Bouwverslag IAF Lavi

Mijn landing 5 meter van de rand was ook geen probleem, veld is in enorm goede conditie... alleen dat ene kleine stukje net niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
6871062754_9405d35003.jpg

6871062790_39df56500a.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag even de ledring gedemonteerd om te kijken waarom 1/2 van de led's uitgevallen waren. Ik hoopte op slechte solderingen maar helaas, ze zijn echt stuk. Ik vermoed door de hitte van de enkelwandige pijp. Ze zaten ook net iets achter de pijp, dat was ook geen goed idee. Ik ga alle kapotte led's vervangen, heb net 75 nieuwe besteld. Ook even kijken of ik de ring anders kan plaatsen zodat ze niet net achter de pijp uitsteken.

Vandaag 75 nieuwe felle led's gekregen. De kapotte leds vervangen door de nieuwe maar dat was geen gezicht, de nieuwe led's waren iets feller en hadden een veel grotere kijk hoek. Dus alle oude led's verwijderd en vervangen door de nieuwe. Verschil is best groot. Er zitten nog 5 oude op, door de steunen zijn die lastig te vervangen, en die herken je zo. De nieuwe led's geven een veel egaler beeld en zijn vanaf de zijkant veel feller. Als je er recht in kijkt valt het mee, dan zijn ze net iets feller. Totaal lijkt hij een stuk beter nu.

Ik was wel benieuwd waarom er zoveel stuk waren. Was het de hitte of gewoon rotzooi kwaliteit? Er zat veel verschil tussen de led's maar dat wil niet zeggen dat ze slecht waren. Hitte is eenvoudig te testen. Eerst een led direct op 5 volt, gaat snel zwakker branden en richting rood. Daarna 1 normaal aangesloten en met de brander heet gestookt. Deze werd door de hitte ook zwakker en ging ook richting rood maar bleef werken. Duidelijk dus. Als het een hitte probleem was geweest dan hadden er ook led's tussen moeten zitten die veel zwakker waren en veel roder van kleur waren. Dat was niet zo. Ze deden het of prima of compleet niet meer. Rotzooi ledś dus ;)

Verder de kap achter nog iets beter vastgezet zodat deze beter in model zit. Dan rest nog de cockpit demonteren en de bril van de piloot goed vast zetten. De siliconen houder had losgelaten van de plastic scherm. Opzoek naar lijm wat hecht dus :) Owja, hud moet er ook nog in.

Het is hier even stil geweest..... tijd voor een update :)

De lavi heeft veel meegemaakt. Het blijft een wat zware kist die een aardige gebruiksaanwijzing heeft. Helaas maar deels bijgeleverd ;) Starten en landen gaat anders dan bij de meeste kisten: met flink wat up. De start veroorzaakt de meeste schades. Vol getankt zit de kist op ruim 17kg! 3.4liter aan boord is leuk, maar heeft ook zijn nadelen. Door het korte onderstel wipt de neus makkelijk omhoog en lift hij even. Als dat in de start gebeurd met weinig snelheid zakt hij zo weer naar de grond maar wel met een hoge snelheid. Vang je dat niet op met up dan krijgt het onderstel het zwaar, wat goed te zien is aan de gleuven op het veld. Hierdoor brak al eerder een 8mm stift doormidden, en vorig weekend 10mm hout (was geen super hout...) Starten moet dus met minimaal 50% up zodat je hem opvangt als hij los stuitert. Eigenlijk kan je vol up starten en mooi high-alpha weg maar dat gaat tegen je gevoel in. Een delta blijft wennen.

Vlak voor tjechie had ik rommel in de motor en verstopte brandstof naalden. Deze zijn schoongemaakt en de motor liep prima de demo erna. In tjechie ging het na 1 minuut direct mis. Motor uit op het verkeerde moment en een harde snelle buitenlanding uit het zicht, mooi die heuvels. De schade aan de romp was vooral optisch, verf voor was grotendeels weg. De romp zelf had 1 of 2 scheurtjes en de intake lag eraf, verder niets. De motor had geen lagers meer. De smeernaald zat blijkbaar ook rotzooi in. Dom om dat niet te controleren...

De motor is opgestuurd en voorzien van nieuwe lagers. Ondertussen flink aan het schuren geweest op de romp om alle oude verf en gelcoat eraf te krijgen. De resten gelcoat reageerde flink met de spuit plamuur, waardoor het een tijd koste voordat alles netjes was. Het opnieuw spuiten van de romp zag ik enorm tegen op maar is enorm meegevallen. De verf spuit super makkelijk en het is 1000x beter geworden dan ik had gedacht. Je ziet er heel weinig meer van. Sommige stukken zijn zelfs strakker en mooier dan dat het was :) Omdat ik vooral de onderkant dun heb gespoten (zie je toch niet) is het niet zwaarder geworden dan dat het was. Met was glasmat in de romp erbij is dat goed geslaagd. De romp is verstevigd op de zwakke punten.

Inmiddels was de motor ook weer terug dus alles ingebouwd om op het veld even test te draaien. Motor moest volgas calibreren op het brandstofsysteem dus volgas... en toen ging het mis. De motor werd zo heet dat de ngv smolt en het turbine wiel kapot maakte. Resultaat, een motor die vast zat met gesmolten ngv en beschadigd turbine wiel...... Einde booster dacht ik. Toch even met martin (frema) gepraat want die kan wondere verrichten en ja hoor, hij heeft de motor weer werkend gekregen :) Loopt weer als nieuw en dat met een beschadigd turbine wiel. Er zit nu een goede inconel ngv in, die blijft heel. De motor is nog iets meer aangepast.

Vorige week was alles weer gereed en mocht de lavi weer los. Gestart zonder up (vergeten) dus hij kwam los en ging weer hard richting aarde. Zo snel kan je niet reageren dus dat werd een klap (dikke sporen op het veld). De vlucht ging prima al was hij wat onrustig op hoogte. Landing was wat snel waardoor de ophanging van de hoofdpoot het definitief begaf. Bij de start was die al gescheurd. De motor liep prima, dus die test was geslaagd. Afgelopen week heb ik het simpele hout vervangen door goede kwaliteit multiplex en dit goed verlijmd. Voelt een stuk degelijker aan. De canards leek ook wat speling op de zitten. Ik dacht eerst op de koppeling met de as maar 1 canard bleek speling de hebben op de as. Deze begon zich los te wrikken. Beide assen waren met geweld los te wrikken en nieuwe assen zijn goed verlijmd. Door de assen is een 50mm inbusbouw verlijmd die de rotatie krachten aankan. Dit zit nu met flink epoxy verlijmd en is speling vrij.

Gisteren was hij weer klaar en ging het wel prima. Het grote probleem blijft het snel binnenkomen. De kist remt niet af en heeft geen flaps, uitdaging. Je moet hem dus achterover trekken maar hij bouwt dan zoveel hoogte op. Het duurt lang voordat hij afremt en je moet dan zoverweg komen aanvliegen, dat is niet fijn. Ga je langzaam de laatste bocht in dat wil hij de bocht niet om, ook niet fijn. Duik je aan in de laatste bocht zodat je geen hoogte nodig hebt, dan wil hij de bocht om maar bouwt ook weer snelheid op. De oplossing is best aardig. Via een trim op de zender zet ik de canards naar beneden en de roeren omhoog. Hij blijft mooi neutraal vliegen maar lift zijn neus iets wat remt. Niet hard, maar toch al snel 20 a 30% meer dan level vliegen. Hierdoor kan je de laatste bocht wat sneller vliegen en daarna het gas eraf gooien en toch genoeg afremmen zodat de neus omhoog kan. Eerder was het mikken op het veld maar als je 400 voor het veld gas dicht gooit is de kans dat je de juiste 20 meter pakt wel erg klein. Nu gaat hij mooi hangen en moet er sleepgas bij om hem op te vangen. Het werkt prima maar mag nog veel meer hebben. Het origineel heeft de canards in de landing horizontaal staan, ik denk niet dat we dat redden op het model maar we gaan het wel proberen! Leuk om te zien dat de techniek uit de 1:1 ook werkt op het model.

Nu rest nog wat kleine puntjes oplossen / afwerken en hij is helemaal goed voor volgend jaar. Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat ;)

Sow Herman, da`s een kist met een heel verhaal.

Maar goed te lezen dat je hem in de vingers aan het krijgen bent, al kost het wat extra werkzaamheden.

Grt en hou hem heel,
Berto.

Ja het gevoel is er nu. Normaal denk je er niet aan om bij een kist zo erg aan hoogte te gaan hangen in de landing. Hier moet het gewoon, tenzij je 400 meter veld hebt. Zwaartepunt is dan ook erg belangrijk maar die klopt nu ook. Inverted heeft hij nog net een klein beetje down nodig en hij wil mooi soepel de bochten door zonder aan hoogte te hangen. Hij rolt mooi en vliegt strak en wendbaar.

Komende periode nog genoeg projecten (modelbouw en non-modelbouw) dus de lavi moet ook even geen tijd meer nodig hebben....

Neus omhoog gevoel ken ik, de L-39 kan je vrij vlak aan komen vliegen, deed ik dat bijvoorbeeld met de F-15 dan was elk veld te kort voor het gevoel en dat valt dan niet mee de eerste vluchten.

Op den duur wen je er aan en weet je hoe de neus moet staan om goed uit te komen.
Bij de F-15 was dat het verschil tussen 20 meter nodig of 80 in de landing.

In ieder geval weer lekker bezig zo.

Hey Herman,
Inderdaad een kist met een gebruiksaanwijzing. Lijkt in een paar opzichten wel een beetje op onze Fly Eagle Jet Trainers ;)
Mijn Mirage met de 10s setup was ook een beetje wennen in het begin. Die drukt zo door dat echt een flinke high alpha nodig is om rustig maar toch gecontroleerd binnen te komen. Maar gaat nu super en ziet ook nog eens goed uit!
In ieder geval voor de toekomst meer plezier en minder problemen gewenst met je Lavi!

Dat gaat vast lukken :) Net alvast wat led's besteld zodat de verlichting voor ook weer werkend wordt. Dan in de winter de afterburner ledring aanpakken en de uitlaat airbrushen zodat dat ook weer toonbaar is. Ik zit ook te denken aan alu tape gebruiken om de uitlaat delen te maken..... gewoon een keer wat proberen denk ik.

Die fly eagle trainer hadden wel een handleiding maar die klopte weer niet. Dan liever geen :)

Herman,

Ik wil op mijn Hunter ook een optotronix verlichtingsset plaatsen. Ik zit te denken aan de Aurora LCU omdat deze een aparte stroomvoorziening heeft en galvanisch is gescheiden van de ontvanger.
Welke LEDS kan ik daar het beste bij kiezen? Ik zie op die site 11 mm Positionslichten (1 W, continue), maar ook powerleds. Welke kan je het beste gebruiken voor continue verlichting op de vleugeltip en een wit knipperlicht op de staart? De verlichting in de tip komt achter een plastic kapje, dus de temperatuur mag niet te hoog worden.

groeten,

Cees

Led's koop ik los en ik maak zelf het koel element waar nodig. Die 11mm lichten zijn powerleds in een alu behuizing (koeling) met een kap erop (werken super). De led's zelf kan je los kopen voor 7 euro per stuk. Ik heb goedkopere versies gekocht in china voor 1 euro per stuk :) Ik verwacht veel minder licht maar we zullen eens zien hoe die het doen. Die van 7 euro werken perfect.

Temperatuur kan je goed verlagen door nog iets meer koeling toe te voegen. Het valt vaak ook wel mee. De voorkant wordt toch niet warm, alleen het alu iets.

De 11mm led's zijn overal bruikbaar als je het kapje kan gebruiken. Als het kapje niet staat kan je ook de losse led's nemen en deze op alu staaf plakken voor de koeling. In de lavi zitten ze gelijmd op een 4mm bout die verzonken zit in de tip. De stroom heb ik ook verlaagd naar 200mAh. Ziet er goed uit en wordt nauwlijks warm.

Ik heb een setje van johan vd weide ziet er goed uit en is goed betaalbaar en heeft ook een externe voeding nodig(3s lipo), de controller heeft 5 mogelijkheden van knipperen.

voor 120 incl. versturen heb ik:

8 mm led groen ,rood en wit(knipper staart)
2 x strobe met speciale lens (3 watt)
4 landingslichten 14mm (3 watt)

en de controller.......

De optotronix module heeft voor 55 euro wel heel veel vrijheid. Werkt met 1s tot 2s lipo, NiMh enz. 6 kanalen die vrij instelbaar zijn. Daarnaast maak ik graag zelf de led's zodat het past zoals het origineel en niet zwaarder is dan nodig.

Deze led's worden met een 300mAh flits niet warm, dus ook geen koeling:
IMG_20120226_195143_jpg.jpg

Dit soort plekken krijg je ook lastig standaard led's in ivm de koeling. Zelf maken gaat prima:
CIMG7367_JPG.jpg

Vandaag de eerste keer met de lavi echt goed gevlogen. Vooral het landen dan eigenlijk. 4 vluchten gemaakt waarbij de eerste nog was om wat te testen en aan te voelen. Daarna uitslag van de canards iets vergroot wat nog merkbaar beter vloog, vooral in de landing om de neus stabiel omhoog te krijgen.

Zwaartepunt ligt nog teveel naar voren, dat moet anders. Hij staat iets up getrimd, dat zie je in een rol nog goed. Ook bij de start komt hij nog wat laat los, tenzij je een hobbeltje tegen komt :)

Dan nog een probleem met het verbruik, dat is wat laag. Meestal nig iets van 1.5L over na 7 / 8 min.... Meer gas erop ;)

De aanhouder wint! Fijn om te horen dat de kist nu eindelijk lekker begint te vliegen.

Ga me eens verdiepen in je verlichtings set, lijkt me wel wat voor de L39.

Back