Bouwverslag Miles M5 Sparrowhawk, KLAAR!

  • Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
misschien eerst een seizoen mee gaan vliegen, en dan pas er iets aan doen, anders blijf je denk ik aan de gang... :wink:
Verder overigens heel mooi werk :P
 
:D :D Vanavond opnieuw met de Sparrowhawk gevlogen. :D :D

Vliegt erg goed, rollen geen probleem, stuurt een beetje als een vrachtwagen.
Met minder dan half gas horizontale vlucht mogelijk.
Het nieuwe landingsgestel zit er ook nog onder, zelfs bij een redelijk harde landing die niet helemaal volgens het boekje ging. :oops:
Flaps werken uitstekend, wel een beetje gas erop houden anders zakt tie te hard (wat dus de reden van de harde landing was).
Had van tevoren niet ingeschat dat de flaps zo goed (bij dit formaat kist) zouden werken. Aanrader.
 
Ik was alweer vergeten dat ik ook de instelhoek van de vleugel na de eerste vlucht had aangepast, maar ook deze aanpassing is goed bevallen.
Hij heeft geen neiging meer om de neus te laten zakken. Alleen bij de flaps uit moet een beetje down gestuurd worden, maar dat is eenvoudig bij te mixen.
De instelhoek is nu twee graden met een wash-out van eveneens 2 graden.
 
Met 1 woord: Geweldig! En natuurlijk ook super, top, mooi, leuk, fantastisch, geweldig, enorm, kolossaal, razend, machtig, heftig, fijn, adembenemend, spannend, spectaculair, enerverend, buitengewoon, sensationeel. Sorry, 1 woord laadde de dekking niet :wink:
 
Met al het geweld van brushless en lipo kun je bijna alles laten vliegen,
maar vliegen op schaalsnelheid is andere koek. :P
 
Flaps werken uitstekend, wel een beetje gas erop houden anders zakt tie te hard (wat dus de reden van de harde landing was).

Klinkt goed... mijn Hawk Major had ook wel flaps kunnen gebruiken. Ons veldje is vrij kort en de landing wordt hoog (over de boomtoppen) ingezet. En dan blijft 'ie maar zweven!
 
Zo, eens kijken of we de slobkousen van het landingsgestel nog voor de 26e klaar kunnen krijgen. 't Zijn toch wel beeldbepaldende dingen...

full


Van triplex een paar sjabloontjes gezaagd en de ruwe vorm uit roofmate gesneden.
Met een gloeidraad ga ik ze verder uitsnijden, waarna ze worden bekleed met glasmat ( 2/3 lagen 160 gr keper) en epoxy.
 
Laatst bewerkt:
Omdat de sjablonen niet helemaal glad waren, was het nodig om met schuurpapier en een beetje plamuur de boel bij/af te werken.
Tevens heb ik er van balsa een 'achterlijst' in gezet.

full



Op advies van een vliegmaat heb ik de 'mal' bekleed met oracover en gepoetst met autowas.
Daarna met epoxy 2 lagen 160 gr glas erop gezet en vervolgens met plastic folie en een oude bankpas gladgestreken.

full


Doordat ik tussen de 'achterlijst' een stukje plastic had geschoven kon ik het geheel van de mal halen en kan ik de mal ook voor de tweede slobkous gebruiken :)
Omdat het toch niet helemaal vlak is geworden, moet er toch nog wel geschuurd worden, maar ik vind het geheel toch nog een beetje slap dus ik ga er straks nog even een laagje glas opzetten.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ook niet :wink:
Het plan was om twee zg verloren mallen te maken, dus glas om het schuim en daarna het schuim eruit slopen/peuteren, maar tijdens het snijden kwamen we op dit idee.
Het voordeel van plastic erom en aandrukken met een pasje is dat je overtollig epoxy eruit perst en de weefselstructuur van het glas voor het grootste deel kwijtraakt.
Nog beter gaat het met een vacuumbag, maar ja, je kunt niet alles hebben...
 
Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Over het eerste probeersel was ik achteraf toch niet zo tevreden.
Dus afgelopen zaterdag voor de meeting eerst even langs Hobby-In voor een nieuwe voorraad glas en epoxy (oa). Klein omweggetje, maar een file van ruim een uur :mad: (vandaar dat ik zo laat was).

Thuis gekomen dacht ik dat het eenvoudiger zou zijn om twee negatieve mallen te maken.
Dus een paar spantjes gesneden en bekleed met 1mm balsa.

full



Vervolgens weer bekleed met oracover

full



en vanmiddag twee lagen glas aangebracht. De epoxy voor de eerste laag glas met een kwastje aanbrengen zodat het doek goed doordrenkt is, voor de tweede laag is nauwelijks nog extra epoxy nodig.

full


Nu wachten tot de boel uitgehard is.
Je merkt trouwens wel het verschil met 'verse' epoxy - het hard veel sneller uit :) dan het oude restje.

btw Zaterdag heerlijk gevlogen met de Sparrowhawk. Nooit geweten dat een grondstart zo eenvoudig is :D. Het nieuwe landingsgestel voldoet ook prima.
 
Laatst bewerkt:
Nee, was dat maar waar.
Twee keer in de week haal ik de kids om 15.30 uur uit school en heb ik soms de tijd om een uurtje te klussen voordat ik eten moet gaan koken.

Na een paar uurtjes bakken in de oven heb ik zojuist de slobkousen uit de mallen gehaald.
De eerste indruk is veelbelovend: veel strakker dan de eerste versie en nagenoeg gelijke sterkte met maar 2 lagen glas tov de 3 lagen van versie 1 :D
 
Hoi mensen!

In het begin van het forum hebben jullie het over een cirkelsnijder... Lijkt me een fijn apparatje..

Is het hiermee goed mogelijk om cirkels in balsa uit te snijden?

Graag reactie..

Michiel
 
De cirkels in de ribben zijn ook met de cirkelsnijder gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor een update.
Uiteindelijk beginnen de pants het ergens op te lijken.
Na het aan elkaar lijmen van de twee helften, begint het echte werk pas goed.

Aansluiting op de vleugel pas maken - schuin tov onderzijde vleugel en rekening houden met het profielverloop, pffft :nosmile:

full



En de onderkant ook pasmaken.

full



En als je er één gehad hebt komt de volgende.
Ondertussen al een eerste plamuurbeurt gegeven.
Maar ze passen :D

full



De bevestigingen waaraan de pants geschroefd worden zijn ook gemaakt en nu kan de afwerking van de pants en de rest van het model echt beginnen 8)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top