Bouwverslag Maule Orion(bouwverslag begint op pagina 7)

't zou in principe mogelijk moeten zijn om een klein statisch model te bouwen van messing buizen met behulp van die tekening :idea:

Trainer voor mij en nieuwe zender zijn inmiddels opgehaald(bedankt G en Daantjo). Verwachting is dat ik volgende week
met mn broer de motor even oppoets en benzine haal zodat ik daar met mooi weer mee kan gaan oefenen :D. Mn broer is
hard bezig met de tekeningen in autocad aan het zetten, wat voor iemand die geen professioneel tekenen heeft gehad best
een karwei is als ik hem zo hoor. Ik hoop dat hij ze snel af heeft dan kunnen we daar ook aan gaan beginnen. Dat was het
weer tot nu toe, hopelijk snel meer.

Ik geloof dat ik dat Autocad al aardig onder de knie begin te krijgen.
Zojuist nog even een uurtje zitten tekenen en dit is wat er uit rolde:
Sommige lijntjes sluiten niet helemaal strak aan maar dat heeft te maken met de kwaliteit van de "print screen" die ik er van gemaakt heb.

vleugel_maule.jpg

Totale breedte: 200 cm (komt mooi uit want dit is precies schaal 1:5)
Koorde middenstuk, ailerons en wingtip: 33 cm
Koorde bij flaps: 32 cm (ik denk er over om dit gelijk te trekken met de rest van de vleugel, dus 33 cm)
2 mm ribben om de 8,25 cm
Liggers, eerste 45 cm aan weerszijden 10x10 mm daarna 10x5 mm
Gaatjes voor breekbouten, 5mm diameter
Wingtips: 5 cm massief balsa, in vorm geschuurd.

Zo hebben we toch een aardige bouwtekening om mee te beginnen dacht ik zo ! :D

Groetjes, Jesse.

ga je de ribben frezen, zagen, of snijden?

'verder heel veel succes :thumbsup:
heb je ook al bedacht hoe je de motorkap gaat maken?

ziet er leuk uit! heb je wel eens het commando regenerate geprobeerd om die lijntjes mooi rond/recht te krijgen in je view?

+ denk je dat die 4 breekbouten de boel bij elkaar gaan houden?? Ik denk dat ik dat anders zou doen en op zn minst de voorzijde mbv houten dowels de connectie met de romp laten verzorgen. Deze komen dus in horizontale (schuif) positie. Dan kun je achter breek of liever gewoon stalen bouten nemen (als je staal neemt dan is m4 zat, voor breek zou ik zeker m6 of misschien zelfs m8 nemen). Zo maar een idee, maar ik zou ff nadenken nog over gewicht en dergelijke. Misschien is het ook een idee om de eerste paar ribben (vanuit het midden gezien) te voorzien van doublers. Mooi woord voor dubbel uitvoeren van bv 1,5 mm lite ply.

ga vooral zo door!

Danny Mulders zei:
ga je de ribben frezen, zagen, of snijden?

'verder heel veel succes :thumbsup:
heb je ook al bedacht hoe je de motorkap gaat maken?

Nou, ik denk dat we ze maar gaan snijden, ik heb pas geleden een vleugel gezien van 3 mtr span met ribben van 2 mm balsa (was een zwever overigens) en die waren allemaal gesneden met een kartonnen malletje.
Waarschijnlijk nemen wij wel een malletje van Ply maar het zag er best strak uit die gesneden ribben.
Wat betreft de motorkap, ik heb plannen liggen om een vacuum kist, kast, apparaat, geval, ding ..... te maken, zodat ik met een plug vormen kan maken uit verhit lexan /plexiglas ed.
Voorbeeld

Christiaan Vis zei:
+ denk je dat die 4 breekbouten de boel bij elkaar gaan houden?? Ik denk dat ik dat anders zou doen en op zn minst de voorzijde mbv houten dowels de connectie met de romp laten verzorgen. Deze komen dus in horizontale (schuif) positie. Dan kun je achter breek of liever gewoon stalen bouten nemen (als je staal neemt dan is m4 zat, voor breek zou ik zeker m6 of misschien zelfs m8 nemen). Zo maar een idee, maar ik zou ff nadenken nog over gewicht en dergelijke. Misschien is het ook een idee om de eerste paar ribben (vanuit het midden gezien) te voorzien van doublers. Mooi woord voor dubbel uitvoeren van bv 1,5 mm lite ply.

Nee die 4 breekbouten gaan het niet houden denk ik, en we zullen wel de (meest gebruikte) methode van de horizontale pennetjes gebruiken want ik weet uit ervaring dat dat gewoon erg stevig is, maar ik had net een grappig truucje uitgevonden om een cirkel te tekenen precies in het midden van een willekeurig vlak en daar sloeg ik een beetje in door :? :D

Gewicht en dergelijke ?
Tsja, gewicht.... wat moet ik daar nou eens van denken, wat zou een toestel van 2 meter span en 1 meter lang mogen wegen als je er iets in de richting van een 30cc benzine motor opzet?
En wat houd dat in voor het maximale gewicht van de vleugel?

Wat betreft die doublers: bedoel je een rib van 2mm balsa met daartegen aan geplakt een rib van bijv. 1,5 mm ply ?

horizontale pennetjes
dat is exact wat ik bedoel

2 meter span en 1 meter lang
is 1 meter romplengte niet wat aan de korte kant? hoe langer de romp hoe 'nauwkeuriger' het model zich in de hoogte en richting assen laat sturen toch? misschien wat voor te zeggen om die iets langer te maken zodat het toestel ook 'relaxed' vliegt?

bedoel je een rib van 2mm balsa met daartegen aan geplakt een rib van bijv. 1,5 mm ply ?
jup...gelamineerd noemen ze dat ook wel...

Mn broer is iets te snel geweest denk ik.
De kist is in het echt 10 meter span op schaal 1:5 word hij bij ons dus 2 meter span.
In het echt is die 9,32 meter lang op diezelfde schaal word ie dan 1,86 meter lang.
Denk dat hij dit nog niet had uitgerekent en dat ie daarom grofweg 1 meter heeft gezegt,
maar dat weet ik niet(ik kan niet voor hem denken).
Broertje: super mooie vleugel daar in autocad. Ik zeg: materiaal inslaan en bouwen maar!!

30cc benzine op een kist van 2 meter is in dit geval denk ik een beetje overkill.
Denk dat je met een 20cc 4-takt of 15cc 2-takt al aardig overpowered bent.

Een schaalkist met een span van 2 meter zal rond de 5 tot 6 kg gaan wegen, zelfs dan is een 20cc 4-takt veel.

Berto zei:
30cc benzine op een kist van 2 meter is in dit geval denk ik een beetje overkill.

Een schaalkist met een span van 2 meter zal rond de 5 tot 6 kg gaan wegen, zelfs dan is een 20cc 4-takt veel.

Hey Berto, bedankt joh ! weer wat geleerd :D

@Christiaan vis en Flying Davy: Excuus, die 100cm is de lengte van het motorschot tot aan het begin van de staart.
Die maat zit nog steeds in mijn hoofd omdat ik al dagen bezig ben met die kreupele tekeningen van de romp structuur.
Nu moet ik wel zeggen dat het een erg kort toestelletje is (kijk maar eens naar de foto) maar dat ligt waarschijnlijk aan de STOL (short take-off and landing) capacitieiten.

*edit*
@ Flying Davy: hij is trouwens 7,2 meter lang hoor, reken maar om, 23 voet en 7,5 inch.
Als dat deeld door 5 kom ik op 1,44 meter.

Groetjes, Jesse.

Berto zei:

Heb je dan aan een 20cc 4 takt ook genoeg als je ooit zou willen gaan slepen met die kist???
In het begin zal ik dat zeker niet doen maar als ik wat beter kan vliegen met de maule(eerst maar is bouwen :wink:)
dan ga ik de zwever van mn broer ermee de lucht in slepen(en misschien nog wel van andere mensen in de buurt).
Daarom wil ik juist deze kist bouwen namelijk. Als ik jou tekstje zo lees moet het lukken met een 20cc 4 takt,
maar wil het wel even zeker weten.

@ Flying Davy:

Dan zul je toch echt wat zwaarders moeten gebruiken minimaal een 26cc Zenoah, misschien is deze iets te zwaar, TC heeft nu ook de nieuwe 20cc benzine met elektr. ontsteking. Zeer prijsgunstig en zeker niet duurder dan een 4-takt. Motoren lopen zeer zuinig (0,5 liter per half uur vol gas wel te verstaan), dus veel slepen met een tank. Zo veel korte info over dit onderwerp maar kijk maar eens onder het BIGSS subforum onder zweven :wink:

Gr.

Bedankt voor de informatie ga ik zeker even opzoeken

Net gelijk even gekeken bij os voor 26cc:
OS 26cc is dit wat??
Deze ziet er ook leuk uit

Wat is beter denken jullie??
Of misschien nog iemand die een nog betere weet, ik ben namelijk nog niet echt goed bekent met type brandstofmotor zelf uitkiezen

Op zich is er met elke motorkist te slepen als je er maar een in verhouding bij behorende zwever achter hangt ;-)

Wat voor een zwever heeft je broer? dan kunnen wij een beter antwoord geven.

Ik weet dat je met een 20cc best zwevers kan slepen maar 3 meter zal wel het maximum zijn en of het verstandig is :roll:
De 20cc zal vermogen genoeg hebben, kijk hier maar eens naar:

Start met 3/4 gas:
Stinson Reliant Maiden Flight

Start met 1/2 gas:
Stinson Reliant 2de vlucht

Deze Stinson Reliant heeft een gewicht van 5600gram en een spanwijdte van 2142mm.
Qua vermogen kan er best een zwever achter hangen.

Benzine motoren zijn voor dit werk geschikter maar hebben vaak grotere inbouwafmetingen waardoor ze niet in de motorkap passen.
Dat zal zeker het geval zijn bij deze Maule en als je er een soort van schaal kist van wil maken is dat dus een punt van overweging.

Ik zie net dat in vergelijk met de Titan 20cc dezelfde cilinder hoogte heeft als bijv. de OSmax 20cc 4-takt maar de uitlaat en vooral de carberateur nemen erg veel ruimte in welke je denk ik niet netjes kan wegwerken.

Ik denk dat je zowie zo het plan even moet laten varen om deze kist als sleper te gaan bouwen en je eerst te focussen op de bouw van deze kist.

Succes in ieder geval :-)

Mn broer heeft een asw 22 van 2,20 span(heeft de spanwijdte van het toestel in dit geval te maken met de naam??lijkt me wel).
We gaan deze kist bouwen als sleper, dus we verstevigen hem alvast op een aantal punten en willen er gelijk een geschikte motor
inzetten om hem te laten slepen, heb helaas niet zo'n groot budget dat ik later nog een andere motor ervoor kan kopen(of ik moet heel
hard sparen, wat met modelbouw nogal lastig is :wink:). In het begin zal ik er zoiezo niet mee gaan slepen eerst maar is gewoon vliegen.
Maar nu eerst maar is beginnen met bouwen, even kijken met mn broer wanneer we samen vrij zijn en dan denk ik dat we maar is gaan
beginnen, want het word nu toch wel tijd. Qua motor ben ik er nog niet uit, wil liever te veel power hebben als dat ik dalijk niet vooruit kom
als er een zwever achter hangt.

Ok, misschien heb ik het gemist maar welke motor heb je momenteel voor deze kist?

Maar kijk eeen zwever met een span van 2200mm moet geen probleem opleveren voor een 20cc 4-takt of 15cc 2-takt. Ik denk dat het zelfs met een 15cc 4-takt nog wel wilt lukken maar dan zal je wat meer sleepervaring moeten hebben.

Maar in dat opzicht zou een 15cc 2-takt of een 20cc 4-takt een goede keuze zijn.

Hier een Big Lift met 15cc 2-takt en resonantiepijp met een zwever erachter van +/- 2 meter, ze gaan geeneens volgas weg:
Slepen met Big Lift

Back