Na een lange speurtocht ben ik er uit welke lak er op de Sparrowhawk komt.
Bij andere modellen gebruikte ik altijd enamel van Humbrol of Testors, maar omdat ik voor dit model nogal wat potjes nodig heb dacht ik dat het goedkoper zou zijn om een andere soort verf te gebruiken, zoals Tamiya of Createx.
Dus de verschillen onderzocht:
Acrylverven zijn wat krasgevoeliger dan enamelverven, daarentegen heb je bij enamel meer schadelijke dampen en is het gereedschap (spuit) moeilijker te reinigen.
'normale' Createx is eigenlijk t-shirtverf, maar omdat de goede kleur beschikbaar was heb ik een testje gedaan. Voor de modelbouw is het ongeschikt, met een stukje tape trek je het zou los.
Createx Model Air is m.n. geschilkt voor plastics.
Createx Auto Air is m.n. geschikt voor gladde en harde ondergronden. Hoewel dit in eerste instantie mijn voorkeur had, heb ik om de juiste kleur te krijgen twee of drie flessen á €12,00 nodig, wat toch aardig in de papieren gaat lopen.
Ook heb ik nog gekeken naar Tamiya-verf, maar dit is weer niet met water verdunbaar, waardoor er ook nog eens een dure verdunner nodig is.
Tevens nog maar eens goed naar de kosten gekenen en die ontlopen die elkaar niet zoveel, per ml ca. €0,10.
Met dit in het achterhoofd ben ik weer teruggekomen bij Humbrol. Hoewel de juiste kleur niet aanwezig is in het assortiment is die te verkrijgen door mengen van veel wit, een beetje blauw en een druppeltje zwart.
Wit en blauw is in grotere (lees goedkopere, € 0,06/ ml) verpakkingen verkrijgbaar, dus ga ik met Humbrol maar eens wat spuitproeven doen.