Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Blijft een mooie documentaire:)

De voetblokken zitten in ieder geval op hun plek, en ik heb de verstevigingen voor de verschansing ook al gemaakt.
full

De penterbalken liggen nu te drogen. Mogelijk lijm ik ze op elkaar en aan de voetblokken vast, mogelijk laat ik ze "los" liggen op het dek. Dat hangt er uiteindelijk van af hoe ik de ankers ga monteren.

Laatst bewerkt:
Vandaag stond in het teken van het bouwen van (twee van) de dekrelingen. Ik heb de voorste reling op het bakdek en de achterste op het spiegeldek inmiddels gemaakt. Die op het spiegeldek moet nog wat netter afgewerkt worden, dit heeft er mee te maken dat dankzij een bouwfoutje van mij de fortuining aan stuurboord net iets lager uitvalt dan aan bakboord.

Als eerste heb ik de resin staanders voor de relingen ontdaan van alle gietresten.
full

Vervolgens heb ik er een aantal op een op maat gesneden latje gelijmd en geschilderd. De buitenste staanders zijn halve staanders, die zitten er hier niet op omdat ik die strak tegen de binnenzijde van de fortuining aan wil lijmen zodat ze het onderste latje naar beneden klemmen.
full

Hier zit de hele dekreling op zijn plek. Ik heb de boog erin gekregen door eerst de onderste helft in positie te lijmen met in het midden een steuntje eronder van hetzelfde hout waar ook de kraanbalken van gemaakt zijn. De twee halve staanders helemaal aan de buitenzijde werden hierna tegen de fortuining gelijmd en zorgen dat de onderste lat niet terug recht kan trekken. Vervolgens werd de bovenste lat erop gelijmd, en kon het steuntje onder de onderste lat weer verwijderd worden.
full

De reling op het spiegeldek was wat lastiger, ik heb tijdens het bouwen geen foto's gemaakt aangezien de bouwmethode nagenoeg hetzelfde was. Zoals gezegd is de fortuining aan één zijde lager dan de andere en dit wordt nu extra benadrukt door deze reling, hier ga ik nog een oplossing voor bedenken.
full

En tot slot hier weer een overzichtsfoto van de huidige stand van zaken. De penterbalken liggen nog los, maar ik ga ze denk ik gewoon in deze positie vastlijmen, los op het dek leggen ziet er toch te rommelig uit naar mijn zin.
full

De overige dekrelingen maak en monteer ik zodra alle ringetjes op de dekken voorzien zijn van hun patina-afwerking, en de draden over de canvas afdekkingen van de luiken gespannen zijn. Als alles meezit wordt mijn flesje patina morgen verzonden en kan ik er ergens in de komende week mee aan de slag.

Laatst bewerkt:
Om straks de dekrelingen mooi te kunnen monteren heb ik enkele notenhouten strookjes aangebracht als voetjes. Deze zorgen dat de relingen ongeveer 1mm boven het dek zweven.
Ook heb ik van wat andere stukjes notenhout het blokkeermechanisme voor de kaapstander gemaakt.

Hier zijn de vier kleine voetjes voor de reling te zien.
full

Hier zijn de andere vier voetjes te zien die tegen de waterafwijzer aan zitten, en is ook het blokkeermechanisme goed te zien.
full

Vandaag is de patina verzonden waarmee ik hopelijk alle dekringetjes mooi kan zwarten. Wanneer dat gebeurd is kan ik de draden over de luiken heen spannen, en de kaapstander, de penterbalken, en de laatste twee dekrelingen vastlijmen.

Laatst bewerkt:
Mijn patina was dinsdag binnengekomen, dus kon ik eindelijk verder met het afmaken van de dekdetails.

Eerst moesten er echter nog twee kruishouten gemonteerd worden aan de voorste dekreling, nu kon ik er immers nog goed bij.
full

Vervolgens kon ik alle messing ringetjes inkwasten met patina. Het duurde even voor ik doorhad welke techniek het beste resultaat had, en ik moest meerdere behandelingen uitvoeren, maar het resultaat mag er wezen vind ik.
full

Vervolgens heb ik met de dunste draad uit de bouwdoos de dekluiken "dichtgebonden".
full

Hier heb ik de achterste reling van het bakdek gemaakt en gemonteerd, en zit de kaapstander ook vastgelijmd.
full

En hier zit de reling van het halfdek op zijn plek.
full

Laatst bewerkt:
Danny

I apologize for not speaking Dutch but I have been following your build. Excellent build and very nice description and pictures.

The statement in your first post is correct. You have generated interest in Kolder. I hope to order Batavia kit very soon.

JMS

Hi Johnny,

Thank you for the kind words! I wasn't aware my build diary attracted a foreign crowd as well!

You'll enjoy your kit, it is very high quality!

Kind regards,
Danny Mulders

Weer een update. Op het moment ben ik bezig de laatste friemeltjes in het galjoen en op het bakdek aan te brengen.

Als eerste nog enkele ringetjes aan de binnenzijde van de verschansing achteraan het schip.
full

Daarna een verstevigingsdriehoekje helemaal in de voorste punt van het galjoen. Deze viel mij op toen ik enkele maanden geleden bij het origineel in Lelystad stond. Hier nog ongeschilderd.
full

Mij viel in Lelystad ook op dat er in de hoeken tussen de voorste dekreling en de fortuining enkele verstevigingsblokken zaten met daar bovenop een horizontale katrol. Deze heb ik dus ook even uit een restlatje gesneden.
full

En hier zijn het hoekje in het galjoen en de hoekjes op het bakdek aangebracht en voorzien van een laag beits.
full

Laatst bewerkt:
Zojuist heb ik even de kanonnen ondergedompeld in een bakje patina om ze een mooie zwarte laag te geven. Het lijkt nu net of de kanonnen gemaakt zijn van gietijzer. Dit effect is met verven maar moeilijk te benaderen, maar zoals jullie zien is het met patina een fluitje van een cent!

Het is wel belangrijk ze niet te lang in het goedje te leggen want het is zeer corrosief spul, en nadat ze uit het badje komen moeten ze meteen uitlekken op een paar lagen keukenrol.

Vastlijmen doe ik ze nog niet, ik wil eerst de rusten op de romp hebben zitten.
full

Laatst bewerkt:
Als volgende op mijn lijstje waren de trappetjes op de dekken aan de beurt.

Hier zijn ze nog ongebeitst. Ze liggen op dezelfde volgorde waarop ze ook op het model komen te zitten.
full

Hier heb ik ze gebeitst.
full

En hier zitten ze uiteindelijk op het model gelijmd. Buiten beeld zitten ook nog twee trapjes vanuit de kuil naar het bakdek.
full

Laatst bewerkt:
Back