Tadango
Forum veteraan
Okee, eindelijk is het zover
Na maanden wachten heb ik hem eindelijk. De lipoly van Artfantasie. Even een lijstje met gegevens :
Rotor : +/- 90cm (MAH 385 bladen)
Gewicht : 858 zonder accu's. 1012 met accu's.
Motor : Torqman TM280 20 15/14
Accu : Aanbevolen 3s2p 1500 of 2000 maar ik vlieg eerst 3s1p KOKAM 2000HD
Servo's : 4 x Hitec HS81
Gyro : Futaba GY240
Ontvanger : Futaba 148DP
Regelaar : Jeti MASTER 40 B Heli
De verpakking :
Alles netjes met plakband aan de doos vast gemaakt zodat er niets beschadigd.
Alles netjes op tafel (zijn wel een hoop onderdelen zeg):
Je begint met het frame. Alle onderdelen uitbreken uit de epoxy plaat en de carbon plaat. Dan moet je alles passend maken. Erg irritant maar het zit dan echt klem inelkaar
Er moet aardig gevijld worden in de uitsparing. Als het mooi past epoxy ertussen (5min heb ik gebruikt) en alles inelkaar zetten.
Daarna het onderstel. Het zijn 4 rubberen houders met 2 skids en 2 beugels. Je krijgt die houders echt niet om de buizen heen. Even een beetje afwasmiddel er tussen en je schuift ze er makkelijk op. Dit plakt lekker vast als het droog is
Tijd voor de bladhouders. Heel simpel opgebouwd uit 3 plaatjes carbon. Dit schroef je op een voorgemonteerd gelagerde alu contructie. Deze liep alleen zo moeilijk daat ik het uitelkaar heb gehaald en iets losser weer heb inelkaar gezet. Geen speling maar nu loopt het wel soepel
Zelfs de zelfborgende moeren zitten met locktite vast
.
Padle as en hoofd as erin. De pitch aansturing ligt er nog los onder.
Pitch compensator en paddles gemonteerd. Hier kwam ik het eerste probleem tegen. Het buisje voor de pitch compensator dat op de paddle stang wordt geschroefd heeft M3 draad lopen door het midden en een 3mm gat waar de paddle stang doorheen gaat. Nu hebben ze eerste het draad getapt en toen het gat geboord. Daardoor was het draad bij het gat goed beschadigd. De inbus scroeven kwamen niet ver genoeg en konden dus niet grijven op de paddle stang. Ik heb een dikke inbus bout er met veel kracht doorheen geforseerd en zo het draad opnieuw getapt. Toen paste het wel goed
Klein aandachtspuntje. De bouten die de picth compensator op het buisje schroeven lopen ook tegen de inbus bouten aan dus die moeten beiden echt goed aangedraaid zitten.
Snaar geleiders en de motor.
De heck. Niet vergeten de snaar er meteen door te doen
Het tandwiel zat zonder inbus al muurvast op de as Dit heb ik dus ook lekker laten zitten. De messing afstand bus is nylon op de tekening. Doet verder hetzelfde 
Tail blade grips en aansturing.
Alles op de staart buis gemonteerd. Tip, vijl eerst de gaten iets uit zodat de bouten er makkelijk door gaan. Anders is het echt een ramp om te monteren
Romp en staart samen
Goed opletten dat de snaar niet gekruisd is. Het loopt dan moeilijk en slijt enorm.
Kop erop gezet en bezig met de servo's en stuur stangen
De snaar loopt niet mooi. Blijkt later ook precies aan de onderkant van het tandwiel te lopen.
Klaar voor een testvluchtje
Die bladen zijn echt super strak. Ik heb ze niet gewogen of gebalanceerd. Er zit geen trilling in, hoorbaar of zichtbaar dus het klopt aardig.
Nog wat detail foto's
Test ruimte en ja, ik heb hier gehoverd in het grond effect
Hij reageert erg goed en hoeft ook weinig trim. Staart moest iets worden bijgesteld maar ook niet veel.
Nu eerst een test vlucht buiten en dan afwerken. Ook moet ik nog een pitch meter bouwen want hij had aardig wat knuppel nodig om te hoveren. Kwestie van afstellen
Nu alles eens goed controleren en da laatste stelringen met locktite vast zetten.

Rotor : +/- 90cm (MAH 385 bladen)
Gewicht : 858 zonder accu's. 1012 met accu's.
Motor : Torqman TM280 20 15/14
Accu : Aanbevolen 3s2p 1500 of 2000 maar ik vlieg eerst 3s1p KOKAM 2000HD
Servo's : 4 x Hitec HS81
Gyro : Futaba GY240
Ontvanger : Futaba 148DP
Regelaar : Jeti MASTER 40 B Heli
De verpakking :

Alles netjes met plakband aan de doos vast gemaakt zodat er niets beschadigd.
Alles netjes op tafel (zijn wel een hoop onderdelen zeg):

Je begint met het frame. Alle onderdelen uitbreken uit de epoxy plaat en de carbon plaat. Dan moet je alles passend maken. Erg irritant maar het zit dan echt klem inelkaar

Daarna het onderstel. Het zijn 4 rubberen houders met 2 skids en 2 beugels. Je krijgt die houders echt niet om de buizen heen. Even een beetje afwasmiddel er tussen en je schuift ze er makkelijk op. Dit plakt lekker vast als het droog is

Tijd voor de bladhouders. Heel simpel opgebouwd uit 3 plaatjes carbon. Dit schroef je op een voorgemonteerd gelagerde alu contructie. Deze liep alleen zo moeilijk daat ik het uitelkaar heb gehaald en iets losser weer heb inelkaar gezet. Geen speling maar nu loopt het wel soepel

Padle as en hoofd as erin. De pitch aansturing ligt er nog los onder.

Pitch compensator en paddles gemonteerd. Hier kwam ik het eerste probleem tegen. Het buisje voor de pitch compensator dat op de paddle stang wordt geschroefd heeft M3 draad lopen door het midden en een 3mm gat waar de paddle stang doorheen gaat. Nu hebben ze eerste het draad getapt en toen het gat geboord. Daardoor was het draad bij het gat goed beschadigd. De inbus scroeven kwamen niet ver genoeg en konden dus niet grijven op de paddle stang. Ik heb een dikke inbus bout er met veel kracht doorheen geforseerd en zo het draad opnieuw getapt. Toen paste het wel goed

Snaar geleiders en de motor.

De heck. Niet vergeten de snaar er meteen door te doen

Tail blade grips en aansturing.

Alles op de staart buis gemonteerd. Tip, vijl eerst de gaten iets uit zodat de bouten er makkelijk door gaan. Anders is het echt een ramp om te monteren

Romp en staart samen

Kop erop gezet en bezig met de servo's en stuur stangen

De snaar loopt niet mooi. Blijkt later ook precies aan de onderkant van het tandwiel te lopen.

Klaar voor een testvluchtje

Nog wat detail foto's

Test ruimte en ja, ik heb hier gehoverd in het grond effect

Nu eerst een test vlucht buiten en dan afwerken. Ook moet ik nog een pitch meter bouwen want hij had aardig wat knuppel nodig om te hoveren. Kwestie van afstellen