Bouwverslag Lipoly van Artfantasie

Windkracht 2 a 3, achter de flat, erg veel turbulentie, maar hij vliegt wel :) Gevoeligheid op pitch valt erg meer. Hij springt wel op en neer door de wind ;) Als het even rustig is vliegt hij wel netjes. Gevoeligheid op cyclic staat nu op 80% Staart nog niet mee gespeelt. Meer dan tail in en side in doe ik niet met deze wind ;)

Tijdens het opspoolen liep nog 2 keer de snaar eraf. Na het motor tandwiel dus hij zat gewoon te los. Nu heel erg strak gezet en hij was nog stiller zelfs ;) Accu was ook iets minder warm dus ook minder stroom? Zou leuk zijn :) Daarna geen problemen meer gehad. Het bijgeluid was nu ook weg :)

3s1p KOKAM 2000 wordt net merkbaar warm tijdens hover. Die moeten het eerst wel volhouden ;) Ik schat 15A ofzo.

Ik ga hem toch vergelijken met mijn piccolo ook al is dat niet echt een heli ;) Gevoeligheid lijkt gelijk nu. Hij is wel directer (hogere head speed natuurlijk ;)) Met wind veeeel stabieler :) Hij is echt heeeel stil, stiller dan de piccolo :)

Nu wachten op rustig weer dan kan ik eens echt gaan vliegen. Het voelde al vrij snel goed aan. Beetje heen en weer vliegen wou wel. 180 graden bochtjes van links naar rechts vliegen is ook geen probleem nu. Hij vergeeft alleen geen 1 fout ;) Gelukkig reageert hij erg snel en knuppel neutraal is ook meteen stil.

Tadango zei:
Het tandwiel zat zonder inbus al muurvast op de as Dit heb ik dus ook lekker laten zitten

Uit deze zin maakte ik op dat je geen stelschroef voor het tandwiel hebt gebruikt, terwijl er wel de mogelijkheid was. Of bedoelde je het anders.

Heb je misschien een foto waarop die schroeven te zien zijn. Als het aanslagen zijn, dan deze zo instellen dat naar jouw mening de bladen niet de staartboom kunnen raken. Als je er demping mee kunt afstellen, bijvoorbeeld door een O-ring oid strakker te zetten dan ff zoeken wat het lekkerst vliegt. Harder is beter geschikt voor 3D, stuurt directer.

Rick

Nee, ik heb het tandwiel er gewoon niet eerst afgesloopt. was met geen mogelijkheid beweging in te krijgen. Kan best dat ze die al met locktite hebben vast gezet. Ik heb alleen de stelschroef erin gezet.

Tadango zei:
Tijdens het opspoolen liep nog 2 keer de snaar eraf. Na het motor tandwiel dus hij zat gewoon te los.
Vervelend probleem is dit zeg.

Ik zag dat je dit tandwiel er op had zitten:
959.jpg

Terwijl de handleiding dit tandwiel aangeeft:
gest%E4ngemontage04.gif

Duidelijk een betere versie, zo wordt de belt in het juiste spoor geleidt. lijkt mij dat je snaarprobleem hiermee opgelost kan worden.

Je zou wel denken dat dat een nieuwere versie is maar die heli is een oudere. Ik zag een ander bouw verslag met ook dat tandwiel en dat was ook een oudere heli. Kan je zien aan de versteviging van het hoofd tandwiel met een epoxy schijf. Die heb ik wel en dat had die andere en die in de handleiding nog niet. Ook zit de stuur stang voor de heck met betere ball links vast dan in de handleiding. Vraag me af waarom ik dan nu dit tandwiel heb... Misschien dat roel nog zo'n ander tandwiel kan regelen ;)

Probleem is ook dat de riem van onderen komt. Onderaan van de heck rotor loopt hij naar het hoofd tandwiel. Als de staart boom nu iets omlaag gemonteerd was kon ik het nog begrijpen maar die staat of horizontaal of loopt iets omhoog tov het frame dus die kan de riem ook niet omlaag trekken. Niet meer dan de bedoeling. Ik zou de heck rotor kunnen omdraaien. De riem komt dan van de bovenkant van het tandwiel...

Kan je het tandwiel op de hoofdas niet omdraaien? dan komt de riggel onder en schiet de belt er niet zo snel overheen.

Nee daar zat ik ook al aan te denken. Het tandwiel is zegmaar een frisbee dus dan heb je de tandjes aan de bovenkant :) En als je alles in zijn geheel omdraait gaat ook niet werken want het metalen middenstuk heeft een midden stukje wat mooi tegen de lager loopt. Dan zou je met vul ringen moeten klooien enz.. Je zou ook het metalen tussen stuk iets kunnen afdraaien zodat het beter komt te zitten. Of er het epoxy schijfje tussen zodat het tandwiel lager komt. Zou die daar voor zijn misschien........

Tandwiel van iemand anders. Het middenstuk heeft geen ring die uitsteekt zeg maar. Dat is bij mij veel meer. De epoxy plaat is precies zo dik als de ruimte tussen te rand van het tandwiel en de riem.... verdacht... Eens slopen :) Vindt het toch niet zo fijn nu..
IMG_2977.JPG

Mijn tandwiel :
969.jpg

Ik ga kijken of ik het epoxy plaatje aan de andere kant kan krijgen en dan ringetjes onder de bouten.

Is ook niet de bedoeling :( Epoxy schijf houdt het tandwiel recht, anders kan vervormt hij iets door de bouten. Ne had de eerste versie dat ook niet dus dat moet wel kunnen maar hij zit dan ook te laag :( Hij raakt het frame. Eens kijken of ik een vulring heb.

Mmh... Kan ook die extra rand die ik heb eraf halen. Dan zit hij ook net iets lager... verlijdelijk....

Lijkt op een uitlijnings probleem, staan al die geleiderollen en motor wel haaks op het frame. Probeer de riem met de hand tegen de bovenste rand van het hoofdtandwiel te leggen en dan met de hand het motorrondsel ronddraaien. Dan kun je zien of dat de riem vanzelf naar beneden loopt. Beetje rommelen met de hoeken/positie van de rollen en motor en kijken wat het resultaat is. De riem probeert altijd de kortste weg te vinden.

Rick

Nou ik zou als ik jouw was die fabrikant van de lipoly even mailen want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op dat je alles moet bijwerken om het goed te krijgen.
Als het nou een dragonfly was allah maar je moest hier nog bij betalen
om het zo geleverd te krijgen.

Gr Hans

Tandwiel zat ook aan de bovenkant van de rollen zegmaar. Zonder epoxy plaat niet ;) Door die plaat word hij rechter getrokken, is normaal een beetje bol. + het dikkere randje is het allemaal net iets hoger. Rollen kan je ook weinig aan verstellen. Lijken ook allemaal perfect te staan. Het lijkt alleen wel of de tandjes van het hoofd tandwiel iets conisch staan, nar beneden ;( Verklaart wel waarom hij eraf loopt

Als ik het goed begrijp staat het tandwiel zonder plaatje een beetje bol en nu staat het hol (conisch naar beneden). Misschien eens met wat dunne revetjes op de boutjes tussen het epoxy-plaatje en het tandwiel proberen het spul recht te trekken.

Rick

Nee, normaal staat hij meer bol en met epoxy plaatje minder bol dus beter maar nog niet genoeg. Ik heb het nu weer geprobeerd met een dunner randje om de alu menemer. Al stukken beter :) Hij loopt nu echt helemaal op het tandwiel en heeft een heel klein randje over.

Jammer dat je zoveel elende hebt met deze nieuwe heli.
Ik heb het draadje gevolgd en het verbaasd mij dat je moest bijbetalen, dit mag niet.
Daarnaast ben je pionier, dat zou juist korting moeten opleveren.
Als ik dan je bouwverslag lees valt het mij op dat je gewoon doorgaat met bouwen en vijlen terwijl allang duidelijk is dat dit concept niet klaar is.
op de foto`s viel mij op dat sommige bouten veel te lang zijn, en dat in een e-helie !
Het enige leuke is de motor/regelaar set.
Ik hoop dan ook dat de heli gratis bij deze set zat.

Rhelie zei:
Ik heb het draadje gevolgd en het verbaasd mij dat je moest bijbetalen, dit mag niet.
Daarnaast ben je pionier, dat zou juist korting moeten opleveren.
Dat vroeg ik mij ook af, maar heliman heeft zich netjes ingedekt in de algemene voorwaarde:
Algemene voorwaarde op heliman.com zei:
3.3

Heliman.com is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen, wanneer zich één of meer van de volgende omstandigheden na het sluiten van de overeenkomst voordoen: stijging van de kosten van materialen, halffabrikaten en/of diensten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn, stijging van verzend- en/of transmissiekosten, van lonen, van werkgeverslasten van sociale- en/of volksverzekeringen, van fiscale heffingen, van de met arbeidsvoorwaarden gemoeide kosten, invoering van nieuwe en/of verhoging van bestaande heffingen van een overheid op grondstoffen, materialen, producten, energie of reststoffen, een wijziging in de valutaverhoudingen of, in het algemeen, omstandigheden die met het genoemde vergelijkbaar zijn.
Dus ook al is het zeker niet netjes dat heliman zich niet aan de overeenkomst houdt, staat hij wel in z'n recht.

roel heliman doet niks meer als bij artfantasie dat ding ophalen en bij tadango leveren, dat dat ding duurder word heeft hij niks over te vertellen, hij maakt hem niet ofzo.

Dat vroeg ik mij ook af, maar heliman heeft zich netjes ingedekt in de algemene voorwaarde:

Heliman is gewoon de dealer, hij zal hopelijk wel verhaal halen bij artfantasie, en stoppen met verkopen als zij het niet netjes oplossen.

pfffff. artfantasie, de naam zegt het eigenlijk al een beetje, stel je voor dat dit kunstwerk kan vliegen. (geintje)

Gerard_nl zei:
roel heliman doet niks meer als bij artfantasie dat ding ophalen en bij tadango leveren, dat dat ding duurder word heeft hij niks over te vertellen, hij maakt hem niet ofzo.

Wanneer een product plotseling duurder wordt nadat de klant het al besteld heeft moet de klant de mogelijk krijgen om de overeenkomst
te kunnen ontbinden.
De klant kan ook gewoon zeggen ja ik wil wel bij betalen zoals Tadango waarschijnlijk gedaan heeft en dan gaat ie gewoon akkoord met de nieuwe prijs.
En dat geldt voor zowel Tadango als ook voor Roel.

Gr Hans

Back