Bouwverslag Happy Hunter

Ik had een vraag over de verf wat is goede verf en waar kan ik die bestellen, en weet iemand toevallig de ral kleuren van de HH?

full

verschansingssteunen op het achterdek aan 1 kant geplaatst

Laatst bewerkt door een moderator:
Gister de verschansingsteunen op de andere kant gemaakt, en zal straks de spuigaten naast de stuurhut gaan klaar maken en ook daar de verschansingsteunen plaatsen denk in de loop van de avond dat ik er weer een paar foto's van plaats.

Vrijdag de verf binnen gekregen dus zodra de romp klaar is kan de eerste laag er op, maar dat zal pas met een week of 2-3 gebeuren. Wel mooi dat er hier op het forum meer mensen zijn die de HH hebben gebouwd, kreeg een mooi lijstje toe gestuurd met de ral nummers voor de verf mijn dank gaat uit naar Stefan:thumbsup:

Wat betreft de spuigaten naast de opbouw, de originele had 5 spuigaten, Robbe heeft besloten om er 6 in te maken. Jouw keus.
Ik zie dat je spuigaten op het sleepdek er al in hebt gemaakt. Ziet er netjes uit maar ook deze kloppen niet met de werkelijkheid. Waar jij een groot spuigat hebt zitten horen er 2 kleinere gemaakt te worden. In mijn bouwverslag kun je dit terugvinden. Dit is geen kritiek hoor!! Alleen er varen er al zo veel rond die niet correct zijn.

Oh dat was me eerlijk gezegt niet op gevallen, zal het straks eens opzoeken had alle foto's uit je bouw verslag al een paar keer bekeken maar kennelijk niet goed genoeg. Straks de plamuur er maar bij zoeken en dicht smeren. Ik zie het ook niet als kritiek, ik ben blij dat je het zegt kan het nu misschien nog vrij gemakkelijk veranderen.

Al weer een tijdje geen dingen geplaatst hier op het forum maar niet stil gezeten ben een tijdje met wat priegel werk bezig geweest wat niet echt wou op schieten, alle bedrading in de romp is geplaatst waar door er eindelijk een proefvaart mogelijk is. Ook het achterdek begint nu mooi vorm te krijgen, maar zo als heel vaak 1 foto zegt meer dan 1000 woorden dus hier een paar foto's.
full
full
full
full
full

Vanmorgen eerst de accu's aan de lader gegooid, en daarna begonnen met het spuiten van wat kleine dingetjes.
full

eerst in de kunstof primer gezet

full

daarna laagje voor laagje de grijze kleur aan gebracht (ral 7001)

Wat droogd die verf lekker snel, even een uurtje in zon liggen en het is droog. Kan ik vanmiddag mooi de proefvaart maken alleen nog even een locatie uitzoeken.

De locatie is uit gezocht, het is mooi weer, de accu's zijn opgeladen, de zender is vol en het het achterdek is waterdicht gemaakt. Kort om alles is klaar van voor de voor de eerste proefvaart.
full

het achterdek is waterdicht gemaakt had helaas geen vaseline meer, maar mijn broertje had de oplossing met kogellagervet.
full

de happy hunter staat klaar voor de eerste tocht buiten de badkuip om, ook heb ik de gaten voor de patrijspoorten dicht gemaakt met wat tape aan de binnenkant. Zou wat lullig zijn als daar juist water door naar binnenkomt terwijl je er alles aan doet om hem waterdicht te krijgen.

Vanmiddag de eerste proefvaart gehad, wat een mooi schip om mee te varen als je de motoren onafhankelijk van elkaar bediend in combinatie met de boegschroef is hij super wendbaar. Vrijwel geen druppel water in de romp dus dat ging goed, alleen een paar keer gehad dat de kruiskoppeling van de rechter moter een paar keer los ging dat moet ik nog even zien te verhelpen. Heb een paar foto's gemaakt maar die zijn niet helemaal goed gelukt mijn excuses daar voor ik heb de besten er tussen uit gezocht, en hoop deze week nog een keer te kunnen varen en zal proberen dan wat betere foto's te maken.
full
full
full
full
full
full

Vanavond nog even met de Hunter bezig om het probleem met de kruiskoppeling op te lossen, kwam ik er achter dat er 1 van de motoren vrij zwaar draait. Heeft iemand een idee hoe dat kan en hoe ik dat kan oplossen? Ook is de aandrijving van de boegschroef los gegaan, vanavond of morgen de oorzaak zien te vinden en op te lossen voordat ik weer verder ga met bouwen.

kwam ik er achter dat er 1 van de motoren vrij zwaar draait.
Ook is de aandrijving van de boegschroef los gegaan, vanavond of morgen de oorzaak zien te vinden en op te lossen voordat ik weer verder ga met bouwen.

Hallo Freek,
Wat betreft je eerste probleem, heb je dit vastgesteld met allebei de motoren los gekoppeld van je schroefassen? Indien ja, dan zou je de zwaar lopende motor een uurtje ONDERGEDOMPELD in schoon water langzaam kunnen laten draaien. Daarna de motor UIT het water droog laten lopen, een paar minuten, en dan verder laten drogen op bijv. een CV plaat. Na droging de lagertjes van de motor as heel licht smeren met een druppeltje olie. Als dit geen effect heeft dan is er meer aan de hand en moet de motor opengemaakt worden. Andere motor heeft dan waarschijnlijk de voorkeur. Draait één motor zwaarder indien gekoppeld aan de schroefas dan zit het probleem in de schroefas óf de uitlijning schroefas/motor.

Je tweede probleem komt helaas vaker voor bij boegschroeven. In geval van een boegschroef met schroefbladen is de as met het tandwieltje aan de onderkant losgekomen van de motoras. Daardoor is de motor niet meer gekoppeld aan deze as met als gevolg uiteraard dat de schroefjes ook niet gaan draaien.
Ook bij de zgn. lepel boegschroeven is het probleem vergelijkbaar. De lepel is losgekomen van de aandrijfas uit de motor met als gevolg dat het lepeltje niet meer draait. Mocht dit het probleem zijn stuur dan maar even een PB tje. Heb wel een oplossing hiervoor.

Na een tijdje toch weer een update van de bouw, het probleem met de motor is verholpen. De door sjoerd geopperde oplossing om de motor even onder water te laten draaien heeft goed geholpen, heel erg bedankt voor je idee. Ook de boegschroef doet het weer goed hier bij was het tandwieltje los gegaan van de motor as.
Maar onder tussen ook weer gebouwd, zo is de dek verschansing naast het bemanningen verblijf bijna af. Ook heb ik van het dek boven de sleep lier de reling klaar, als het solderen wat wil is het echt prachtig om te doen. Zo heb ik ook de kraansteun gesoldeerd die op dat zelfde dek komt. Ik zal morgen even wat foto's maken en hier plaatsen.

Vanavond nog snel ff een paar foto's gemaakt deze zet ik hier vanavond nog neer als alles lukt, vandaag niet gebouwd van wege het mooie en weer en andere verplichtingen op zo'n dag.
Morgen eerst de hobby kamer maar eens op ruimen, moet nu steeds zoeken naar bepaalde gereedschappen. En ik moet meer ruimte zien te krijgen voor nog een ander schip die er nog bij moet.

Hier de beloofde foto's.
full
full
full
full
full
full

ondertussen ook een begin gemaakt met de laadpluggen voor het 12v en 6v systeem met de schakelaars voor de laadstand en de gewone stand waarbij het systeem werkt.

Het probleem met de motor is verholpen. De door sjoerd geopperde oplossing om de motor even onder water te laten draaien heeft goed geholpen, heel erg bedankt voor je idee.Zo is de dek verschansing naast het bemanningen verblijf bijna af. Ook heb ik van het dek boven de sleep lier de reling klaar, als het solderen wat wil is het echt prachtig om te doen.

Hallo Freek,
Mooi om te horen dat dit geholpen heeft. Ik zie dat je een paneeltje hebt gemaakt om je accu's te activeren en anderzijds om ze op te kunnen laden. Ikzelf gebruik hier altijd een relais voor. In het geval van 3 accu's een relais wat 3 verschillende systemen kan schakelen. Neemt minder ruimte in en in totaal wat lichter. Het relais schakel ik dan ook nog eens met een magneetschakelaar die ergens onder het dek zit. Hierdoor hoef je niet de opbouw er steeds af te halen als je het systeem in wilt schakelen. Mocht je dit wat lijken kan ik je hiervoor wel een schemaatje geven.
Wat betreft je railingen, mooi gemaakt. Ik neem aan dat de railingpaaltjes in je bouwpakket zitten? Logisch dat je deze dan gaat gebruiken. Bij een volgend model zou ik overwegen om andere ( geëtste) paaltjes te gebruiken. Deze ogen veel meer zoals ze op het echte schip zijn gebruikt. Voor de rest ga je lekker lijkt mij. Blijf je volgen.

Back