Erwin!
Je 'learning curve' gaat nog steeds als een speer.
Zolang die nog niet sterk afvlakt: doorgaan.
Voor wat het gewicht betreft:
- een lichtere vleugel bereik je door bij ALLE componenten kritisch te kijken/wegen, en eventueel te bezuinigen
- schuim oplossen: lijkt me voorloppig geen optie. Lichter schuim bij een nieuwe vleugel: ja, dat wel!
- heb je het hout waarmee je indekt wel gewogen? Dat maakt bij zo'n lap ook al snel veel uit . . .
Nu iets geheel anders.
Zoals bekend leren mensen op verschillende manieren.
Jij bent recent vooral met de 'trial and error' methode bezig (hoewel, zoveel error is het eigenlijk helemaal niet).
Zolang je zelf in staat bent op een intelligente manier naar je resultaten te kijken en ze te evalueren (= leren), gaat het prima.
(Je hebt ook mensen die hun hele leven lang dingen op dezelfde manier fout doen, en het niet door hebben, cq. niet in staat zijn om hun eigen handelen te evalueren en bij te stellen. :evil: )
Een andere manier om te leren is (zoals de vrouw van Han terecht aangeeft), eerst alle mogelijke literatuur en boekjes (de theorie) te bestuderen, en dan pas aan de gang te gaan.
Ook dat is een prima 'learning style'.
Een mix van beide / andere manieren is
nog beter.
Kijk maar wat je het beste bevalt, maar wees je ervan bewust
wat je doet, en neem af en toe even de tijd om te evalueren en te
reflecteren op eigen handelen.
Typ binnen Google maar eens 'Kolb' in . . .
Een voorbeeld.
Iedereen heeft een persoonlijke leerstijl, dat wil zeggen: een manier van omgaan met leerstof en leeractiviteiten.
Er zijn verschillende modellen om leerstijlen in kaart te brengen. Het model van Kolb maakt onderscheid tussen vier fasen van het leerproces:
Concreet ervaren ('sensing/feeling')
Waarnemen en overdenken ('watching')
Analyseren en abstract denken ('thinking')
Actief experimenteren ('doing')
Kolb stelt dat mensen een voorkeursstijl hebben, waarmee ze het liefst beginnen en waaraan ze de meeste tijd besteden. Maar het is belangrijk alle fasen van het leerproces te doorlopen, omdat ze essentieel zijn voor effectief leren. Kolb pleit er daarom voor dat je extra aandacht besteedt aan de leeractiviteiten waarin je je minder goed thuis voelt.
Een paar praktische tips, aan de hand van vier leerstijlen die corresponderen met de fasen in het model van Kolb:
1. Doener
Ga een directe ervaring opdoen.
Los een probleem op.
Spring in het diepe met een uitdagende taak.
2. Bezinner
Maak vooraf een plan.
Neem de tijd voor lastige beslissingen.
Neem de tijd om je ervaringen te overdenken.
3. Denker / theoreticus
Zoek goed gestructureerde leermiddelen.
Zoek verbanden met kennis die je al hebt.
Zoek intellectuele uitdagingen.
Bestudeer theoretische concepten, modellen en systemen.
4. Beslisser / pragmaticus
Zoek naar verbanden tussen de leerstof en je werk.
Richt je op praktische zaken.
Zoek iemand die je iets kan demonstreren.
En zo hebben we allemaal weer even wat om over na te denken.
Tja, je zit in het onderwijs of niet. :roll:
:wink:
jan.