Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

  1. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Zal me hierop gaan oriénteren en in verdiepen. Prijzige investering, maar "peace of mind" is mij ook meer waard. Geldboom raakt een beetje op nu, maar eindejaarsuitkering komt er strakkies aan:p
    Arjan, bedankt voor je info!
     
  2. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik zou gewoon een enneloop 5 cellen op de ontvanger doen en een enneloop 5 cellen op de ontsteking ben je klaar.
    en goedkoper en werkt net zo goed.
    het is een biglift waar je echt geen grote stromen trekt.
    tenzij je geld over hebt aan de boom, dan kan je er inderdaad een emcotec inzetten.

    dit is ook nog een optie werkt ook prima
    FRS Failover Regulator Switch 5A-Plus
    kan je 2 lipos op aansluiten. en beide kunnen de ontvanger in.
    ook kun je een gebruiken voor de ontsteking en een voor de ontvanger.
     
  3. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Zonet even je hele draadje bestudeerd Peter en een compliment is op zijn plaats.
    Jou BL is bijzonder mooi geworden en voor mij een leerzaam draadje :).

    Hopen dat de mijne net zo word..

    Groeten,

    Paul.
     
  4. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Paul, bedankt voor je compliment. Ik werk er dan ook met erg veel plezier aan, en heb er veel schik in! Bouwt ook zo lekker dit! En net zoals jij mijn draadje bestudeert, heb ik ook talloze malen vele draadjes wat BL betreft doorlopen, en doe dit nog steeds! Overal steek je wat van op en leer je van.
    Weet wel zeker dat de jouwe net zo wordt, zag de foto's van de vleugels, en niets op aan te merken.

    Groetjes,
    Peter
     
  5. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big lift

    Vandaag niet zo gek veel te vermelden, daar ik nodig het aquarium moest doen, en daar gaat ook de benodige tijd inzitten. Ik heb in ieder geval, alle solderingen klaar wat betreft de MPX stekkers (incl. krimpkous);)
    Misschien kan ik van de week nog wat de BL doen, maar gezien de aankomende feestdagen zal er denk ik niet veel van komen.


    Wens jullie allen een hele fijne kerst toe, en alvast een goed gevlogen en bouwvol 2015.
    Tot weder horen!
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  6. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Kijk eens naar de MaxBec 2 van Jeti. Stuk gunstiger dan een emcotec/dpsi maar wel dezelfde redundancy mbt de accu's. Verwerkt meer dan genoeg stroom, lever Max 20A en regelt je LiFe of je LiPo netjes terug naar 6v.
    Ik gebruik ze al jaren met zeer veel tevredenheid.
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Maar waarom zou je er een dubbele stoom in zetten??
    Het is een biglift die al 20 jaar geleden ontworpen is met enkele accu 4 cellen 600Mag.. vloog toch ook prima?

    Gewoon 5 cellen enneloop en klaar vliegen maar
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Waarom? Kijk maar eens naar het tragische einde van Arjans BL...
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Dan moet je ook dubbele ontvangers en dubbele zender en dubbele accu's in de zender...
    Hoe vaak komt het door dat de accu stuk gaat?? Normaal onderhouden en nimh pakketten gaan niet snel kapot.
    Ik vervang elke 2 jaar mijn pakketten.

    Nog nooit een stuk gehad.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik vervang mijn accu's ook regelmatig. Waarom dubbele stroom en een kwalitatief goede regelaar er tussen? Voor de eigen gemoedsrust. Ik ben het absoluut met je eens dat het niet hoeft vanwege de extreme eisen die een Big Lift stelt.
    Overigens, als je voor een enkele goede NiMh accu gaat zou ik er zelf een normaal 4-cellen pakket in doen. Dat werkt met standaardservo's ook uitstekend.
     
  11. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    In mijn grote toestellen heb ik ook een dubbele.
    Maar in een biglift vind ik het volkomen onzin.
    Meer kijk wat ik allemaal heb.
    Eigenaar heeft er allemaal Standard Servos in.
    Dus gewoon nimh in en klaar is Kees toch. Ga je boven de 50cc zitten dan zou ik naar dubbel gaan.
     
  12. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Vandaag op eerste kerstdag even snel tussendoor een update van wat ik gisteren en vanmorgen gedaan hebt aan de BL. Ik ben begonnen aan de brandstofslangen in te bouwen gisteren en is toch een aardig klusje nog bij elkaar. Vooral als je nog tussendoor naar de modelbouwwinkel moet, voor wat kleine parkertjes en een messing stripje, wat je nodig hebt. Ik heb ze syphonachtig bevestigd zoals je op het onderstaand plaatje kunt zien.
    [​IMG]

    Daarna begonnen met een malletje (was een heel goed advies) te maken van de contouren van de BL. De mal heeft zijn nut bewezen, daar je nog naar hartelust kan knippen en wijzigen.
    [​IMG]
    En dan, ja, de uitdaging begint. Nog nooit van mijn leven iets van plastic gebogen. De mal op het plastic gelegd, uitsnijden viel wel mee, en dan buigen! Totaal geen enkele ervaring daar mee!

    Op de kanten die gebogen moesten worden heb ik eerst een metalen schrijfhaak geklemd. Daarna met dit handige apparaatje (Heat Gun)
    [​IMG]

    van mijn vrouw haar hobby, het plastic heel licht verwarmd en meteen tegen de schrijfhaak aan omgebogen. Koelt lekker snel af, en na het eerste stuk omgebogen te hebben, schrijfhaak verwijderd, en kon mijn geluk niet op. Gelukt en geen witte waas op de naden. Ben wel bijna drie uur bezig geweest met de voorruit, maar het resultaat mag er zijn:D
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als laatste gistermiddag de ontvanger bevestigd, en de antenne in een rietje gelegd!
    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanmorgen kreeg ik van vrouwtje voor mijn kerst dit: iets waar ik erg blij mee ben, en heel goed kan gebruiken, daar ik er nog geen had :D
    [​IMG]

    Na de koffie en ontbijt nog even tijd om wat aan de deksel te doen. Aan de onderzijde twee latjes gelijmd om de deksel aan één kant beter te vergrendelen,
    [​IMG]

    en meteen even (ook voor het eerst van mijn leven, dat ik met oracover aan de gang ga) het deksel en de motorkap met oracover beplakt. Na de eerste poging op het deksel de boel eraf gehaald. Zat afschuwelijk, bout stond te heet en het leek wel gesmolten plastic. Daarna toen het weer schoon was, de bout op 100 graden gezet, wat veel beter ging. Het hechte zonder te vervormen. Toen alles op de kanten vastzat, verhoogd naar 150 graden, en voila, ziehier het resultaat.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Nou, tot zover weer de resultaten. Ik ben bijzonder blij, dat het ruitje in één keer gelukt is, en dat dit een bijzonder mooi toestel gaat worden. Heerlijke kerstavond iedereen, eet smakelijk straks, en tot het volgende verslag!
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Complimenten voor het ruitje! Heel strak gelukt zeg! Begint nu echt vorm te krijgen!


    Overigens moeten bij 2,4ghz de antennes 90gr tov elkaar zijn gedraaid, niet 180gr zoals je nu hebt ;)
     
  14. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Dank Jaap! :D
    Dat van die antennes wist ik niet. Weer iets geleerd, en zal ze op 90gr. zetten!
     
  15. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Goed bezig Peter :).

    Leuk dat je op kerst nog aan het bouwen bent, hoef ik niet te flikken ;-).

    En dat ruitje is je inderdaad erg goed gelukt, zeker voor een eerste keer. Ik moet nog maar zien of dat bij mij ook zo vlot gaat.
    Succes verder !

    Fijne kerst nog en groeten,

    Paul
     
  16. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Ik normaliter ook niet, maar waren maar een paar uurtjes vanochtend!
     
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ben op zich wel nieuwsgierig wat dat voor heat gun is......
    Vast geen standaard fohn waar je vrouw mee werkt :D

    Max
     
  18. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Max, is eigenlijk gewoon een heattool, 300 watt en met een kleine blaasmond, waar je gericht de boel mee kan verwarmen. Deze gebruikt ze voor haar hobby om onder meer met speciaal spul (embossing poeder) wat effecten mee te creëren. En, zoals je ziet, ook voor onze hobby ideaal:D
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Voor deze klusjes is zo'n heatgun met smalle opening inderdaad erg praktisch. Ik kan de Proxxon MH550 ook aanraden! Zeer klein, zeer geschikt voor modelbouwtoepassingen!
     
  20. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.671
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Vandaag de bedrading weggewerkt, en vastgezet. De ontvanger gedraaid en de antenne draden op 90graden vastgelijmd.
    [​IMG]
    De ruwbouw van deze BL heb ik nu bij deze dus afgesloten, en zal eerdaags (gelukkig heb ik nog een paar dagen vrij) alles een beetje gaan bijwerken, wat betreft plamuren en licht schuurwerk. Rest mij nu nog het landingsgestel en het bekleden van dit prachtige toestel :)
    Nu eerst maar even het vervolg van het NK schaatsen gaan kijken.

    Tot de volgende keer!
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015

Deel Deze Pagina