Bouwverslag IAF Lavi

Hee Herman en Lavi consorten,

gefeliciteerd met de geslaagde maar wat vieze maiden :lol:
Gaat helemaal goed komen we zullen ze op de diverse meetings wel voorbij zien komen.

Grt,
Berto.

Bedankt allemaal!

Inmiddels ligt de lavi uitelkaar voor een schoonmaak beurt, kleine aanpassingen en voorbereiding voor het spuiten. Daarna cockpit maken.

Onderstel ga ik proberen iets aan te passen qua positie.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Herman.

Net nog effe de vliegfilm eens goed bekeken, zwaartepunt zit na de 2e vlucht lekker kritisch maar wel lekker direct op je hoogte roer reactie, en laat zich daardoor met behoorlijk a.o.a. aanvliegen in de landing, haalt dan mooi de snelheid eruit.
Dat stuiteren van je neuspoot kun je een beetje ondervangen door de poot inwendig op te vullen met zuurvrije vaseline, dit spul is lekker kleverig en dempt daardoor de stuiterneiging.

Groet Ger.

Hey Ger,

De poot voor veert nauwelijks. Stuiteren komt niet door de veer. Als je hem achterover zet blijft hij gewoon staan. De achterpoten moeten iets naar achteren, ook iets schuin dan moet hij de kist liften over het draaipunt. Zwakkere veer voor en vet zou wel eens kunnen dempen.

GEFEliciteerd herman , zag er mooi uit.
wel veel snelheid bij de landing maar zal wel normaal zijn voor een jet.

Nee, de laatste landing was erg snel omdat ik hoog de landing inzetten en laat het gas eraf haalde. Ik wou kijken hoe hij zich dan gedroeg. Omdat hij zo mooi binnen kwam ook maar aan de grond gezet. Normaal gaat dat nog een stuk langzamer, al zal een jet altijd wat sneller binnenkomen.

Ik had ook een foto gemaakt van het cockpit glas op de kap :

CIMG7360_JPG.jpg

Binnenkort met de piloten passen :)

De lavi staat sinds zaterdag bij de spuiter, dus maar begonnen met de cockpit. Ik had mallen getekend van de cockpit en met foto's heb ik een indeling gemaakt. De piloten er zo inplakken leek me niets, er moet toch echt wel een stoel in en ook iets van een instrumenten paneel. Niets schaal, maar er moet iets zitten.

Dus eerst eens opzoek naar foto's....... en die zijn er van een lavi toch niet zoveel. Toch heb ik iets gevonden wat bruikbaar is, van een statisch model :)

post-1150-1187530813.jpg

post-1150-1187531203.jpg

Kijk, daar hebben we heel veel aan :) Het is dan wel een F16 die omgebouwd wordt tot een lavi, maar de cockpit past er goed bij (al is de originele lavi cockpit toch echt anders).

De kap is ook wat hoog waardoor de piloten verzonken moeten worden (zelfs de halve piloten die ik hier heb). Helaas zit er veel onder de kap waardoor je niet erg diep de kap in kan. Ik wil 2cm diep, dat moet net genoeg zijn om de piloten te laten passen en geeft een beter beeld. Achter wordt dat een probleem, daar zit de hoppertank in de weg. Nu steekt vooral de bovenste aansluiting er hoog uit en zit dit net tegen de kap aan. Wellicht kom ik daar nog weg met 2cm maar dan niet over de gehele lengte van de zitplaats.

Het wordt dus zeker niet schaal, ook nauwelijks semi schaal. Het moet een stoel lijken :) Dus eerst met de hoofd steunen begonnen en van balsa blokken gemaakt en de "wangen" voorop gemaakt. Deze liggen nu te drogen, morgen verder schuren en verlijmen. Daarna de stoel zelf verzinnen.

Hoi Herman, ben benieuwd wat voor een kleuren je gaat gebruiken,idd wel mooi als je er stoeltjes inzet ,wordt vast weer een mooi kissie!! succes met de afbouw!!
groetjes Rene.

Dinsdag heel ik de lavi weer op, ben benieuwd hoe hij er dan uit ziet. Hopelijk zijn dan ook de nieuwe retracts binnen zodat ik heb weer op de poten kan zetten. Dan komt er nog een grotere tank aan en wacht ik nog op de uitlaat pijp. Het weer heeft nog even tijd om te verbeteren ;)

Ook schiet de cockpit al aardig op, lijkt toch beter dan niets.
CIMG7362_JPG.jpg

CIMG7363_JPG.jpg

Stoelen en paneel voor wegen nu 21 gram. Een piloot weegt 75 gram. Ik heb 150 gram ruimte voor de cockpit + glas edg. 2 piloten gaat een probleem worden eigenlijk. Daarnaast vliegt een demo kist ook met 1 piloot toch? De 2e piloot past mooi in de fly eagle kist, daar zit nog geen piloot in. Ook kan ik achter niet zakken met de cockpit in de kap dus zou de piloot moeten worden ingekort, en het is al niet veel. De lavi gaat maar met 1 vliegen denk ik, lijkt me de beste oplossing.

Laatst bewerkt:
Gewoon 1 idd! Je ziet wel vaker een dual met een lege backseat!

Enne, een lipoot? Combi van lipo en piloot?? :mrgreen:

Ben heeel benieuwd hoe hij er gespoten uit ziet!

Hehe, ik zat de denken aan de lipo's, die lichter kunnen mocht de 2e piloot wel blijven ;) Die zijn nu wat zwaar uitgevoerd omdat lood zonde is.

Op foto's van de echte lavi is soms ook een orange kist te zien op de achterste stoel. Zal voor meet apparatuur zijn geweest. Maar dat staat ook weer niet in een demo toestel.

Lol, lipoot is een lipo in de vorm van een piloot! :-)

Gewoon doen wat jij mooi vindt! De lavi heeft ook nooit gevlogen in jou kleurenschema.

Lekker belangrijk, jij vindt t mooi, klaar!

Precies. De andere piloot is inmiddels bezig met het monteren van een drager in de andere jet ;) Alleen nog een busje mat zwart kopen.....

nog 2 uurtjes Herman dan gaan we rijden dan nog een weekje geduld dan heb ik hem ook in kleur en staan er 3 of 4 op onze jetmeeting
kzie je zo
gr.Pieter

Back