Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 2 nov 2004.

  1. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Yes :!:

    Het is gelukt.
    Eindelijk een fatsoenlijke band rond m'n velg.

    Met de figuurzaag de band grof op maat gezaagd en op de velg gelijmd. Daarna het complete wiel in de boormachine gezet en 'afgedraaid' met schuurpapier.
    En zie hier het resultaat: 15 gram :)

    [​IMG]

    Nu nog het tweede wiel... :roll:
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  2. Muxje

    Muxje Guest

    Net wieltje! Die van mij waren 75 gram 8O

    Voor die fairings kan je ook Epoxy + microbaloons gebruiken. Flink veel baloons inmixen, en je krijgt een licht soort spul dat makkelijk aan te brengen is en niet snel scheurt. Bij mij zit het na 5 vluchten (met een rammelende 4takt) er nog helemaal goed uit.
     
  3. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Heb ik ook overwogen, maar ik had geen microballoons in huis en om nu voor twee fairings zo'n enorme pot aan te schaffen...
     
  4. Arvid

    Arvid Guest

    Super!!!!
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    De vaart is er een beetje uit :|
    Maar ja, de afgelopen tijd heb ik twee keer een kist gecrashed, door falende elektronica en voordat dat weer gerepareerd cq opnieuw gebouwd is (en aan repareren heb ik zo'n hekel :evil:)
    En in m'n vakantie heb ik een beetje zitten plakken aan de Yak 23, dus vandaar dat dit project een tijdje stil heeft gelegen.

    Ondertussen loop ik al een tijdje te tobben met de aileronaansturing. Op bijgevoegd plaatje kun je zien dat ik wat varianten heb getekend voor servoplaats een plek van de aansluitingen.
    Wat je kunt zien is dat er (bij de ene variant wat groter dan de ander) een redelijk grote gleuf in de onderbeplanking nodig is om de stuurstang voldoende ruimte te geven. En dat zint me niet.
    Is zoiets ook met een bowdenkabel uit te voeren of zijn er andere oplossingen te bedenken :?: Graag reacties van de wijze heren op dit forum.

    [​IMG]

    Daarnaast zou ik de servo's in willen bouwen zonder luikje. Dus servo bevestigen, bovenbeplanking aanbrengen, glassen, ailerons uitzagen en vervolgens servo en ailerons met elkaar verbinden.
    Vooralsnog denk ik dat dit onmogelijk is, maar wie weet...
     
  6. Arvid

    Arvid Guest

    Wouter,

    wat is de dikte van de aileron aan de voorkant? Ik denk dat je het kan oplossen door de bevestiging op de servo aan de onderkant te doen en het bevestigingspunt van de aileron op de onderste hoek te bevestigen. Je moet nu alleen een sleuf maken in de TE. Alleen omdat je dan een kleiner koppel hebt, moet er wel genoeg aileron zijn om dit te kunnen maken.

    In mijn Corsair heb ik twee verschillende methodes gebruikt, de ailerons worden anders aangestuurd dan de flaps, maar allebei vanuit de vleugel zonder zichtbare stangen onder de vleugel. Hier zie je iets verder op de pagina een manier om de aileron te duwen. Ik gebruik het voor de flaps, maar als je deze omkeerd heb je het scharnierpunt boven zitten zoals je hebt getekend.

    Op deze pagina kan je zien hoe ik de ailerons aanstuur. Misschien is een van deze twee, waarschijnlijk de eerste, iets voor je?

    Je servo wegwerken zonder luikje? Lijkt me niet fijn. Zelf wil ik niets in het vliegtuig hebben dat kapot kan gaan en waar ik niet meer bij kan komen. Daarom heb ik alle servo's naar het midden van de vleugel gebracht. Als dit niet had gekund, dan had ik zeker een luikje gemaakt. Ik heb op het veld menig piloot gezien die na een wat hardere landing een servo moesten vervangen omdat de tandwielen het begeven hadden. Stel je voor dat jouw zoiets gebeurt en je hebt je vleugel mooi ingedekt. Dan weet je ook niet meer precies waar de servo zit. Dan wordt het omslachtig slopen en dat is natuurlijk weer zonde. Helemaal omdat je al aangeeft dat je repareren niet leuk vindt. Maak het dan zo dat het zonder veel moeite te vervangen is. Scheelt weer veel kopzorgen. Maar goed, dat is mijn mening en hoeft absoluut niet de jouwe te zijn. :D
     
  7. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Arvid,

    Bedankt voor de tips,
    De dikte van voorlijst aileron is ca 16 mm, dus met een beetje prutsen moet daar wel een heveltje van een mm of 12 in te krijgen zijn.
    De kwiklink moet er -neem ik aan- op voordat de hevel definitief bevestigd wordt :?:

    Verder denk ik dat ik toch voor servoluikjes ga. Het maakt de aansluiting van servo en aileron een stuk eenvoudiger en ook reparatie aan de servo wordt hierdoor mogelijk zonder een gat te snijden in de vleugel. Al moet ik wel zeggen dat ik nooit alleen een paar servotandwielen heb gemold bij een slechte cq ongeplande landing...
     
  8. Arvid

    Arvid Guest

    Graag gedaan :D
    De kwiklink moet er inderdaad aan bevestigd worden voordat je de hevel vastzet, dat klopt.

    Het is inderdaad een stuk eenvoudiger om luikjes te monteren in je vleugel. De aansturing wordt dan ook nog eens directer, dat kan namelijk een probleem geven als je de afstand te groot maakt en een foute constructie toepast.

    Een servo hoeft niet alleen kapot te gaan met een foute landing. M'n vader weet hier meer over te vertellen, hij heeft al meerdere rotte servo's gehad. Ik denk dat hij even pech had met zijn servo's. Hier was dus alleen het tandrad kapot. Het is dus altijd wenselijk om voor onderhoud bij je servo's te kunnen.
     
  9. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo, het Sparrowhawkdraadje maar weer eens opgepakt.
    Na een paar reparaties en wat andere projecten voor de broodnodige variatie, wordt het toch tijd om deze kist af te gaan maken.
    De vleugel moet nog gedeeltelijk ingedekt worden, maar voordat dit kan, moet eerst het landingsgestel en de flaps klaar.

    [​IMG]

    Zo moet het landingsgestel zo'n beetje aan de vleugel komen, maar nu ik het in elkaar gezet heb twijfel ik toch een beetje aan de sterkte van de bevestiging aan de vleugel... :?
    Ik heb weinig ervarig met landingsgestellen en hoop op wat bruikbare tips van jullie kant.
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  10. Muxje

    Muxje Guest

    Op mijn Miles Hawk zit het zoals in dit plaatje:
    [​IMG]

    Tussen de twee poten van het landingsgestel zit een hardhouten blokje met een gat voor een nylon bout. Deze gaat in een getapt triplex blokje in de vleugel, dat tussen twee ribben ingelijmd is.

    Deze ribben zijn van lite-ply en hebben een uitsparing waarin het blokje gelijmd wordt. (In mijn bouwsel is het een triplex-balsa sandwich in plaats van lite-ply). Deze constructie is stevig genoeg om de krachten op het landingsgestel over op de gehele vleugelconstructie (liggers en beplanking/bespanning) over te brengen.

    Zo te zien zijn jouw ribben van balsa... ik denk dat het aanbrengen van goed passende triplex doublers voldoende stevigheid moet bieden. Maar zoals het nu is denk ik dat je bij een harde landing gerede kans loopt dat de ribben zullen breken.

    Leuk trouwens dat je er weer mee bezig bent! Ik ben benieuwd of hij net zo lekker vliegt als mijn Miles, al is het daar de laatste tijd niet van gekomen wegens werkdruk en slecht weer, en een slecht lopende motor. Dat laatste kwam (hopelijk) door een slechte o-ring in de inlaat, die inmiddels is vervangen.
     
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ronald bedankt :!:

    Ik had al op het draadje van jouw Hawk gezocht, maar kon er geen foto van vinden.
    Die triplex doublers is een goed idee, alleen had ik dat beter kunnen bedenken voordat ik de triplex bevestigingsplaatjes erin lijmde...
    Ik denk dat ik een doubler aan de buitenzijde van de eerste en de laatste rib plak (van de vier waaraan het landingsgestel wordt bevestigd) en de bevestiging tussen de plaatjes en de andere ribben verstevig met een verkasting tussen boven- en onder indekking.

    Ik hoop dat 'ie volgend voorjaar klaar is.
    Staat er trouwens bij jou alweer een nieuw model op de plank?
     
  12. Muxje

    Muxje Guest

    Als het plaatje overal zo uit de rib steekt als op de foto, dan zal het met een goed passend doubler wel stevig genoeg moeten zijn.

    Mijn volgende projectje wordt een Do335. Er ligt nog niks op tafel maar ik heb al wel wat spullen besteld.
     
  13. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Na de bevestigingspunten in de vleugel voor het landingsgestel verstevigd te hebben, wordt het tijd voor de bovenindekking.
    Om de juiste tipverdraaiing in de vleugel te houden, heb ik eerst maar een helling gebouwd van drie strookjes MDF, onder de hoofdligger, de hulpligger en de achterlijst.

    [​IMG]

    Omdat m.n. de achterlijst erg dun en -op dit moment- nog erg zwak is, is een goede ondersteuning hiervan noodzakelijk.

    [​IMG]

    Dan ga ik nu eens even plakken :)
    Ik hoop dat ik niks vergeten ben van binnen... :?
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    De afgelopen week weer eens lekker kunnen plakken.
    De vleugels zijn ingedekt en van een neuslijst voorzien en het eindbeeld wordt steeds duidelijker zichtbaar. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik een beetje zit weg te dromen bij de fraaie lijnen van deze kist... en dat komt de voortgang niet ten goede. :teacher:

    [​IMG]

    Ben je lekker aan het plakken op zaterdagavond, kom je tot de ontdekking dat je door de voorraad 1,5 mm balsa heen bent... :cry:
    Wel lag er nog een enorme stapel reststukken van een cm of 40. Dus heb ik met een zwaluwstaartverbinding zelf maar een 'hele' plank in elkaar gelijmd. Eigenlijk een fluitje van een cent. Ik ga de rest van de stapel ook maar op deze wijze te lijf. :)

    [​IMG]

    De beide wielpoten en de wielen zijn ook gereed en klaar om in de vleugel geschroefd te worden.

    [​IMG]

    Hoe ik de 'slobkousen' -de fairings rond de wielpoten- ga maken ben ik nog niet helemaal uit. Ik wil graag de wielpoten demontabel houden, om ze te kunnen vervangen als dat nodig mocht blijken.
    Zoals op de foto te zien heb ik wat spantjes gemaakt om de boel in te dekken. Echter, door de spanten in te dekken met balsa of dun triplex kan ik de wielpoten later niet meer (zonder grof geweld) loskrijgen.
    Makkelijker zou het zijn als de kousen over de poten zouden kunnen schuiven en met een klein schroefje aan de vleugel vastgezet konden worden.
    Hmm, mischien toch maar een matje soppen volgens de 'verloren mal' methode, of heeft iemand van jullie nog een helder moment? :idea: :?:
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
  15. Muxje

    Muxje Guest

    Zo dat ziet er al aardig ver gevorderd uit! Het is een erg mooie kist aan het worden.
     
  16. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nu het al wat begint te lijken, heb ik meteen de weegschaal er nog maar eens bijgepakt om te kijken of de prognoses nog kloppen.

    • ruwbouw ~ 850 gr
      servo's 5 st - 95 gr
      motor + regelaar - 190 gr
      ontvanger - 30 gr
      spinner + prop - 55 gr?
      accu 10 sub-c - 630 gr
      ontvangeraccu - 80 gr
      bespanning + details - 100 gr?
      piloot - 40 gr?
      totaal - 2070 gr

    Dat blijft ruim onder de geschatte 2500 gr.
    Bij een vleugeloppervlak van 44 dm2 levert dat een belasting op van nog geen 50 gr/dm2 :D
    Ik weet niet of ie zal vliegen, maar aan het gewicht zal het niet liggen :!:

    :? Of heb ik toch ergens een rekenfoutje gemaakt?
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zat heldere momenten maar met je landingsgestel bevestiging kan ik je niet even helpen rond deze tijd :sleeping:

    Maar ik wilde toch even medelen dat het er allemaal wel erg mooi uitziet :yes:
    En vliegen zal die heus wel, vleugelbelasting is een mooie waarde en gezien het bouwverslag zal het model heus wel de lucht in gaan
    (Onno en ik zeggen altijd hij vliegt zeker al is het maar 1 seconde na de start, los zal die gaan).

    Succes verder.

    Grt,
    Berto.
     
  18. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ziet er erg mooi uit WV!

    Ik vind in het algemeen dat de kisten in ruwhoutbouw erg mooi zijn om naar te kijken. En ook ik kan wel een half uur naar een vorm van een kist kijken en vervolgens niets bouwen... zal ik de volgende stap het zus of zo doen... en dan niets, maar goed dat ben ik en ik denk dat anderen zich hier soms ook wel eens in herkennen.
     
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik ben dus niet de enige :)
    In een draadje van Gerald (Avonds F-16) las ik net dat hij er ook 'last' van heeft, dat is dus al drie. :wink:
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.497
    Locatie:
    groningen
    Wie het niet doet (als de ruwbouw zo ongeveer af is), heeft of het verkeerde model, of de verkeerde hobby gekozen.

    Persoonlijk mag ik het graag 's avonds doen, zo om een uur of 22.30, met een glaasje met iets lekkers erbij. :wink:


    jan.
     

Deel Deze Pagina