Èèèènnn.... Wat hebbuh we weer gedaan fedaag?
Niet heel erg veel, maar toch wel wat.
Allereerst zijn de scharnieren van de roeren en romprug geborgd. Geen foto's iedereen weet wel hoe dat er uit ziet: Gaatjes boren, tandestokertje inkorten en inlijmen, en dat 24 keer. Klinkt eenvoudig, maar je bent er zomaar een uurtje zoet mee.
De rest van de dag is besteed aan éérst goed nadenken HOE we het gaan doen, en daarna de uitvoering.
Dat betrof de telemetrie.
De pitotbuis zat natuurlijk al in de neus, en die was al inschuifbaar, en ik wist ook al wel hoe ik dat wilde gaan doen verder: simpel een slangetje over schuifbuis en pitotbuis, dan blijft de pitot dáár zitten waar je hem achterlaat. Het probleem was een geschikt stukje slang vinden, want zowel lengte als diameter doen er toe.
Niks bijzonders verder, maar dit dus:
In:
uit:
Nu is het in de neus ERG druk met andere zaken, dus het printje voor de Pitot heb ik wat verder naar achteren gezet, om precies te zijn achter de cockpit, voorin de "kofferbak":
Het printje is gewoon met hotglue vastgezet, als het goed is blijft dat zitten als een geel briefje, en is ook net zo makkelijk weer los te krijgen als dat nodig is.
Verder naar achteren zit het tacho en temperatuurprintje. Ook dat zit met hotglue vast.
Waar ik het langst over moest denken, was hoe de sensor aan de motor bevestigd moest worden. Op zich niet "hoe", want dat wist ik wel: met een beugeltje natuurlijk.
Maar hoe kom je aan zo'n beugeltje? Ook niet zo'n moeilijke vraag: als het niet te koop is moet je het zelf maken. En dat was dus een beetje het dingetje: hoe en wat, welk materiaal, of beter gezegd, wat heb ik nog liggen, en hoe kan ik het bewerken? Zo'n heel groot machinepark heb ik niet. Dat heeft me eigenlijk het grootste deel van de processortijd gekost.
Maar na wat neuzen in de vullisbelt die ik garage noem, vond ik nog wat mooi dun (1mm) relatief zacht aluminium plaatmateriaal, en da's prachtig want dat kun je gewoon met de keukenschaar knippen, en met kleine handtangetjes buigen.
Zo gezegd, zo gedaan, dat leverde dit op:
De scherpe randjes en hoekjes van het knippen waren met een paar sleutelvijltjes ook zo weg, en als je dat kleine friemeldingetje samen met een wankelmotor in een luchtdicht trommeltje stopt en heel hard schudt onder het uitspreken van de allerengste toverformules en heksenspreuken, dan krijg je héél mischien dit:
.... Maar een kruiskopschroevendraaier gaat eigenlijk net zo snel en voorkomt dat meneer pastoor gelijk aan de voordeur staat om de duivel uit te drijven, en da's dan toch wel een groot voordeel van zo'n schroevendraaiert. Want dat wijwater maakt zo'n vlekken op mijn intzwarte ziel.... Of waren dat nou mijn longen? Kweenie, nou ja, ook niet belangrijk.
Affijn, zometeen nog even het adaptersnoertje voor de toerental maken (10 minuten werk, één condensatortje, twee stekkertjes en wat krimpkous).
En dan blijft voor overmorgen alleen nog het inbouwen van tank en solenoid klepje, en het in schuim leggen van ontvanger en voltregelaar... en dan is ie af...
Wat betekent dat het Zaterdag gewoon kutweer wordt. Zo realistisch ben ik dan ook nog weer wel...