Bouwverslag Havenpatrouilleboot Douane 'Grote Stern'

@ adam: je kunt inderdaad beter zorgen dat er geen bedrading in de buurt van de koppeling komt, maar het is een klein bootje met een redelijke hoeveelheid bedrading als ze dadelijk af is, dus het is meer als voorzorg :wink: Ik denk wel dat ze af is op 5 Mei, maar ik denk niet dat ik naar de werkschependag kan komen :cry: (erg ver weg en niet veel later heeft onze club, waar ik voorzitter van ben een belangrijke demonstratie bij een zeer bijzonder bedrijf 8) vertel ik later wel wat meer over :wink: )

@ MarcoB: dit is inderdaad een hele ingewikkelde manier om twee LED-jes te laten branden, maar dat is ook niet de bedoeling. Ze moeten om en om knipperen om een zwaailicht-effect te krijgen. Dat kan ook met een a-stabiele multi-vibrator :hammer: sorry maar zo heet dat nu eenmaal, alleen om dan de frequentie te veranderen, moet je meerdere componenten vervangen. De schakeling die ik nu gebruik was met een potmeter te regelen. Dus even instellen de weerstandwaarde meten met een multimeter en vervangen door een vaste weestand en klaar :wink:
De overige LED-jes worden wel gewoon met een simpel weerstandje aangesloten.

Mini-update:
Ik kon het gisteren toch niet laten om mijn kraan en controlepaneel even in de lak te zetten...
afb19257.jpg

... voor de oplettende kijker, het is inderdaad "Magma Rood 547" van Opel. Ik had al jaren niks meer aan modelbouw gedaan dus de meeste potjes verf, waren hard of "rubber achtig" geworden :? En toen zag ik dit busje "touch-up paint" staan :lol: Hier niet voor bedoeld, maar het werkte perfect :wink:

Nog een vraag wat staat daar naast die beschermkooi , dat met die inhammen.
Is dat een batterijhouder of iets dergelijks??????? :?:

@ F. van Gent: het printje is aan de onderzijde al voorzien van diverse componenten, dus dit is echt het meeste compacte formaat dat mogelijk is. YEP, dat ding met de inhammen is de batterijhouder voor 6 oplaadbare 1,2V 1800 mAh AA-baterijen (7,2 V)

Korte update:

Inmiddels ben ik druk aan het grondverven geweest, met dit als resultaat:

de eerste laag grondlak op de romp (opbouw is al 2x gedaan)
afb19575.jpg

na een 2e laag op de romp en een 3e voor de opbouw (incl. tussentijds schuren/plamuren), begint het erop te lijken :wink:
afb19576.jpg

...op de achtergrond een poster van de Jules Verne, meegenomen uit Dortmund door een van de leden van onze club.

Het vloekt een beetje, want door die achtergrond foto van de Verne lijkt het opeens een gigantisch lompe bak :S

Maar waarvoor doe je de grondlak 2 keer? ik dacht altijd dat 1 x genoeg is!

Dikkie zei:
Het vloekt een beetje, want door die achtergrond foto van de Verne lijkt het opeens een gigantisch lompe bak :S!
:cry: Ik WAS juist heel tevreden met het resultaat :( De romp en opbouw zijn nu heel strak 8)

Dikkie zei:
Maar waarvoor doe je de grondlak 2 keer? ik dacht altijd dat 1 x genoeg is!
Beter twee keer een dun laagje dan in één keer een hele dikke laag :wink: Ik was niet 100% happy met sommige plekken, dus even schuren en nog een dun laagje 8)

Hoi

Ik doe het iderdaad ook twee keer mooier resultaat ik doe graag op dingen me best dan dat ik ze af raffel.

Groetjes Justin

Ik doe ook altijd me est i.p.v. dat ik iets af raffel, maar ik heb werkelijk altijd gedacht dat 1x genoeg was. Eerstvolgende boot word dus 2x gedaan! :)

Dit keer een iets andere update dan jullie van mij gewend zijn :wink: namelijk over schepen van mede-grote-stern-bouwers :lol:

Inmiddels zijn de schepen van "mede-cursisten" Boy en Terry klaar. Beiden zijn "iets" :) anders dan de originele Grote Stern.

De versie van Boy (vorige week, 23-4 voor het eerst gevaren) heeft naast een andere opbouw een marine tintje gekregen:
afb20203.jpg

... de stukjes tape op het achterdak zijn inmiddels uiteraard vervangen door een ander oplossing :wink:

De versie van Terry (gisteren, 30-4 "onthult") is in een amerikaans kustwacht-jasje gestoken (met een beetje hulp van André en Gerard, de organisatoren van de cursus):
afb20204.jpg

Gisteren (Koninginnedag) een demonstratie gegeven in Vlaardingen direct langs de Maas, en de Grote Stern twee maal in "real life" voorbij zien varen (helaas nèt te laat om foto's te maken :( ), dus het begint weer te kriebelen. Volgende week wat inkopen doen (verf, stekker, e.d.) dus hopelijk binnenkort weer een update over mijn eigen scheepje.

P.S. inmiddels is ook een link naar dit bouwverslag opgenomen op http://home.wanadoo.nl/wlm/ dé site over douanevaartuigen 8)

ziet er allemaal erg mooi uit !
lijkt mij wel een leuk modol om te bouwen maar zijn de bouwtekeningen die jullie / U op de club heben gebruikt ook beschikbaar voor ons / mij (niet leden)?

Groeten Gerjan

@Gerjan: Yep tekeningen zijn beschikbaar, PB-tje is onderweg

Inmiddels is dit bouwverslag al ruim 4000 keer bekeken 8)

Nu weer een update:
De witte onderdelen zijn inmiddels in de lak gezet (maar niet goed te zien, immers de grondlak was ook al wit :? ). Het grijs daarentegen valt wel goed op
grijs%20verf.jpg

... en dan kan je jezelf niet inhouden om te zien of het wat wordt 8)
testfitting.JPG

Inmiddels heeft ook de rialing een kleurtje gekregen
railing%20verf.jpg

De waterlijn is al afgetekend
waterlijn.jpg

waterlijn%20detail.jpg

onder de waterlijn wordt het schip rood en daarboven groen.

en ook op het electronica-front is er niet stilgezeten :lol:
electronica%20los.jpg

losse onderdelen

electronica%20ingebouwd.jpg

alles ingebouwd (dit "kistje" komt op het dak te staan)

electronica%20alles.jpg

al het soldeerwerk bij elkaar. pfew dat was een hoop werk

Ook het kunnen besturen van de boot is wel aardig, dus ook aan de stuurservo is gedacht :lol: (hier samen met de ontvanger)
roeraansturing.JPG

Dit was het voor deze keer, tot de volgende update!

Waar is dat plaatje voor op het dak voor met die ledjes, zwaailichten of iets anders?

Anyway het wordt echt wel wat ;) wees daar niet bang voor!

Netjes hoor Dr Evil. (noemen ze je ook zo in het echte leven, slik 8O )
Ben benieuwd naar het eindresultaat.

@ Dikkie: YEP het "kistje" op het dak bevat de electronica voor de zwaailichten, schijnwerpers en markeerlichten. Achteraf was het wellicht makkelijker geweest om dit ietsje groter te maken, het is nu wel erg krap allemaal :|

@ Wiggie: Dr.Evil is een alias die ik bij meerdere fora gebruik en is afgeleid van de Austin Powers films MUHHAHAHA. Nee, in het echte leven noemt men mij gewoon John :wink:

Nu druk met verfwerk, dus binnenkort weer een update...

Zoals beloofd hierbij de "verf-update" :lol:

eerst heb ik de "raamrubbers" gekleurd met een merkstift
raamrubbers.jpg

Striping:
de striping is inmiddels aangepast aan de overige douane voertuigen, want "vroeger" zag de Grote Stern er zo uit...
striping%20oud.JPG

... en nu, zo:
striping%20nieuw.jpg

met ander woorden, heel wat meer afplak- en verfwerk :|

eerst de groene striping afplakken (met een voorbeeld op de achtergrond)
striping%201.jpg

...dan groen verven...
striping%202.jpg

...en de afplakband verwijderen...
striping%203.jpg

...na een dagje drogen, de gele banen afplakken...
striping%204.jpg

...schilderen...
striping%205.jpg

...en verwijderen (het geel is wel egaal, maar weerspiegeld de flits uit de camera)...
striping%206.jpg

inmiddels is ook de verlichting (LED) in het dashboard ingebouwd (dashboard van onderen gezien)
dashboard%20onder.jpg

binnenkort weer meer...

Back