Bouwverslag Kolderstok VOC Retourschip Batavia 1628

Na drie hectische maar gezellige dagen in Biddinghuizen ben ik weer terug in het Brabantse land en kan ik lekker verder bouwen aan de Batavia.

Als eerste een foto van de kaapstander met de stangetjes erin. De kaapstander staat hier nog los op het dek.
full

Hier een foto van mijn werkzaamheden aan het doorluchtig wulf. Ik heb de bevestiging voor de vlaggenstok nu grotendeels af. Het blanke hout moet nog gebeitst worden, en er moeten nog wat houtjes aan gezet worden waar touw omheen geslagen kan worden. Het metalen stukje is een nietje welke ik nog wat smaller heb gebogen en vervolgens heb afgeknipt en vastgelijmd.
full

Hier heb ik de twee blokjes vastgelijmd waar touw omheen geslagen wordt. Ik noem deze dingen zelf ezelsoren, want ik weet de officiële term niet. Kruishouten?
full

Hier heb ik alle lasergesneden kruishouten op een stuk afplaktape geplakt om ze te kunnen beitsen.
full

Ik wilde er eigenlijk nog even mee wachten, maar heb toch besloten om de lantaarn te monteren. Hiervoor heb ik twee messing stangetjes symmetrisch gebogen en onder in de lantaarn gelijmd. Deze werden vervolgens zwart geschilderd. Ik had de bovenkant van de lantaarn oorspronkelijk kopergroen geschilderd, maar aangezien ik het schip wil afbeelden alsof het zo nieuw mogelijk is heb ik toch besloten de bovenkant in metallic koper te schilderen.
full

Hier zijn de kruishouten gebeitst.
full

Ik heb de grote kruishouten hier ter hoogte van het verdek vastgelijmd in de verschansing.
full

Hier is te zien dat de kleine kruishouten binnen de fortuining zitten, en dat het blanke hout bij de vlaggenmast nu ook gebeitst is.
full

Nu weer even kijken wat de volgende stappen zijn op mijn checklistje. :)

Laatst bewerkt:

Hm, volgens de woordenlijst scheepsbouw en mijn zeer beperkte kennis zijn dit tóch Kruishouten.

Kruishouten: V vormige belegklampen langs (tegen) de binnenverschansing.

Moet ik nou als bouwer van Engelse schepen, de Hollanders leren hoe alles heet??:yes::yes: (;))

Klaas, de V-vormige houtjes zijn inderdaad de kruishouten, maar ik doelde op de houtjes die ik op het bankje op het spiegeldek heb gelijmd, en dat zijn dus blijkbaar wel degelijk de klampen. Daar moet ik er nu nog een heleboel van gaan maken voor binnen de rest van de verschansing en straks op de masten.:)

Ik heb inmiddels vanaf de tekening een heleboel dekringetjes afgemeten en overgetekend op het model. Deze heb ik daarna met een 1,3mm boortje uitgeboord, en elk los ringetje voorzien van een splitpen welke vervolgens platgeknepen werd en in het gat gestoken werd. Alle ringetjes zitten nu nog los, want ik wil ze eerst inkwasten met Patina om ze mooi zwart te maken. De Patina is helaas pas weer vanaf 5 september leverbaar, dus in de tussentijd kan ik niet veel met het dek. Ik weet niet of de Patina en/of de behandelde ringetjes afgeven op het dek dus ik wil ze er weer allemaal uit gaan halen voordat ik ze behandel om het dek zo schoon mogelijk te houden. Het zijn in totaal 84 samengestelde ringetjes, dus jullie kunnen je vast wel voorstellen wat een werk het geweest moet zijn.

Op onderstaande foto's zien jullie ze vast wel zitten... De ringen rond de met doek bedekte luiken worden gebruikt om touw over de luiken te spannen.
full

full

Laatst bewerkt:
Hm, volgens de woordenlijst scheepsbouw en mijn zeer beperkte kennis zijn dit tóch Kruishouten.

Kruishouten: V vormige belegklampen langs (tegen) de binnenverschansing.

Moet ik nou als bouwer van Engelse schepen, de Hollanders leren hoe alles heet??:yes::yes: (;))
Ik denk dat jij menig Hollander nog wat leren kan Germt, maar ik doelde inderdaad niet op de kruishouten (die Danny ook kruishouten noemt in zijn post), maar op de dingen die Danny "ezelsoren" noemt. :-)

Quizzvraag voor de Engelse kapiteins onder ons:

Hoe heet zo'n "ezelsoor" in het Engels?

Overigens heb jij nog geluk Danny, want de oogjes zitten nog wel in het pakket, maar de ringetjes niet meer. Ik kan daar niet meer aankomen in de juiste maat.

Da's minder mooi nieuws Hans, voor de knechten en binnen de verschansingen heb ik nog genoeg ringetjes, maar ik kom er tekort voor op de luiken van de geschutspoorten. Even kijken of ik een alternatief kan vinden, lukt dat dan zal ik die info ook even naar jou doorspelen.

Voor wat betreft de klampen, ik keek er nogal tegenop om aan de klampen te beginnen omdat het me een hels karwei leek om die te moeten snijden. Uiteindelijk heb ik een techniekje gebruikt waar ik per klamp maar vier snedes hoefde te maken, dus is het toch beter opgeschoten dan verwacht. De klampen zitten nu vastgelijmd en zijn voorzien van een laagje beits dat nu aan het drogen is.

Hier eerst de foto's van de nog ongebeitste klampen op hun plek, zodat jullie goed kunnen zien waar ze zitten.
full

full

full

En hier twee foto's van de gebeitste klampen. Perfect zijn ze zeker niet, maar over het geheel gezien vind ik ze zeker niet misstaan en voegen ze net dat beetje meer realisme toe aan het model.
full

full

Laatst bewerkt:
Aangezien ik nog steeds lekker aan het doorbouwen ben heb ik wéér een update om te plaatsen.

Momenteel ben ik bezig de knechten en de laatste paar nagelbanken te maken.

Omdat je onder het halfdek op het verdek kunt kijken moest daar de basis van de knecht natuurlijk ook zichtbaar zijn. Omdat het geen doen was om met twee losse stukjes te werken die op beide dekken op exact dezelfde locatie geplaatst moeten worden, heb ik een gat gemaakt in het halfdek waar de knecht in zijn geheel doorheen gestoken kan worden.
full

Vervolgens heb ik uit een 4x4mm latje de basis van de knecht gesneden en voorzien van drie "schijven". Dankzij het formaat is dit niet meer dan enkele 0,2mm gaatjes met daartussen een geultje getrokken met de botte kant van een scalpel. Te zien is ook dat ik het resin hoofdje op maat heb gemaakt en heb vastgelijmd.
full

Hier is de knecht te zien op het stuurplechtdek, net voor de bezaansmast. Deze knecht is op dezelfde manier gemaakt, maar is ook nog voorzien van een gaatje om straks ook daar een ringetje aan te kunnen hangen. Ik heb de dekplankjes onder de knecht weggesneden zodat de knecht wat meer verbonden lijkt met het schip, anders lijkt hij er maar gewoon bovenop gelijmd.
full

Achter de grote mast komt een combinatie van enkele twee- en drieschijfsknechten, én enkele nagelbanken. Dit zijn de onderdelen die ik daarvoor ga gebruiken. Alle maten zijn direct overgenomen van de tekening.
full

Hier is het bouwseltje volledig in elkaar gezet. Ook hier komen straks nog twee ringetjes te zitten.
full

Tot slot hier een overzichtsfoto van de tot nu toe gebouwde knechten. Alles zit nog los ingestoken, en ik wil eerst alles gebeitst en geschilderd hebben voor ik de boel vastlijm en voorzie van ringetjes.
full

Laatst bewerkt:
En verder met de knechten. :)

Hier zijn de knechten voorzien van een eerste laag beits. De voorste hoofden zijn nog niet gemonteerd omdat ik wacht op een nieuw setje, zou morgen binnen moeten zijn. Ook zijn er twee balkjes zwart geschilderd, dit zijn de steuntjes voor het halfdek.
full

De steunen voor het halfdek zijn vastgelijmd.
full

De grote tweeschijfs knecht onder het halfdek op zijn plek.
full

De achterste koppen geschilderd. Ik twijfel een beetje of ik deze moet laten zitten of dat ik deze vervang door de nieuwe koppen die ik binnen ga krijgen. Met name over de moor twijfel ik nogal. Ook te zien is dat de ringetjes al gemonteerd zijn.
full

De achterste knechten op hun plek gelijmd.:)
full

Laatst bewerkt:
Wordt mooi Danny, maar wat bedoel je met de koppen die je binnen gaat krijgen, heb je nog een paar delen als printwerk besteld??

Nee Peter,

Op het moment heb ik maar 4 hoofden terwijl dit er 8 moeten zijn. Ik weet niet of dit is omdat Hans per ongeluk maar 4 stuks in de doos heeft gedaan of dat ik ze het afgelopen jaar zelf kwijt ben geraakt, maar de service van Kolderstok is dusdanig goed dat ik zonder morren een volledig nieuw setje van 8 stuks toegestuurd krijg. Mochten deze van hoger niveau zijn dan de 4 die ik al heb dan sloop ik de huidige koppen er weer af en monteer ik de nieuwe.:)

Ziet er keigaaf uit Danny.
Na de Victory bouw ik nu aan de Sovereign van deAgostini omdat ik vanwege de toezending van de afleveringen vaak lange tijd hier niet aan kan werken ben ik aan de Batavia begonnen.
Ik volg je bouwverslag nu van mei. Zonder was ik waarschijnlijk niet zover gekomen.

Het viel me op dat de nagels maar weinig aan de onderkant uitsteken. Zelf heb ik op deze banken wat langere nagels gebruikt.
Ik hoop dat de studie straks niet zo veel tijd in beslag dat je nauwelijks aan bouwen toekomt.
Ik blijf je volgen.

Hoi BoCha,

Leuk om te lezen dat jij ook meekijkt. Voor wat betreft de nagels, ik probeer zo veel mogelijk te gebruiken wat Kolderstok me heeft aangeleverd ( op de 3D geprinte ornamentjes na dan). De meegeleverde nagels zijn qua schaal iets te dik en te kort, maar geven naar mijn zin toch een heel acceptabel resultaat. Het stoort me in ieder geval niet genoeg om er andere nagels voor te gaan zoeken.

En wat de studie betreft, dat hangt er maar net vanaf hoeveel werk ze me nog mee naar huis geven, anders kan ik dit tempo wel volhouden.:)

Back