Bouwverslag Last Down 3XL - staufenbiel

Met het alleen omdraaien komen de krachten beter op het hoorntje en kan je misschien dezelfde gaten gebruiken.

Vertrouwens een mooie kist, en netjes de flaps gewijzigd

ik ga eens even kijken wat er gebeurd als ik de hoorntjes omdraai. Ik heb nu de hoorntjes haaks en de stuurstang zodanig dat bij center-stick de flaps op 45 graden staan. Dan heb ik een uitslag van 0-90 graden over het stickbereik. Ik programmeer de modes zodanig dat dit geen probleem oplevert tijdens vliegen..

Veel gedaan weer aan de kist, foto's volgen nog.

Alle bedrading is af, ik gebruik multiplex stekkers (die groene) voor vleugelaansluitingen, dus daar zat wat werk aan. Ik houd de vleugels ook los, (4 delen dus), want de passing is goed strak en met een stukje isolatietape gaat dat nergens heen. Er komen ook niet veel krachten in de richting van de tips en mijn Zenith blijft ook keurig in elkaar bij lieren met alleen maar stroeve vleugelpennen.

Wel dus veel bekabeling bouwen en ja, dan gaat we wel eens iets mis. Ik gebruik een setje om zelf servostekkertjes te krimpen aan bekabeling en ik had met mijn stomme kop (zonnesteek ;-) ?) rood en bruin omgedraaid op de laatste servo; gelukkig getest met een losse goedkope microservo, maar die doet niks meer :D :S. Ik heb de roerhoorntjes op de flaps nu omgedraaid en haal nu ruimschoote voldoende uitslag naar beneden, blij met de aanpassing... kan alleen nu geen aileron up bijmixen, en naar beneden bijmixen lijkt me niet verstandig i.v.m. het haakeffect. (grotere weerstand van roer naar beneden). Iemand hier ervaring mee?

Ook het hoogteroer gemonteerd, ik moet nog een servo voor het hoogteroer halen, de 4000 paste niet en vind ik ook veels te zwaar zo achterop. Het richtingsroer zit op zijn plek: let op, de CA scharnieren zitten wel al in het roer gestoken, maar nog niet gelijmd!

Qua accu ga ik mijn 3s1p 2200 15c gebruiken, waarbij ik 2 met een koppelstuk van Deans connectoren tot een 3s2p maak. Aangezien ik met zweven nog NOOIT een accu heb leeggevlogen leek me dit geen probleem. Ik heb een hyperion eMeter die meevliegt de eerste vlucht voor loggen van vermogen en verbruikte MaH.

Wat moet nog:
- Hoogteroer servo en aansturen
- Servocovers monteren op de vleugel.
- ESC een plekje geven
- Zwaartepunt

MAIDEN GESLAAGD! :D :D :D

Vandaag de maiden gehad met de LD 3XL. Klimt heel mooi weg op ong. 390Watt vermogen en het is een lap vleugel! :)

Toch spannend en blij dat na de eerste vlucht hij heelhuids op de grond stond. Rolroeren en richtingsroer stonden nog niet helemaal lekker, dus dat aangepast en een tweede vlucht gemaakt.. beter! Flaps zijn nu erg effectief en je kunt behoorlijk steil binnenkomen nu om vervolgens rustig af te vangen en uit te melken. Ik merk dat hij toch HEEL anders vliegt als de EZ-glider of mijn F3J kist. waarschijnlijk door de korte romp t.o.v. de vleugellengte..

LEUK LEUK LEUK! :) foto's volgen!

foto4.jpg

En zo ziet ´ie eruit als ´ie klaar is. Vandaag Jeroen op het veld gehad bij ons op MVC Woerden. Enne ... dat was inderdaad een prachtige verschijning ... de kist dus he? :mrgreen:

Zag dat ze bij Staufelbiel de XL in 3 maten hebben. Nu is mijn vraag: vliegt de grootste (spanwijdte) altijd het beste? De kleinste is nog altijd ruim 2,80 dacht ik.
Zijn er nog meer mensen die een (kleinere) versie hebben gebouwd?

groter is niet perse beter.. maar ik wilde graag een keer een echt grote zwever in mijn verzameling hebben.. Voordeel van groter is dat de kist zelf wat zwaarder kan worden uitgevoerd, waardoor hij minder last heeft van wind en stabieler kan vliegen.

Iemand ervaring met de kleinste variant? bijna 3 meter is nog steeds aanzienlijk groter dan mijn EZglider en ik zie eerlijk gezegd niet uit naar het bouwen van een (moeilijk te balanceren en dure) MPX Cularis. Deze kist zou een goede uitkomst zijn. Overigens hoef je het om de prijs niet te laten, kleinste en grootste schelen twee tientjes..

Vandaar mijn vraag over vliegeigenschappen. Langere vleugels op (schijnbaar) dezelfde romp kun je natuurlijk een zwaarder toestel bouwen met dezelfde vleugelbelasting en dus beter vliegen in winderige condities, kortere vleugels zijn makkelijker te transporteren.

Zit de motor overigens standaard in deze set? Ik zit op epp-fly RC-Modellbau naar het toestel te kijken maar daar lijkt het er niet op. Of is de prijs dan hoger dan de 139 euro daar?

Ik ben benieuwd hoe dit toestel vliegt en vooral zweeft in thermiek!

Ik heb de set met motor, klapprop en spinner genomen. Alleen nog een ESC erbij dus voor motorisering. Ik vermoed dat de 3 meter kist wat vlotter vliegt en makkelijker rolt. Je mist wel de flaps dan, dus de landingen kunnen langer worden.. Het profiel van de Last Down is gemoedelijk en niet te kritisch, prima vervolgkist lijkt me.

Niet kritisch is prettig, dat zijn mijn DLG's al genoeg ;)

Ik wil wel een zwever met flaps (die mis ik ook in de EZglider, wie weet nog eens erin zetten) dus dan valt de kleinste in ieder geval af. Wat is een aannemelijke motor indien ik niet de ARF set wil aanschaffen?

Moet echt een kist worden voor lekker relaxed rondjes thermieken vlak onder het wolkendek op warme dagen met weinig wind en eventueel voor aan de helling (wie weet kom ik daar ooit nog eens!)

ik zou toch een vergelijkbare motor zoals van de set pakken (of de set :) ).. Goed gedimensioneerd bij mijn zwever.. ik houd als richtlijn altijd 90-100 watt per kilo aan, dan kom je vlotjes boven met 20-30 seconden looptijd.

De motor/prop en spinner van staufenbiel zijn geen slechte keuze.. niet zoals je nog wel eens ziet een veel te krap motortje om het setje compleet te maken.

Misschien is het handig te inventariseren wie er nog eentje wil. Ikke namelijk ook. :mrgreen: Dan scheelt dan weer bestelkosten.
Zou zelf gaan voor de XXL gemotoriseerd. Dus de middelste variant.

Tuurlijk wel! En ook graag die Climaxx. In elk geval 2 kisten. Of het eerst de Eon600 wordt of de Climaxx is nog onduidelijk en hangt er vanaf of ik de tekening nog toegestuurd krijg uit Duitsland.

Let wel: de een is een bouwpakket (Climaxx) , de andere een tekening (EON) en de ander een ARF (Last Down), dus allemaal iets anders! :mrgreen:

Enne ... soms moet ik even kiezen. Heb net weer die FF10CG gekocht, dusse ...

Ik houd de economie draaiend. En ... ik heb een vrouw met een eigen inkomen. hahaha. Oja ... en ik moest hier bv de hele 2e paasdag voor werken. Arme ik :-)

Hmm, we moeten wel toppic blijven ... :rolleyes: volgens mij zitten hier de gezellige mensen. :celebrate:
:offtopic: Komende weekenden zit er helaas niet in. Trouwerijen, weekendje weg en ... met de club weg (zie www.mvcwoerden.nl), maar ik ben er morgen natuurlijk wel op de clubavond! Je bent welkom hoor!

27022008632.jpg

En dan nu weer ff ontopic ....

:ontopic: Heeft de Staufenbiel XXL en de XL (eerste 2 varianten) nu ook een deelbare vleugel? Ik bedoel per vleugeldeel in 2 stukken? Verder zie ik 2 soorten servo´s staan. De dikke grote en de tiny´s. Neem aan in de vleugels de grote servo´s (4) en de kleine in de staart (2) ???

0318016_b_0.JPG

je kunt overal eigenlijk wel de 250 gebruiken. In de vleugels moeten 250's! anders past het niet....

Ik heb 5 x 250 en 1 x 400 (400 gaat voorin, richtingsroer). Je kunt in het hoogteroer ook wellicht een iets lichtere plaatsen, de kist heeft nogal last van een zware 'kont', dus je moet toch lood voorin leggen.

Ik denk dat de xxl wel een deelbare vleugel heeft, die heeft nml. ook kleppen. De xl niet, dat is in 1 stuk. In de handleiding wordt voor alle typen geadviseerd de vleugels te verlijmen.. dat heb ik genegeerd, veels te lastig met vervoer. Ik heb nu 4 zakjes met vleugel en met isolatietape zeker ik de buitenvleugels.. gaat nergens heen.

Back