Bouwverslag: M1200

Dan hoeft het toestel ook niet op zn pootjes al 3,5 graad achterover te staan wat het opspringen bij de landing weer tegengaat zodra je vlak binnenkomt…. Nu moet je al afvangen en met 3,5 graad achteroverhangend binnenkomen voor een 3 punts landing…… iets vlakker (sneller) binnenkomen en je krijgt het stuiterbal effect

Ik zou gaan denken aan canards en die mixen met hoogte, en dual rate op landing/take-off flightmodes

Hij heeft die hoek sowiso nodig om los te komen... Dat is een ding wat zeker is. Door het symetrische profiel zuigt hij zich zelfs bij een licht positieve invalshoek al vast aan de baan, want de ruimte tussen vleugel en baan vormt een venturi, en een venturi heeft een drukverlaging tot gevolg. ONDER de vleugel...

Ik denk dat het een kwestie is van met méér dan 3,5 graad binnen te komen. Het eerste grondcontact vermindert dan die hoek tot 3,5 graad, ofwel onvoldoende lift om weer te gaan vliegen. Dat was met deze wind nagenoeg onmogelijk om hem op het gemakje vlak boven de baan uit te hongeren, maar ik denk dat het een kwestie is van met flink snelheid tot vlak boven de baan te komen en hem dan helemaal uit te hongeren. Dat probeerde ik nu ook wel, maar ik zat veel te hoog bij het uithongeren, waardoor hij (denk ik) te hard op de baan klapte en domweg weer opstuiterde. En toen pakte de wind hem en was ik uitgepraat, had ik niks meer in te brengen.
Wat mogelijk meegespeeld heeft, is dat de neuspoot nu helemaal niet meer kon veren, maar de main gear nog wel, waardoor de neus niet zakken kon maar de kont wel. Mogelijk dat een zwaardere veer wel de neus hoog houd in de start, maar voorkomt dat de kist bij een hardere landing juist meer invalshoek krijgt. Dus dáár gaan we ook iets aan doen.

Van achteraf kijk je altijd een koe in de kut natuurlijk, maar heel wel beschouwd was dit gewoon mijn eigen gebrek aan ervaring met dit soort kisten.

Had ik er al bij verteld dat dit in bijna 40 jaar de allereerste Delta is voor mij? :D :D :D

Dit soort kisten moet je bij de landing ff erg hebben dat je 2x zo ver weg je laatste landingspoot begint
normale kisten komen nog relatief stijl omlaag, en door de weerstand remt het ook nog relatief vlot weer af.
des te vlotter het ontwerp, des te vlakker moet hij omlaag.
kun je ook beter de daling regelen, en zien wat ie doet onderweg naar het veld.
bijkomend voordeel, hij zit dan veel verder vooraf in het goede spoor
de rust zit er ook veel eerder in, waardoor je een wegvallend vleugeltje veel eerder ziet

en inderdaad, achteraf is alles simpel :D
of je nou bekend bent met het type of niet, bij een maiden kan ieder type toestel gekke dingen doen:D

.
Gefeliciteerd Brutus!
Nog wat finetuning en een gave en unieke kist erbij :thumbsup:

Groeten, Ramses
.

Jeminee... het vloog prima in de hobbelige bries. Iets minder stabiel dan een conventionele kist?
Maar de pootjes stonden ook uit.

Ik vond hem niet vlot, vergeleken met de jakkerspeed Delta's met 10cc en resopijp.
Dat is direct ook het moment, dat alle kisten beter aan de rond kunnen blijven... sodejus!
Maar daar zit de leut ook niet in.

Je sprak over de effectiviteit van de rolroeren. Meer uitslag of groter oppervlak.
Ik weet het niet. Er zullen vast vuistregels voor zijn. Wel zal een groter roer effectiever kunnen zijn.
Er is vast know-how op het forum. En welke vorm het beste dan is. Een reep, of een tapse vorm, naar de tips?

En wanneer het roer gaat reageren als een 'verstoorder'? Dus een abriss geeft.
Wat ik heb meegemaakt in mijn oude trainer, na aanpassingen een goede gedragsverandering gaf.

Het weer was gewoon aan de ruige kant.
Maar jij denkt in scheepstermen, als m'n koffie niet van tafel wordt geblazen of geschoven,
is er niets aan de hand. Allweather mentaliteit. haha...

Neehoor! Eerst maar eens een vlucht bij beter weer. Dat beoordelen, en dan pas verbeteren waar je goed dunkt.
Wel is het zo dat de poot, gekeerd gemonteerd een ballast 'puntje' nuttig aanpast, zoals je aangaf.
iets meer grond stabiliteit zou kunnen geven?
Een ervan is gewoon solide platvoeten, de ander is de stampbeweging?

Hoe verder die neuspoot naar voren staat, hoe minder gewicht er op rust, dus hoe minder hij de neiging heeft in te veren, is mijn gedachte.
Tevens, vanwege de geometrie zal de neus bij dezelfde poot-invering dan minder ver inzakken (op dit moment kan de neus bijna 6 cm zakken als de poot geheel ingeveerd is).
Maar zoals ik al zei, een stuggere veer kan ook al helpen. Het viel me namelijk op dat die neuspoot "negatief progressief" is, m.a.w. naarmate de poot verder inveert, word de terugverende kracht minder in plaats van meer, dus eenmaal ingeveerd hij minder de neiging terug te veren. Dus mischien dat ik om de veerpoot een "buffer" uit siliconenslang zet. Die tie-rapjes zijn nogal hard, en ik denk dat dat meegespeeld heeft.

Op dit moment is het gissen.

Een model dat je zelf ontwerpt
Eigenlijk is dat wat teveel eer...

De kist is samen met Rob.M "ontworpen", en wat we gedaan hebben is een Barracuda aangepast, en een X1200 romp er omheen geplakt. Afgezien van het veel dunnere profiel en de tipfins is er eigenlijk aerodynamisch gezien niet zo heel erg veel bijzonders mee...

toch blijft "aangeblazen roeren" wel een serieus dingetje..

Ik heb een ultimate (1,4 meter dubbeldekker), met een .90 2 takt en 14" prop was het ding echt vervelend.
snel in de stall. landen als een raket.
andere motor erop (.125 4 takt), 15"prop.
opeens land hij langzaam, veel makkelijker te sturen..

ik heb 2 3d kisten, grote prop en grote roeren.
die dingen gaan op een gegevens moment wel in een stall, maar veel later dan je zou denken.
terwijl ze in feite een hoge vleugelbelasting hebben

ik heb een paar kisten met een prop achterop. (gehad)
dan heb je gewoon dat je ff 2 tellen moet wachten tot er weer vaart in zit
net als bij een gewone kist..
alleen gas maakt niets uit voor de bestuurbaarheid, de bijkomende snelheid wel

Wellicht ten overvloede...
Was nieuwsgierig naar die Delta X...
Valt op bij de tekening... aanvals hoek op de baan.
Maar ook het verslagje er bij. Zitten wat tekende karaktertrekjes bij.
Iets verdoezeld, wat het model moest gepromoot worden :mrgreen:
Alles op Outerzone natuurlijk...

Bijlagen

Ja, dat was mij ook al opgevallen, dat die X1200 nog véél verder achterover staat, dus ik denk NIET dat die hoek het probleem is bij het landen.
Het vleugelprofiel is wel héél anders....

Je kan een delta ook echt wel in een flinke aanvalshoek binnenvliegen, staan ze juist om bekend (high alpha approach), dus dat zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Ik heb de delta die ik nu aan het bouwen ben op 2,5 graad gezet, maar ik vlieg van asfalt en heb klassieke verenstaal poten, dus daar zit minder flex in. Voor gras en verende poten lijkt 3,5 me perfect.

Kleine aanvulling op de X1200, de rolroeren stonden ook iets omhoog. Dit maakte het starten en landen makkelijker.

Zoals ik al eerder zei, geen allemansvriend.
Met name de start en landing vergde wat behendigheid.
Netjes binnen vliegen voor de landing en heel voorzichtig afvangen, dan ging het altijd goed. Tijdens de start zorgen voor voldoende snelheid (duwprop, geen propwind over de roeren), dat maakte het kinderspel.....

Grt,

Arnoud.

Kleine aanvulling op de X1200, de rolroeren stonden ook iets omhoog. Dit maakte het starten en landen makkelijker.
Nou... dát was niet de reden... De reden voor die omhoogstaande roeren is omdat dat de enige manier is om een Delta stabiel te krijgen. Dat creëert een soort van S-slag profiel. Bij de X1200 fungeerde dit tegelijk als tipverdraaiing, wat de overtrek beduidend vriendelijker maakte (ze hadden ook de hoogteroeren omhoog kunnen zetten en de rolroeren neutraal, maar dan zou hij een extreem vervelend overtrekgedrag hebben vertoond).

Feit is dat ik eergisteren en gisteren minstens een tiental keren vol gas over dat veld gerost heb zonder dat er ook maar IETS gebeurde, en toen ik die tie-rapjes onder de neuspoot bond was het ding met een meter of 30 los. Feitelijk zelfs zonder echte waarschuwing... Het ene moment reed ie nog, het volgende moment was ie 2 meter hoog. Dat verraste mij eigenlijk wel een beetje.

Dus de redenatie van mij om hem fors achterover te zetten, die klopte gewoon. De redenatie dat hij tijdens de rit zo zou blijven staan.... DIE klopte niet... :D

Je kan een delta ook echt wel in een flinke aanvalshoek binnenvliegen, staan ze juist om bekend (high alpha approach), dus dat zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Ik heb de delta die ik nu aan het bouwen ben op 2,5 graad gezet, maar ik vlieg van asfalt en heb klassieke verenstaal poten, dus daar zit minder flex in. Voor gras en verende poten lijkt 3,5 me perfect.

Dat schijnt inderdaad te moeten kunnen, maar je moet hem éérst zo ver krijgen dat ie daar langzaam genoeg voor gaat...
De eerste landingspoging moest ik doorstarten want het ding wilde gewoon niet zakken... Wel als ik de neus neerduwde, maar dan pikte hij onmiddelijk weer snelheid op...

Back