bouwverslag:nautile onderzoeks duikboot

Discussie in 'Duikboten' gestart door rikdragonfly, 25 okt 2005.

1. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

meneer van gent je hebt 100% gelijk
    maar het verschil tussen u en rik is dat u 72 jaar bent en hij maar 17
    en laat de eigenwijsheid van de jeugd nu niet ists nieuws zijn maar van alle generaties die er reeds geweest zijn

iedereen heeft wel eens met een schaar in het stopcontakt gepeutert om het zo maar te zeggen

dit bericht is hier boven voor aldiegenen die er gek (en niet alleen f van gent)van worden inclusief ik die ook nog pb mailt met rik

laten we vooral niet uit het oog verliezen dat rik nog zelf wil bouwen en dat is iets waar ik 100% achter sta want zulke mensen kom je niet veel meer tegen op die leeftijd

en ik wil daar zeker tijd in steken om hem te helpen

waarom ik dit wildoen is de volgende reden
    in onze club hadden we een jongen die nu inmidels volwassen is geworden die zo eigen wijs was als de pest
    iedereen werdt er horendul van als je hem zei rood op rood en zwart op zwart dat was het hek reeds van de dam
    na jaren moeite en tijd er in gestoken te hebben met heel de club is hij wel een heel fijne kerel geworden die nu wel zaken aanneemt als hem iets gezegd wordt
    jongeheer pipeleers is er zelfs in geslaagd om belgisch kampioen te worden verleden jaar
    dit jaar heb ik hem geklopt in de F4 (varende schaal modellen)met een paar puntjes

hij weet nu wat en met welk materiaal hij moet werken en welke lijmsoorten hij moet gebruiken waar en waarom
    het heeft moeite gekost maar we hebben er een modelbouwer bij en anders was de scheps modelbouw weer een lid verloren aan vliegtuig of auto tak van onze sport of iets helemaal niet modelbouw gerelateerd

laat ons rik proberen te helpen een mooie ROV te bouwen zodat als hij er in slaagt samen met ons
    en hij ergens op een treffen staat met zijn NAUTULLE er eigenlijk ook een heel klein stukje van ons daar mee staat te pronken.

laat ons nu terug ontopic blijven aub
    en zorgen dat deze jongen niet teveel geld gaat steken in een hopeloze nooit kunnen werken zaak

groeten raf

2. Justin

Justin

Lid geworden:
    18 nov 2004

Hee das mijn pompje uit mijn Witte zee :lol:

Is je tankje zo mee vol..

Groeten Justin

3. Kloppertjes

Kloppertjes Guest

Rik,

Als je wil zien wat er na verloop van tijd gebeurt met blik in water, neem dan een stukje afval blik, en gooi dat in een schaaltje met water en een beetje zuur (desnoods gewoon citroensap). Na een paar dagen is er weinig over van je blik. Het zuur in het water versnelt alleen het proces, maar uiteindelijk zal blik het echt begeven in water.

Niemand hier zegt dat je PVC moet gebruiken. Ik geef toe dat met een goed lading verf, en zorgvuldig solderen de sub het nog best een tijdje uit zal houden, maar uiteindelijk zal blik het kunnen begeven. Zonde val al die uren werk, en euro's die je erin hebt moeten steken.

PVC is ook heel makkelijk te bewerken en in vele vormen te krijgen. Plus dat het net zo snel ik elkaar zit als solderen hoor. Beetje lijm en het zit muurvast.

Ik ben zelf ook nieuw in de wereld van de RC Sub modelbouw, dus ik zal verder maar ophouden met doen alsof ik alles weet :oops: . (Srry, daar heb ik gewoon af en toe last van. Ben 18 en nog steeds eigenwijs :p )

PS: Kijk even op mijn draadje "veel vragen ivm een profielwerkstuk".
    Ik heb daar ook een hoop vragen gesteld. En deze zijn door de mensen hier steeds weer beantwoord. Binnenkort hoop ik er nog een paar foto's op te kunnen zetten van wat we tot nu toe hebben.

PPS: PVC van 5 mm dik is niet zo heel moeilijk te krijgen hoor. Vooral de grotere maten PVC zijn standaard wel zo dik. Ik gebruik voor mijn sub PVC pijp van 125 mm doorsnede. De wand daarvan is bijna 7 mm dik, zodat ik maar 118 mm overhoud binnenin.

4. SRS

SRS

Lid geworden:
    23 mei 2005
    Hoi Rik,

Ik vind het super dat er eindelijk eens iemand is van zo'n jonge leeftijd
    die interesse heeft en het ook zelf wil bouwen van een duikboot!

Zelf heb ik een Molch gebouwd van pvc, de meeste van onze club hebben hem al gezien en waren er erg over te spreken. Mijn voorkeur gaat zeker uit naar pvc, en je kan het goed lijmen met pvc lijm. Er gebeurd niets mee.

Je kan deze delen goed spuiten maar een primer is aan te raden!

Succes met de bouw van je duikboot.

Groetjes Douglas.

5. j mouwen

j mouwen Guest

Hallo Hallo,

super project!!
    Kan alleen je foto's niet zien zien erg jammer!! Ik ben zelf bezig met de "zwaardvis", duikboot van de Nederlandse marine. Ik ben al een beetje aan het kijken naar een volgend project.
    Ik heb "Alvin" gezien, een mooi model met veel mogelijkheden echter met een prijs van meer dan 600 euro wat ik erg veel geld vind.

Ik zag jou project, heel mooi!
    Is dit een model van eigen ontwerp of heb je hier ook tekeningen van?

succes met de bouw

Groeten
    Jasper

6. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Is dit project nog in leven of al af?
    Laatste update was op 17-12 2005....

Groeten,

Joris

7. j mouwen

j mouwen Guest

Joris

Dit project is in volle gang!!

Jasper

8. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Nou om eerlijk te zijn is het project een beetje gestaakt (lees de reacties nu pas). Ik vond dat ik te weinig kennis had toen ter tijd. Tegenwoordig weet ik meer van elektronica programmeren van FPGA, microcontrollers e.d.), en kan zelfs draaien en CNC frezen. Misschien dat ik het nog een keer op pak, want gaaf blijft het zeker.

Gr. Rik

9. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo rik

wat heeft programeren FPGA microcontrolers en cnc frezen met duikboten te maken ????????????????????????
    denk je dat ik 30 jaar gelden de machines die ik nu heb terbeschikking had
    dat er sprake was van micro controlers
    een pc was toen haast zo groot als een huis en micro was maar 1 kamertje vol
    laat staan dat je dat in een model sub kreeg
    een zender met 8 kanalen was toen supper de luxe (toen een promars gekocht)
    het koste een fortuin dat ding
    internet ?????????? was dan da
    ik liep naar mijn vriend en was die niet thuis dan wist ik wel waar die zat
    bouwen aan die boot en pleur die de dock in de rest komt vanzelf of het zijn uitvluchten hahahaha

groetjes raf

10. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    hahaha klopt raf

maar tijden zijn veranderd :p
    met een microcontroller zou je je modelboot van veel meer functies kunnen voorzien, ipv een dure zender te kopen, die dan nog maar 6 kanalen heeft ofso.

FPGA's hebben idd niet zo veel te maken met duikboten, tenzij je een live videostream wilt coderen en via ethernet verzenden ofso.... (zelden dus)

Draaien en frezen kan wel makkelijk zijn, maar is idd niet noodzakelijk. ik kan me nog herinneren dat ik een dure barjonet sluiting moest kopen, ergens in het buitenland.
    Zo'n ding zou ik nu zelf maken, en dan gewoon van stukkies afval hahaha :D

Gr. Rik ;)

11. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo rik
    veeeeeeeeeeel funkties is ok
    een zender is niet meer zo duur en ze hebben tegenwoordig maar dan kanalen genoeg
    maar dat knopje 244 waar diende dat nu weer voor
    ik vind het allemaal knap en mooi maar hoe dikwijls gebruik je die extra's
    ik heb nu een project lopen zonder meer te zeggen (mag niet)
    en eerst was het torpedo deur open laten gaan
    geen probleem dat kan
    kwam de dag er na
    torpedo weg schieten
    geen probleem dat kan
    de dag er na
    we zouden die torpedo willen volgen onder water en dan een ontploffing simuleren
    ont ploffing dat kan
    torpedo volgen ????????? hoe snel is die duiker camera man
    want die dingen ketsen er aardig vandoor
    zo zie je maar hoe het kan lopen

groetjes raf

12. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    als je ultrasoon gebruikt weet je in ieder geval de afstand tot je torpedo. De richting lijkt me niet helemaal mogelijk, tenzij je twee andere boten hebt (GPS principe).

ontploffing simuleren, hoe doe je dat? lucht laten ontsnappen?

13. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo rik

nee gewoon een onder water bom
    wel nie gezond voor de duikers
    en dan moet ze op de juiste plaats vallen
    want de camera man heeft geen tijd om te corrigeren
    wel zien hoe het loopt

groetjes raf

Deel Deze Pagina