Bouwverslag Havenpatrouilleboot Douane 'Grote Stern'

De originele motorsteun beviel niet (en moest toch worden aangepast, omdat de assen niet in één lijn lagen)

afb11771.jpg

Even heb ik een aluminiumvariant overwogen

afb11772.jpg

Maar uiteindelijk heb ik een steun "uit één stuk" verzonnen

afb11773.jpg

Het definitieve ontwerp uit RVS

afb11774.jpg

afb11775.jpg

Om de motorsteun goed te kunnen monteren heb ik onderin het schip extra hout ter versteviging gelijmd

afb11776.jpg

... nu kon ik er nog bij, na het lijmen van de scheepshuid niet meer

Het bekleden van de romp:

Uit 0,8mm vliegtuigtriplex de beplating gesneden

afb11777.jpg

en dan met behulp van heeeel veeeeel naalden monteren (helaas hadden we alle handen nodig om de beplating in de juiste vorm te houden, dus van het daadwerkelijke monteren heb ik geen foto's. Het was vast een grappig gezicht om ons zo bezig te zien :lol: )

afb11782.jpg

afb11783.jpg

Het echte schip heeft vast buikpijn :cry: , door mijn VOODOO behandeling :lol:

Aan de achterzijde ter versteviging van de schroefas een wig ingelijmd

afb11784.jpg

En nu maar wachten tot alles droog is voordat ik met de zijkanten kan beginnen.

In de tussentijd even de bootstandaard in elkaar gezet
afb11785.jpg

Zoals je ziet (aan de lijnen op het hout) is deze ook anders dan het originele ontwerp (maar dat zijn jullie inmiddels wel van mij gewend, toch? :lol: )

U bouwt snel zeg;). maar ik heb een vraagje misschien heel dom
hoor maar: Op uw vorige post staat de motor en daar zit zo'n wit
soort van draad omheen, wat is de functie daarvan?

groetjes Jon

Rc_Freak_123 zei:
U bouwt snel zeg

Thanx! 8)

Rc_Freak_123 zei:
Op uw vorige post staat de motor en daar zit zo'n wit soort van draad omheen, wat is de functie daarvan?

Het is een "tie-wrap" of "kabelbinder" er zijn vele namen voor. Het dient in mijn geval om de motor vast te houden (het deel dat uitsteekt, moet nog worden afgeknipt, maar ik moet ook de bedrading nog solderen, dus het is nog niet helemaal klaar). Hieronder heb ik een afbeelding van de tiewrap geplaatst, hopelijk beantwoord dit jouw vraag:

tiewrap.gif

Ik heb ook wel eens motoren gezien die met een grote postelastiek vastzaten, dit is een beetje hetzelfde idee, maar veel betrouwbaarder en de motor zit vaster!!!!

Arnold

ben benieuwd naar het eindresultaat
begin beloofd wat mooie boot
er zijn nog betrouwbaardere methodes om je motor vast te zetten namenlijk met twee schroefen in de voorkant aan een motor steun :wink:

groeten Gerjan

SMB rompen uit Bladel is bezig met een romp van de visarend. Als het goed is komen er ook tekeningen bij beschikbaar. Wordt wel voorjaar, maar voor de liefhebbers iets om in de gaten te houden.

ziet er goed uit, ik vind het allemaal mooie booten en heb meegevaren en gegeten :D aan boord van de visarend (conexies :) ). en ook nog met de RIB gevaren. :twisted:
ik ga dit draadje in iedergeval volgen.

hier mijn mini visarend, varend!
afb12004.jpg

Groeten Halmar

@Halmar: :thumbsup: Mooie V(is)arend! zulke connecties wil ik ook wel :lol:

Ik ben van de week weer bezig geweest aan de "grote Stern", dus hierbij weer een update:

"normaal gesproken" is het de bedoeling om de zijbeplating in de opening te lijmen die is ontstaan door de uitstekende onderbeplating (hmmm, beetje lastig uitleggen :roll: ). Dit ging in mijn geval voor diverse problemen zorgen, dus ik heb de onderbeplating Vlakgeschuurd en de zijbeplating daar overheen gelijmd.

Het grove schuurwerk met de Dremel-kloon (in mijn geval van B&D 8) )
afb12171.jpg

Daarna het fijne schuurwerk met de "Mouse"
afb12172.jpg

Om wat meer houvast (groter lijmoppervlak) te hebben een versteviging in de voorzijde van de romp gelijmd
afb12173.jpg

Nu kan de zijkant gelijmd worden (incl. wederom een VOODOO behandeling)
afb12174.jpg

en na een dagje drogen de andere kant
afb12175.jpg

Na het verwijderen van de spelden kan een schuren beginnen (let ook op de enorme berg stof die eraf is geschuurd :? )
afb12176.jpg

... met het volgende resultaat (ik ben er erg tevreden over 8) )
afb12177.jpg

:idea: Even een tip tussendoor

Om onderdelen mooi vlak/haaks te schuren heb ik de volgende simpel truuk. Op een vlakke tafel een stuk schuurlinnen vastmaken (hier met lijmklemmen) en het te schuren object er overheen bewegen. Je onderdelen zijn dan mooi vlak!

afb12178.jpg

Voordat de romp in de epoxy wordt gezet, moet ik eerst nog even wat onderdelen monteren (extra t.o.v. het bouwplan). Ik had het idee om trimvlakken te monteren omdat deze ook op het echte schip zitten én omdat de boot van onze modelbootmentor (leuk woord hè André) extreem met z'n kont in het water vaarde (als je plotseling "Gas" gaf leek het wel of de boot eerst rechtop ging staan en dan pas vooruit ging bewegen). Inmiddels heeft André mijn idee afgekeken :wink: en ook trimvlakken gemonteerd en dit blijk goed te helpen, het model vaart nu heel goed (onlangs zelf even mogen proberen)

afb12179.jpg

om te zorgen dat de trimvlakken goed in lijn liggen met de onderzijde van de romp, heb ik hier met elastieken twee latjes bevestigd, waaraan ik de trimvlakken vast klem (het stukje papier er tussen is om te voorkomen dat de latjes aan de trimvlakken worden vastgelijmd :wink: )

na een dagje drogen zitten de trimvlakken goed vast en kunnen de verstevigingen worden gelijmd (in het echt zijn dit de hydraulische cilinders waarmee de trimvlakken zijn te verstellen). Ook heb ik het "zwemplateau" gemonteerd
afb12180.jpg

Nu nog een beetje plamuren en de romp is klaar voor de epoxy behandeling
afb12181.jpg

afb12182.jpg

JA ja, het begint nu op een boot te lijken :lol: Binnenkort meer....

Dr.Evil zei:
:idea: Even een tip tussendoor

Om onderdelen mooi vlak/haaks te schuren heb ik de volgende simpel truuk. Op een vlakke tafel een stuk schuurlinnen vastmaken (hier met lijmklemmen) en het te schuren object er overheen bewegen. Je onderdelen zijn dan mooi vlak!

Dat is inderdaad een handig truukje :D Ik gebruik 'm ook altijd, alleen dan wikkel ik een stuk schuurpapier om een blokje resthout oid.

Scheepje ziet er verder mooi uit zeg!!

Gr., Mennojan.

mennojan zei:
Ik gebruik 'm ook altijd, alleen dan wikkel ik een stuk schuurpapier om een blokje resthout oid.

Dat doe ik ook met een stukje resthout of een schuurblokje, maar het is erg moeilijk om een stuk hout netjes "uit de hand" vlak te schuren over een langere afstand. Probeer maar eens een rechte lijn te tekenen van ca. 50 cm of langer uit de vrije hand. we maken dan vaak een (flauwe) bocht. Om dit probleem op te lossen heb ik het "vlak schuren op de tafel" verzonnen (of beter gezegd ontdekt :wink: ) wellicht hebben jullie er wat aan :thumbsup:

Sorry :oops: dat ik niet eerder aan een update ben toegekomen, maar er zat een beetje :xmas: enzo tussen :D

inmiddels staat de romp in de epoxy (pfew wat een lucht komt daar vanaf zeg)
afb12780.jpg

afb12781.jpg

Ook ben ik aan de opbouw begonnen, hier de ventilatiekokers voor op het achterdek
afb12782.jpg

in onderdelen
afb12783.jpg

met de verstevigingen (luciferhoutjes, zonder kop uiteraard :wink: )
afb12784.jpg

bijna klaar

en ook de opbouw/cockpit is al een stuk verder
afb12785.jpg

in onderdelen
afb12786.jpg

gedeeltelijk gelijmd
afb12787.jpg

detail achterzijde (let op de "opliggende deur", de functie van het gaatje boven de ramen, wordt later duidelijk :wink: )
De opbouw is nu zover mogelijk af. nu moet ik het interieur erin bouwen (dan is het wel zo handig dat het dak er nog niet opzit)

Ook heb ik "geïnvesteerd" in een bemanning
afb12788.jpg

dit is een goedkoop setje "made in china" soldaatjes en voertuigen. Een aantal soldaatjes zal dienst gaan doen als bemanning, hiervoor zal ik ze bewerken en ontdoen van wapens en granaten (schijnt niet tot de standaard Douane-uitrusting te behoren 8) )

Later meer...

hoi mr. Evil,

ik zag dat je je boot met epoxy had behandeld. dit wil ik voor mn boten ook gaan gebruiken maar waar kan ik dat halen en van welk merk is het??

gr,
wouter zzw

Ten eerste wens ik iedereen het allerbeste voor 2005! (vooral veel bouwplezier :lol: )

Wouter, De Epoxy was van Alabastine (twee componenten: een blik met de epoxy en een tube met verharder). Ik weet niet precies waar ze het gekocht hebben (was incl. bij de cursus), maar waarschijnlijk gewoon bij de Gamma o.i.d. Mocht het daar nou niet te krijgen zijn, laat het dan even weten, dan zal ik het nog even navragen. Kan je hier wat mee?

hoi dr.evil

dank je wel ik zal morgen eens bij de plaatselijkebouwmarkt gaan kijken of ze het in vooraad hebben. :pim: helemaal goed gaat ons regelen en bedankt he??
gr,
wouter

Die "epoxy" van Alabastine van de bouwmarkten
is GEEN Epoxy, maar polyester-hars, stinkt als een gek.

Gerwin Brommer

Update:

Zoals al eerder in dit bouwverslag aangegeven wil ik een aantal "verbeteringen" :wink: aanbrengen t.o.v. het origineel. Zo leek het mij wel handig om een hydraulische kraan op het achterdek te hebben om bijvoorbeeld objecten uit het water te tillen.

Dus ging ik aan de slag met een bemanningslid (voor de verhoudingen) en een beetje fantasie en kwam met het volgende ontwerp
afb13102.jpg

na een beetje zagen en schuren, had ik deze onderdelen
afb13103.jpg

Even lijmen en voila, een mooi kraantje voor op het achterdek
afb13104.jpg

Ook is het de bedoeling om een reddingsvlot te monteren. Na een beetje rondkijken kwam ik een perfecte maat vlot tegen (immers kopen is niks aan, een deel van het plezier komt uit het verzinnen van oplossingen en het zelf maken van de onderdelen). Een oude kwast (was toch keihard geworden) zou als "vlot-donor" :lol: dienst gaan doen.
afb13105.jpg

en hier staan de onderdelen op het achterdek
afb13106.jpg

Het kastje waar het bemanningslid bijstaat dient als controlepaneel/bediening van de kraan.

Back