Bouwverslag m.s. Safe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Reinoud, 10 mei 2019.

  1. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Hmm, dat is nieuw voor mij. Ik ga eens op zoek op het forum naar schema's. Dan roep ik niet meer van die rare dingen:/
    Wat loze buisjes is misschien nog niet zo'n gek idee.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Ongetwijfeld heb je al een idee waar je op de Safe verlichting aan wilt brengen. Die kan je dan verdelen in groepen en ze als groep schakelen. Hieronder een voorbeeld van een schema, gemaakt voor een van mijn slepers. Deze 4 groepen kunnen worden geschakeld door een CTI module. De module bedien ik met een vrij kanaal op één van de zenderknuppels. Op de + staat bij mij 12 Volt en met een weerstand van 2.200 Ohm in serie met 2 leds komt daar nog voldoende licht uit. In de link naar de CTI schakelunit zie je ook een schema en heb je enig idee hoe die schakelt. Wil je met een lagere spanning werken dan raad ik je aan om daarvoor een spanningsregelaar te gebruiken. Kosten een paar euro en je hebt er een hoop plezier van. Bestel je ze bij Tinytronics, dan heb je ze snel in huis. Voor de verlichting op mijn schepen heb ik gebruik gemaakt van ledjes uit een (batterij)Kerstverlichting. Maar dat moet maar net passen natuurlijk. Hoop dat je iets aan deze info hebt. Gr. Klaas.

    https://www.rc-point.nl/index.php?i...1ch--envelop&action=article&aid=10393&lang=nl

    https://www.tinytronics.nl/shop/nl/...e-step-up-down-buck-boost-converter-xl6009-4a

    IMG_20180430_0002.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2019
  3. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel Klaas voor je uitleg. Dat CTI-verhaal snap ik nog niet zoveel van; hoe kun je nu vanuit één kanaal 4 groepen verschillend aansturen? Gaat het dan om een proportioneel kanaal? Met de knuppel bepaalde uitslag geeft dan een bepaald signaal naar de CTI waardoor één van de aangesloten groepen wordt geschakeld? Of werkt het bijvoorbeeld met 4x kort signaal is groep 4 schakelen?
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Reinoud, Het staat in de gebruiksaanwijzing een stukje boven het schema. Hieronder het stukje tekst wat daar op slaat. Allemaal wat moeilijk voor te stellen eer je een zender in handen hebt gehad.
    Op mijn zenders gebruik ik de linker knuppel (of stick) in het verticale vlak om de motor te regelen en de rechter in het horizontale vlak om te sturen. Met de linker stick stuur ik in het horizontale vlak de multiswitch en die schakelt de 4 kanalen. Het is een soort repeteer systeem. 1e keer = aan(in), 2e keer = uit.
    Stick kort naar links = Schakeluitgang 1 IN of UIT
    Stick lang naar links = Schakeluitgang 2 IN of UIT
    Stick kort naar rechts = Schakeluitgang 3 IN of UIT
    Stick lang naar rechts = Schakeluitgang 4 IN of UIT
    Hoop dat het zo een beetje duidelijker is. Beschikt je zender over een schakelaar waarmee een servo naar de eindposities kunt sturen dan kun je daarmee ook zo'n multiswitch bedienen.
    Gr. Klaas
     
  5. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Heldere uitleg Klaas. Ik begrijp dat als je jezelf een beetje gek wilt maken dat je dan een tweede CTI onder de rechter knuppel moet zetten;) Breidt het aantal schakelmogelijkheden wel weer uit met 4.
    Voor een ballastpompje dat twee kanten op moet kunnen draaien heb ik denk ik een driestandenschakelaar nodig? De pomp schakelen met een CTI is dan minder geslaagd omdat je niet ziet wat er gebeurt. Een lampje aan dek zie je aan of uitgaan maar de pomp, daar heb je in feite een terugkoppeling voor nodig (of een 3-standenschakelaar?)
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2019
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een pompje zou je aan kunnen drijven met een motorregelaartje. Of op een stick rechts verticaal, of op een 3 standen schakelaar, al of niet terugverend naar de middenstand. Een tandradpompje hoor je wel en pompt relatief snel. Een slangenpompje is stiller en pompt ook langzamer. Wel zorgen dat de ontluchting van de tanks een grotere capaciteit heeft dan het debiet van de pomp. En inderdaad, je kunt het zo gek, of mooi maken als je wilt. Ik moet flink nadenken hoe op mijn 4 modellen de gadgets te bedienen. Bij 3 gaat dat per CTI, met 2, 3 of 4 functies. Bij no 4 gaat het per Beier module. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2019
  7. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    De ballasttanks afgemaakt en getest. Met de fietspomp kon ik er niet meer lucht inpompen, dat zal wel genoeg zijn denk ik;)
    De dunne leiding is de pompleiding die zit helemaal achterin aangesloten op een potje met gaten langs de bodem zodat (bijna) al het water uit de tank gezogen kan worden. De dikkere leiding is de ont- en beluchtingsleiding. Deze wordt in de mk uitgesplitst in twee kleinere leidinkjes zodat de overloop een beetje in verhouding eruit ziet. Overlopen aan dek zouden minder dan een mm moeten worden en dat krijg ik niet voor elkaar om daar een 90-graden bochtje in te buigen die ook nog eens water doorlaat. Maar dat probleem van het buigen van zeer kleine leidinkjes is elders al meerdere malen besproken.

    Nu verder met roer en het plamuren en aanbrengen eerste afwerklaag op de huid. Het inbouwen van de ballasttanks komt later wel als ik de plug niet meer nodig heb.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooie dubbele bodem geworden, Reinoud. Hoe groot is de inhoud? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2019
  9. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Dankjewel Klaas; hoe groot ie is weet ik niet exact, ik heb m verder niet getekend, anders had het programma zo een antwoord, maar met de gegeven maten is het net geen liter: 950 cm³
    Er moet nog een microfilter komen dat ik makkelijk kan in en uitbouwen (schoonmaak), maar dat wordt in de mk ingebouwd (als er plek overblijft)
     
  10. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Afgelopen weken wat minder kunnen werken aan de Safe, maar wel de motorfundatie gemaakt en ingebouwd.
    In de fundatie heb ik de zuigleiding voor de bilgepomp ingebouwd zodat die echt op het laagste punt, onder de schroefas kan aanzuigen. Ik heb aan de zuigleiding een pot gemaakt die op de bodem rust, met een paar kleine openingen. Bij een test blijkt dat nagenoeg al het water wordt weggezogen. Dat betekent dat ook de waterdetectie daar vlak in de buurt mag komen.

    Waterdetectie. Testprintje 9V met zoemer om te kijken of dit werkt zoals het moet. Volgende opstelling wordt er een met een relais erin die de pomp (in bestelling) aanstuurt.

    De motorfundatie ingebouwd. Epoxy is dan weer je beste vriend:)
     
  11. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Motor op de fundatie geplaatst. Schuift mooi 15 mm heen en weer, voldoende ruimte om wat af te stellen en te monteren. Waterdichte schot geplaatst en de ballasttanks (bodemtanks en voorpiek) ingebouwd.
    Nu eerst de aandrijving in orde maken, de buitenkant afwerken en de deksteunen erin lijmen.
     
  12. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    En ondertussen wachten op wat bestellingen: filtertjes voor in de aanzuig van de ballastpomp, kruiskoppelingen, bilgepomp en zender/ontvanger
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met zo'n motor hou je in de MK nog eens ruimte over voor andere dingen Reinoud. Neem als bilgepomp wel een zelf aanzuigend exemplaar. En maar hopen dat je die niet vaak nodig hebt. Gr. Klaas.
     
  14. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Borstelloze motortjes zijn echt heel erg leuk
    En wat betreft die bilgepomp: wordt een mempraampompje: zelfaanzuigend èn mag droog draaien. Er kan dus zelfs/mogelijk een nadraaitijd ingesteld worden
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2019
  15. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Inmiddels is de zenderkeuze gemaakt. Leuk verjaardagscadeau:) Nu aan het spelen met elektronica. Nieuw gebied voor me met allemaal kreten die klinken als abracadabra. Wordt studeren.
    Motortje werkt en draait als een zonnetje. De servo lijkt defect. Daar gaat HobbyKing vast iets nuttigs over roepen.
    De waterdetectie is een autonoom systeem, hoeft niet op de zender, zou wel op de telemetrie kunnen met het alarm. Komt later, is nu te ingewikkeld.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  16. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Een nieuw vraagstuk is hoe ik de ballastpomp (12V) ga aansturen. Zal een relais tussen moeten, maar dat is twee standen: aan/uit. Maar ik heb omkeer nodig. Heb al zitten denken aan een waterdetectie in de overloopleiding, dat zorgt voor het afvallen van het relais, de pomp stopt. Maar ja, hoe trekt ie dan de tank weer leeg? Ben aan het zoeken geweest binnen het forum maar krijg niet echt de juiste schema's te pakken.

    Is het een idee om een tweede BEC op de ontvanger te zetten die de pomp aanstuurt? Heeft iemand hier ervaring mee? Want hoe stuur je dat dan aan, drie touwtjes vanaf de BEC naar de twee van de pomp....
    Ik zie ook van alles langskomen over Arduino, maar dat wordt dan de volgende studie:weetnie:
     
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Maar als je van uitdagingen houd, wel een hele leuke en interessante studie :rolleyes:.
    Als ik je bovenstaande posten zie, geloof ik wel dat jij je dat ook eigen zou kunnen maken ;).
     
    Reinoud vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Arnoud, Neem voor de ballastpomp een simpel motorregelaartje. Kosten maar een paar euro. Is geen BEC, maar een ESC en die zet je op een apart kanaal. Dan blijft het simpel. Als je over een poosje wat meer ervaring hebt kun je aan ingewikkelder dingen gaan denken. De sturing van je bilgepomp zou ik buiten het RC gebied houden. Wel van spanning voorzien via de hoofdschakelaar. Voor de verlichting zou ik een CTI multiswitch nemen. Daarmee kun je op één kanaal 4 items aan en uit schakelen. Misschien in China goedkoper, maar met deze heb ik goede ervaringen. Maar misschien heb je al iets. Had die al eens eerder gepromoot, zie ik net. Al een idee welke schroef je er achter hangt? Mooist is Raboesch, maar die zijn prijzig. Gr. Klaas
     
  19. Reinoud

    Reinoud

    Lid geworden:
    1 mrt 2019
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amersfoort
    Mooi, weer een probleem opgelost. Wordt dus een ESC halen. De bilge werkt idd autonoom. En de schroef wordt er een van Raboesch. Zou een 32 mm willen hebben maar die bestaat niet. 35 past net niet in de schroefkapel. Zou nog iets kunnen doe met aftoppen maar het is de vraag of dat zo mooi wordt. Wordt dus klein schroefje 30 mm. En een als reserve op het achterdek (zou een kunststof kunnen zijn).
     
  20. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    leuk project Henk ook de familie geschiedenis maakt het bijzonder , ga je volgen.
     

Deel Deze Pagina