Bouwverslag M-klas Minki

Weer een stukje verder.
Foto....6258 .Het servodek is geplaatst plus los/vast plus de winch en het stuurservo.De laatste is d.m.v een 4 mm carbonbuisje met de roerhevel/helmstokje verbonden.
Verder nog een zgn grootschootgeleider, nog los maar wel in hoogte verstelbaar en een potje voor de accu.
Ontvanger plaats ik tussen de servo's.
Foto...797_HDR toont de balsahouten kern van de kielvin , thans 4.5 mm dikte.Reeds in de vorm gevijld/geschuurd en wachtend op enkele lagen carbonweefsel dat ik in een vacuumzak er op wil lijmen.Maar eerst nog een nieuwe vacuzak maken waarover tzt hopelijk meer.
Voorzieningen voor fixatie in de romp en bevestiging loodbulb zijn reeds aangebracht in de balsakern.

Luikjes maak ik niet meer voor deze boot : alle gaten worden tzt afgesloten met dacrondoek.
 

Bijlagen

  • IMG_20191019_124849181.jpg
    IMG_20191019_124849181.jpg
    93,6 KB · Weergaven: 463
  • IMG_20191128_171506258.jpg
    IMG_20191128_171506258.jpg
    286 KB · Weergaven: 457
  • IMG_20191128_171549797_HDR.jpg
    IMG_20191128_171549797_HDR.jpg
    162,6 KB · Weergaven: 432
  • IMG_20191128_171637190.jpg
    IMG_20191128_171637190.jpg
    268,5 KB · Weergaven: 414
Het ziet er allemaal erg netjes uit!
En dat is een behoorlijke kielvin (maximale maat?)ben erg benieuwd naar je vacuum bevindingen en het verslag daar van
Groeten Dimitri
 
Op de punten waar de door de zeillier aangedreven lus door het dek komt zijn in U-vorm gebogen buisjes (in het engels : sheet reverse fittings) door het dek gestoken (nog los).
Het dek is , net als de buiskap, van 0.6 mm fineer , onder en boven in een vacuumzak beplakt met 50 gr glasweefsel in epoxy.Los in de hand net zo slap als een (ouderwetse) floppy disk
maar straks op de romp geplakt verkrijgt het voldoende stijfheid.Vliegtuigtriplex kon ook, maar ik zie zo graag nog een houtnerf op een boot;).....
Wordt vervolgd
 

Bijlagen

  • SAM_7748.JPG
    SAM_7748.JPG
    279 KB · Weergaven: 359
Nee, het project is niet in de kliko verdwenen, maar ook het bootje van Roel op de voorgrond vereist wat aandacht.
Wat Minki betreft : het dek zit erop en ook de servo's hebben hun definitieve plaats gekregen.
Ook de aandrijflus voor de schoten is verbonden met de winch (een hitec 785).
Ben nu met de mast en wat fittings begonnen en overweeg eerst maar eens tzt met zogeheten B-tuig van mijn vorige M te gaan varen.
wordt vervolgd
Ard
 

Bijlagen

  • IMG_20200114_135111924.jpg
    IMG_20200114_135111924.jpg
    288,7 KB · Weergaven: 332
Ook erg mooi Ard, dat bootje op de voorgrond. lijkt op een draak, maar is dat niet. daarvoor is de voorkant van de kiel te scherp en heeft te veel curve. Wat is het voor type?
overigens heb ik vorige week een proefstukje gemaakt van dunne fineer met 50g glas beplakt, maar dan over een plug, zodat ik er ronding in kan maken. lijkt prima te werken, maar dat weet je pas zeker als het echte dek gelukt is.
 
Dat S-spantje is oorspronkelijk een zweeds bouwpakket.Heeft inderdaad wat weg van een draak.Ik vermoed dat de fabrikant met een 'scheef' oog naar de draak gekeken heeft.
Voor meer info zie het draadje ' bouw s-spant, hulp gevraagd'.
 
Klaar voor de 'maiden', maar even wachten op beter weer:(
 

Bijlagen

  • IMG_20200309_211443442.jpg
    IMG_20200309_211443442.jpg
    135 KB · Weergaven: 326
Die ziet er prachtig uit Ard.
En vanaf morgen middag zit ik als het goed is met het zelfde probleempje [emoji16](als mn winch er eindelijk eens is) maar zaterdag ziet er prima uit voor een Maiden.
Ben benieuwd naar je bevindingen en de foto's .

Groeten Dimitri
 
Mooi hoor Ard!
ben heel benieuwd hoe ze zeilt. Altijd wel heel bijzonder zo'n eigen ontwerp.
Het wordt wel weer een winderig weekend. Ik geloof dat we dit jaar nog geen zondag zonder een hele of halve storm hebben gehad. zowel het K-zeilen als de IOM zijn al meerdere keren afgezegd.
 
Hay,
Vanmiddag op de roeibaan in Zevenhuizen in een vlagerige bf4+ de boot met enige aarzeling aan de elementen blootgesteld.Ik wilde wat foto's maken maar het ging er nogal heftig aan toe.Menige duik voor de wind en dus veel water over het dek en uiteindelijk ook onder het dek.Kortom , nog wat probleempjes op te lossen.
Ard
 
toch mooi dat je gevaren hebt.
zondag varen de IOM's daar (op de blubberplas naast de roeibaan). ik sta nog een weekje op de latten, maar daarna ga ik meedoen.
Ik overweeg overigens serieus om een M te gaan bouwen. mogelijk de Equation van Frank Russel. Maar eerst m'n twee IOM's ff afbouwen
 
Vanmiddag in gematigder omstandigheden wat foto's genomen op de roeibaan in Zevenhuizen.
 

Bijlagen

  • IMG_20200316_144324951.jpg
    IMG_20200316_144324951.jpg
    245,5 KB · Weergaven: 306
  • IMG_20200316_144335464.jpg
    IMG_20200316_144335464.jpg
    258,5 KB · Weergaven: 305
toch mooi dat je gevaren hebt.
zondag varen de IOM's daar (op de blubberplas naast de roeibaan). ik sta nog een weekje op de latten, maar daarna ga ik meedoen.
Ik overweeg overigens serieus om een M te gaan bouwen. mogelijk de Equation van Frank Russel. Maar eerst m'n twee IOM's ff afbouwen

Hay:Ik zie bij de Equation een deplacement van 4.6-4.8 kg. Als dat het geheel is, incl vin, roer en bulb dan moet je licht bouwen !
 
Ja Joost, dat is denk ik iets wat je met hout niet voor elkaar krijgt. Maar eerst maar eens die IOM's!!
Leuk bootje geworden Ard!!
 
dank je Hay!
Als je in hout bouwt blijft het bij een leuk bootje.
Ik kom binnenkort wel eens over de brug met wat gewichten...
Het is mij nog niet gelukt een Marblehead beneden de 5 kg te bouwen!
 
Ard en of Joost of ....Omdat ik nu door de omstandigheden toch tijd heb ben ik bezig met een gewichten lijstje voor een nieuw project. Op mijn verlanglijstje staat nl oa nog een moderne M. Voor de IOM's zijn die lijstjes te vinden (waarschijnlijk ivm het minimum gewicht wat bij een M niet zo is) Maar voor de bouw van een M heb ik er dus nog geen een gevonden.
Ik ben erg benieuwd wat voor gewicht ik moet rekenen voor een compleet A / B /C tuig .
Als ik mijn lijstje zo zie +/_180gr electronica, kielvin +/_ 200gr roer+/_ 50gr bulb 3500 gr zit ik al op een totaal van +/_3930gr . Dan blijft er van de 4.8kg nog 870gram over voor een complete romp en tuig??
Carbon mast / giek ipv alu en het weg laten van de zijstagen en bijhorende spanners zal wel wat lichter zijn dan een iom tuig maar ik kan dat niet echt inschatten/terug vinden.

Thnx Dimitri
 
Laatst bewerkt:
Back
Top