Bouwverslag mijn Big Lift V1 en V3

Nu de warme dagen en de vakantie achter de rug zijn, weer verder gegaan met de BL.



Ja, @serge pot, ik had dat kunnen doen, als ik daar de spullen en de kennis voor had. Maar helaas, ik krijg al metaalmoeheid als ik naar metaal kijk :(.

Daar ik de huidige 125mm wielen van een onbekend merk erg zwaar vond (totaal 454 gram de twee samen) deze vervangen door Kavan wielen. (samen 138 gram)
Een besparing van maar liefst 316 gram. :D De huidige motorkap ook vervangen, daar deze een halve cm langer moest wezen. Een gewichtstoename van 14 gram slechts, en na het opnieuw uitbalanceren van het zwaartepunt moest er 22 gram lood bij.
Al met al dus een besparing van 280 gram.En dan de motor, de Zenoah G26 die er destijds opzat woog 1600 gram tegenover de ST G2300 van nu 930 gram incl pitsstyle uitlaat.
Totaal gewicht bespaard op het hele toestel van nu zo'n 950 gram :banana:.


Tank installatie ingebouwd, en onder de tank zit de elektronische ontsteking, incl. voeding.
full


full


full


Nu nog iets bedenken om op het uitstekende stangetje van de sproeier iets te bevestigen wat het bijstellen wat makkelijker maakt.
full




En wachten op minder winderig weer......

Heeft ie ondertussen al eens gevlogen, Peter? Ben benieuwd hoe die motor het doet in de lucht.
 
Heeft even geduurd, maar gistermiddag was het zover. Heerlijk nazomerweer, en aangekomen op het veld de boel opgebouwd.

full


Is altijd toch weer een spannend moment, of alles gaat zoals je wenst, met de door @brutus omgebouwde motor.
Geprobeerd de motor aan de gang te krijgen, maar helaas. Geen enkel pruttel geluidje te bekennen.:(

Ja, wat zou de oorzaak zijn? Bougie eruit, en geen vonk? Dus restte er niets anders, om de boel na te lopen wat de oorzaak ervan was. Tank eruit gehaald om bij de ontsteking te komen en dan alles nalopen. Niets vreemds te vinden. Wat zou het dan wezen.......

full


full


full


full


En ineens ontdekte Ronald het euvel. Het draadje wat in de ontstekingssensor gaat zat niet helemaal aan, en vandaar dus geen spanning. Dus euvel gevonden gelukkig. Gebeurt door montage op deze kist, vermoedelijk tijdens kabels naar binnen voeren. :hammer:

Alles weer ingebouwd en starten maar weer.
En YES :banana: :banana:. Lopen de motor.

Nadat de boel was afgesteld klaar voor de eerste test. Benieuwd hoe de motor zich zou gedragen tijdens zijn eerste vlucht.

full


full


full


full


full


Nou, daar is niets mis mee. Loopt als een zonnetje, power zat, en neemt alles goed op. Alleen nu nog even de boel wat finetunen, iets aan de uitlaat doen (geluid wat reduceren) en gas curve instellen op de zender.

Je kan je voorstellen dat ik zo blij ben als een klein kind. Een heerlijke zuinige kist erbij.:D

Even nog een kort filmpje ervan:

 
Is altijd toch weer een spannend moment, of alles gaat zoals je wenst, met de door @brutus omgebouwde motor.
Geprobeerd de motor aan de gang te krijgen, maar helaas. Geen enkel pruttel geluidje te bekennen.:(
Nou, daar had je me even met een "gloeps" momentje....

Nou, daar is niets mis mee. Loopt als een zonnetje, power zat, en neemt alles goed op. Alleen nu nog even de boel wat finetunen, iets aan de uitlaat doen (geluid wat reduceren) en gas curve instellen op de zender.
YESS!!!

De filmpjes zijn zéér overtuigend (hij pakt prachtig op na die low pass), loopt keistrak in de lucht, bijna nog mooier dan op de testbok (heb even mijn eigen archief geraadpleegd), gewoon zoals het hoort.

Ben blij voor je en wens je hééél veel budget-vriendelijke vluchtjes toe!

Gefeliciteerd met de geslaagde maiden!
 
Het draadje wat in de ontstekingssensor gaat zat niet helemaal aan, en vandaar dus geen spanning
Dit bleef nog even in mijn achterhoofd rondspoken:
Bedoel je dat het ronde zwarte kabeltje wat uit de sensor-houder getrokken was?

Zo ja, zit het borg-wigje er nog wel in? (de sensorhouder is niet meer dan een leeg hulsje, waar je de sensor in steekt, waarna die op zijn plek gehouden wordt met een wigje wat de zwarte kabel vastklemt).
Als dat wigje verdwenen is, is het wachten op dat de kabel weer naar buiten wandelt.
Wigjes zijn bij mijn weten niet los te krijgen, dus in dat geval even borgen met een drupje hotglue. GEEN siliconenkit o.i.d. gebruiken, dat bevat Azijnzuur en de damp daarvan tast het sensortje aan.

Mocht die sensor toch uit zijn houdertje vallen, let er bij het terugplaatsen dan even op dat die dingen richtingsgevoelig zijn, dus van te voren even de juiste oriëntatie bepalen door het voelertje langs de magneet te halen en te kijken of je dan een vonk hebt.
 
Dit bleef nog even in mijn achterhoofd rondspoken:
Bedoel je dat het ronde zwarte kabeltje wat uit de sensor-houder getrokken was?

Ja, dat bedoelde ik, en het borg-wigje (wat een leuk woord :D) stak er al half uit. Maar inmiddels afgelopen zondag geborgd. En inderdaad met een... zoals je voorstelde, druppeltje hotglue.

De filmpjes zijn zéér overtuigend (hij pakt prachtig op na die low pass), loopt keistrak in de lucht, bijna nog mooier dan op de testbok (heb even mijn eigen archief geraadpleegd), gewoon zoals het hoort.

Ja, loopt zeker keistrak in de lucht, mankeert totaal niets aan. Echt een genot om te zien! :yes:

Ben blij voor je en wens je hééél veel budget-vriendelijke vluchtjes toe!
Dank je Bert, dat zal zeer zeker gaan lukken die budget-vriendelijke vluchtjes.:banana:
Zoals jij blij voor mij bent, zo blij ben ik met jou, dat jij deze voor mij hebt willen brutificeren. :worship:

Wat is dit toch een prachtige hobby:D
 
dat jij deze voor mij hebt willen brutificeren. :worship:
Geen dank, graag gedaan! Maarre… je hebt je sticker toch wel op je BigLift geplakt, he? ;)

Ik heb er sinds ik 20 Augustus thuis kwam al weer drie afgeleverd (plus een paar motoren alleen de lagers van vervangen) en nummer is in progress, nummer vijf ligt hier op tafel voor me, een prachtig oud SuperTigretje, nog een oud kamzuigermotortje in uitstekende conditie (maar wel met rotte lagers).

Inderdaad, een prachtige hobby... Ik mag helemaal gratis en voor niets iedere week met een ander motortje spelen :D :D :D
 
Laatst bewerkt:
NOS.nl zei:
Tankstations verkopen vanaf vandaag E10 in plaats van Euro 95
Tankstations zijn vanaf vandaag wettelijk verplicht om E10-benzine te verkopen. Deze brandstof komt in de plaats van Euro 95. De E10-variant bevat tot 10 procent duurzame bio-ethanol. Auto's die op E10 rijden, stoten daardoor gemiddeld 2 procent minder CO2 uit en dat is beter voor het milieu.

Het gaat om een Europese maatregel. Om minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen, heeft de EU bepaald dat benzine moet worden gemengd met meer bio-ethanol. Die stof wordt niet uit aardolie gewonnen, maar uit suikerriet en maïs.
Het levert in ieder geval problemen op voor zo'n 300.000 oldtimers en tienduizenden oude motoren.

https://nos.nl/artikel/2304118-tankstations-verkopen-vanaf-vandaag-e10-in-plaats-van-euro-95.html

Benieuwd hoe zich dat zal gaan verhouden tot onze (omgebouwde) motoren! Wat ben jij van mening hierover @brutus ?
 
Laatst bewerkt:
Wat ben jij van mening hierover
Dat je hooguit mischien de naalden wat bij moet stellen, en dat het verbruik héél lichtjes toeneemt (en het vermogen ook). Meer niet....
Het is nogal een verhaal, maar in de praktijk blijkt dat de meeste auto's ook van ver vóór 2011 gewoon probleemloos op E10 kunnen rijden. Dus het zal zo'n vaart heus niet lopen. Voor modelmotoren zou ik echt niet weten wat er fout zou kunnen gaan. Bij jouw motor bijvoorbeeld, waren er geeneens O-ringen die ik kon vervangen. Er zit bij jou een heel klein O-ringetje in de buis waar je de sproeiernaald in draait, en dat ringetje is er bijna niet uit te krijgen of te vervangen.
Ik heb die gok genomen dat dat goed zou gaan, en zo niet is de oplossing extreem simpel: wikkel een a twee laagjes dunne teflontape om de schroefdraad, en het probleem is uit de wereld. Mogelijk dat je dat ieder jaar even moet vernieuwen of zo, maar allee, dat is maar 5 minuten werk.

En als je er écht bang voor bent, kun je ook alkylaatbrandstof gaan gebruiken, OF je koopt V-power of Excellium of hoe die "bijzondere" brandstoffen dan ook maar mogen heten, want daarvoor geld die bijmenging niet... OF.... je gaat naar een tankstation met maar een of twee slangen toe... De wet geld namelijk voor alle pompstations met meer dan twee pompen, die MOETEN E10 aanbieden, de kleinere stations nog steeds niet bij mijn weten.

Het loopt allemaal zo'n vaart niet...
 
je gaat naar een tankstation met maar een of twee slangen toe... De wet geld namelijk voor alle pompstations met meer dan twee pompen, die MOETEN E10 aanbieden, de kleinere stations nog steeds niet bij mijn weten.

Het loopt allemaal zo'n vaart niet...

Dat treft, waar ik tank is een klein pompje, met twee slangen. :D Dank voor je reactie! Heb me dus blijkbaar voor niets wat onrustig gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Heb me dus blijkbaar voor niets wat onrustig gemaakt.
Überhaupt, denk ik, want ik verwacht niet dat je zelfs maar verschil merkt tussen E10 en de huidige E5 (de andere naam voor Euro95).

En sowiso, zelfs als brandstoffen als V-power in mijn optiek niets meer dan geldtrekkerij is, voor het verbruik van jouw BigLift maken die 10 cent per liter natuurlijk niks uit: dat kost jou op jaarbasis mischien "wel één euro meer"... nou... als het daarvan over moet gaan.... :D :D :D
 
Tsja... we gaan het zien, hoe het loopt (ik heb nog voor minstens een paar weken "oude" Euro 95), maar ik heb er alle vertrouwen in.
 
Bij toeval kwam ik weer even op dit draadje terecht, en ondertussen, nu al ruim een jaar E10 stokend, kan ik melden dat ik daar NUL problemen mee ondervind, zelfs niet met brandstof die al 8 maanden oud is.

Alles start nog probleemloos.

Het enige wat ik, als ik heeeel ruim kijk, opmerk is dat er in de winter een haartje aan de naalden gedraaid moet worden t.o.v. de zomer, dat léék met de vorige brandstof iets minder gevoelig, maar meer ook niet. En dat kan ook heel gerust liggen aan het feit dat pomp-brandstof seizoensgebonden geblend wordt, en de brandstof die ik nu heb staan stamt uit afgelopen zomer. Dus dat is niet eens doorslaggevend.

Maar toen ik drie weken geleden thuis kwam, startte zelfs mijn kleine 5 cc viertakkie met letterlijk de eerste tik na de gebruikelijke choke procedure.
 
Back
Top