Bouwverslag: M1200

Vanavond beetje vroeg op de avond gewoon ff een escortje bestellen en die alle hoeken van het huis laten zien…
Geheid dat je daarna goed slaapt :D
Nah... kan mijn geld momenteel wel beter gebruiken. Een a twee biertjes zouden dat effect ook moeten kunnen geven.
 
Ziet er goed uit! Is een leuk kistje geworden. Ik ben benieuwd hoe het vliegt
Dank, ik ook :D
Even een vraagje, gaat het zo werken met een uitlaat die naar voren toe uitblaast?
Ja hoor... met de te verwachten vliegsnelheid is de maximaal opgebouwde tegendruk van die naar voren staande uitlaat ongeveer 4 mBar, en daar ga je verder niet zo heel erg veel van merken. De druk in de uitlaat zelf is veel hoger, zal zo rond de 40 mbar liggen. Uiteraard gáát er ooit een andere uitlaat op komen, maar die zal ik zelf moeten maken, ben ik bang. Want gek genoeg, hoewel het enige toestel wat ooit specifiek voor die wankel ontworpen was, die X1200 is geweest (tenminste, bij mijn weten) is er nooit een pusher-pipe geweest voor deze motor
 
Èèèènnn.... Wat hebbuh we weer gedaan fedaag?

Niet heel erg veel, maar toch wel wat.
Allereerst zijn de scharnieren van de roeren en romprug geborgd. Geen foto's iedereen weet wel hoe dat er uit ziet: Gaatjes boren, tandestokertje inkorten en inlijmen, en dat 24 keer. Klinkt eenvoudig, maar je bent er zomaar een uurtje zoet mee.
De rest van de dag is besteed aan éérst goed nadenken HOE we het gaan doen, en daarna de uitvoering.
Dat betrof de telemetrie.

De pitotbuis zat natuurlijk al in de neus, en die was al inschuifbaar, en ik wist ook al wel hoe ik dat wilde gaan doen verder: simpel een slangetje over schuifbuis en pitotbuis, dan blijft de pitot dáár zitten waar je hem achterlaat. Het probleem was een geschikt stukje slang vinden, want zowel lengte als diameter doen er toe.
Niks bijzonders verder, maar dit dus:
In:
20221102_191507[1].jpg

uit:
20221102_191458[1].jpg


Nu is het in de neus ERG druk met andere zaken, dus het printje voor de Pitot heb ik wat verder naar achteren gezet, om precies te zijn achter de cockpit, voorin de "kofferbak":
20221102_191440[1].jpg

Het printje is gewoon met hotglue vastgezet, als het goed is blijft dat zitten als een geel briefje, en is ook net zo makkelijk weer los te krijgen als dat nodig is.

Verder naar achteren zit het tacho en temperatuurprintje. Ook dat zit met hotglue vast.
20221102_191526[1].jpg


Waar ik het langst over moest denken, was hoe de sensor aan de motor bevestigd moest worden. Op zich niet "hoe", want dat wist ik wel: met een beugeltje natuurlijk.
Maar hoe kom je aan zo'n beugeltje? Ook niet zo'n moeilijke vraag: als het niet te koop is moet je het zelf maken. En dat was dus een beetje het dingetje: hoe en wat, welk materiaal, of beter gezegd, wat heb ik nog liggen, en hoe kan ik het bewerken? Zo'n heel groot machinepark heb ik niet. Dat heeft me eigenlijk het grootste deel van de processortijd gekost.
Maar na wat neuzen in de vullisbelt die ik garage noem, vond ik nog wat mooi dun (1mm) relatief zacht aluminium plaatmateriaal, en da's prachtig want dat kun je gewoon met de keukenschaar knippen, en met kleine handtangetjes buigen.
Zo gezegd, zo gedaan, dat leverde dit op:
20221102_191149[1].jpg

De scherpe randjes en hoekjes van het knippen waren met een paar sleutelvijltjes ook zo weg, en als je dat kleine friemeldingetje samen met een wankelmotor in een luchtdicht trommeltje stopt en heel hard schudt onder het uitspreken van de allerengste toverformules en heksenspreuken, dan krijg je héél mischien dit:
20221102_191426[1].jpg


.... Maar een kruiskopschroevendraaier gaat eigenlijk net zo snel en voorkomt dat meneer pastoor gelijk aan de voordeur staat om de duivel uit te drijven, en da's dan toch wel een groot voordeel van zo'n schroevendraaiert. Want dat wijwater maakt zo'n vlekken op mijn intzwarte ziel.... Of waren dat nou mijn longen? Kweenie, nou ja, ook niet belangrijk.

Affijn, zometeen nog even het adaptersnoertje voor de toerental maken (10 minuten werk, één condensatortje, twee stekkertjes en wat krimpkous).

En dan blijft voor overmorgen alleen nog het inbouwen van tank en solenoid klepje, en het in schuim leggen van ontvanger en voltregelaar... en dan is ie af...
Wat betekent dat het Zaterdag gewoon kutweer wordt. Zo realistisch ben ik dan ook nog weer wel...
 
Schijt... Alles werkt, behalve de toerentalmeting, en ik weet niet waarom want electrisch klopt alles.
Zoek ik overmorgen wel uit... Humpf!
 
Zja... een Wankel fundament! :D

Maarehhhh. Weerstation Eelde is mijn orakel, voor weer en wederweer!
En zaterdag belooft nu droog te zijn? En oogt er geen aanwaaibare stijve bries in de voorspelling.
Maar het weer heeft zo ook z'n wissel, maar kan pardoes een gelegenheids maiden opleveren? ;)
 
Op de sluiting van de romprug na is hij klaar. Daar moet ik eerst even iets op improviseren.
Leeg is hij 2140 gram gaan wegen, maar helaas moet er toch wel ongeveer 150 gram lood in de neus bij om het zwaartepunt ongeveer op de goede plek te krijgen. En dat gaat toch wel wat ruimte innemen. Vanmiddag maar even proefdraaien achter huis.

Edit: uitgebalanceerd vrijwel op de gram nauwkeurig 2300 gram. Da's een halve kilo lichter dan de X1200 destijds.
 
Laatst bewerkt:
Op de sluiting van de romprug na is hij klaar. Daar moet ik eerst even iets op improviseren.
Leeg is hij 2140 gram gaan wegen, maar helaas moet er toch wel ongeveer 150 gram lood in de neus bij om het zwaartepunt ongeveer op de goede plek te krijgen. En dat gaat toch wel wat ruimte innemen. Vanmiddag maar even proefdraaien achter huis.

Edit: uitgebalanceerd vrijwel op de gram nauwkeurig 2300 gram. Da's een halve kilo lichter dan de X1200 destijds.

500 gram lichter is heel wat (18% lichter), dat ga je goed merken.
Jammer van die 150 gram lood.
Echter, je kunt niet alles hebben. :D

Succes met de maiden, ben benieuwd wat het effect is van de winglets.

Grt,

Arnoud.
 
500 gram lichter is heel wat (18% lichter), dat ga je goed merken.
Jammer van die 150 gram lood.
Echter, je kunt niet alles hebben. :D
Dat hoop ik, want die vorige, die vloog niet (en gek genoeg, die zou volgens Graupner ook 2200 moeten wegen, maar dat is dan wel zonder landingsgestel, en zo licht mogelijk gebouwd. Dat was de mijne bepaaldelijk niet.


Succes met de maiden, ben benieuwd wat het effect is van de winglets.
Dank je... Ik ook overigens. Reuze benieuwd.

Morgen de Maiden ?
Als het weer het toelaat, wel...
 
Als je geen bezwaar hebt tegen pottekijkers dan kom ik je misschien wel even aanmoedigen :D

woon nu toch redelijk in de buurt haha
 
Dank voor de link, maar alleen al het overzetten van zo'n stekkertje heb ik al geen spullen voor...
 
Nee... dat zijn heel erg kleine stekkertjes van een type wat ik ook niet kan achterhalen. Ben er al eens mee nar een electronica en onderdelen winkel geweest, die wist ook niet wat het precies voor type en maat was...
 
Back
Top