Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 2 nov 2004.

  1. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Wouter.

    Kun je niet de maximale uitslag van de servo verkleinen. Gaat die gewoon niet verder.
    Stuur zo al vele jaren mijn flaps op de dc3.
    Ziet er verder goed uit Wouter.
    Vooral dat stuurheveltje.
    Denk er over om het maar eens natemaken.
    Komt goed van pas.

    Groeten Han.
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat kan wel, maar of ik zó netjes kan bouwen dat beide flaps (op 1 servo) precies gelijk sluiten, zonder dat er eentje iets eerder tegen de begrenzing aanloopt, vraag ik me af :?
    Ik kan het natuurlijk wel proberen...


    :offtopic:
    Han: Volgens mij hebben we een aantal jaar geleden wel eens samen gevlogen op de heide bij Elspeet, jij met je DC3 en ik met m'n F27 Troopship (toen nog in VN-wit)
    Grappig zo'n forum, kom je elkaar nog eens tegen :)
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2016
  3. Muxje

    Muxje Guest

    Als je die bal-linkjes op een stuk draadeind schroeft aan de servokant, dan kan je het zaakje zeer nauwkeurig stellen. Misschien kan je de eindstop van die flap ook wel 'soft' maken, bijvoorbeeld met een stukje dun, zacht schuim dat voldoende is om de flap netjes op zijn plaats te houden, zonder de servo in ruststand te veel te belasten (zodat hij gaat 'brommen').

    Ziet er verder mooi uit mechanisch!
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Muxje

    Bedankt voor de tips, worden zeker meegenomen in de overwegingen :!:
    Nu eerst maar eens de andere flap maken :wink:
     
  5. Arvid

    Arvid Guest

    Leuk om te zien. Er zijn nu drie bouwers die bezig zijn met de flaps en alle drie hebben een andere manier gevonden om de flaps mooi aan te sturen! :D

    Mooi stukje vakwerk. En inderdaad, een stuk schroefdraad helpt om het zeer nauwkeurig af te stellen. Dit gebruik ik nu ook om met 1 servo de flaps aan te gaan sturen.
     
  6. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik had uit de 'grote kartonnen doos' een stukje 2mm koolstof staaf opgeduikeld voor de stangen, maar ja, daar zit geen schroefdraad op en is er denk ik ook niet in te snijden (en als het wel zou kunnen: ik heb geen M2 snij-ijzer)...

    Maar goed, ik verzin wel wat, misschien heb ik nog ergens een stukkie draadeind liggen.

    groeten,
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ondertussen weer wat werk verzet aan het landsingsgestel, wat uit 3mm staaldraad en een stukjes messing samengesteld moet worden.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De eerste zit in elkaar gesoldeerd. Ik heb hem nog niet gewogen, maar ik vind hem wel aan de zware kant :?
    Misschien moet ik toch iets anders gaan verzinnen.
    Muxje, jouw oplossing zag er goed uit: weet je nog wat één zo'n losse poot (zonder slobkousen) woog?
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2016
  8. Muxje

    Muxje Guest

    Is dat de as waar het wiel op komt? Zo ja, hoe krijg je dat er dan nog op? 8O

    Ik weet helaas niet meer wat mijn 'kale' oplossing woog; eigenlijk is het niet meer dan 2 hardhouten balkjes, waarbij de gehele ombouw de nodige stevigheid geeft. Het hele ding weegt zo'n 70g, dat is inclusief de wielas, ringetjes en met glasmat bedekte kous, maar exclusief het wiel zelf.
     
  9. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik had deze vraag natuurlijk kunnen verwachten :oops: .
    Het middendeel van het asje wordt er tussenuit gezaagd en vastgelijmd in de velg en vervolgens komt er een 2mm staal asje door de drie delen. Eigenlijk is het messing asje dus het lager.
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zoals ik al eerder zei vind ik het landingsgestel aan de zware kant. :(

    [​IMG]

    Dus maar even iets in de stijl van Muxje geknutseld

    http://www.modelbouwforum.nl/media/sparrowhawk-30.224277/full

    en dit gewicht bevalt veel beter :)
    Verder vond ik in de doos met misschien-komt-het-nog-eens-van-pas spulletjes dit schuim.

    [​IMG]

    Prima te snijden, te plakken met secondenlijm, maar niet te schuren :(
    Iemand een idee hoe ik er toch een fatsoenlijke band van kan maken?
    Of een idee voor een ander materiaal, dat wel te schuren is?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2016
  11. Muxje

    Muxje Guest

    Dat komt me bekend voor :)

    Wat moet er trouwens nog aan die wieltjes geschuurd worden? Ze zien er netjes uit zo... beetje gek kleurtje misschien
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    In de dremel zetten en met een scherp mesje / schuurpapiertje bijwerken?

    http://users.belgacom.net/rcindoor/tips.html

    Zorg er wel voor dat je niet te niet te veel kracht uit oefent op je 'band', bij te veel weerstand draait je dremel de as schacht dan uit je wiel.
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Vandaag op de e-fly-in van de Goudse club geweest.
    Hoewel het weer waardeloos was (windkracht 6-7), heb ik wel bij RBC een nieuwe motor en regelaar voor een aantrekkelijke prijs gekocht.
    Dat maakt toch weer een hoop goed.

    De Sports 420/8 die ik voor de Sparrowhawk had liggen, leek mij toch een beetje magertjes, dus heb ik een Typhoon 29-18-10 (dezelfde als in de spitfire van Ton) en een Tsunami 30-regelaar gekocht.
    Dus hoewel weinig bouwactiviteiten (aan deze kist) toch een belangrijke stap voorwaarts!

    Binnenkort hoop ik de Sparrowhawkdraad weer op te pakken. Nu enkele andere kisten (zie oa hier) helemaal klaar zijn, hoop ik weer wat te kunnen knutselen aan deze kist.
     
  14. jacques

    jacques Guest

    Misschien is het een idee om een band te gieten van latex?

    Even een mal maken en gieten maar.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Wouter,

    Leuk je te ontmoeten bij de Goudse :wink: jammer dat het weer een beetje tegen zat.

    (Sorry :oops: ) Heb nog niet eerder gereageerd op de Hawk maar mijn complimenten en zoals ik al zij hoop ik een beetje dat je mee gaat doen aan de schaalwedstrijden 8).

    Mis hier eigenlijk wat foto's van het grote voorbeeld :wink: zou leuk zijn als daar wat van bij gezet zou worden.

    Ben zelf stapel op de Hawk speed six in het zwart met beige en heb daar wat foto's van en een driezijde aanzicht wil dat best plaatsen als je interessen hebt.

    Weet zeker dat je met de T29-18-10 een prima motorsering hebt voor de Hawk.

    Heb hier wat gegevens van de T29 motor op 10 cellen


    PROP CEL 3000 AMP OMW/MIN M/SEC STATISCHE TREKKRACHT
    APC9x6 10 8,2 7900 15.5 800
    APC10x7 10 11,3 7500 17.5 1080
    APC11x7 10 16,3 6900 16 1350
    APC12x7 10 17,7 6600 14.5 1700
    APC12x8 10 19,5 6400 17 1600
    APC13x10 10 25,3 5600 19 1800
    MENZ15x8 10 30 5000 12 2430

    Denk dat deze motor perfect zou kunnen zijn met 4 cellen Lipo waarbij je dan met een enkel pakket van 2000mah zou kunnen werken en ben van plan daarmee nog wat te testen.

    Welk formaat prop heb jij in gedachten om te gebruiken en welke zou maximaal kunnen zonder de grond te raken .

    Succes met de bouw en natuurlijk veel foto's plaatsen.

    Ga je van de Heinkel P.1076 nog wat foto's plaatsen, heb hem in het echt mogen zien en moet zeggen super strak zal zeker prima vliegen.

    Ton
     
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    @Ton,

    Bedankt voor de gegevens :!:
    Als ik de prop in schaalgrootte zou willen uitvoeren, kom ik op iets van 13", dus dat moet geen probleem geven.

    Als de fotoserver :nooo: weer werkt zal ik wat foto's van het origineel posten.

    Foto's van mijn Heinkel P1076 kun je vinden op de site van de Graham Reddin, de ontwerper van dit model. http://www.users.bigpond.com/greddin/
    Ook staan er op deze site foto's van zijn Sparrowhawk en enkele interessante EDF modellen.

    @Jacques,
    Ondertussen heb ik van een clubgenoot een stukje schuim gekregen dat gebruikt werd om de plees van een Fokker 100 af te dichten, dat ga ik eerst proberen. Als dat niks wordt ga ik de latex proberen, bedankt!
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hierbij zoals beloofd een paar plaatjes van het origineel.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Deze achtergrondinformatie vond ik op www.miles-aircraft.com.

    In the first week of July, 1935, F. G. Miles decided to race for the King's Cup in the following September, even though at that point there was no machine available for him, and with only eight weeks until the race, there was little time to produce a suitable aircraft!. However, in those few weeks Mrs. Miles devised and directed the construction of a racing aircraft which was both fast, manœuvrable, and pleasing to the eye.
    First, a standard Hawk fuselage was taken from the production line and shortened by two feet, then standard Hawk outer wings were fitted direct to the fuselage, without the usual centre-section. Long range fuel tanks and a low, single-strut type undercarriage were next fitted, together with a standard Hawk tail, the job being rounded off with a 140 hp high compression Gipsy Major engine. With a highly polished cream and red finish, the machine was ready on time and was named the Sparrowhawk.
    The 1935 Race was flown over two courses, the first, on one day, being a circuit of Britain, while the second day's flying was over seven laps of a triangular course of 50 miles, both events starting and finishing at Hatfield. The first day's racing resolved itself into a thrilling duel between the only designer-pilots in the competition - F. G. Miles and Edgar Percival.
    Fifth man to leave Hatfield, Mr. Miles dead-heated for second place at the Glasgow control and had achieved that position outright by the time he reached Belfast, which was the only point at which he had to refuel, thanks to the long-range tanks. At the last control, Cardiff, Mr. Miles touched down as the leader, Mr. Percival, took off on the last stage to Hatfield, but, stopping there only three minutes, he continued the pursuit and caught his rival literally "on the post", thus winning the speed prize, at an average of 163.84 mph for the 953 miles circuit.
    In the following day's speed race the Sparrowhawk finished eleventh, at 172.38 mph, but the pilot was quite happy, as his designs had taken the first three places in the Race!
    Several Sparrowhawks were built, including two for special high-lift flap research.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2016
  18. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nu verder met bouwen.

    [​IMG]

    Hier m'n nieuwe Typhoon 29. Hij past net achter het motorspant.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2016
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Alvast een begin gemaakt met de neus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met een paar ribben de 'uitbolling' van de motorkap vastgelegd en een paar koelgaten gemaakt. Of het werkt weet ik niet, maar alle beetjes helpen, toch?? :? In ieder geval scheelt het weer in gewicht :wink:

    [​IMG]

    En zo moet de motorkap dan worden.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2016
  20. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Hoi Wouter.

    Dat gaat er mooi uitzien.
    Modelbouw in optima forma.
    Zien we hem deze zomer nog vliegen in Elspeet.
    Je bent er welkom.

    Groeten Han.
     

Deel Deze Pagina