Bouwverslag: Hydromite - 19-04-2010 update

nou weer even wat vorderingen melden.

allereerst de koeling heb ik gemaakt zoals in dat linkje, gewoon alumnium spiraalom de kop gemaakt. denk dat dit wel voldoende moet zijn. ook zal de boot vaarwind krijgen.
de kop van de motor zal ongeveer 4 cm boven de boot uitsteken.

wat ik gisteren gedaan heb is het volgende.
de boot is geschuurt hier en daar nog een klein beetje plamuren maar dat is niet het werk meer.

ik heb gisteren het volgende gekocht,
schroefas, schroef, een klauw koppeling, een roor een buisje voor het aanzuigen van het water naar de koelkop. en wat slang.

bij elkaar 58€......

de schroefas heb ik ingebouwd evenals het roer en pijpje.

ik heb de volgende afstanden aangehouden.
achterkant van het roer gelijk aan de spiegel van de boot dus helemaal tegen de achterkant. schuin daarnaast heb ik het pijpje gezet.
de schroef as is zo vastgemaakt dat de schroef ongeveer op een cm van de onderkant van de boot zit. en ongeveer 3 cm voor de schroef.

is dit okey of hebben jullie andere ideen ?

waar zouden jullie trouwens de motor plaatsen, de schroef as is nogal lang als ik deze volledige lengte aan houd dan komt mijn motor helemaal voorin te staan , dit is waar de voorste drijvers beginnen.
zal ik dit zo laten of zal ik hem inkorten ? ik heb ongeveer 5 cm speling

ik weet het fotos zouden handig zijn maar de lader van de cam is momenteel even zoek.

groetjes Dennis

nou nee, liever niet, het mooiste vaart deze boot met een oppervlakte schroef....

dus de schroef moet er echt achter

maar zal hij zo echt heel beroerd varen
ik heb nu al twee gaatjes in de onderplaat gemaakt....
zou jij dit nog veranderen of zal ik het zo laten

ja, dat kan ik zo niet zien natuurlijk (foto?), ik zou het zelf wel veranderen, maar dat ligt ook aan hoe vast het allemaal al zit.

voor de rest zou ik niks anders doen dan de bestaande hydromites, d'r is echt al goed over nagedacht. zelf dingen anders doen is dus niet aan te raden...
tenzij je er heel veel verstand van hebt ;)

afb6113.jpg

hier een foto van de zijkant genomen je ziet dat het roer gelijk is met de spiegel

De hoek die je nu ten opzichte van het water heb is te groot. Als je een oppervlakte schroef heb zal hij de boot meer vooruit duwen nu probeert ie hem omhoog te duwen en krijg je minder snelheid.

Het zal wel werken maar een Flexas met de schroef bijna lood recht(paar graden schuin) aan het water zal een stuk sneller gaan. Ik heb helaas ff geen Digicam anders had ik wel ff een foto gemaakt.

maar als de boot gaat planeren dan komt ie toch rechter ten opzichte van het water oppervlak ?
ik ga het zo gewoon proberen

Nee nauwlijks. De boot komt wel omhoog maar door dat de schroef schijn staat blijft ie zichzelf omhoog duwen en ook naar voren. Heb je een echte oppervlakte schroeft dan zorgt de romp+snelheid ervoor dat je gaat planeren en de schroef blijft je vooruit duwen en niet omhoog(nauwlijks)

Ha die Sprokkel,
Proberen kan nooit kwaad maar:
Om jouw hydromite echt hard te kunnen laten gaan zal de schroef bijna vlak op het water moeten staan en als de boot in plane is maar voor ongeveer de helft in het water moeten steken. Anderse heb je gewoon veel te veel weerstand.

Ik stuur je even een PM met een foto van hoe het er uit moet zien.

Jock

dat gaat je al niet lukken verwacht ik, maar je kan het proberen.
als het echt niet gaat dan breek je hem er voorzichtig uit en plamuur je het gat dicht zo dat je as op de juiste manier kan installeren.

heb ik ook al eens bij een andere boot gedaan, even de onderkant goed schuren en weer verven...

is prima ik zal dit doen, als ik de mogelijkheid heb dan zal ik een filmpje maken als hij vaart. maar eerst eens eventjes verder bouwen.

ben gisteren bezig geweest met een servo bakje, ik heb nog een plankje triplex op de bodem vast gelijmt waar de motor gaat komen, puur voor extra stevigheid.

als het goed is kan vandaag de motor erin, ik zal dan ook de schroefas nog iets verstevigen met een wigje er onder en dat ook vastlijmen.
daarna zet ik de boot verder in de grondlak, en daarna aflakken.

ben echt heel benieuwd of het wat gaat worden

nog een vraagje ,
hoe kan je het beste het motortje uitlijnen ten opzichte van de schroefas.

aangezien ik niet kan draaien aan het motortje door de compressie kan ik niet zien of hij slingert of niet.

id het dan nodig de kop er af te halen zodat je wel kan zien of hij slingert of niet?

als je de gloeiplug er even uitdraait dan kun je wel normaal draaien... :wink:

..........
ik heb even geen woorden
:oops:

dat ik daar zelf niet ben opgekomen.

( ik hoop echt zo erg dat het allemala gaat werken en dat ie vaart...)

zwaarte punt

waar moet deze liggen
hij ligt nu 2 cm voor de motorspant.naar de voorkant toe dus
dit ins incl moto en electronica, maar zonder tank.
waar kan ik nu het beste de tank neerleggen?

Back