Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

• Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
Na een lange speurtocht ben ik er uit welke lak er op de Sparrowhawk komt.

Bij andere modellen gebruikte ik altijd enamel van Humbrol of Testors, maar omdat ik voor dit model nogal wat potjes nodig heb dacht ik dat het goedkoper zou zijn om een andere soort verf te gebruiken, zoals Tamiya of Createx.

Dus de verschillen onderzocht:
Acrylverven zijn wat krasgevoeliger dan enamelverven, daarentegen heb je bij enamel meer schadelijke dampen en is het gereedschap (spuit) moeilijker te reinigen.

'normale' Createx is eigenlijk t-shirtverf, maar omdat de goede kleur beschikbaar was heb ik een testje gedaan. Voor de modelbouw is het ongeschikt, met een stukje tape trek je het zou los.

Createx Model Air is m.n. geschilkt voor plastics.

Createx Auto Air is m.n. geschikt voor gladde en harde ondergronden. Hoewel dit in eerste instantie mijn voorkeur had, heb ik om de juiste kleur te krijgen twee of drie flessen á €12,00 nodig, wat toch aardig in de papieren gaat lopen.

Ook heb ik nog gekeken naar Tamiya-verf, maar dit is weer niet met water verdunbaar, waardoor er ook nog eens een dure verdunner nodig is.

Tevens nog maar eens goed naar de kosten gekenen en die ontlopen die elkaar niet zoveel, per ml ca. €0,10.

Met dit in het achterhoofd ben ik weer teruggekomen bij Humbrol. Hoewel de juiste kleur niet aanwezig is in het assortiment is die te verkrijgen door mengen van veel wit, een beetje blauw en een druppeltje zwart.
Wit en blauw is in grotere (lees goedkopere, € 0,06/ ml) verpakkingen verkrijgbaar, dus ga ik met Humbrol maar eens wat spuitproeven doen.

Stevo zei:
Inderdaad alweer een eindje stil aan het front :roll:

Al wel een hele week :P

De verf is in huis en gemengd. Op advies van Ton is het toch nog lichter blauw geworden.

Maar op het ogenblik geef ik lekker in het zonnetje zittend de laatste P600 schuurbeurt.
Wellicht dat ik straks alvast een paar stukjes in de definitieve kleur ga spuiten :)

Zo, de eerste spuitbeurt zit erop.
Na gisteren een paar uurtjes natschuren met korrel 600 kon er vanmiddag dan eindelijk een kleurtje op :)

full

Ook van dichtbij ben ik tevreden, al is het wel moeilijk om met een airbrush een egale laag te krijgen.
Volgende week maar eens een spuitkop "L" bestellen, dat zal beter gaan, denk ik.

full

Ondertussen van lithoplaat een paar vulopeningen voor de brandstof gemaakt. Ook leuk, alleen wel een geduld werkje.
Uitgloeien is wel noodzakelijk.

full

Laatst bewerkt:
Wouter,

Dat ziet er gelikt uit man.

Mooi strak en een kleurtje dat voor mijn gevoel een stuk beter is dan de voorgaande blauw.

Spuitkopje L voor je badger, wist niet dat er varianten waren, ook maar eens kijken.

Grappig zo'n vulopening, lekker he dat gepruts met dat Lithoplaat.

Ton

Vandaag de nieuwe spuitkop en naald binnengekregen van airbrush service almere.
Gisteren gebeld en vandaag de envelop met een rekening op de mat. :thumbsup:
Daarnaast ook nog goed advies gekregen: klasse zaak!

Dus ik dacht nog even voor het eten lekker spuiten, maar dat liep anders :evil:
Klonters in de verf en een vastgelopen luchtventieltje van de airbrush zorgden ervoor dat er niets gespoten werd.
Maar alle problemen zijn (denk ik) nu verholpen, dus morgenmiddag weer een kans.

Met de nieuwe spuitkop gaat het spuiten beter, al moet je nog steeds erg veel geduld hebben om de boel dekkend te krijgen.
Achteraf had ik beter witte grondverf kunnen gebruiken, maar goed we komen er wel.
Het lukt me nog niet om de vleugel streeploos te krijgen, de verf droogt gewoon te snel, maar de andere onderdelen gaan helemaal naar m'n zin :)

Ook het racenummer op de staart is goed gelukt. Gewoon afgeplakt met een huis-tuin-en-keuken printer-etiket :p

full

full

Laatst bewerkt:
Even een kleine update:
Het spuiten met blauw is zo goed als klaar.
Nu nog de registratie, het miles logo en een klein beetje wheateren (het is natuurlijk geen warbird).

Verder de boel maar weer eens in elkaar gezet en op de weegschaal gelegd: 2310 gr excl. piloot
Ook gelijk maar een paar fotootjes geschoten voor het forum.

full

full

Gaat allen niet lukken denk ik om hem helemaal klaar te hebben voor de 5e mei :cry:

Laatst bewerkt:
Hi Wouter,

Mijn complimenten! De afwerking ziet er echt perfect uit zelfs van dichtbij, wat ik altijd een enorme prestatie vind.

Groeten,
Bart

Back