Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

  1. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Dirk, ja nu snap ik wat je bedoelt De vorige optie die ik had, vond ik visueel ook veel mooier dan hoe het nu zit! Maar dacht eigenlijk bij mij zelf, hoe of wat als een servo defect raakt. Vandaar dus mijn keuze. Ik ga het weer veranderen, naar hoe het in eerste instantie zat. Bedankt voor je advies!
     
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Kan je ook uitleggen waarom dit zo is?
    Ik zie alleen een verdraaiing van 90°
    Toch?

    bericht verstuurd vanaf een mobiele telefoon en daardoor onbedoeld kortaf zijn of spelfouten bevatten.
     
  3. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Wat Dirk bedoeld is dat de dwars geplaatste servo makkelijk kan gaan "wrikken" door het ongunstige moment. Een servo die in de lengte is geplaatst (zie de vleugels van mijn BigLift) zal minder wrikken omdat de krachten beter worden verdeeld.
     
  4. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Over de plaatsing van de servo is al eens een heel topic geweest, met de nodige zin en onzin. Niet alle plaatjes zij er meer maar goed. (Misschien heb ik ze nog ergens)

    [post62]

    Beschrijft wel de meest zinvolle conclusie. Een servo kun je krachten technisch het beste in de lengterichting plaatsen. Dus in lijn met de trekkracht en niet loodrecht daarop.

    Volgens onderstaande foto dus goed. Het maakt daarbij krachten technisch niet gek veel uit of het draaipunt van de hevel "ligt" of "staat"

    [​IMG]

    Grz

    Mark
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  5. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Hoi Mark, heb je verslag even goed gelezen.
    Ik ga hem dus weer zo plaatsen, zoals hij op bovenstaande foto staat.
     
  6. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Hi Peter zo heb ik het opgelost:

    [​IMG]

    Ook makkelijk als je de servo moet vervangen of zo.

    Succes met je project en zet hem op :)
     
  7. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Bedankt Maarten voor deze verhelderende uitleg :cool:
     
  8. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)

    Ja dit kan ook. Je ziet dit ook veel bij ARF . Er is een aandachtspunt je moet kogelgewrichten gebruiken zowel op het roer als bij de servo. Dit hoeft niet als je de liggende methode gebruikt.

    Als je de servos liggend monteert met twee alu hoekjes kun je er ook gemakkelijk bij voor onderhoud en of vervanging.

    Grz Mark
     
  9. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big lift

    Sinds mijn zomervakantie in augustus eindelijk weer eens een zaterdag vrij:), dus twee dagen lekker aan de hobby geweest! Zaterdag onder de nieuwe cd (The Endless River) van mijn favoriete groep (Pink Floyd) begonnen aan het anders inbouwen van de servo. Ik dacht zelf, wordt veel herstel-sloopwerk, maar uiteindelijk was het klusje zo geklaard! Meteen even de servo getest, want je weet het maar nooit met dat spul wat verscheept wordt vanuit China. Maar doen het allemaal gelukkig:)
    [​IMG]
    Daarna de tweede vleugel helft verder afgebouwd met de webbings verticaal ;) verlijmd (deze fout zal mij geen tweede keer overkomen) en alles geschuurd. Wat gaat daar een tijd inzitten. Waardeer des te meer mijn kanten frees, maar gaat in dit geval helaas niet op.

    [​IMG]
    Beide vleugels bijna klaar.

    Vandaag verder gegaan met bouwen, en heb de breinaalden die ik nog had van Oma zaliger, gebruikt in de vleugel, om het straks in het luikje van de cockpit met elkaar te bevestigen. Zekerheid voor alles.
    [​IMG]

    Daarna begonnen met het aftekenen van het midden van de prop-as.
    [​IMG]

    Toen de boorgaten van het blok afgetekend, deze kwamen 7 mm meer naar links, zodat ik straks met de prop-as in het midden uitkom van de motorkap. Ik weet nog niet of ik een motorkap bestel, of er zelf één probeer te maken. Daar ben ik nog niet over uit.

    Motor even bevestigd.
    [​IMG]

    Ook even de prop erop gezet, voor het gezicht.
    [​IMG]

    En dan beginnen aan de struts. Ik heb eerst een mal van papier gemaakt met een verloop van 1 graad voor de V-stelling.
    [​IMG]

    Uiteraard in Illustrator op de computer gemaakt, een onderlijn horizontaal, en daarna een lijn met 1 graag verschil erboven geplaatst. Uitgeprint op A3 papier, en daarna op een groot vel doorgetrokken. Onder de vleugel geplaatst zodat ik de lengte van de struts kon bepalen.

    De struts heb ik gemaakt op de manier van Hoppenbrouwer, waarvoor dank! Begonnen met een stukje hardhout een rond kantje aan te frezen, en klemmen maar in de banschroef :)
    [​IMG]

    Versterkt met 1,5 mm staaldraad inwendig, en ziedaar de eerste strut.
    [​IMG]

    De tweede exact hetzelfde gemaakt, even passen en ziehier het resultaat van 2 hele mooie dagen. Qua weer, achtergrond muziek en bouwen. Even een paar plaatjes van hoe het toestel er nu uitziet. Kortom, ik ben dik tevreden met het resultaat, tot nu toe :D
    [​IMG]

    Duidelijk een hele lichte V-stelling te waarnemen.
    [​IMG]

    En de laatste voor vandaag.
    [​IMG]

    Nu tijd om op te ruimen, en....... daarna genieten met uitzicht op de kist met een heerlijk biertje erbij! Tot volgende keer.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  10. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Wat een geweldig resultaat! Je gaat snel, zeer netjes en met plezier te werk. Heerlijk om mee te lezen. Ikzelf zou overigens de motor iets hoger geplaatst hebben. Zo te zien zit je prop nu in het midden van het motorschot? Ik zou hem iets boven het midden mooier vinden. Meer in de lijn van de romp. Maarja, das een smaakdingetje denk ik? Verder niets dan lof!

    Edit: ohja, vanwaar de afstandsbussen achter de motor?
     
  11. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jaap, dank voor je compliment, maar is zo'n mooi toestel uit jouw hand en ik ga zeker met plezier te werk. Was maar wat blij, dat ik gisteren vrij was dus een dagje extra voor de hobby.

    Ja, je hebt een punt. Ik heb daar niet aan gedacht, om het in de lijn van de romp te doen, maar geen nood, ik zal het veranderen! De afstands bussen, heb ik even snel ertussen gezet om te zien hoe het zou staan met de motor erop. De motor komt dadelijk zelf dichter bij de romp, maar was even nu voor het gezicht.
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Top Peter!! Begrijp me niet verkeerd, je moet lekker doen wat je zelf mooi vindt! Probeer alleen een beetje met je mee te denken ;)
     
  13. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jaap, ik begrijp je niet verkeerd hoor, maar in de lijn van de romp, heb je helemaal gelijk! Enne.. ik ben heel erg blij, dat er forumleden zijn, die meedenken en meeleven. Zo bouwen wij eigenlijk gezamenlijk, door advies etc. van allen aan een prachtig toestel.:)
     
  14. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Sinds 19 oktober j.l de eettafel in beslag genomen, (met toestemming van vrouwtje) voor de bouw van deze mooie kist, nu alles opgeruimd en weer even wennen aan hoe het toen was, en vrouwtje is :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  15. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Vanmorgen maar even een paar MPX hochstrombuchse
    besteld. Kan ik aankomend weekend hopelijk de vleugels afmaken.
    [​IMG]

    Wat er verder nog op het programma staat:
    Het landingsgestel maken, verenstaal heb ik al in huis.

    De voorruit buigen, al heb ik daar geen enkele ervaring mee, maar zal zien of het gaat lukken.

    Met model light (plamuur voor balsahout) de kleine oneffenheden bijwerken.

    Motor wat meer in lijn brengen met de romp.. Kortom. ik hoef mij niet te vervelen ;)

    En... dan de motorkap. Kopen? Of zelf maken?
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Kap natuurlijk zelf maken!

    Koop wat van dat fijmazige schuim (xps of roofmate heet dat geloof ik). Blok schuim op motorschot fixeren. Schuur het blok in vorm. Vervolgens met lamineerepoxy en glasmat mooi indekken. Eindigen met zeer fijnmazig 25gr weefsel. Als de boel is uitgehard kun je het schuim met een oplosmiddel oplossen en daar is je kapje! Beetje plamuren schuren en spuiten! Klaar is kees. Overigens vraag ik me ook af of een BL kapje op deze romp past. Denk t wel, maar geen garantie.
     
  17. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    De afmetingen van deze biglift zijn iets anders dan het origineel. De originele motorkap past niet.
    Als je met schuim een mal wil maken dan deze eerst met bruin inpak tape bekleden, behandelen met was en dan pas lamineren. Niet direct op het schuim lamineren. Vraag me niet hoe ik dat weet ;-)
    Houten motorkap kan ook hoor :)
     
  18. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    De Standoffs (afstandhouders) zou ik niet gebruiken maar de motor met de bevestigingsplaat direct op het motorschot schroeven. Anders kom je niet uit met je zwaartepunt en moet er lood in de staart. Bij mij zit het motorschot zelfs iets meer naar achteren.
    Die ZG 26 weegt bijna anderhalve kilo.

    Het cockpitraam heb ik trouwens geschroefd. Eerst van papier een mal maken en niet te dik plastic gebruiken.

    Ik vind dat je mooi secuur werkt!

    Succes verder! Grt Maarten
     
  19. Tomsky

    Tomsky verslagschrijvers

    Lid geworden:
    13 feb 2014
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Het wonderschone en pittoreske Schipluiden
    Begin al even na te denken over hoe je de motor wil inbouwen.
    Je hebt er een intake bend op zitten.
    Om het geluid te verlagen kan je ervoor kiezen om de lucht vanuit de romp te laten aanzuigen (door het brandschot). In dat geval kan de motor star op het brandschot.
    Als je hem toch naar voren brengt kan je silent blocks gebruiken. In dat geval hou je waarschijnlijk weinig ruimte over tussen het brandschot en de carburator waardoor je daar misschien wat op moet gaan verzinnen.
    Vraag is ook hoe ver de motor volgens plan naar voren moet ivm zwaartepunt...
    Heerlijke motor trouwens, zeker wanneer je het kunstje voor het starten doorhebt... (kan je me tzt voor aan m'n mouw trekken).
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Wat weegt 1 vleugel bij jou ruwbouwklaar?
     

Deel Deze Pagina