Vandaag stond in het teken van het bouwen van (twee van) de dekrelingen. Ik heb de voorste reling op het bakdek en de achterste op het spiegeldek inmiddels gemaakt. Die op het spiegeldek moet nog wat netter afgewerkt worden, dit heeft er mee te maken dat dankzij een bouwfoutje van mij de fortuining aan stuurboord net iets lager uitvalt dan aan bakboord.
Als eerste heb ik de resin staanders voor de relingen ontdaan van alle gietresten.
Vervolgens heb ik er een aantal op een op maat gesneden latje gelijmd en geschilderd. De buitenste staanders zijn halve staanders, die zitten er hier niet op omdat ik die strak tegen de binnenzijde van de fortuining aan wil lijmen zodat ze het onderste latje naar beneden klemmen.
Hier zit de hele dekreling op zijn plek. Ik heb de boog erin gekregen door eerst de onderste helft in positie te lijmen met in het midden een steuntje eronder van hetzelfde hout waar ook de kraanbalken van gemaakt zijn. De twee halve staanders helemaal aan de buitenzijde werden hierna tegen de fortuining gelijmd en zorgen dat de onderste lat niet terug recht kan trekken. Vervolgens werd de bovenste lat erop gelijmd, en kon het steuntje onder de onderste lat weer verwijderd worden.
De reling op het spiegeldek was wat lastiger, ik heb tijdens het bouwen geen foto's gemaakt aangezien de bouwmethode nagenoeg hetzelfde was. Zoals gezegd is de fortuining aan één zijde lager dan de andere en dit wordt nu extra benadrukt door deze reling, hier ga ik nog een oplossing voor bedenken.
En tot slot hier weer een overzichtsfoto van de huidige stand van zaken. De penterbalken liggen nog los, maar ik ga ze denk ik gewoon in deze positie vastlijmen, los op het dek leggen ziet er toch te rommelig uit naar mijn zin.
De overige dekrelingen maak en monteer ik zodra alle ringetjes op de dekken voorzien zijn van hun patina-afwerking, en de draden over de canvas afdekkingen van de luiken gespannen zijn. Als alles meezit wordt mijn flesje patina morgen verzonden en kan ik er ergens in de komende week mee aan de slag.