaal gesproken nog meer. Met simpel optellen kom ik dan op 9A normaal en je relais kan 7A normaal hebben.

VrGr,

Theo

Hallo Theo, bedankt voor je reactie. Ik heb toch een vraagje over jou uitleg. Jij telt het opgenomen van de motoren bij elkaar op. Dan kom je resp. op 9 en 18 Amp. Het relais wat ik heb heeft 3 wisselcontacten. Zoals ik begrepen heb kan ieder contact deze 7 A hebben en 10A piek. Dat betekent volgens mij dat ik mijn drie accu's middels dit relais kan afschakelen. Eventueel kan ik je nog een schema sturen hoe ik het één en ander in gedachten heb. Iedere motor heeft zijn eigen accu en zijn eigen vaartregelaar. De accu's zijn verder ook nergens in het systeem met elkaar verbonden. Dit geldt zowel voor de plus als de min.
Hoor graag nog even van je.

Gr
Sjoerd

Ik neem aan dat je dan wel 7A per contact kunt schakelen? Dan zou het moeten willen, dan blijf je per contact onder het toegestane amperes. Hooguit kijken naar de sroom die door je motoren gaat bij blokkeren, en ervoor zorgen dat de zekering dan eerder kapot gaat dan je andere componenten, niet alleen je relais maar ook je regelaar en accu ed.
Wat de blokkeer stroom is van deze motoren dat weet ik niet, misschien dat een ander forumlid dat kan invullen.

VrGr,

Theo

Bij zulke motoren zal de 'stall current' ontiechelijk hoog liggen dus zekeren op 10A per motor en een relais van 17A per motor en accu, wel even checken of de aanloopstormen niet hoger zijn waardoor steeds je zekering eruit klapt :)

Maar persoonlijk denk ik dat een relais van 7A ook wel kan, zijn vrij robuust, voordat hier iets doorbrand ligt je zekering er volgens mij al uit?

Gr.
Pim

@Theo B,

Ik heb nog een soortgelijk relais gevonden maar dan met een continue stroom van 16A. Piekstroom ligt dan op 20A. Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik toch deze maar besteld. Dan moet het toch goedkomen nietwaar? Met de nodige zekeringen ertussen ben ik wel redelijk gerustgesteld.

@Dordtsebank,

Bedankt voor je reactie. Dit filmpje heb ik al diverse keren gezien. Staat bij mijn favorieten. Als je haar zo tekeer ziet gaan is ze toch wel redelijk stabiel. Krijgt weinig water op het verhoogde bakdek lijkt mij. Mooi om te zien.

Back