Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

  • Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
Ronald,

Ik denk dat het meeste van de twee lagen PS-100 in het onderliggende balsa is getrokken.
Ik kan natuurlijk ook meer lagen PS-100 aanbrengen, maar de vraag is wat makkelijker schuurt en wat lichter is, porienvuller of PS-100 :?


Daarnaast kom ik ook steeds meer tot de conclusie dat een goede ondergrond essentieel is voor een goede (glas)afwerking. En hoe minder plamuur e.d. op de ruwbouw hoe beter!
 
Wouter,

Dat ziet er goed uit en porienvuller zegt het al, is vullend altijd beter dan PU.

Je kunt natuurlijk ook talkpoeder door de PU mengen, want dan heb je net zoiets als porienvuller.

Rob gebruikt trouwens ook porienvuller.

Leuk en handig gedaan dat happertje, welk kunststof is dat en hoe heb je dat verwarmt.

Die sticker op de mat is ook handig, neem aan dat je de mat eerst gevuld hebt en toen geplaatst.

Ton
 
Hoi Wouter en Ton.

Gaat helemaal goed komen Wouter.
Ziet er gaaf uit.
Maar even over die porienvuller.
Dat gaat toch trekken, krimpen.
Ik krijg dan altijd van die hobbels.
Heb je daar met pu 100 geen last van????
Heb het nooit gebruikt, maar was het wel van plan met de beech.

Groeten Han.
 
Han,

Ja ook daarom is het belangrijk dat je bij het opbrengen van de mat zo min mogelijk PU op/in brengt.

Want alles wat je te veel opbrengt trekt in het hout en laat het hout werken en dat is niet wat je wil.

Dat is dan weer een voor Epoxy want dat is dikker en laat het hout minder werken.

De PU en de Porienvuller zijn beide op Thinner basis net als spanlak, nou dan hoef ik jou niets te vertellen dan weet je wat er kan gebeuren.

Ton
 
Ton het is mij helemaal duidelijk.
Als ouwe rod in het modelbouwvak!!.
Ga ik toch maar naar de buurman, epoxy halen.
Gratis :lol:
Maar hoor zoveel over pu 100.

Bedankt Han.
 
Ton,

Bij een volgend model ga ik het gewoon maar eens proberen met porienvuller vooraf. Er liggen nog genoeg modellen in ruwbouw klaar.

Het happertje is gemaakt van Vivak , maar ik denk dat het met ABS of PVC ook goed gaat en verwarmd met de verfstripper.

Het matje op de sticker heb ik idd eerst ingesmeerd met epoxy en daarna geplakt.


Han,

Het krimpen en trekken ligt denk ik mn aan het papier dat gebruikt wordt.
Ik verwacht - en die ervaring heb ik tot nu toe- dat spanlak/porienvuller op zich niet/nauwelijks krimpt.

Gewoon eens een proefstukje proberen met PS-100.
Het is iig lichter dan epoxy en veel sneller droog en dat moet jouw (met dit bouwtempo) als muziek in de oren klinken. :wink:
Welk glas ga je gebruiken? 58 gr van Ruud Zandvliet (composite Models) is lekker dicht itt 25 gr en voor zo'n groot model denk ik wel aan te raden.


en beiden,

Hoewel PS-100 op Thinner (cellulose) basis is, nooit verdunnen met thinner --> binnen de kortste keren is het onbruikbaar.
Verder is er ook nog een iets dikkere variant van PS-100 bij Polyservice beschikbaar, ik dacht iets van PS-120 oid. Misschien ook eens het proberen waard.
 
Afgelopen tijd druk bezig geweest met (kwast)plamuren, schuren, schuren en nog meer schuren.
Dat valt om den drommel niet mee, zelfs na twee lagen kwastplamuur blijven op sommige plekken de nerven duidelijk zichtbaar.
Slecht zichtbaar op een foto, maar als je autoplamuur erover smeert wordt het duidelijk.
(De weefselstructuur van het glas schuur je wel weg, maar de nerven (de streepjes) blijven zichtbaar.
Hebben/hadden jullie (Ton, Iwan, Arvid) hier geen last van?

full


Dus voor de rest van de kist heb ik het volgende voorgenomen: 2 lagen kwastplamuur en vervolgens met oude creditkaart zo dun mogelijk autoplamuur aanbrengen.
Als je de verschillende lagen binnen 24 uur aanbrengt hoeft het tussendoor niet geschuurd te worden, dat scheelt tenminste weer.

Voor lastige plekjes is dit een uitkomst - een tip elders van het forum. :)

full

full
 
Laatst bewerkt:
:oops: Ik ben nog niet begonnen aan het afwerken. Volgens sommige bijzonder stom, dan ben ik nu toch even eigenwijs. Ik wil het toestel eerst een lekker gevlogen hebben en dan niet eindigen zoals de Corsair van Jon Thomson. Hij heeft er 5 vluchtjes van mogen genieten en ging er toch aan onderdoor. Kist vloog als een baksteen. En dat wil dus eerst eens uittesten.

Goed vliegende kist = mooi maken
Matig/slecht vliegende kist = likkie verf er op doen


Corsair_Jon_01.jpg


Corsair_Jon_02.jpg


Corsair_Jon_03.jpg
 
zijn de nerven alleen zichtbaar? of ook voelbaar?

Als ze alleen zichtbaar zijn zou het geen probleem moeten opleveren, zijn ze voelbaar dan moet je nog even verder plamuren.


Met mijn P-40 heb ik ook wat rare "scheuren" in de glaslaag zitten maar je voelt ze niet en met het spuiten ziet het er goed uit en trekken de scheuren er niet doorheen.


Arvid, jouw Corsair vliegt toch goed :? , als de motor betrouwbaarder loopt dan had je al veel vaker met die Corsair gevlogen en had je hem ook al afgewerkt.
De kist vliegt, en de kist vliegt goed (in ieder geval redelijk maar dat komt nog door de weinige vliegervaring met deze kist).
Ik zou nog 1 keer gaan vliegen ermee, als de motor dan betrouwbaar loopt afwerken die handel anders komt er dit seizoen weer een "kale" Corsair op de meeting, dat kan natuurlijk niet ;-)

Loopt de motor niet betrouwbaar dan zou ik mijn vraagtekens erbij gaan zetten en tijdelijk een "gewone" motor monteren.
Er is niets frusterenders dan een Corsair te moeten laten staan omdat de motor "niet wil".


Affijn de Sparrowhawk schiet ook lekker op :thumbsup:
 
Berto,

Onder een bepaalde hoek zie je duidelijk een kuiltje in het oppervlak.
Misschien dat het bij de laatste spuitbeurt verdwijnt, maar daar wilde ik maar niet naar gokken.
Ik plamuur nog wel even door :mad:
 
Hierbij weer een kleine update, het einde komt in zicht :yes:

Met plamuur de overlapping gemaakt van het turtledeck naar de rompzijkanten
full


full


full


Zo ziet de vleugel er na de laatste schuurbeurt uit
full


Met grijze spuitlak een genadeloze grondlaag gespoten
full


Je ziet namelijk alles :?
full


Ik denk dat ik nog één keer alles naloop me de tube plamuur en het dan welletjes vindt, de beoordeling is vanaf 3m, toch? :wink:
 
Laatst bewerkt:
Ik zie nog maar weinig structuur van het glas terug komen of ben ik nu scheel? En als deze puntjes de enige zijn, vind ik het nog meevallen.
 
ik zie er echt heel veel doorheen komen, arvid.... vooral aan de randen... maar ook op de rest van het opervlak is het bobbelig...

veel succes met plamuren wouter :wink:
 
Arvid,

Het valt idd wel mee (of ik ben ook scheel) , maar een volgende keer moet dit beter :!:
Indekking in één keer aanbrengen en voorbehandelen met poriënvuller zijn denk ik al twee stappen in de goede richting.
Wellicht ook eens de dikkere variant van PS-100 (PS-101) proberen.

PU Hars PS 101
Laag visceuse oplosmiddelhoudende ééncomponent polyurethaanshars. Toe te passen als transparante en slijtvaste coating op poreuze ondergronden zoals hout, beton, steen, klei en gips. PS 101 kan ook worden gebruikt voor het impregneren / verharden van vermolmd of zacht hout.
 
De romp zit ondertussen ook in de grondverf, maar ook hier ben ik nog niet helemaal tevreden dus nog één plamuur en schuurronde.

full



Ondertussen volgens de beproefde 'Ton-methode' uitlaten gemaakt, heerlijk simpel en in een kwartiertje klaar 8)
Ik heb ipv tissue microballoons 'meegedept' voor het roest-effect.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de piloot er maar weer eens bijgepakt en van roofmate een lichaam gesneden.
Omdat de cockpitbodem iets te hoog zit moet hij z'n billen missen om te passen, maar daar zie je nauwelijks iets van.
Nu ik de foto's bekijk zie ik dat z'n armen een beetje dik zijn dus daar moet het mes nog even aan te pas komen.
Nu nog op zoek naar iemand die een passende overall kan naaien.

full



Echt riant qua ruimte waren die oude kisten ook niet.
'k had bijna het windscherm op de romp geplakt, maar dan had ik de piloot er iig nooit meer in gekregen.

full


full


Verder van plasticard nog wat details gemaakt, een paar vuldoppen, wat sluitingen voor de motorkap en nog een paar andere dingen.

full
 
Laatst bewerkt:
Back
Top