Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

  • Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
Dat ziet er strak uit!

Zijn ze trouwens een beetje stevig? Die van mijn toestel (balsa met glasmat) hebben sporen van starts en landingen op gras; er zitten al wat scheurtjes in. De rammelende 4takt helpt ook niet mee...
 
Wouter,

Dat ziet er goed uit en altijd handig om een mal achter de hand te hebben.

Zie dat je de achterzijde van de pants met een mes verbinding in de vleugel wil steken.

Is dat wel verstandig die mesverbinding :? , 4 schroefjes lijkt mij voldoende, denk dat bij schade vliegen de pants zich in de vleugel zou willen boren.

Dat geeft niet alleen schade aan de vleugel :? maar ook de pants zou als een harmonica in elkaar worden gedrukt.

Als je de pants zou voorzien van sleufjes voor de montageschroefjes, dan zou die bij een harde tik los kunnen springen en vrijwel onbeschadigd kunnen blijven.

Ton
 
Ronald,
Ze zijn niet geweldig stevig, maar eerder flexibel.
Het voordeel tov van jouw pants is denk ik dat het landingsgestel en de pants niet aan elkaar verbonden zijn. Daardoor is de stevigheid minder van belang.

Ton,
Je hebt wel een punt.
De sleufjes heb ik in de vleugel gemaakt om de pants netjes uitgelijnd te houden en om eventuele flutter te voorkomen, omdat ze nogal flexibel zijn. Ik maak de lipjes nog wel korter, zodat ze er bij een slechte landing snel uit kunnen springen.
Over de schroefjes ga ik nog even nadenken.
 
Nog effe twee foto's.
De eerste van genomen tijdens de schaalmeeting in Oss - nog zonder pants en de tweede vanmiddag met pants.
Ongelofelijk wat een totaal ander beeld 8O, maar een stuk beter 8)


full


full
 
Laatst bewerkt:
Wees maar gerust Jan, er komt zeker een piloot in!
Ben net aan het googelen geweest voor poppenkleertjespatronen, maar ik heb nog niet veel meer gevonden dan BabyBorn zooi :mad:

btw Ik heb al eens een apart topic Piloten Noodzaak gestart.
 
Ik ben aan de slag gegaan met de piloot.
Effe rekenenen: schaal 1:6 dus een piloot van een kleine 30 cm.
mbv een anatomisch verantwoorde tekening de romp (van de piloot) uit roofmate gesneden.

Wat blijkt? z'n lijf past helemaal niet in de romp :?
Om te passen moet hij (ook in het echt) op de vleugel en nogal onderuit gezakt zitten.

Hmm, eens kijken hoe we dat nu weer gaan oplossen. :roll:
 
Even een kleine update.


De fairing aan de vleugelonderzijde heb ik gemaakt met balsa en de dunne randjes van epoxy met microballoons.
full


en zo ziet het er na een eerste schuurbuurt uit
full


Om de afdekking onder de vleugel onzichtbaar te bevestigen heb ik gebruik gemaakt van een paar magneetjes.
full


Ook de motorkap is op deze wijze onzichtbaar vergrendeld.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Sparrowhawk maar weer eens onder het stof vandaan gehaald en bij nadere beschouwing vond ik de pants toch niet 100%.
Dus opnieuw gemaakt. Ondertussen ben ik dus aan mijn vierde set bezig en nu denk ik dat het helemaal goed gaat komen. Foto's volgen binnenkort.

Maar even wat anders.
Op bijna alle oude toestellen zijn de staartvlakken - en in ieder geval de stuurvlakken - uitgevoerd in ribben met linnen bekleed.
Hoe zit dat nu eigenlijk bij de ailerons? Is dat daar ook gebruikelijk of zijn die gewoon met de vleugel mee beplankt?

En wie weet (en dat is eigenlijk mijn beangrijkste vraag) hoe het bij de Sparrowhawk zit?
 
Normaliter zijn de rolroeren net als de stuurvlakken op de staart dan ook bespannen met linnen, hoe dat bij de sparrowhawk zit durf ik je niet te zeggen maar het zou logisch zijn als het ook linnen is.
 
jan brilman zei:
Heb je Dick (van Mourik) al gevraagd? :?

Die zou het moeten weten . . . :)


jan.

De Sparrowhawk heeft beklede rolroeren, net als alle andere Hawk-types. Overigens is G-ADNL (het prototype) na conversie als Sparrowjet en een brand te hebben meegemaakt nu weer in herbouw als Sparrowhawk. Zal nog wel even duren....

Succes

Dick
 
Bedankt Dick!

Ik had al zo'n vermoeden, de foto's van de hawk-familie bekeken te hebben, maar het is goed het nu zeker te weten :)
 
Zo, weer een kleine update.
De pants zijn zo goed als klaar.
Om ze aand e voorzijde extra te versterken en om wat schaaldetail toe te voegen heb ik een extra 'beplating' gemaakt van glasmat.
Omdat m.n. keperglas alle kanten heenschuift heb ik het eerst op stickervel geplakt, daarna met epoxy op de pants geplakt en toen het uitgehard was de sticker eraf gepeuterd.

full

full

full




Verder ook een 'inlaat' gemaakt voor op de motorkap.

full

full

full

full



en ik ben begonnen met de kwastplamuur.

full


Ik denk er toch hard over om in het vervolg vóór het glassen de boel met porienvuller in te smeren.
Alle plaatsen die met lijm of balsa plamuur zijn behandeld zijn nu (na de kwastplamuur) dicht, terwijl op de onbehandelde plekken de glasstructuur er nog duidelijk zichtbaar doorheen komt. :?
 
Laatst bewerkt:
Raar... als je met kwastplamuur over het geglaste oppervlak gaat, wordt het toch glad onafhankelijk van wat er onder de glasmat zit?

Maar mooi dat je nu naar de afwerking toegaat. Komt hij op de volgende schaalmeeting met een jasje aan?
 
Back
Top