Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Nu de warme dagen en de vakantie achter de rug zijn, weer verder gegaan met de BL.
Ja, @serge pot, ik had dat kunnen doen, als ik daar de spullen en de kennis voor had. Maar helaas, ik krijg al metaalmoeheid als ik naar metaal kijk.
Daar ik de huidige 125mm wielen van een onbekend merk erg zwaar vond (totaal 454 gram de twee samen) deze vervangen door Kavan wielen. (samen 138 gram)
Een besparing van maar liefst 316 gram.De huidige motorkap ook vervangen, daar deze een halve cm langer moest wezen. Een gewichtstoename van 14 gram slechts, en na het opnieuw uitbalanceren van het zwaartepunt moest er 22 gram lood bij.
Al met al dus een besparing van 280 gram.En dan de motor, de Zenoah G26 die er destijds opzat woog 1600 gram tegenover de ST G2300 van nu 930 gram incl pitsstyle uitlaat.
Totaal gewicht bespaard op het hele toestel van nu zo'n 950 gram.
Tank installatie ingebouwd, en onder de tank zit de elektronische ontsteking, incl. voeding.
![]()
![]()
![]()
Nu nog iets bedenken om op het uitstekende stangetje van de sproeier iets te bevestigen wat het bijstellen wat makkelijker maakt.
![]()
En wachten op minder winderig weer......
Nou, daar had je me even met een "gloeps" momentje....Is altijd toch weer een spannend moment, of alles gaat zoals je wenst, met de door @brutus omgebouwde motor.
Geprobeerd de motor aan de gang te krijgen, maar helaas. Geen enkel pruttel geluidje te bekennen.![]()
YESS!!!Nou, daar is niets mis mee. Loopt als een zonnetje, power zat, en neemt alles goed op. Alleen nu nog even de boel wat finetunen, iets aan de uitlaat doen (geluid wat reduceren) en gas curve instellen op de zender.
Dit bleef nog even in mijn achterhoofd rondspoken:Het draadje wat in de ontstekingssensor gaat zat niet helemaal aan, en vandaar dus geen spanning
Dit bleef nog even in mijn achterhoofd rondspoken:
Bedoel je dat het ronde zwarte kabeltje wat uit de sensor-houder getrokken was?
De filmpjes zijn zéér overtuigend (hij pakt prachtig op na die low pass), loopt keistrak in de lucht, bijna nog mooier dan op de testbok (heb even mijn eigen archief geraadpleegd), gewoon zoals het hoort.
Dank je Bert, dat zal zeer zeker gaan lukken die budget-vriendelijke vluchtjes.Ben blij voor je en wens je hééél veel budget-vriendelijke vluchtjes toe!
Geen dank, graag gedaan! Maarre… je hebt je sticker toch wel op je BigLift geplakt, he?dat jij deze voor mij hebt willen brutificeren.![]()
NOS.nl zei:Tankstations verkopen vanaf vandaag E10 in plaats van Euro 95
Tankstations zijn vanaf vandaag wettelijk verplicht om E10-benzine te verkopen. Deze brandstof komt in de plaats van Euro 95. De E10-variant bevat tot 10 procent duurzame bio-ethanol. Auto's die op E10 rijden, stoten daardoor gemiddeld 2 procent minder CO2 uit en dat is beter voor het milieu.
Het gaat om een Europese maatregel. Om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen, heeft de EU bepaald dat benzine moet worden gemengd met meer bio-ethanol. Die stof wordt niet uit aardolie gewonnen, maar uit suikerriet en maïs.
Het levert in ieder geval problemen op voor zo'n 300.000 oldtimers en tienduizenden oude motoren.
Dat je hooguit mischien de naalden wat bij moet stellen, en dat het verbruik héél lichtjes toeneemt (en het vermogen ook). Meer niet....Wat ben jij van mening hierover
je gaat naar een tankstation met maar een of twee slangen toe... De wet geld namelijk voor alle pompstations met meer dan twee pompen, die MOETEN E10 aanbieden, de kleinere stations nog steeds niet bij mijn weten.
Het loopt allemaal zo'n vaart niet...
Überhaupt, denk ik, want ik verwacht niet dat je zelfs maar verschil merkt tussen E10 en de huidige E5 (de andere naam voor Euro95).Heb me dus blijkbaar voor niets wat onrustig gemaakt.
"wel één euro meer"