Het is hier even stil geweest..... tijd voor een update
De lavi heeft veel meegemaakt. Het blijft een wat zware kist die een aardige gebruiksaanwijzing heeft. Helaas maar deels bijgeleverd

Starten en landen gaat anders dan bij de meeste kisten: met flink wat up. De start veroorzaakt de meeste schades. Vol getankt zit de kist op ruim 17kg! 3.4liter aan boord is leuk, maar heeft ook zijn nadelen. Door het korte onderstel wipt de neus makkelijk omhoog en lift hij even. Als dat in de start gebeurd met weinig snelheid zakt hij zo weer naar de grond maar wel met een hoge snelheid. Vang je dat niet op met up dan krijgt het onderstel het zwaar, wat goed te zien is aan de gleuven op het veld. Hierdoor brak al eerder een 8mm stift doormidden, en vorig weekend 10mm hout (was geen super hout...) Starten moet dus met minimaal 50% up zodat je hem opvangt als hij los stuitert. Eigenlijk kan je vol up starten en mooi high-alpha weg maar dat gaat tegen je gevoel in. Een delta blijft wennen.
Vlak voor tjechie had ik rommel in de motor en verstopte brandstof naalden. Deze zijn schoongemaakt en de motor liep prima de demo erna. In tjechie ging het na 1 minuut direct mis. Motor uit op het verkeerde moment en een harde snelle buitenlanding uit het zicht, mooi die heuvels. De schade aan de romp was vooral optisch, verf voor was grotendeels weg. De romp zelf had 1 of 2 scheurtjes en de intake lag eraf, verder niets. De motor had geen lagers meer. De smeernaald zat blijkbaar ook rotzooi in. Dom om dat niet te controleren...
De motor is opgestuurd en voorzien van nieuwe lagers. Ondertussen flink aan het schuren geweest op de romp om alle oude verf en gelcoat eraf te krijgen. De resten gelcoat reageerde flink met de spuit plamuur, waardoor het een tijd koste voordat alles netjes was. Het opnieuw spuiten van de romp zag ik enorm tegen op maar is enorm meegevallen. De verf spuit super makkelijk en het is 1000x beter geworden dan ik had gedacht. Je ziet er heel weinig meer van. Sommige stukken zijn zelfs strakker en mooier dan dat het was

Omdat ik vooral de onderkant dun heb gespoten (zie je toch niet) is het niet zwaarder geworden dan dat het was. Met was glasmat in de romp erbij is dat goed geslaagd. De romp is verstevigd op de zwakke punten.
Inmiddels was de motor ook weer terug dus alles ingebouwd om op het veld even test te draaien. Motor moest volgas calibreren op het brandstofsysteem dus volgas... en toen ging het mis. De motor werd zo heet dat de ngv smolt en het turbine wiel kapot maakte. Resultaat, een motor die vast zat met gesmolten ngv en beschadigd turbine wiel...... Einde booster dacht ik. Toch even met martin (frema) gepraat want die kan wondere verrichten en ja hoor, hij heeft de motor weer werkend gekregen

Loopt weer als nieuw en dat met een beschadigd turbine wiel. Er zit nu een goede inconel ngv in, die blijft heel. De motor is nog iets meer aangepast.
Vorige week was alles weer gereed en mocht de lavi weer los. Gestart zonder up (vergeten) dus hij kwam los en ging weer hard richting aarde. Zo snel kan je niet reageren dus dat werd een klap (dikke sporen op het veld). De vlucht ging prima al was hij wat onrustig op hoogte. Landing was wat snel waardoor de ophanging van de hoofdpoot het definitief begaf. Bij de start was die al gescheurd. De motor liep prima, dus die test was geslaagd. Afgelopen week heb ik het simpele hout vervangen door goede kwaliteit multiplex en dit goed verlijmd. Voelt een stuk degelijker aan. De canards leek ook wat speling op de zitten. Ik dacht eerst op de koppeling met de as maar 1 canard bleek speling de hebben op de as. Deze begon zich los te wrikken. Beide assen waren met geweld los te wrikken en nieuwe assen zijn goed verlijmd. Door de assen is een 50mm inbusbouw verlijmd die de rotatie krachten aankan. Dit zit nu met flink epoxy verlijmd en is speling vrij.
Gisteren was hij weer klaar en ging het wel prima. Het grote probleem blijft het snel binnenkomen. De kist remt niet af en heeft geen flaps, uitdaging. Je moet hem dus achterover trekken maar hij bouwt dan zoveel hoogte op. Het duurt lang voordat hij afremt en je moet dan zoverweg komen aanvliegen, dat is niet fijn. Ga je langzaam de laatste bocht in dat wil hij de bocht niet om, ook niet fijn. Duik je aan in de laatste bocht zodat je geen hoogte nodig hebt, dan wil hij de bocht om maar bouwt ook weer snelheid op. De oplossing is best aardig. Via een trim op de zender zet ik de canards naar beneden en de roeren omhoog. Hij blijft mooi neutraal vliegen maar lift zijn neus iets wat remt. Niet hard, maar toch al snel 20 a 30% meer dan level vliegen. Hierdoor kan je de laatste bocht wat sneller vliegen en daarna het gas eraf gooien en toch genoeg afremmen zodat de neus omhoog kan. Eerder was het mikken op het veld maar als je 400 voor het veld gas dicht gooit is de kans dat je de juiste 20 meter pakt wel erg klein. Nu gaat hij mooi hangen en moet er sleepgas bij om hem op te vangen. Het werkt prima maar mag nog veel meer hebben. Het origineel heeft de canards in de landing horizontaal staan, ik denk niet dat we dat redden op het model maar we gaan het wel proberen! Leuk om te zien dat de techniek uit de 1:1 ook werkt op het model.
Nu rest nog wat kleine puntjes oplossen / afwerken en hij is helemaal goed voor volgend jaar. Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat