Bouwverslag Havenpatrouilleboot Douane 'Grote Stern'

Ontzettend gave bouwverslag!! :thumbsup:
Voordeel van die bootjes is dat bij een foute stuurbeweging niet alles voor niets gemaakt is :lol:

Voor het nog fijnere schuurwerk heeft "thoFri" de Oral-B -Mini Schuurder uitgevonden.
afb12833.jpg

Dat komt bij dit project vast van pas ;)

Het is even stil geweest rondom de bouw van de Grote Stern... waarvoor excusses :oops:

Maar met een reden. Een vriend van mij zag dat ik met deze boot bezig was en ineens ging het modelbootvirus bij hem ook "kriebelen" (of is het jaloezie? ... :lol: geintje Erik!). Hij heeft het plan opgevat om een model te bouwen in 1:200 van de Heemskerck, een (oud) containerschip van P&O Nedlloyd.

afb13983.jpg

Een erg slank schip (zeker in verhouding tot de moderne containerschepen), maar erg lastig als beginnersproject. Dus heeft hij mij aangewezen als "projectmanager" :lol: ik had immers een "modelbootcursus" gevolgd.

Erik is (CAD) tekenaar/constructeur en geen newbie op het gebied van schepen e.d. maar het tekenen van de spanten (in 3D) viel toch tegen (vele tientallen uren werk), maar afgelopen week was het dan zover en konden in mijn clubhuis... ehhhh kelder :wink: de eerste spanten worden gezaagd...

afb13984.jpg

de eerste zaagsnede is altijd "eng"

afb13985.jpg

Erik met de oogst van een avondje zagen (de eerste 4 spanten ... van de in totaal 36 8O )

Het is de bedoeling dat Erik zelf een bouwverslag gaat maken, maar ik kon het niet laten om alvast een eerste aanzet te geven :wink:

Terugkomend op mijn eigen schip, kan ik jullie melden dat de bouw (op het oog althans) niet erg opschiet. Inmiddels ben ik met wat details en de electronica e.d. beziggeweest, maar daar is weinig aan te zien, dus deze zaken helemaal klaar zijn, houd ik jullie hier weer op de hoogte

mr evil,

als jullie dan samen gaan varen dan je heb ook wat te doen...

gr, wouter zzw

als in een haven gaat inklaren(afmeren) komt de douane aan boord om de drankkast te verzegelen in verband met smokkelen....

gr,
wouter zzw

Ohhh, bedoelde je het zo

Enige "nadeel" is dat mijn Grote Stern veel groter is (schaal 1: 43 t.o.v. 1:200) of dat juist goed voor het natuurlijk overwicht :lol:

Een kort update dit keer. Gisteren na enige tijd weer verder gegaan met de "Grote Stern", althans dat was de bedoeling...

Begonnen met de verlichting (én zwaailichten), hiervoor gebruik ik massief plexxiglas. Dus met de cirkel-/afkortzaag een stuk 10mm plexiglas aan het zagen en dat ging best goed (de eerste paar zaagsneden) totdat de zaag "hapte" en het werkstuk met "redelijke" kracht weggooide :(
gevolg:
* een stuk plexiglas met een paar happen eruit (en een tand uit het zaagblad erin)
* twee tanden uit het zaagblad gebroken
* een stukje uit de aluminium werkstukgeleider gebroken
* een vloer met bloed
* een blauwe plek en snee in mijn duim
* een stuk vel uit (of beter gezegd een gat in) mijn wijsvinger

kortom niet echt een lekker klus avondje :( AUW

Bijkomend nadeel is dat ik normaal alle vingers gebruik tijdens het typen en dat dat nu wat moeilijk gaat. Gelukkig vallen mijn "verwondingen" mee en kan ik binnenkort weer verder.

Hopelijk tot gauw!

Tja... Plexiglas is rotspul om machinaal te bewerken. Met de hand gaat het langzamer, maar wel beter. Enfin, een leer voor de volgende keer, zullen we maar zeggen!

Beterschap!
(Was al blij dat je bericht niet in rood was getypt... :wink: )

Hoi Dr.Evil,

foutje kan gebeuren.

belangrijke zaken bij machinaal verspanen:

1, draag de juiste beschermings middellen: een veiligheidsbril, voor de langharige onder ons een haarnetje of naar de kapper gaan. Gebruik een opgeruimde werkplek en neem de tijd.

2, gebruik het juiste gereedschap. Daar hoort ook een goed boorklem bij om het werkstuk in te klemmen tijdens het verspannen cq boren.

3 gebruik koelmiddel cq smeermiddel tijdens het verspannen. Elk materiaal heeft een specifiek koelmiddel cq smeermiddel nodig. Metaal boren met een snijpasta te krijgen bij de ijzerwinkel. Aluminium kan ook met petroleum gekoeld worden dit stinkt wel maar is wel perfect en goedkoop. Bij kunstof is het van belang dat de tempratuur laag gehouden wordt, dus lage toerentallen en koelen met water of een ander koelmiddel.

4, Gebruik een tabel met de juiste toerentallen bij elke diameter en materiaal. Ik zal eens kijken of ik er nog 1 kan vinden uit mijn opleidingstijd en zal hem dan inscannen en hier posten.

5 en belangrijkste: gebruik je gezonde verstand. Beter een beetje langer werken dan opnieuw beginnen met een vinger of oog minder.

André

Ja ja ja, achteraf weet iedereen hoe het moet :)

Gelukkig zijn de verwondingen snel en goed genezen (nog niet helemaal over, maar ik heb er nagenoeg geen last meer van)

Ik ben nu met een aantal zaken tegelijk bezig aan de boot (zwaailichten, interieur, bemanning, etc.) maar als ik met één van deze zaken ver genoeg gevorderd ben, dan plaats ik weer een update.

Aluminium boren; gaat uitstekend met spiritus.
Petroleum stinkt zo hard.
Verders gaat het prima zie ik wel.
Zal wel niet zo lang meer duren dacht ik zo.

Hmmm, het is al weer een hele tijd gelden dat ik hier een update meldde, maar ik had daar goede redenen voor (althans dat denk ik toch :wink: )

In de tussenliggende tijd ben ik gekozen als voorzitter van de lokale modelbootclub, hiervoor ben ik inmiddels ook een geheel vernieuwde site aan het ontwikkelen (binnenkort meer info)

De P&O Heemskerck van Erik die dit schip in mijn kelder aan het bouwen is schiet al aardig op...
afb18181.jpg

(op de achtergrond is nog net de Grote Stern te zien :lol:

...en oh ja, tussendoor moet ik ook nog wel eens iets doen wat op werken lijkt 8)

Anyway, hier de huidige stand van zaken:

Enige tijd geleden heb ik het dek ook in de epoxy (polyesther-hars) gezet. Echter deze (ander merk) epoxy bleek niet goed uit te harden :evil: resultaat een verschrikkelijke chemische damp in mijn huis, die het midden hield tussen kattenzeik en bleekwater :mad: en na een week nog een plakkerig dek :( Dus alles maar afgestoken (scheermesje) en opnieuw een laag aangebracht van het goeie spul :wink:

Toen verder met de opbouw, na wat passen en meten (de ramen op de tekening, klopte niet helemaal (sorry André :? )
afb18182.jpg

afb18183.jpg

...op het dak zie je een opbouw waar de elctronica voor de verlichting in verstopt zal worden. Op de "spoiler", komt de antenne...
afb18185.jpg

... hiervoor komt ook de Radarkoepel (Radome) die ik heb gemaakt met een gatenboor en een "surprise-ei"...
afb18184.jpg

... dit loste direct het "radarprobleem" op. Ik had geen ruimte om een motortje in te bouwen om een radar te laten draaien, maar nu is dat niet meer nodig :lol:

Het achterdek heb ik voorzien van een "slotje", zodat het dek niet open kan tijdens het varen. ook zie je heir de schakelaars om de diverse verlichting te schakelen
afb18189.jpg

vanaf de bovenkant ziet het er zo uit...
afb18191.jpg

...en tijdens het varen wordt dit afgedekt door een kast...
afb18193.jpg

Ook is een begin gemaakt aan het interieur...
afb18196.jpg

... links het dashboard (wordt verlicht) en rechts het radarscherm (uiteraard ook verlicht 8) )
afb18197.jpg

En een (nep) anker...
afb18198.jpg

Pfew, dit was het even voor dit moment, binnenkort meer...

Later :bye:

"iets dat op wrken lijkt"

sterker nog, het is werken :) ik vindt dat ei trouwens wel leuk gevonden, beetje in de sfeer van pasen enzo :)

Ja, daar zijn we weer :lol: met een nieuwe update...

Allereerst: Dikkie gecondoleerd met het verlies van je opa :(

om terug te komen op de vorige post, de radarkoepel (Radome) gaat er zo uitzien
afb19199.jpg

In de "kast" waar de radar op staat komt ook de electronica voor de zwaailichten te zitten. Het idee was om een bestaand stukje electronica te gebruiken uit een goedkoop armbandje met LED-jes erin...
afb19200.jpg

... maar dit beviel niet echt en ik zou dan 2 boord-spanningen moeten maken, dus dan maar iets anders zoeken. Op Circuitsonline.nl kwam ik een aardige schakeling tegen...
afb19201.gif

na een beetje experimenteren...
afb19202.jpg

... kwam ik met het volgende prototype (waarden van condensatoren en weerstanden zo aangepast dat ze in mijn schip het beste werken)
afb19203.jpg

... na een beetje denkwerk (hoe the hell gaat dit op een zo klein mogelijk printje passen :wink: ) is de schakeling nu klaar voor inbouw...
afb19204.jpg

... hierover later meer :lol:

Inmiddels is ook weer een beetje verder gewerkt aan het binnenste van het schip, nl. een "beschermkooi" voor de koppeling (beetje lullig als je bedrading door de schroefaskoppeling wordt "opgevreten" :wink: )
afb19205.jpg

... en het hout is in de blanke lak gezet (dan wordt het niet zo'n zooitje als er een beetje water inkomt of vet wordt gemorst uit de assen :wink: )
afb19206.jpg

en voor de buitenkant is de railing gemaakt. in onderdelen...
afb19207.jpg

... en aan elkaar "gebakken" :lol:
afb19208.jpg

en als laatste voor deze update, heb ik ook al een aantal kleine onderdelen in de grondverf gezet
afb19209.jpg

dit was het voor nu, tot de volgende keer :bye:

Dr.Evil zei:
nl. een "beschermkooi" voor de koppeling (beetje lullig als je bedrading door de schroefaskoppeling wordt "opgevreten" :wink: )

Je kan natuurlijk ook je bedrading zo aanleggen dat het niet door de
koppeling kan komen gegrepen kan worden :lol:

Bron aanpak is beter dan symptoom bestrijding 8)

is ze af trouwens op 5 mei?

Hoi Evil,

Ik vind dat je erg netjes bouwt. Daar kan ik nog wat van leren. Wel heb ik mij een beetje verbaast over de ingewikkelde schakeling om twee ledjes te laten branden. Ik zet een ledje altijd in serie met een weerstand en klaar is kees. Je kent immers de spanning die je hebt en het stroomverbruik. je kunt de waarde van de weerstand dan uitrekenen. Wel even rekening houden met de spanningsval over het ledje.
Maar misschien heb ik iets niet goed begrepen uit jouw verhaal.

Groeten, Marco

Back