Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

Hoi,

Zoiets had ik ook met de hydrosprint van Graupner, die lijkt er nogal op. Als je te langzaam vaart duikt hij. Geef je ineens volgas dan gaat hij planeren.

Mark

nou de boot is mettallic rood geworden, de laatste laklaag is nu aan het drogen, ik heb er drie opgedaan.
vanavond verwacht ik dat alls droog is en ga ik de voorkant vullen met piepschuim en ga ik de voorkant afschotten zodat daar ook geen water meer in kan komen.
dan alleen nog een stuurstangetje maken en aan het roer en dan is het testen geblazen.

ik hoop maar dat het lukt :) jullie horen mijn ervaring wel,
ik zal hem eert wel even aan een visdraad maken zodat ik hem nog kan terug halen als het fout gaat :)

Ha die Sprokkel,
Als je je boot met piepschuim vult doe dat dan zo dat je dit makkelijk kunt vervangen want piepschuim neemt water op.
Een visdraadje eraan 8O beter een zwembroek meenemen!
Ben benieuwd naar de eerste vaarresultaten.
Jock

Hoi,

Beter een ballon aan een visdraadje doen. Weet je hoeveel kracht het kost om een boot vol water van de bodem af te trekken ;) Aan de ballon zie je dan in ieder geval waar hij ligt. Want met een visdraadje (eigen ervaring) kan je geen boot mee bergen, dat breekt geheid en dan wordt het zoeken ;D Ik gebruikte altijd een surfplank (om op te zitten) en een lange stok met een haak eraan om een boot op te dreggen

Mark

Hi Jock,

jock zei:
piepschuim neemt water op.

Piepschuim neemt geen water op, PUR-schuim wel.
Piepschuim bestaat uit gladde *bolletjes*[1], PUR daar in tegen is net een spons qua struktuur.

Hoe is je vlucht verlopen.......toch geen brokken he ??

[1] nee, niet die bolletjes :?

@Rob :D ,
Op verschillende botenforums wordt het gebruik van piepschuim afgeraden omdat dit water op zou nemen. De windsurfboards en golfsurfboards van 'vroeger' gemaakt van piepschuim en epoxi namen weldegelijk water op wanneer daar een gat in kwam. Of het nu de bolletjes zijn of dat er ertussen 'zuigt' weet ik niet. Ik zou het in elkgeval voor de zekerheid niet meer gebruiken.

(1e vlucht ging niet door, ik heb het zwaartepunt nog niet goed en moet nu e.e.a gaan verschuiven :roll: )

Greetz,
Jock

bolletjes....
nou inderdaad met een ballon is misschien wel een optie
en voor het eerst natuurlijk langs de kant varen ...

Hi Jock,

Er bestaat een misverstand over piepschuim.
Je hebt *echt* piepschuim (wit spul en wanneer je het verpulverd worden het kleine bolletjes) en piepschuim (blauw/wit/geel/enz spul en wanneer je dat verpulverd geeft het *slijpsel/brokjes*)
Je kan makkelijk zelf een test uitvoeren door de 2 verschillende soorten in een emmer water te leggen met een steen boven het schuim.
Het *echte*(bolletjes)piepschuim zal na een paar dagen gewoon boven op het water komen drijven terwijl het *namaak* piepschuim veel dieper in het water ligt.
Volgens mij hebben we het al eens over dit onderwerp gehad en is deze test toen ook uitgevoerd met bovenstaande resultaten.
Toen ik nog in Amsterdam woonde, vaarden wij de hele zomervakantie op piepschuimvlotten (wasmachineverpakkingen enz) door de grachten.
Het zou toch wel slordig wezen als we midden op de Amstel opeens naar de kelder gingen.....:)

Sprokkel zei:
bolletjes....
nou inderdaad met een ballon is misschien wel een optie
en voor het eerst natuurlijk langs de kant varen ...

Hoe snel zou piepschuim zich volzuigen met water (als piepschuim zich al vol zou zuigen)......sneller als dat jij bij je boot bent ?
Neem een paar meter vislijn (50 kilo) en bindt daar een stuk(je) piepschuim aan en leg dat zo in de boot dat bij een *ongelukje* het schuim uit de boot kan *vallen*.
Wedden dat jij eerder bij je boot bent dan dat dat stukje piepschuim onderwater gaat (als het al onderwater gaat) :D
Een ballon wordt zo wie zo niets....die vliegt direkt uit de boot als je gas geeft.....die is veel te licht.

ik heb ooit een moerasboot gemaakt van dat groene schuim (roofmate van BasF)
en dat zuig voor zover ik gemerkt heb geen water op, misschien als het een paar dagen in het water ligt :S...

en ik was soms toch wel een half uur aan het rondscheuren met dat ding.

He jongens, houden we het wel een beetje in styl :D
Het ging over de Hydromite en nou zakken we af naar groene piepschuimblokken om mee in de gracht te dobberen? LOL

Een moerasbootje lukt ook, dus waarom geen piepschuim HydroMite'tje ?
www.hobby.gompy.net/foam.htm
Maar zonder dollen, ik heb de sponsons gevuld met piepschuim bolletjes en stukken om een drijfvermogen te creeeren bij een aanvaring.
Ook in het verleden gebruikte ik dat.....en heb al wat *ongelukjes* gehad....maar nooit is mijn boot gezonken.
Natuurlijk kan je door meerdere waterdichte compartimenten ook het zelfde effect krijgen.
Bij de HydroMite is gewicht een hekel punt, afvullen met welk materiaal ook is extra gewicht....en dat willen we nu net niet.
Nu weet ik niet hoe een brandstof HydroMite zich zal gedragen qua gewicht, dus laten we maar afwachten wat Sprokkel zijn ervaring is.

morgen weten jullie mijn ervaring, ik hoop ook dat ik morgen een filmpje kan posten, want morgen gaat het gebeuren.
ik de ruimte tussen de sponsons dus dat grote schuine vlak afgevult met piepschuim korrels.
het zwaarte punt ligt wel heel iets te ver naar achteren ik geloof een cm of 3 te veel.
maar ik denk dat dit wel ten goede komt aangezien ik mijn schroef op een andere manier heb gemonteerd dan eigenlijk hoort.

zijn er trouwens meer hydroimites met brandstof motoren ? ik kan ze nergens vinden.

ik heb een stuk 1 mm plexiglas gekocht om de achterkant mee dicht te maken. dit komt dus over de servo bak heen.

de boot glanst als de ziekte das wel mooi, alleen hij is helemaal rood.
ik ga als hij vaart en blijft drijjven toch nog wat stickers toevoegen.

wat mij vanavond nog rest te doen is het plexiglas plaatje vastmaken en de stuurstangetjes vastmaken, slangen vast maken motor vast zetten en even een tijdelijk stokje monteren waar ik de antennedraad langs laat lopen.

hebben jullie voor de antenne draad nog een idee? je hebt er wel antennes voor maar die zijn 13 € ik ga eerst maar eens kijken of hij naar behoren vaart.

Je kunt gewoon simpele (plastic) antennerietjes kopen. Deze worden ook voor modelauto's gebruikt en hebben een lengte van zo'n 30 cm. Daar kan je je antenne doorheen halen en zo heb je een goede ontvangst.

Bij elke modelbouwzaak heb je die wel te koop en ze zijn rond de 1-2 euro.

afb6318.jpg

afb6319.jpg

afb6320.jpg

afb6321.jpg

nou jongens het gaat niet van een leien dakje.

alles is aangesloten,
gisteren eerst maar proberen te starten..... dat gaat zo moeizaam zeg de v riem slipt de hele tijd over schijf en over de schijf over de starter. het motortje heeft nogal wat compressie.

dus vanmorgen even de motor eruit gehaald en in de testbank gezet.
hij was een beetje verzopen dus even droog gestart zonder gloeiplug en brandstof toevoer.
en hij liep weer prima, het een en ander afgesteld en motor weer ingebouwd.
weer proberen maar krijg hem niet door de compressie heen terwijl ik toch behoorlijk de snaar onder spanning zet.
dus helaas vandaag nog geen filmpje van het varen.

iemand een idee hoe ik dit op kan lossen ?

tankje ligt op de foto nog niet goed trouwens.

Is alles wel goed droog :?:
Als bij mij het niet goed droog is, door gemorst nitro, dan slipt het ook.

Door de gloeiplug iets los te draaien start je wel door de compressie heen.
Niet te los anders wordt alles weer nat :wink: door de rond spetterende nitro.

Maak eerst alles goed droog, en start met een goede accu, denk dat je dan wel door de compressie heen start.

Epoxy lijkt me niet zo verstandig, wordt hij volgens mij nog gladder :cry:

Maar hoe heb je de motor gestart op de testbank :?: :?:
Als je hem daar aan het lopen krijgt, dan wil dat toch ook als je hem hebt ingebouwd :?:

Denk dat het aan de manier van starten ligt, houd je de starter-motor wil loodrecht en haaks tijdens het starten, als ik dat bij mij niet doe dan begint hij ook te slippen.

toen ik hem op de testbank had staan heb ik hem niet met de v snaar gestart maar met het rubber.
dat gaat prima
ik zal wel eens proberen de boel goed droog te maken en hem dan te starten

Back