Na drie hectische maar gezellige dagen in Biddinghuizen ben ik weer terug in het Brabantse land en kan ik lekker verder bouwen aan de Batavia.
Als eerste een foto van de kaapstander met de stangetjes erin. De kaapstander staat hier nog los op het dek.
Hier een foto van mijn werkzaamheden aan het doorluchtig wulf. Ik heb de bevestiging voor de vlaggenstok nu grotendeels af. Het blanke hout moet nog gebeitst worden, en er moeten nog wat houtjes aan gezet worden waar touw omheen geslagen kan worden. Het metalen stukje is een nietje welke ik nog wat smaller heb gebogen en vervolgens heb afgeknipt en vastgelijmd.
Hier heb ik de twee blokjes vastgelijmd waar touw omheen geslagen wordt. Ik noem deze dingen zelf ezelsoren, want ik weet de officiële term niet. Kruishouten?
Hier heb ik alle lasergesneden kruishouten op een stuk afplaktape geplakt om ze te kunnen beitsen.
Ik wilde er eigenlijk nog even mee wachten, maar heb toch besloten om de lantaarn te monteren. Hiervoor heb ik twee messing stangetjes symmetrisch gebogen en onder in de lantaarn gelijmd. Deze werden vervolgens zwart geschilderd. Ik had de bovenkant van de lantaarn oorspronkelijk kopergroen geschilderd, maar aangezien ik het schip wil afbeelden alsof het zo nieuw mogelijk is heb ik toch besloten de bovenkant in metallic koper te schilderen.
Hier zijn de kruishouten gebeitst.
Ik heb de grote kruishouten hier ter hoogte van het verdek vastgelijmd in de verschansing.
Hier is te zien dat de kleine kruishouten binnen de fortuining zitten, en dat het blanke hout bij de vlaggenmast nu ook gebeitst is.
Nu weer even kijken wat de volgende stappen zijn op mijn checklistje.