Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Hey Ron Scheepsbouwer,

Ik hoop niet dat je nu van mij het idee krijgt dat ik dit project maarzo even wil "Afragelen" Want dit is niet het geval. Natuurlijk wil ik ook een mooie schip bouwen. Ik ben alleen niet iemand die graat zit te wachten op onderdelen. Ik wou alleen graag wat advies hierover, en die heb ik gekregen en ga ik ook opvolgen door gewoon aan deze kit te blijven werken. Bedankt daarvoor :-D Ik hoop dat ik hier nog mag blijven posten om advies en tip van de bouw van de HMS Victory van Deagostini.

Het is overigens van kinds af aan al een droom van mij geweest om een dergelijk modelschip te bouwen. Hoewel ik de RMS Titanic al gemaakt heb zie ik hierin toch een hele nieuwe scala aan uitdagingen.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar jou Barkas Ron Scheepsbouwer.

Hey Ron Scheepsbouwer,

Ik hoop niet dat je nu van mij het idee krijgt dat ik dit project maarzo even wil "Afragelen" Want dit is niet het geval. Natuurlijk wil ik ook een mooie schip bouwen. Ik ben alleen niet iemand die graat zit te wachten op onderdelen. Ik wou alleen graag wat advies hierover, en die heb ik gekregen en ga ik ook opvolgen door gewoon aan deze kit te blijven werken. Bedankt daarvoor :-D Ik hoop dat ik hier nog mag blijven posten om advies en tip van de bouw van de HMS Victory van Deagostini.

Het is overigens van kinds af aan al een droom van mij geweest om een dergelijk modelschip te bouwen. Hoewel ik de RMS Titanic al gemaakt heb zie ik hierin toch een hele nieuwe scala aan uitdagingen.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar jou Barkas Ron Scheepsbouwer.

Ja natuurlijk het was niet verkeerd bedoeld.
Maar als je een andedre kit koopt is hij toch anders.
Het gaat hier specifiek over da deagostini victory.
En natuurlijk blijf je welkom.

Groet ron

Hallo Ron,

Zelf ben ik nog niet begonnen met de bouw, ik wacht eerst nog op de levering van de gereedschappen, maar als beginneling heb ik eerst wat onderzoek gedaan naar het beplanken van de romp. Ik vroeg me af op welke wijze je de huidplanken in vorm wil houden bij het op de romp zetten. Gebruik je hiervoor punaises die je in de spanten drukt?

Vriendelijke groet,
Hans Aartsen

Juist precies zoals het hier wordt gedaan.

full

Dit bedoelde ik in je prive bericht hans.
Groet ron

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit even te denken over het stroken, afschuinen van de spanten om de latjes goed te laten passen, van het schip. Het is belangrijk dat de latjes goed aansluiten op alle spanten, maar tegelijkertijd moet je ook niet teveel weghalen want dan veranderd de vorm van het schip. Nu word vaak als tip gegeven om er een van de latjes er langs te houden. Met de bouw van de Titanic vond ik dat vrij lastig want ik sprong telkens weer terug naar een al eerder afgemaakte spant, daarbij het idee krijgend dat ik teveel deed.

Nu is mijn vraag aan de ervaren bouwers hoe jullie dat doen. Is het ervaring en gevoel dat zorgt dat jullie precies genoeg weghalen of hebben jullie nog andere technieken of regels die gebruiken, aanhouden?

Beplanking

Ik zit even te denken over het stroken, afschuinen van de spanten om de latjes goed te laten passen, van het schip.

Kijk eens op de engelse site van deagostinie.

Je moet bij het onderste baterijen dek beginnen naar het bovenste dek.
Hier vind je nagenoeg geen problemen Dit is recht toe recht aan.

Daarna begin je weer van af je onderste plank naar de kiel.
Vanuit het middenschip begin je eerst naar het achterschip
dan naar de Boeg. Het wordt heel nauwkeurig uitgelegd.
Maak het niet te mooi zoals bij de Bismarck. dat was een stalen
schip. Je mag best keirtjes zien en deze een beetje opvullen.
Lees het begin van mijn topic. Niet helemaal glad schuren!

Er zijn bouwers die beginnen dan met plamuren schuren plamuren schuren enz. tot ze een ons wegen.
Laat de romp zich zelf zijn soms doet men inderdaat te veel om het mooier te maken dan het moet.

Even over ervaren bouwers We zijn best alle ervaren,
er zullen als het goed is mensen reageren die ervaren genoeg zijn met jou vraag.

Ik zelf heb al vele modelen gebouwd er zijn van mij ook modellen tentoongesteld in musea.

Alleen ik ben alles verloren in rotterdam tijdens een grote brand in
mijn huis en ben alles kwijt graakt.

Als we straks zover zijn (26 Juli) met het beplanken zal ik nog meer info geven.

Groet ron

Laatst bewerkt:
qua beplanken is het belangrijk dat je de spanten goed in vorm schuurt. Ga dan niet tegelijk beginnen met beplanken, maar kijk eerst op de beplanking goed aansluit op de spanten. Ook als je de beplanking eerst gaat buigen zal je de laatjes die je ervoor gebruikt moeten fixeren. Dit kan je met pinnetjes, of met spijkertjes doen die je gewoon erin drukt. Dus een beetje lijm op het spant, dan het latje erop en daarna fixeren met een pin of spijkertje. Rustig laten drogen en dan het volgende latje. Op deze manier kan je meerdere latjes tegelijkertijd verwerken. Als je dan drie of vier latjes hebt gedaan, ga je door met de andere kant. Zorg wel dat je evenveel laatjes aan stuurboord doet als aan bakboord (of andersom). Doe je dit niet, dan is de kans dat je romp krom trekt erg groot. Ik heb dit ook op deze manier gedaan bij mijn model van de RMS Titanic van Hachette en dat is mij zeer goed bevallen. Om tot een goed resultaat te komen moet je er wel voor zorgen dat je kiel loodrecht is en de spanten allemaal haaks op de kiel staan. Dus als je het mooiste resultaat wilt halen, zul je bij het begin al een goede start moeten maken.

qua beplanken is het belangrijk dat je de spanten goed in vorm schuurt. Ga dan niet tegelijk beginnen met beplanken, maar kijk eerst op de beplanking goed aansluit op de spanten. Ook als je de beplanking eerst gaat buigen zal je de laatjes die je ervoor gebruikt moeten fixeren.

Deze manier kan ook maar ik leg het verder uit als we zover zijn.
En als je goed lees ga ik liever niet voor spijkertjes maar ik zal,
het zeker in mijn voorstellen mede nemen.

Hoi Ron,

Ik las in deel 15 dat er een set verf (10 Kleuren) uitkomt, en dat deze via de website dan te bestellen is.
Ik ben benieuwd wat de prijs zal zijn van deze set, en of het dezelde is die ze in engeland aanbieden.:Fade-color

vr gr Coen

verf

hallo

ik ga ook de HMS Victory met de aanwijzingen uit dit forum bouwen
en wil dan ook de de ervaren en andere bouwers bedanken om hun
kennis met mij en andere te delen.
Ik hoop ieder geval een hoop wijzer te worden
nu even mijn vraag welk merk verf kan ik het beste aanschaffen

alvast bedankt voor het antwoord

leen

Hallo Ron en anderen,
Ook ik ben begonnen met de bouw en heb het Barkas al bijna af.
Ik ben geen ervaren bouwer dus zal ik jullie hulp hard nodig hebben.
Al eerder heb ik de Titanic op deze manier gebouwd en tot mijn groot plezier.
Ik zie jullie nog wel in dit Forum.

Groet, Ton.

Ontbrekende delen zendingen

Ik zelf vind het belachelijk dat al bij nummer zes al fout gaat.
Nu hoop ik dat het hier bij blijft! Anders wordt het een zooitje.
Er zijn mensen die ons hebben gewaarschuwd.
Als je als zo een groot bedrijf zoveel verkopt aan series,
Met het toch uitgesloten zijn om al na ZES deeltjes het al mis gaat!

Het zou zo zijn dat mensen die in de winkel los kopen als tweede,
aan de beurd is?

Groet ron

Hoi allen,
Ik reageer misschien wat laat (heb net dit forum ontdekt en heb nog heel wat leeswek in te halen), maar wil wel even reageren op de zendingen. In deel twee begon het al met het anker. Daar zat net genoeg draad bij voor twee wikkelingen. Je kunt het natuurlijk met minder doen, maar dan wordt het niet zo netjes en wel heel iel. Nu in deel 14 ontbreekt een heel kanon. Navraag bij Deagostini leerde mij dat het draad niet wordt nageleverd (overigens heb ik daarvoor wel een nieuw anker voor gekregen, dus heb ik er één over) en dat het kanon bij deel 17 wordt meeegeleverd. De extra gereedschappen en hulpstukken worden vanaf begin juli verzonden.

Groet, Ton.

Hallo mensen ik ben er weer.
Ik ben even afwezig geweest door prive omstandig heden.
Maar ik ga weer bouwen en berichten plaatsen.
Over de bouw van de romp.
Let wel bouw eeb kaars rechte bouwplank om de kiel recht te krijgen.
Ik zal maandag de fotos plaatsen van mijn plank.

De romp is zwak en niet recht ook is hij niet recht over het hele schip.
Als je vanaf de spiegel naar de boeg kijkt dan zal hij zeker scheef zijn.
Dit krijg je zeker niet recht met de dekken die je er op plaatst!
Een maal scheef is scheef en krijg je dan ook niet meer recht zonder veel schade toe te brengen.

groet ron

Laatst bewerkt:
Hallo medebouwers van de Victory,
Was bij toeval op dit forum gestuit en dit topic al een tijdje met belangstelling gevolgd.
Heb me nu aangemeld en hoop eventuele vragen en/of problemen hier kwijt te kunnen.
Heb jaren geleden de Prins Willem gebouwd en recent de Amerigo Vespucci van d'Agostini.
Ben nu eveneens bezig met de Victory. De (geschilderde) barkas is af en ik wacht nu op de rest van het onderdek voordat alles definitief gelijmd kan worden. Het ziet er nu al imposant uit !
Groeten Wim

Goedemiddag actieve scheepsbouwers,
Veelgoede tips gelezen over de bouw van dit prachtige schip. Ik heb reeds 40 jaar ervaring en in die tijd heb ik 12 houten zeilschepen gebouwd, o.a. de Noorse Leeuw (scratch).
Wat de barkas betreft, het volgende:
Hij is klaar en geverfd, ik heb echter iets toegevoegd. Aan de (liggende) mast heb ik een zeil en een giek bevestigd en het geheel met een draad bij elkaar gebonden. Zo maakt je het geheel aantrekkelijker.

Nog een tip over de beplanking. Ik heb er al vele goede gelezen. Wat ik altijd doe is de latjes 24 uur in het water laten liggen en dan 2 natte latjes pakken en passen op de romp. Met name onder het kanondek wordt dat moeilijk door de sterke kromming en torsie. Ondanks dat de latjes nat zijn kunnen ze breken. Ik leg het latje tegen de romp en voel waar er bij buigen spanning optreedt. Dat stukje kenmerk ik met potlood en houd daarna de binnenkant van de te vormen bocht boven een brandende kaars. Met een tangetje buig ik het latje in de gewenste vorm. Als je het latje regelmatig nat maakt, krijg je op den duur een latje dat in de juiste vorm staat voor dat je het als droge later gaat lijmen.
Dit is een methode die vroeger bij de bouw van dit soort schepen al werd toegepast. Geen kaarsvlam maar een kuil met strovuur.
Succes.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor het buigen van de beplanking latjes heb ik een mal en daarin en een verlopende kromming uitgezaagd. De natte latjes leg ik er op en met de schacht van een soldeerbout kan je elke kromming maken. Het werkt het beste met een temperatuurgeregeld soldeerstation om de temperatuur niet te hoog te laten worden. Na drogen de latjes vastlijmen.

Mensen voor de barkas worden zeer dunne latjes gebruikt.
Alleen nat maken en even laten drogen 15 min en er op lijmen klaar.
Je moet gewoon niet te veel druk gebruiken.
Je duw zo de spentjes er door en dat zie je dan altijd op de romp.
Maak het de beginnende bouwer niet te moeilijk.

Groet ron

Laatst bewerkt:
Ik had het over de romp van De Victory. Ron je hebt gelijk voor de barkas hoeft dat niet met dat buigen zoals beschreven. Op de barkas heb ik ze zelfs helemaal niet nat gemaakt. Niets gebroken, wel voorzichtig aan doen.:yes:

Mensen waarschijlijk door het tweede draatje van timberwolf zijn er mensen verstoken met de bouw via dit draatje jammer.

Nog even wat info.

Bij deel 17 tot 20 komt het kado mee volgens deagostini.
Het wordt verzonden na 4 Juli.

Over de bouw van de romp victory.

Mensen als het goed is zijn we nog even bezig met de barkas.
Ik ga nu de doften plaatsen.

Het beplanken is pas na deel 21!

Over de romp zorg dat als we beginnen de komp op een goede stabiele,
plank is gemonteerd. Dan is het straks met het beplanken makkelijker.
zie begin draatje pag 1 en 2.

Ga pas de spanten schuren in vorm als de romp in alkaar vast is gelijmd!
Anders als je het apart doet dan kan je teveel of verkeerd schuren.
Je kan dan de glooing van de spanten echt volgen.

Pas als we de twee onderste dekken hebben gemonteerd gaan we pas beplanken!
Dan heb je echt nog heel veel werk te doen het schuren van de spanten is een mega klus!
het moet echt goed gebeuren dan heb je later er veel plezier van.

Door de warmte vandaag en gisteren doe ik even niets ik klus boven,
op mijn hobby kamer direct onder het dak dus het is te warm gisteren en vandaag.
Ik heb ook astma en hooikoorts en heb het even niet meer.

Het is eigenlijk een winter hobby?
Ik ga over twee weken op vakantie.

Groet ron

Laatst bewerkt:
Hey Ron,

Ik wou even zeggen dat ik dit draadje nog steeds met belangstelling volg. De HMS Victory ligt op dit moment even veilig opgeborgen omdat ik eerst de black pearl wou maken. Tevens kan ik beter op de black pearl dan op een schip als de HMS Victory. Op deze manier kan ik ook eerst geduldig een aantal magazine's sparen en afkijken bij jullie ^^ Ik kan daarom ook niet wachten op foto's van jou Ron!

Back