Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Peter Houweling, 19 okt 2014.

  1. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Ik had gehoopt afgelopen week de MPX hochstrombuchse stekkers binnen te krijgen, maar helaas zijn ze er nog niet. Dus vleugels afbouwen, moet maar even een weekje wachten.

    De afgelopen week lopen peinzen hoe of wat ik met de motorkap zou doen. Kopen of maken! Gegoogeld voor een kant en klare kap, maar net zoals Maarten en Jaap al vermoedde, voor deze kist zijn ze er niet. Allemaal andere maten. Dus rest mij niets anders om er zelf één te maken.

    Diverse adviezen gekregen op het forum, om het van kunststof of houtbouw te fabriceren, en heb de keuze gemaakt voor houtbouw, daar ik met kunststof totaal geen ervaring heb, maar hoop het in de loop der tijd wel te gaan leren.

    Dus gister laat in de middag, alvast een mal getekend om te bepalen, waar het motorblok precies moet zitten om de prop-as in het midden van het kapje uit te laten komen, in de lijn van de romp, waar ik vorige week totaal geen rekening mee had gehouden!

    [​IMG]

    Na afgetekend te hebben waar het blok precies komt, gaten geboord, en de plek bepaald waar de intake bend het brandschot binnen komt, de motor even losjes opgehangen om te kijken of de prop-as nu daadwerkelijk in het midden van het te maken kapje uit komt.
    Alles uitgemeten, en volgens mij zit hij nu in het midden:), van het te maken kapje.
    [​IMG]

    Vandaag vroeg wakker geworden, en aan het grauwe weer te zien wordt het een heerlijke bouwdag.
    Dus verder gegaan met de voorbereiding van de kap. Balsa stroken bovenop de romp gelijmd, waar tussen straks het deksel komt. Tevens ook begonnen met het raamwerk waar de kap dadelijk op verankerd wordt.
    [​IMG]

    Deksel ruw passend gemaakt,
    [​IMG]

    Verder met het raamwerk, en een beschermde laag aangebracht.
    [​IMG]

    Begonnen met het kapje, motorblok erop, aftekenen van de uitsparingen, blok eraf, is zo enkele malen gegaan vandaag. Erop en eraf! Wou een zo goed mogelijk passend kapje hebben.
    [​IMG]

    Eerst van 2 mm triplex met daarop 3 mm balsa gelijmd de schotjes pas gemaakt!

    Andere zijde erop gelijmd.
    [​IMG]

    En voorschot erop! Geborgd met twee schroefjes zijdelings, en de ruwe vorm is klaar!
    [​IMG]

    Het kapje aan de binnen zijde ook voorzien van een beschermend laagje, en daarna begonnen met de afwerking
    [​IMG]

    Blok er weer op gemonteerd, En ja, driewerf hoera! De prop-as zit exact in het midden van de
    motorkap!
    [​IMG]

    Uitlaat erop,
    [​IMG]

    prop bevestigd,
    [​IMG]
    en een mooi passen deksel zo!
    [​IMG]


    [​IMG]

    Kortom, weer een stap verder, en al zeg ik het zelf: “Ik ben trots op deze mooi gelukte kap. Was al met al een hoop werk, maar het is het waard!
    [​IMG]

    Als laatste heb ik ook nog even alles gewogen, en laat ik jullie de meetwaarden ook nog even weten:

    Stabilo en kielvlak compleet met scharnieren 249 gram
    Romp en motor inclusief drie servo’s en prop 3643 gram
    Vleugels 521 en 526 gram inclusief servo’s (vanwaar 5 gram verschil?)
    Beide struts totaal 87 gram, zodat ik nu op een gewicht zit van 5026 gram!

    Komt nog bij straks, landingsgestel, tank, batterij, ontvanger en batterij, ruiten en oracover en servo’s voor de motor. Ikzelf denk dat dit een acceptabel gewicht is voor deze kist.
    [​IMG]

    Kortom, was weer een heerlijke bouw dag vandaag. Tot horens, en fijne avond iedereen!
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  2. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jaap, *vleugels wegen 521 en 526 gram inclusief servo’s.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    mooie update weer Peter! Niets op aan te merken :)
     
  4. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Ziet er goed uit Peter, qua gewicht zal je die van mij niet veel gaan ontlopen.
    Kan bijna ook niet aangezien het dezelfde kist is met dezelfde motor :)
     
  5. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Dan zou mijn maiden net zo moeten verlopen straks, als die van jou gegaan is :) (hoop ik)
     
  6. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Vandaag geen update van mijn toestel, daar vrouwtje en ik het hele huis in kerstsfeer hebben gebracht. Ziet er weer ouderwets gezellig uit:xmas:

    Kan jullie wel vast verklappen, dat na de bouw van deze kist, dit de volgende gaat worden. Kwam hem tegen op MP. en kon er voor € 50,-- eigenaar van worden. Inclusief de elektromotoren die erbij horen. Was een zolder opruiming, en alles nieuw en ongebruikt! Dus de keus was voor mij niet zo moeilijk.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gaaf!! Al zou ik de motoren wel vervangen door de huidige techniek (graupner gigant)
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2014
  8. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    persoonlijk zou ik de motorkap wat ronder maken.
     
  9. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Zal zeker afwijken van het bestaande concept, maar eerst de big lift afbouwen!:D
     
  10. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik doelde ook de biglift peter
     
  11. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Donderdag even tussen mijn werk door, wat spulletjes gehaald! Ruitenplastic, tank (24oz omgerekend 709 ml) benzineslangen en krimpkous voor de MPX hochstrombuchse. Kortom, ik kan weer zondag aan de slag. Daar het voor mij zo’n veertig jaar geleden is dat ik mij met lijnbesturing bezig hield, is er in de loop der jaren een hoop veranderd op modelbouw gebied. Zeker wat betreft de huidige motoren. Een groot verschil met de Webra/Cox motoren uit die tijd. Voel mij nu echt een leek op dat gebied!

    Ik zat er over in wat voor olie ik zou gebruiken voor deze motor. Volgens fabricage voorschrift Bel-Ray H1-R. Wat lopen zoeken op Google, waar dat verkocht werd, en schrok een beetje van de prijs, die deze olie kost. Zoeken op het forum, wat andere clubleden gebruiken, en dat varieert enorm veel.

    Brutaal maar even een berichtje gestuurd naar Maarten, een mede forum lid, die dezelfde kist en motor heeft als ik. Ik kreeg snel zijn nummer door en heb hem even gebeld voor wat advies, omtrent de olie en de aansluitingen van de brandstoftank voor deze motor. Toch makkelijk zo’n helpdesk. :D Kortom, ik ben erg veel wijzer geworden van zijn raad en advies omtrent de olie en de aansluitingen van de brandstoftank.

    Maar nu, waar kan ik deze olie verkrijgen in de plaats waar ik woon. Diverse bekende motoren winkels hier gebeld, en niemand heeft deze olie. Tenslotte de importeur in Nederland gebeld, en die verwees mij naar de dichts bijzijnde verkoper hier in de buurt. Een plaatsje 15 km verderop. Deze zaak gebeld, en helaas niet in voorraad, maar meneer heeft hem gistermiddag voor mij nabesteld, want hij had zijn dagelijkse bestelling bij Bel Ray al geplaatst. Ik werd net gebeld door hem, dat het binnen was gekomen, en heb het net opgehaald.

    [​IMG]

    Niet te geloven, maar kreeg hem voor de in-koops prijs :D Wat een
    service!
    Zondag als het weer het eventjes toelaat, wil ik de motor gaan uitproberen.
    Ijs en weder dienende zondag het volgende verslag. En...... Maarten nogmaals dank voor je hulp en advies.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
  13. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Vandaag begon de dag anders als verwacht :(
    Ik wou de romp van de kast pakken, en vergat dat mijn kielvlak/richtingsroer er los op lag. Tja, het laat zich al raden. Een beetje de pest erover in, over mijn stommigheid, en dit was het resultaat!
    [​IMG]

    Ja, je kunt er lang of kort over inzitten, maar dat schiet toch ook niet op. Dus maar een nieuwe gemaakt, maar één die wel wat steviger is. De lat die vanaf het kielvlak achter in de romp gaat, maar niet meer van balsa gemaakt, maar van Marupa. Een houtsoort die niet onder doet van vuren of grenen. En belangrijkste, het soortelijk gewicht van deze houtsoort is lichter dan vuren/grenen, en met de zelfde sterkte.
    [​IMG]

    Ondertussen terwijl het geheel ligt te drogen, maar vast begonnen met de tank. Eerst de slang in de tank vervangen voor een benzineslang, en daarna de messing buisjes aangebracht voor de ontluchting. Eén gebogen naar boven en ééntje naar beneden. Maar…….. zoals gezegd dit is een dag vol tegenslag. Tijdens de koop van dit tankje,
    [​IMG]

    heb ik twee benzineslangen aangeschaft. Eén voor inwendig in de tank en de andere voor het uitwendige gedeelte. Maar, helaas, het tweede slangetjes is van een andere maat, en glijdt heel soepel over de aansluitingen heen. Ruilen dus aankomende week!

    Ondertussen maar even het kielvlak beplaat, en ronde kanten eraan gefreesd.
    [​IMG]

    Daarna de MPX stekkers ingelijmd en gesoldeerd in de vleugel. Krimpkous over de solderingen heen en vleugels zijn nu dus klaar, op wat plamuurwerk na, en kunnen later in de folie.
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Gaat erg veel tijd inzitten in dat priegel werk allemaal. Mijn plannen waren voor vandaag anders, maar wat geeft het. Ik ben weer een stukje verder. Tot het volgende verslag!
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2015
    marcivo vindt dit leuk.
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
  15. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Hoi Gerben, een gewaarschuwd mens telt voor twee. Bedankt voor je alertheid, maar de bestaande heb ik vervangen :p

    Groet, Peter
     
  16. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Bouwverslag mijn Big Lift

    Een beetje vooruitlopend op alles, ben ik mij wat aan het oriënteren voor een goede accu voor de ontvanger. Door de bomen zie ik het bos niet meer. :( Zoveel soorten en prijzen. Graag een advies wat betreft duurzaamheid en betrouwbaarheid.

    Groet,
    Peter
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik gebruik een Emcotec DPSI met daaraan 2 stuks 2s 1100mAh LiFePo accu's.
    LiFePo is snel op te laden, robuust, onderhoudsarm, betrouwbaar. Een DPSI zorgt voor zekerheid als één van de twee accu's het mocht begeven.
    Al met al een beetje prijzige investering maar "peace of mind" is ook heel wat waard.
    Aan een DPSI kun je eventueel ook 2x 2s lipo's aansluiten.


    Een hele gewone NiMh ontvangeraccu kan ook, 2 stuks aan een Powerbox kan....
     
  18. Taurus Flyer

    Taurus Flyer

    Lid geworden:
    4 nov 2014
    Berichten:
    79
    overbodige post, verwijderd,
    Zag de krimpkous aan als over een verbinding in de draad en niet op de connectoren.
    Mooie kist overigens Peter, succes!!!

    Taurus Flyer
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik zie wel krimpkous! Andere tip is om smeltlijm over de soldeerverbindingen te laten lopen.

    Edit, haha zie dat Taurus het ook al had gezien
     
  20. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Haarlem
    Als je goed naar de foto kijkt, tweede plaatje hierboven, zie de de krimpkous zitten. Heb ze nadat de foto genomen is over de soldering geschoven, en toen warm gemaakt. Zit als een huis:p
    Je hebt het dus al gezien! Dank voor je compliment!
     

Deel Deze Pagina