Bouwverslag - Katana

Uit een oud bouwverslag van mezelf; (ik doe het met bakpapier)

Hpim2109.jpg

Hpim2110.jpg

Hpim2111.jpg

Hpim2112.jpg

m'n pa gebruikt er schuifbare bezemstelen voor.. Je koopt er een voor weinig bij de bouwmarkt en het functioneert perfect als vleugelbuis.

Oke, niet voor hele grote modellen, maar voor een kist als deze katana, zou zo'n buis prima dienst doen.

gr
Spijker46

goede tips mannen, bezemsteel is nu te laat, heeft een kleinere diameter denk ik. Als ik mallen ga maken voor cockpit en motorkap en toch bezig ben met glas dan zal ik die buis eens ter handen nemen. Bakpapier is mooi idee!

Vh weekend nog wat kleine werkzaamheden aan romp doen en eens kijken naar de vleugelconstructie en materialen. Dan gaan we daar ook maar eens rustig aan beginnen.

Qua moter neig ik nu het meest naar de OS 160FX wat zijn jullie ervaringen daar mee? Vermogen genoeg lijkt mij. Ophangen op rubbers of niet? Hoeveel cc tank?

160FX met pijp gaat uitstekend. Rubbers niet nodig, 300/350cc tank.

Grt.

ik zou er inderdaat een 160 fx in stopen met pijp.
de 1024 geloof ik zo uit me hooft.
Deze had ik ook op de Xtra die tezwaar was en ging ongelimiteerd vertikaal.
ik had hem niet op rubbers staan maar star op de romp en met een 15.5x12 4 blad zat ik op 74DB

Mvg

ik zou er inderdaat een 160 fx in stopen met pijp.
de 1024 geloof ik zo uit me hooft.
Deze had ik ook op de Xtra die tezwaar was en ging ongelimiteerd vertikaal.
ik had hem niet op rubbers staan maar star op de romp en met een 15.5x12 4 blad zat ik op 74DB

Mvg

Wat woog die extra dan? Persoonlijk vind ik een pijp niet zo mooi (misschien toch overwegen)

Misschien een domme vraag maar wat is 1024, wat voor merk hoort daarbij?

Inbouwen in de romp geen optie? Maar dan zal je wel weer wat sloopwerk hebben en dat is dan ook weer zonde voor zo'n mooi gebouwde romp.

Stevo

gewicht lag rond de 6kg.
het is een ks pijp, die inderdaat mooi in de romp kan weg worden gewerkt.

Ik had een Black horse katana ARF van 1.80m
daar zat een OS 160 FX met Hatori Reso pijp op.
Vliegklaar zat ie net onder de 5kg.
Ben nu een nieuwe aan het bouwen (omdat de vorige liever grond koos dan lucht) en die zou rond de 4,6kg moeten komen.

OS 160 FX met 18x8 tweeblads prop.
Hoveren met 2/5 gas, mooie pull-out, en iets van 4 meter takeoff rol, leuk vermogen dus.
Met een tankje van 500cc vliegt ie ruim 20 minuten (rustig)
Reso lijkt mij niet noodzakelijk voor 185cm <5kg

servo's tja, meningen verschillen, 6kg lijkt me goed voor rol en hoogte, richting 10kg??
Meer is nooit verkeerd natuurlijk.

grt. suc6!

Reso lijkt mij niet noodzakelijk voor 185cm <5kg

De 160FX met demper levert bij lange na niet het vermogen als wanneer je hem met reso vliegt. Ook onder de 5kg krijg je daar geen spijt van, als je 3D wilt. Overigens vliegen ze in de F3A ook allemaal met reso op de 160FX, zal dus niet voor niks zijn kennelijk. Ik vloog mijn X-tra 2000 (4.6kg) ook met reso, ik had hem zeker niet met standaard uitlaat willen hebben.

De KS pijp is de 1015.

Grt.

Oeii... ik moet dus aan een reso gaan geloven als ik het zo begrijp. In de romp is voor mij nu even geen optie, ik heb net alles in elkaar zitten en ben slecht in slopen van dit soort dingen. Gaat een beetje tegen het gevoel in. :(

Ga denk ik in eerste instantie de 160FX zonder pijp. Mocht ik niet tevreden zijn dan monteer ik dat ding alsnog. Bijkomend voordeel: ik kan hier mn ervaring posten en delen. :-D

Wat betreft servos, overal (behalve gas) Hitec HS-645MG op zetten? 9.6 kg of is die 10kg echt nodig op rudder? En wat voor servo heeft meer dan 10kg?

Dag bouwers/forumlezers,

Ik ben even een weekje druk geweest met het maken van toetsen. Nu weer iets meer ruimt om tussendoor wat te bouwen. Ik heb inmiddels de eerste set ribben klaar. De tweede set is ruw klaar, de gewichtsbesparingen moeten er nog in gemaakt worden. De eerste set staat al even op een bouwplaatje geprikt. Bij deze een aantal fotos.

IMG_4107.JPG

En nog een vanuit een andere hoek.

IMG_4109.JPG

Van de week maar eens kijken of ik de andere set ribben kan afmaken en neus- en achterlijsten kan gaan maken. Belooft weer aardig wat werk te worden. Maargoed, we vinden het leuk! :p

Vooral een kwestie van geduld mannen! :D En natuurlijk de moeite willen nemen iets overnieuw te maken. Uiteraard bedankt voor de complimenten, ik ga snel verder ;)

hoever staat dit project nu? en is dat gelukt met die vleugelbuis??
ik stoot nu ook op hetzelfde probleem.
ik wil dus ook een glasmat met epoxi huls bouwen.

maar welke glasmat(hoeveel grams) gebruiken jullie? en welke epoxi? ik neem aan dat je geen 5min epoxi tube gebruikt, want die droogt te snel en is denk ik direct leeg...
hoe gaan jullie dus te werk?? alex alle tips zijn welkom ook, en van andere mensen die hiermee ervaring hebben ook natuurlijk...

kom maar op met die katana hier!!!

Door een financiële crisis en een chaos rondom mijn studie heeft het project even stil gelegen. Afgelopen ma/dinsdag heb ik maar weer eens de kast opgetrokken en ben verder gegaan waar ik gebleven was. Eerst een plaatje van hoever we inmiddels zijn, daarna wat details.

510227429_6_qP8m.jpeg

Dat is m dan... TADAAAAA! :-) Zoals je ziet heb ik een dik blok schuim voor een moedermodelletje van een cockpitkap gemaakt. Behoorlijk wat schuurwerk nog voor de boeg.

510227441_6_bDTm.jpeg

De roeren heb ik inmiddels onder een hoek geschuurd, het stabilo en kielvlak zelf heb ik recht gelaten, is dit voldoende of zou ik beide kanten op deze wijze bewerken? Het lijkt voldoende voor veeeell uitslag.

510227475_6_WC3F.jpeg

Tube gemaakt en in vleugel pasgemaakt incl. versteviging van triplex. Behoolijk lastig klusje, hoe kan ik heb best bepalen of alles recht staat? Heb me suf gemeten met touwtjes en strepen op een bouwplank. Het lijkt in ieder geval redelijk goed. Maar schijn kan bedriegen.

510227459_6_cjZw.jpeg

En zo zit het in de romp, de buis + tube.

510227437_6_NB6U.jpeg

Voordat ik de indekking aan de onderkant van de vleugel ga doen moet ik de epoxy huls nog vastlijmen, dat is mn eerstvolgende project. Daarna indekken, neuslijst, capstrips e.d. maken. En ailerons niet vergeten :-p

510227465_6_VR_N.jpeg

Gewoon een leuk plaatje, omdat het kan!

@eclipse86; ik heb die huls gemaakt zoals in dit topic eerder aangegeven is. Een stuk bakpapier om de buis heen gewikkeld en daarna met een matje 160 grams geloof ik, 3 keer om de buis gewikkeld. Eerst op een stuk folie de mat met hars geinpregneerd, daarna de buis erin gewikkeld. Ik heb geen epoxy gebruikt omdat ik nog polyesterhars had staan. Dit kun je +/- 30 min verwerken. Polyester gebruik ik altijd voor het maken van mallen e.d. is een stuk goedkoper en aangezien deze huls weinig of geen belasting heeft durfde ik dat wel aan. Of zijn de meningen hierover verdeeld, ik kan hem alsnog even van epoxy maken, heb het inmiddels binnen!?

Back