Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Wat mooi he! Dit soort ruwbouw. Heerlijk om te volgen.
     
  2. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Ja Jaap, en dank zij jouw werk, heerlijk om te bouwen. Ik ga t.z.t. op voor versie 2.0!
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    De eerste V2 beta versie vleugel is gefreesd. Nu maar hopen dat alles past

    [​IMG]
    [​IMG]

    Maargoed, das offtopic. Lekker doordouwen!

    Ontopic..
    Je hebt overigens dezelfde fout gemaakt als ik. De webbings, tussen de liggers horen eigenlijk met de nerf verticaal te zijn. Naja, een ramp is het niet, De vleugel is al sterk zat doordat je vuren ligger gebruikt ipv balsa liggers, maar het hoort eigenlijk andersom ;-)

    Toen ik deze fout bij mij ontdekte heb ik later alsnog verticale nerf webbing gemaakt en deze tegen de voorkant van de liggers geplaatst. Zodat ze wel in de D-box constructie zijn opgenomen.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2014
  4. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Zo! :p Goed bezig Jaap. Ga je hier straks weer een draadje voor maken?

    Dementie komt bij mij erg vroeg denk ik.:( Had het allemaal gelezen in jou verslag, en nu bega ik dezelfde fout. Zal ze dan ook maar verticaal verlijmen aan de voorkant van de liggers.
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja daar komt tzt wel weer een draadje van. Over de webbing. Ik weet niet in hoeverre het echt nodig is om dit opnieuw te doen. De originele tekening gaat uit van balsa liggers. Ik vond mijn vleugels ook zonder de extra webbing al gigantische stijf, zwaar en robuust voelen. In mijn gedachten kwam dat door de harde vuren liggers. Het zal ongetwijfeld beter zijn om de webbing rechtop te zetten (d-box constructie), maar in hoeverre je er echt problemen van krijgt als het het niet aanpast. tja. Tis wel weer extra gewicht en werk wat je je op de hals haalt. Succes!
     
  6. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Later weer te verkrijgen in brandstof of electro uitvoering?
     
  7. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Ik ben nog lang niet zover, maar heb vast een strijkboutje voor folie gescoord op MP.
    Ben er blij mee :p

    [​IMG]

    Doet mij tevens alvast nadenken over de kleurstelling die ik straks zal gaan gebruiken. De originele? Of totaal iets anders? Suggesties zijn welkom. Maar voorlopig eerst maar eens de ruwbouw afmaken!
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  8. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Een goede foliebout is een zinvolle investering.
    Die van mij heeft al heel wat meters gemaakt.
    Dit werkt een stuk beter dan met moeders strijkbout :D

    Al denken ze daar in China anders over
    [​IMG]
     
  9. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Hahahah, leuk plaatje Maarten. Wist niet dat het er daar zo aan toe gaat.
     
  10. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Yeahhh, weer een stapje verder. Mijn vrouw heeft net haar bestelde Cameo2 snijplotter binnen gekregen. Kan ik straks mijn eigen reg. nummer en tekst uit oracover snijden voor mijn Big Lift.:D

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  11. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Maandag, dinsdag en woensdag, redelijk op tijd uit mijn werk, en nog even zin en tijd om s' avonds verder te gaan met de vleugel. Eerst maar verder gegaan met de beplating, en de verkeerd ingezette webbings (vullingen) maar even zo gelaten voor wat het is, in deze vleugel. In de andere vleugelhelft zal ik ze wel met de verticale nerf gaan verlijmen!

    [​IMG]

    Aluminium verbinding bevestigd.
    [​IMG]

    Na veel schuur werk, even kijken naar het aanzicht:D
    [​IMG]

    En het rolroer bevestigd met twee scharniertjes, maar ik twijfel of het niet beter is met drie!
    [​IMG]

    Tot dusver mijn vorderingen tot nu toe!
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  12. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik raad je aan die verticale webings te plaatsen. Twee liggers, vuren of balsa hebben incorrect verbonden slechts wen fractie van de stijfheid van goed verbonden liggers. En de nerf horizontaal is hardstikke vaud.

    In mijn ogen klein werkje grote winst. Overigens is balsa prima, dat hoeft geen triplex te zijn. Zelf gebruik ik in mijn 35% toestellen 4 mm balsa.

    Mooi trouwens dat houtbouw. I love iT.

    Mark
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ook. En ik kan het kracht bij zetten met praktijkervaringen. Zie DIT BERICHT

    [​IMG]
     
  14. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Oké heren, Ik ben om! Ik heb uitvoerig het verslag van Arjan gelezen, en volg alle drie (Jaap, Mark en Arjan) jullie advies/raad op! Gelukkig hoef ik maar één vleugelhelft te veranderen en aan te passen, (al zal het niet meevallen), daar de andere nog niet in de maak is! Ben wel blij met advies en raad van een ieder, daar dit voor mij ook een leer proces is.
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Daar is het een forum voor. Succes! En uiteindelijk maar een kleine moeite hoor.
     
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Grappig, een maand geleden zei je: "Ik heb voorlopig alleen maar tijd om zondag' s wat aan de big lift te bouwen i.v.m. drukte op mijn werk!"

    En iedereen dacht hier al "ja ja!" ;)

    Het gaat hard en mooi met je BL! Proficiat :yes:
     
  17. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    De ingreep valt wel mee denk ik. Plak de webbings aan de eindlijstzijde en je kunt voor het grootste gedeelte zonder sloopwerk erbij.

    Probeer wel je tweede vleugel hetzelfde te bouwen, dus as je de "foute" webbings laat zitten doe dat dan ook bij de andere vleugel. Dan zijn ze constructief gelijk. Dus gewicht is gelijk,maar belangrijker het gedrag m.b.t. doorbuiging onder belasting is dan nagenoeg gelijk. Dit voorkomt rare dingen tijdens het vliegen, b.v. eén vleugel die verder kromt onder belasting dan de ander.

    Succes, het wordt mooi en je hebt het tempo er goed in.....

    Mark
     
  18. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Vanmorgen eerst maar begonnen met de webbing verticaal te verlijmen aan de vleugelhelft die ik verkeerd had gedaan. Daarna de servo eruitgehaald, en anders erin gezet. Mijn gedachtegang hierachter was, dat als er iets mis zou zijn met de servo, ik er nu beter bij kan, als vervanging noodzakelijk zou zijn. Inmiddels ligt de andere vleugelhelft nu op de bouwplank. Ik heb net de ribben op de vurenliggers gelijmd, en laat het er voor vandaag zo bij. Sociale contacten tijd zo meteen, vandaar.

    Webbing's verticaal verlijmd nu
    [​IMG]

    En servo anders erin gebouwd, onder toeziend oog van een waaierhandgarnaal;)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Keurig opgelost zo!
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Zoals de servo eerst stond vind ik beter ...
    De servo zoals die nu staat beweegt makkelijker dan in de andere richting , snap je wat ik bedoel ?
    Zo heb je meer speling ...
     

Deel Deze Pagina