Bouwverslag kopie ASH-26 4,80m

Bertus heeft ergens een punt met het Bernoulli effect, maar dit is slechts verantwoordelijk voor een deel van de lift. De onderkant van het profiel is minstens even belangrijk. Dus zoals Erwin zegt, het een kan niet zonder het ander. :)

Kon je die koolstof buis trouwens niet op de een of andere manier direct in verbinding brengen met de vork? Aan een kant heb je een metalen buisje waar ie mooi in zou passen en alle krachten worden dan mooi overgedragen (denk ik althans :roll:).

Erwin,
je kunt ook het roer aan de bovenkant laten scharnieren. en de spleet aan de onderkant voor zien van "ruderspaltafdeck tape" Graupner verkoopt dat spul. (wel duur)

Voor de scharnieren gebruik ik scharnieren van KDH, deze zijn van een heel dun soort vezel gemaakt en kunnen niet scheuren.
Je kunt deze scharnieren met verdunde witte hout lijm in de vleugel lijmen. Je kunt de scharneiern ook helemaal niet vast lijmen en de roeren aan de scharnierzijde van tape voorzien.
De functie van de scharnierenr is dan eigenlijk alleen het op de plaats houden van de roeren bij doorbuigen van de vleugel.

Ik hoop dat bovenstaande zonder plaatjes een beetje duidelijk is. ;-)

zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13116&highlight=scharnieren

"alle" scharnier opties laat ik nog even bezinken.

Ik heb de vleugel net even uit de "pers" gehaald.
Echter langs de voorlijst is toch weer niet alle balsa sluitend op het glasvlies. Komt wel weer goed, maar toch. Nog meer persen?
Dan moet ik de hele huisraad er op stapelen. :P
Toch maar eens zo'n vacuum-systeem aanschaffen. :?

Tot nu toe weegt de vleugel 1305gr. Ik dek op ca 1500gr uit te komen als ze af is. Met twee vleugels is dat al 3kg en gelijk de helft van het streefgewicht voor de gehele zwever.
Lig ik dan nog een beetje op schema?

Meer gewicht zal denk ik niet veel helpen. Beter is een andere manier te bedenken om de bekleding bij de voorlijst naar beneden te drukken. Plakband werkt voor mij prima.

Verder weet ik niet hoe het bij dit soort grote kisten zit, maar 50% van het gewicht voor de vleugels vind ik best veel. :? Dit is neem ik aan ook ex. alle hardware zoals servo's e.d.?

He Erwin.
Wil niet zeuren hoor.
Maar 1300 gr voor 1 helftje dat nog niet eens af is.
Is welheel veel.
Moet toch zeker gehalfeerd worden.
Even mijn eigen vleugelhelftje gewogen van 2,20 meter die weegt zonder servo's 900 gram, en is met 25 grams glasdoek ingedekt. Incl vleugel pennen.

Tot zover Groeten Han.

Net even terug gekeken in dit draadje en alle schuimdelen wegen tezamen 440gr. Halveren van het gewicht zit er dus niet in.
Maar als ik het schuim eruit giet (en mijn schating van 200gr extra voor het afwerken is juist) dan zou ik dus weer op 1300gr /per vleugel komen.
Dan heb ik nog 3,4kg voor de romp + compleet pakket.

Zóveel epoxy heb ik toch niet gebruikt hoor.
Toch maar eens het leeggieten overwegen :evil:
Dan ga ik dat wel eerst met deze vleugel uitproberen voor ik aan de tweede begin.

Toch ook maar eens overwegen om echte mallen te gaan maken voor de vleugels?
Voor de romp zat ik daar toch al over te denken.
Ben dan wel terug bij af :?

Erwin,

Ik kom bij mijn ASW 28-18 van 5,15 meter op 1200 gram zonder bekleding en servo's maar met 2 (in mijn geval stalen) pennen per vleugel.
Met korte tips is het 1150 gram (4,29 meter).
Nu bouw jij straks nog elektro in de romp maar dat wordt bij deze kist ook regelmatig gedaan.
Volgens de leverancier komt het gewicht op 5,5-6,3 kg en hij geeft aan dat tot 7 kg te verhogen voor het beste resultaat. :lol: :lol:

Ah Rottger, dus zo heel verkeerd zit ik nog niet? :roll:
Voorlopig ga ik deze vleugel dan toch maar gewoon verder bewerken en eens kijken waar ik op uitkom.
Vast en zeker loop ik nog wel ergens tegenaan en dan maar op deze ipv op de volgende vleugel-set.
Het schuim laat ik ook nog maar even zitten, dat kan er op een héél laat moment ook nog uit.
Ik ga gewoon heel erg veel schuren nu :P

Maar ik denk dat ik de volgende set vleugels (op deze afmetingen dan toch) in GFK, via een contra-mal, ga proberen.
Eens kijken of ik ergens een dagje stage kan lopen. (Erik??)

@Bertus, Een mal maken van deze vleugels?
Ik kan dan toch beter direct contra-mallen maken?
Nadeel is wel weer dat als het resultaat bevalt, je de mallen niet weggooit.
En ik heb al zoveel rommel in de garage 8)

Trouwens bij Polyservice hebben ze idd koolstof-kous dus wanneer ik een set nieuwe ligger zou gaan maken, ga ik dat gebruiken (€7,--/m1).
En...terug bij af ben ik idd niet, ik heb al heel veel opgestoken zo :wink:

PS
Ik heb gewoon zo veel lol in het bouwen / experimenteren in combinatie met dit draadje :yes:

Als vrouw van een modelbouwer volg ik al geruimen tijd dit praatje........volgens mij
moeten jullie eerst denken,plannen maken
en dan doen!!!!!!!!!

Han zei:
Als vrouw van een modelbouwer volg ik al geruimen tijd dit praatje........volgens mij
moeten jullie eerst denken,plannen maken
en dan doen!!!!!!!!!

Heb je dit nu tegen mij alleen of ook tegen Han? :P
Han vind ik wel erg goed bezig hoor.
Niet met mezelf te vergelijken. :oops:

Natuurlijk heb ik een plan (en een B en een C etc).
Maar ja.... er is maar één manier om je plan te toetsen aan de werkelijkheid :wink:
Ik heb al best wel een paar kistjes gebouwd, maar op deze afmeting is het toch net even wat anders.
Misschien lijkt het wel of alles hier mislukt, maar dat valt best wel mee hoor. :wink:

@Bertus Tja productie??? Laat ik er eerst maar eens een vliegend "prototype" maken :P

Eén ding staat vast: ik had met de reeds gemaakte investeringen al een 4,5m set bij Beineke kunnen kopen.
Maar dat wist ik vooraf en was ook niet de doelstelling.

In ieder geval leer ik er véél van en ik hoop dat meer mensen iets hebben aan de informatie in dit draadje.
Natuurlijk kan ik lekker thuis alles bouwen en achteraf wel of niet iets laten weten, maar dit is toch veel leuker en nuttiger? :D

Erwin!

Je 'learning curve' gaat nog steeds als een speer. :D

Zolang die nog niet sterk afvlakt: doorgaan. :yes:

Voor wat het gewicht betreft:
- een lichtere vleugel bereik je door bij ALLE componenten kritisch te kijken/wegen, en eventueel te bezuinigen
- schuim oplossen: lijkt me voorloppig geen optie. Lichter schuim bij een nieuwe vleugel: ja, dat wel!
- heb je het hout waarmee je indekt wel gewogen? Dat maakt bij zo'n lap ook al snel veel uit . . . :yes:

Nu iets geheel anders.

Zoals bekend leren mensen op verschillende manieren.

Jij bent recent vooral met de 'trial and error' methode bezig (hoewel, zoveel error is het eigenlijk helemaal niet).

Zolang je zelf in staat bent op een intelligente manier naar je resultaten te kijken en ze te evalueren (= leren), gaat het prima. :)

(Je hebt ook mensen die hun hele leven lang dingen op dezelfde manier fout doen, en het niet door hebben, cq. niet in staat zijn om hun eigen handelen te evalueren en bij te stellen. :evil: )

Een andere manier om te leren is (zoals de vrouw van Han terecht aangeeft), eerst alle mogelijke literatuur en boekjes (de theorie) te bestuderen, en dan pas aan de gang te gaan.

Ook dat is een prima 'learning style'. :yes:

Een mix van beide / andere manieren is nog beter.

Kijk maar wat je het beste bevalt, maar wees je ervan bewust wat je doet, en neem af en toe even de tijd om te evalueren en te reflecteren op eigen handelen.

Typ binnen Google maar eens 'Kolb' in . . .

Een voorbeeld.

Iedereen heeft een persoonlijke leerstijl, dat wil zeggen: een manier van omgaan met leerstof en leeractiviteiten.

Er zijn verschillende modellen om leerstijlen in kaart te brengen. Het model van Kolb maakt onderscheid tussen vier fasen van het leerproces:

Concreet ervaren ('sensing/feeling')
Waarnemen en overdenken ('watching')
Analyseren en abstract denken ('thinking')
Actief experimenteren ('doing')

Kolb stelt dat mensen een voorkeursstijl hebben, waarmee ze het liefst beginnen en waaraan ze de meeste tijd besteden. Maar het is belangrijk alle fasen van het leerproces te doorlopen, omdat ze essentieel zijn voor effectief leren. Kolb pleit er daarom voor dat je extra aandacht besteedt aan de leeractiviteiten waarin je je minder goed thuis voelt.

Een paar praktische tips, aan de hand van vier leerstijlen die corresponderen met de fasen in het model van Kolb:

1. Doener
Ga een directe ervaring opdoen.
Los een probleem op.
Spring in het diepe met een uitdagende taak.

2. Bezinner
Maak vooraf een plan.
Neem de tijd voor lastige beslissingen.
Neem de tijd om je ervaringen te overdenken.

3. Denker / theoreticus
Zoek goed gestructureerde leermiddelen.
Zoek verbanden met kennis die je al hebt.
Zoek intellectuele uitdagingen.
Bestudeer theoretische concepten, modellen en systemen.

4. Beslisser / pragmaticus
Zoek naar verbanden tussen de leerstof en je werk.
Richt je op praktische zaken.
Zoek iemand die je iets kan demonstreren.

En zo hebben we allemaal weer even wat om over na te denken.

Tja, je zit in het onderwijs of niet. :roll:

:wink:

jan.

@Jan, ja van alle vier de "hokjes" heb ik wel wat, maar het zal duidelijk zijn dat het hokje "de doener" wel wat de overhand heeft :wink:
Ik ken ook best wel wat mensen die eindeloos door kunnen bomen over de theorie van dingen en die uiteindelijk niets in handen hebben :P

Mogelijk is "trial and error" niet eens zo slecht (in mijn ogen dan natuurlijk). Het is een snelle methode die de slechtste opties op een wetenschappelijke manier (immers bewezen) uitsluit. :wink:

En van die rugzak...... Ik loop daar ook regelmatig mee.
Maar iedere gram is een beetje een mode-kreet hoor en helemaal afhankelijk van wat je wil, kunt en reeds aan "uitrusting" hebt.
En dat geldt hier natuurlijk ook.

Ik zal eens kijken waar de vleugel op uitkomt naarmate ik hem verder afwerk.
Morgen eerst maar eens lekker gaan vliegen :D
En daarna weer :ontopic:
:pim:

Back