Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

  1. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Aan schuren heb ik ook een broertje dood. Maar aan de neuslijst van de vleugel, zal ik er toch aan moeten geloven. Wat het motorschot betreft, qua versteviging aan de achterzijde, daar heb ik al een idee over :D
     
  2. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Scharniertjes erin gesneden, deksel even los op de romp, en past perfect. Sluit ook helemaal aan in het rompgedeelte :D

    [​IMG]

    Aankomende zondag maar eerst de romp verder afbouwen.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    mooi mooi! Je schiet hard op zo! Er zitten bij de onderdelen nog een aantal 'patatzak' driehoeksvormpjes. Die kun je achter in de rompbodem lijmen om wat extra sterkte voor het staartwiel te krijgen. Succes!
     
  4. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Gisteren weer verder gegaan, met waar ik geëindigd was, vorige week zondag Heerlijk weer buiten, en had er veel zin in. Maar haastige spoed..... is zelden goed :(, en kan mij wel voor me kop slaan:mad:

    Maar eerst mijn vorderingen, voordat ik mijn fout toegeef!

    Begonnen met de hulzen voor de vleugelpennen
    [​IMG]

    Stukje versteviging erbij en vastlijmen
    [​IMG]

    Vulhout erin, en achterzijde romp bovendeksel erop.
    [​IMG]


    [​IMG]

    Na een schuurbeurt, is dit het resultaat
    [​IMG]

    Tweede huls ingelijmd, gevuld en geschuurd.
    [​IMG]

    Het wordt al wat :)
    [​IMG]

    Latten erin voor het landing's gestel en bodemplaat lijmen.
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Een plaatje vanaf de achterzijde.
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    En..... deze nagels/nieten gebruikt voor......
    [​IMG]

    De extra verstevigen van de romp aan het motorschot
    [​IMG]

    Stabilo en kielvlak
    [​IMG]

    Wat een gevaarte wordt het:p
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  5. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Enne... hier dan mijn fout! Voordat ik mijn vorderingen van gisteren wou plaatsen las ik de voorgaande berichten even door, en dit bovenstaande is helemaal door mijn hoofd geschoten. Ik zit nu dus flink te balen, en te denken hoe ik dit het makkelijkste op kan lossen. Maar even laten betijen....
     
  6. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Deze had ik gevonden, liep maar te peinzen waar ze voor waren, en bij toeval zag ik het. :p Zitten er dus in!
     
  7. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Eh via de achterste vleugelpen in de vleugel corrigeren. De vleugel komt aan de achterzijde iets hoger dan de romp en dit kan je oplossing door daar een plankje balsa op te lijmen en deze tot de juiste dikte af te schuren.
     
  8. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Hé man, geweldig, wat een oplossing. Dit zal ik zeker gaan doen, daar ik aan de vleugels nog moet gaan beginnen. Ik zag de bui al hangen, en in gedachten was ik de voorste vleugel pen houder in de romp er al uit te slopen. Dit scheelt een hoop werk!
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hahaha mooie vorderingen weer. Inderdaad gewoon even via de vleugel oplossen. Al vliegt hij ook prima zoals hij is hoor. Maar voor t idee...
     
  10. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Effe een abo-tje voor dit mooie project :)
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Even voor de versie 2 biglift. Hoe heb je het kapje gemaakt? Heb je de kromming met een ribbetje gemaakt?
     
  12. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht

    Zelf heb ik het voor het kapje drie ribben gemaakt. Daarna deksel van 0,8 mm berkentriplex erop. Ik laat het scharnieren aan de voorkant.
     
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    @jaap
    Ik moest eens een nieuw kapje maken; aan de voorkant een lipje gemaakt, aan de achterkant 2 magneten.
    Twee ribbetjes voor de kromming gemaakt en gamma-ply gebogen met de hete lucht gun.

    [​IMG]

    De 4 nokjes aan de zijkant zijn voor de passing omdat mijn romp eens gekraakt is.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2014
  14. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Jaap, ik heb eerst het berkentriplex van 2 mm boven de fluitketel ruw in vorm gebogen, door middel van stoom. Daar na volgens het model van een rib een raamwerkje gemaakt. En ik denk erover om het vast te zetten met scharniertjes.
    Vraagje: Ik breek mijn hoofd over deze twee onderdeeltjes. Geen idéé waar deze voor zijn. Maar weet jij vast wel :D

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hahahahah ja leuk he, mijn denkwerk is niet voor iedereen logisch. En zonder tekening al helemaal niet. Ze moeten aan de binnenkant van de wortelrib gelijmd worden. In de vleugel dus. Er past een groene MPX hochstrombuchse in de wortelrib. Daar soldeer je dan je draadjes voor de rolroerservo aan. Dit stukje hout zorgt voor een 'aanslagpunt' voor de mpx stekker. De pinnetjes passen er door, de stekker niet. Kun je m iets strakker verlijmen en dan druk je de stekker er later niet zo makkelijk uit.

    Allen bedankt voor de info over het kapje. Ik maak in de v2 een ribconstructietje erbij.
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Klepsluiting

    Ik heb er hierboven nog even een foto bijgezet, makkelijker word het denk ik niet.

    In de romp zitten 2 driehoeken op elkaar verlijmd, een die het deel achter de klep (waar de sleepkoppeling in zit) nog wat meer sterkte geeft en een van balsa waar de magneet in past.
    (10mm van HK)

    [​IMG]

    Ps. Mijn eerste klep was ook gebouwd zoals die hierboven van Peter.
     
  17. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Hahah, nou hier was ik dus nooit van mijn leven opgekomen. Thanks. Morgen begin ik aan de vleugel. En de romp heb ik van de week ook even onderworpen aan de kantenfrees. Erg strak zijn de rondingen nu. Scheelt zoveel tijd aan schuurwerk!
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2014
  18. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag begonnen met één vleugelhelft. Eerst maar eens alles op volgorde liggen.
    [​IMG]

    Daarna eerst de ribben haaks op de onderligger gelijmd, en toen de vullingen er tussen gelijmd.
    [​IMG]


    [​IMG]

    Meteen de voorbereiding voor het rolroer maar gedaan.
    [​IMG]

    Bovenligger erop,
    [​IMG]

    Vleugelpennen even los erin, en Voila, het begint al te lijken.....:D
    [​IMG]

    Nu eerst maar even een biertje, en ondertussen genieten van het resultaat tot nu toe!

    Tot volgende week.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  19. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Hmmm, hoe verander ik de koptekst van dit draadje?:confused: Moderator aanschrijven of zo?
    "Bouwverlag" staat wel erg knullig.:(
     
  20. vissermax

    vissermax

    Lid geworden:
    3 jun 2011
    Berichten:
    1.154
    Locatie:
    Olst
    lekker bezig,inderdaad effe de moderator aanschrijven
     

Deel Deze Pagina