Bouwverslag Lipoly van Artfantasie

Tadango

Forum veteraan
Okee, eindelijk is het zover :) Na maanden wachten heb ik hem eindelijk. De lipoly van Artfantasie. Even een lijstje met gegevens :

Rotor : +/- 90cm (MAH 385 bladen)
Gewicht : 858 zonder accu's. 1012 met accu's.
Motor : Torqman TM280 20 15/14
Accu : Aanbevolen 3s2p 1500 of 2000 maar ik vlieg eerst 3s1p KOKAM 2000HD
Servo's : 4 x Hitec HS81
Gyro : Futaba GY240
Ontvanger : Futaba 148DP
Regelaar : Jeti MASTER 40 B Heli

De verpakking :
946.jpg


Alles netjes met plakband aan de doos vast gemaakt zodat er niets beschadigd.

Alles netjes op tafel (zijn wel een hoop onderdelen zeg):
947.jpg


Je begint met het frame. Alle onderdelen uitbreken uit de epoxy plaat en de carbon plaat. Dan moet je alles passend maken. Erg irritant maar het zit dan echt klem inelkaar ;) Er moet aardig gevijld worden in de uitsparing. Als het mooi past epoxy ertussen (5min heb ik gebruikt) en alles inelkaar zetten.

948.jpg


Daarna het onderstel. Het zijn 4 rubberen houders met 2 skids en 2 beugels. Je krijgt die houders echt niet om de buizen heen. Even een beetje afwasmiddel er tussen en je schuift ze er makkelijk op. Dit plakt lekker vast als het droog is ;)

949.jpg


Tijd voor de bladhouders. Heel simpel opgebouwd uit 3 plaatjes carbon. Dit schroef je op een voorgemonteerd gelagerde alu contructie. Deze liep alleen zo moeilijk daat ik het uitelkaar heb gehaald en iets losser weer heb inelkaar gezet. Geen speling maar nu loopt het wel soepel ;) Zelfs de zelfborgende moeren zitten met locktite vast ;).

950.jpg


Padle as en hoofd as erin. De pitch aansturing ligt er nog los onder.
951.jpg


Pitch compensator en paddles gemonteerd. Hier kwam ik het eerste probleem tegen. Het buisje voor de pitch compensator dat op de paddle stang wordt geschroefd heeft M3 draad lopen door het midden en een 3mm gat waar de paddle stang doorheen gaat. Nu hebben ze eerste het draad getapt en toen het gat geboord. Daardoor was het draad bij het gat goed beschadigd. De inbus scroeven kwamen niet ver genoeg en konden dus niet grijven op de paddle stang. Ik heb een dikke inbus bout er met veel kracht doorheen geforseerd en zo het draad opnieuw getapt. Toen paste het wel goed ;) Klein aandachtspuntje. De bouten die de picth compensator op het buisje schroeven lopen ook tegen de inbus bouten aan dus die moeten beiden echt goed aangedraaid zitten.
952.jpg


Snaar geleiders en de motor.
953.jpg


De heck. Niet vergeten de snaar er meteen door te doen ;) Het tandwiel zat zonder inbus al muurvast op de as Dit heb ik dus ook lekker laten zitten. De messing afstand bus is nylon op de tekening. Doet verder hetzelfde :)
954.jpg


Tail blade grips en aansturing.
955.jpg


Alles op de staart buis gemonteerd. Tip, vijl eerst de gaten iets uit zodat de bouten er makkelijk door gaan. Anders is het echt een ramp om te monteren :)

956.jpg


Romp en staart samen :) Goed opletten dat de snaar niet gekruisd is. Het loopt dan moeilijk en slijt enorm.
957.jpg


Kop erop gezet en bezig met de servo's en stuur stangen
958.jpg


De snaar loopt niet mooi. Blijkt later ook precies aan de onderkant van het tandwiel te lopen.
959.jpg


Klaar voor een testvluchtje :) Die bladen zijn echt super strak. Ik heb ze niet gewogen of gebalanceerd. Er zit geen trilling in, hoorbaar of zichtbaar dus het klopt aardig.
960.jpg


Nog wat detail foto's :)
961.jpg

962.jpg

963.jpg

964.jpg

965.jpg


Test ruimte en ja, ik heb hier gehoverd in het grond effect ;) Hij reageert erg goed en hoeft ook weinig trim. Staart moest iets worden bijgesteld maar ook niet veel.
966.jpg


Nu eerst een test vlucht buiten en dan afwerken. Ook moet ik nog een pitch meter bouwen want hij had aardig wat knuppel nodig om te hoveren. Kwestie van afstellen ;) Nu alles eens goed controleren en da laatste stelringen met locktite vast zetten.
 
Goede dag,

Ziet er netjes uit, SUPER... WOW maar je hebt de hele nacht door gebouwd? En volgensmij was de handleiding dus duidelijk als alles zo snel is gegaan.

Veel plezier ermee,!!!

Groeten
Roel
 
Handleiding was voor ongeveer 90% compleet ;) Ik had opeens onderdelen over, die moest ik zelf een plek geven ;) Ook was de pitch aansturing niet duidelijk aangegeven. Maar het past maar op 1 manier dus kwam wel goed ;)

Van 6 tot 3 ongeveer gebouwd met tussendoor koken en even tv kijken. Vandaag laatste servo erin en electro.

Die regelaar werkt erg leuk :) Je kan volgas geven en hij spoelt langzaam op met weinig koppel. Hij meet de motor eigenschappen en na 4 sec ofzo spoelt hij op tot vol vermogen. Als je dan het gas dicht gooit en snel weer veel gas komt de motor meteen op. Als je hem laat rusten spoelt hij weer rustig op.

Ik schrok de eerste keer wel toen hij met bladen op toeren kwam. Damn, wat een vermogen :)
 
8O Jeeeeesss... nu al klaar hahahaha 8O

Dat hoveren in de kamer maar beter niet meer doen. Ik doe het ook elke keer met die hummingbird CP, maar als er iets fout gaat...
En die lipoly is nog een slag groter ook.

Heeft mij nu al 2 setjes CP bladen gekost :(
 
Een slag grote? 1 kilo, 90cm ;) Echt hoveren is het ook niet. Meer dansen op de grond effect :) Ik was benieuwd of de staart goed stond. Dan hoef ik buiten niet te klooien met inbus schroefjes ;)
 
Ik heb m'n logo ook wel eens op toeren laten komen binnenshuis... 8O
Wel goed vast aan de grond.

Wat een gierend kabaal brrrr.... door die muren hoor je het extra hard.
 
Ik hoor niets gieren :) Alleen een enorme lucht verplaatsing.

Ik moet alleen nog wel een oplossing vinden voor die riem. Toen hij iets minder strak stond schoot hij eraf toen ik gas dicht deed en ik aardig wat gas gaf. Door de enorme koppel schoot het er af. Hij spoelt alleen rustig op als hij stil heeft gestaan lijkt het.
 
Hoi,

Denk eraan dat je die riem echt goed stram maakt, hij mag zeker niet te los zitten. Dat heeft de Artfantasie mij ooit eens gezegt. :d

Groeten
Roel
 
Heb ik ook nu ;) Hij ging iets losser zitten, lekekr ingelopen. Ik heb hem nu goed strak staan. Loopt nog steeds lekker soepel :)

Ik zag alleen dat je heeeel erg voorzichtig die staart buis moet vast klemmen. Die heeft nu een soort knik omdat je hem vast klemt. Is niet erg, hij kan zo nooit een kant op. Ook niet draaien ;) Misschien was dit wel het idee erachter...
 
Hoi,

Wanneer ga jij ermee vliegen? Dan zul je pas zien wat er voor een vermogen in dit kleine heli-tje zit.
Zou het zijn dat je toch meer toeren wil, dan moet je een groter tandwiel eropzetten. Het tandwiel dat je nu hebt is geschikt voor normaal vliegen tot 3D.
Zover ik weet is er een groter tandwiel dan maakt de rotor logisch meer toeren, maar aan power is dan in overvloed. Het nadeel is wel dat de vliegtijd na max 8 minuten gaat, en de Lipo's vinden dat niet echt fijn. Maar het maakt wel plezier.

Ben benieuwd hoe jij hem vind vliegen,
Groeten uit Eindhoven
Roel
 
Ik ga ook nog kijken of ik toch 3s2p erop kan krijgen. echt 3D ben ik nog lang niet aan toe dus vermogen heb ik niet zovele nodig. Ik moet alleen even een pitch meter bouwen zodat ik kan zie hoeveel ik nu gebruik.

Ik ga vliegen zodra die verrekte wind minder wordt :(

Echt vergelijken met een andere heli kan ik niet aangezien dit mijn eerste echte heli is ;) Ik heb alleen gevlogen met een eco piccolo (wel erg getuned ;)) en op de sim met een raptor. Daarom is het even afwachten ;) Ook merkte ik al dat hij ondanks de tamme afstelling hij aardig jumpy is op de pitch. Iemand een FF9 over :)
 
Tadango,

Ik krijg een beetje het gevoel dat je het spul onderschat. Zo'n 1m, 1kg Heli is echt iets anders dan een Picollo wat betreft krachten e.d.

Je hebt geluk gehadt dat het invliegen binnen op een veel te kleine ruimte, zonder borging van de staartaandrijving en met een staart waar je niet 100% zeker van bent goed is afgelopen.

Hadt je eens voor moeten stellen dat de staart verkeerd om werkt of de gyro verkeerd om corrigeerd of die poelie was gaan slippen, dan was je echt nergens meer geweest met je 0.5m aan iedere zijde.

Dus gewoon ff voor de zekerheid die stelschroef in de staart-poelie, natuurlijk met locktite.

Kokams schijnen veel te kunnen verdragen, maar met 3S1P moet je het wel rustig aandoen. Anders is het denk ik zo bey-bey.

Verder veel succes gewenst met de Lipoly.

Rick
 
Denk je nu echt dat ik opeens die pitch omhoog gooi? Ik probeer het eerst heel rustig. Bij de staart zitten alleen de 2 stelringen niet geborg met locktite Je moet toch eerst echt de staart af stellen ;)

3s1p Kokam kan 15C kontinu en 30C piek dus 30 en 60 A, moet geen probleem zijn ;)
 
Nog wat foto's : Kap er ook op.
967.jpg


Mooi glimmende bladen ;) Ook heb ik alle moeren gemerkt zodat je meteen ziet als er iets los loopt. Mooi in bijpassend geel :)
968.jpg
 
Is tijdelijk todat ik weet hoe ik hem ga spuiten ;) Zo is het zicht wat beter.

Hoe moet je eigenlijk de demping van de kop afstellen? Met 2 inbus boutjes kan je de maximale schommel zeg maar bepalen. Een klein beetje? Aardig wat?
 
hoe strakker de demping hoe directier ie stuurt.
helemaal vast is "te vast" :D
niet te los zetten anders heb je kans dat je bij een heftige stuur/pitch actie je heckboom eraf maait.
 
Back
Top