Ik ben begonnen met mijn eerste schip, na in dit forum en op andere manieren veel informatie te verzamelen.
Ik heb besloten het LC-fregat Zeven provincien te maken; en wel van tekening. Ik heb na veel wikken en wegen besloten de romp uit gestapelde houten planken te maken (Bread and Butter methode). Gedeeltelijk opdat het zagen en schaven me aantrekt, en gedeeltelijk omdat ik een 90 jaar oud schip van mijn Opa heb wat op deze manier gemaakt is.
Omdat zo'n schip vrij zwaar gaat worden heb ik besloten 1:100 schaal te gebruiken, en heb ik uitgerekend dat het schip dan ongeveer 6kg zwaar mag worden, waarvan ongeveer 1.2 kg voor de mortoren, accu's e.d.
Ik heb een bouwtekening ontvangen bij de marine (1:150), en heb daarin de dikte van de planken aangegeven. Het worden 8 planken op elkaar. Op iedere plank vervolgens mbv het spantenplan, wat naalden en een flexibel lang stuk karton de romplijn getekend, en toen uitgezaagt.
Vreemd genoeg kwam ik er achter dat het spantenplan een 5% kleinere schaal heeft dan de voor- en zij-aanzichten van het schip. Kon het bijna niet geloven maar heb uiteindelijk maar mbv een copieermachine het spantenplan vergroot.
Nu stond ik voor de keuze of ik de planken individueel zal gaan schaven (makkelijker inklemmen), of eerst de binnenkant eruit zagen en verlijmen, en dan de 'getrapte romp' gaan schaven. Enig getest geeft aan de (nieuw geslepen) schaaf erg geschikt is omredelijk precies het overtollige hout weg te halen, dus ik denk dat ik eerst de binnenkanten uitzaag en het schip lijm, en dan pas ga schaven en schuren.
later meer
Freek
Ik heb besloten het LC-fregat Zeven provincien te maken; en wel van tekening. Ik heb na veel wikken en wegen besloten de romp uit gestapelde houten planken te maken (Bread and Butter methode). Gedeeltelijk opdat het zagen en schaven me aantrekt, en gedeeltelijk omdat ik een 90 jaar oud schip van mijn Opa heb wat op deze manier gemaakt is.
Omdat zo'n schip vrij zwaar gaat worden heb ik besloten 1:100 schaal te gebruiken, en heb ik uitgerekend dat het schip dan ongeveer 6kg zwaar mag worden, waarvan ongeveer 1.2 kg voor de mortoren, accu's e.d.
Ik heb een bouwtekening ontvangen bij de marine (1:150), en heb daarin de dikte van de planken aangegeven. Het worden 8 planken op elkaar. Op iedere plank vervolgens mbv het spantenplan, wat naalden en een flexibel lang stuk karton de romplijn getekend, en toen uitgezaagt.
Vreemd genoeg kwam ik er achter dat het spantenplan een 5% kleinere schaal heeft dan de voor- en zij-aanzichten van het schip. Kon het bijna niet geloven maar heb uiteindelijk maar mbv een copieermachine het spantenplan vergroot.
Nu stond ik voor de keuze of ik de planken individueel zal gaan schaven (makkelijker inklemmen), of eerst de binnenkant eruit zagen en verlijmen, en dan de 'getrapte romp' gaan schaven. Enig getest geeft aan de (nieuw geslepen) schaaf erg geschikt is omredelijk precies het overtollige hout weg te halen, dus ik denk dat ik eerst de binnenkanten uitzaag en het schip lijm, en dan pas ga schaven en schuren.
later meer
Freek
