Bouwverslag - Katana

Dag modelbouwers,

Onlangs ben ik begonnen met de bouw van een Katana. Via een medeforumlid een tekening gekregen. (TOP!) En na 6 jaar niet meer modelbouwen heb ik de draad weer opgepakt. Officieel zou deze kist 2 meter moeten zijn maar mijn connectie (die m geplot heeft) heeft dat iets te klein gedaan waardoor hij 185 geworden is.

In electronica en motorland ben ik afgelopen jaren helemaal de weg kwijt, zijn er mensen die iets kunnen aanbevelen qua motor? En qua servos? Moeten er bijvoorbeeld dubbele servo's op rudder en ellevator? Wat zijn aan te bevelen set up's?

En wat mag zon kist +/-wegen? Uiteraard moet hij wel 3D compatible zijn :D

Alvast bedankt voor de reactie. En last but nog least, fotos. (Ben benieuwd wat jullie er van vinden?)

Begonnen met het ouderwets (hand)figuurzagen v.d. basis:
IMG_3803.JPG

Nog een keer maar vanuit een andere hoek. Best veel werk.
IMG_3806.JPG

Daarna wat spantjes en romzijkantjes gemaakt en voor de look met crepetape vastgezet:
IMG_3870.jpg

Inmiddels aan elkaar geplakt en de basis voor een leuk rompje staat:
IMG_3868.jpg

heb die tekeningen ook, ik denk dat het funtana is...

qua gewicht... mijn funtana x100 1m75(dus 10cm kleiner) weegt volgetankt net 4kilo...

Op de tekening staat toch echt 'Katana X lite'. Misschien lijkt dat op een Funtana? Ik weet het niet. Ik heb even moeilijk lopen doen om een .dwg bestandje naar .jpg te krijgen maar zoals je ziet kan ik er niet meer dan Katana van maken... ;)

@ eclipse86, hoe heb jij hem gemotoriseerd? Benzine/Methanol? Hoeveel cc?

KX%20Lite%201%20Model.jpg

Laatst bewerkt:
had jij die tekening van mij??

op de mijne staat een saito 125 4takt, 20,5cc, power zat.
voor uwe katana denk ik dat je beter voor iets zwaarder gaat 24, 26cc mss??

had jij die tekening van mij??

op de mijne staat een saito 125 4takt, 20,5cc, power zat.
voor uwe katana denk ik dat je beter voor iets zwaarder gaat 24, 26cc mss??

Nope, ik heb de tekening van Kurt ik heb btw wel eens een andere tekening van je ontvangen van een Yak geloof ik.

Inmiddels ben ik overigens weer aardig opgeschoten! :p Een paar college vrije dagen zijn helemaal mooi, soms heeft een student het best goed!

Extra fototje van boven, ik ben best tevreden:
IMG_3935.JPG

Rompje geplamuurd, voorkant ingedekt en spantjes voor achterkant geplaatst:
IMG_3943.JPG

Snel verder gegaan met indekken met dit als resultaat, voor het idee een neuskegel gemaakt:
IMG_3944.JPG

Redelijk eenvoudig te bouwen eigenlijk, Veel zaagwerk in het begin maar daarna is het gewoon een doosje dicht bouwen. Ook richtingsroer en onderkant (lattenbodem) zitter inmiddels in elkaar:
IMG_3998.JPG

Zit erg te twijfelen over de motor. De gewicht/vermogen verhouding van een methanol motor ligt toch wel wat hoger. Heb momenteel naar een ZG 26 SC en een OS max 160 gekeken, eveneveel cc's. In gewicht scheelt dat bijna een halve kilo.

Wil er eigenlijk ook geen resonantie uitlaat opzetten. Vindt dat niet zo mooi. Overigens is het toch zo dat de toeren v.d. motor met zon uitlaat omhoog gaan? Ik had begrepen dat je met 3D kisten beter met een laag toerental en grote spoed moest vliegen? Correct me if I'm wrong....

Wat denken jullie van deze motoren? Zeker vanuit het oogpunt dat ik niet boven die 5 kilo wil komen? Of kan je daar rustig iets overheen?

dat je met 3D kisten beter met een laag toerental en grote spoed moest vliegen? Correct me if I'm wrong....

Grote diameter, lage spoed;) Toerental mag best wat hoger liggen, dan is de gasresponse beter, kan erg nuttig zijn....

Grt.

Brandstof heeft zeker mijn voorkeur, ik ben totaal niet bekend in electroland en daarbij vindt ik het geluid van een brandstof motor mooier.;)

Vanmiddag nog even wat fotos posten, heb stabilo en kielvlakje nu zo goed als af en heb landingsgestel binnen! Zal m er ff onderzetten en plaatjes schieten maar!

Van het weekend weer even lekker bezig geweest. Het stabilo is nu klaar op een paar driehoeksverbanden na. (ruwbouw) Het landingsgestel zit er onder en het begint nu al aardig vorm te krijgen.

Heb inmiddels ook een 30mm alu buis voor de vleugel. 5 platen styrodur binnen om motorkap, wielkappen en cockpit te gaan schapen en afmallen.

Natuurlijk even op de weegschaal gezet. 1584 gram incl. wielkappen, setje wielen, motorkap, alu buis (200 gr) staartwiel.

The moment you've all been waiting for :D fotos!

Staartsectie:
IMG_4076.JPG

Zo staat ie er dan nu bij:
IMG_4072.JPG

Heb al helemaal zin om dat ding een luchtdoop te geven:
IMG_4078.JPG

En nog een close-up van de landing gear:
IMG_4079.JPG

Wil hem denk ik de Red-bull kleuren gaan geven, zoiets:
thumb.php

Nu even druk met studeren. Misschien wat kleine dingetjes doen en komende week maar eens kijken of we een begin aan de vleugels kunnen gaan maken ofzo. Ik houd jullie op de hoogte.

Een klein stukje verder, de hoogteroertjes zijn klaar en ik heb de Dremel uitgelaten om een 30mm hole in de romp te frezen. Met fotos uiteraard!

Waar zou ik een koker voor die alu pijp kunnen vinden? Wil in de vleugel en de romp eigenlijk wel een soort van tube?!

Stabilo af:
IMG_4083.JPG

De romp met alu pijp, best spannend die gaten maken! :D
IMG_4082.JPG

En zo ziet het er dan ongeveer uit, inclusief show wielkapje: :p
IMG_4084.JPG

Hobbyin heeft wel 30mm hulzen, zijn wel erg aan de prijs, ik maak ze meestal zelf, of ik moet echt een luie bui hebben....

Grt.

Back