Bouwverslag nieuwe Swiss Trainer

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 30 dec 2009.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ik heb net de Mejzlik 29 X 12 3 blad binnen (van aerobertics). Laten draaien kan ik nog niet, eerst moet ik de bochten gemaakt hebben en dat kan pas als de motor er op zit en de koeltunnels er in zitten.

    Prop en spinner backplate zijn al we geboord met de 3W boormal, nu nog de gaten voor de prop in de spinner maken, altijd een lekker werkje :(

    Maar op dit moment gaat al mijn tijd in de Greenley zitten, zie bouwbeschrijving op de site. Van de week spuiten bij een kennis in zijn spuiterij, ik ben alles aan het voorbereiden, mijn hele bus zit straks vol met te spuiten materiaal, Greenley, DG-600, Tiger Moth onderdelen, hier en daar nog wat reparatie spul...
     
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Weer wat updates, de vleugels zijn binnen! Vanwege afwerken aan de Greenley en nog een paar daagies weg zal het nog ff duren voordat de vaart er weer in zit......
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zelf heb ik nu ook een 29*12 Mejzlik 3-blads, binnenkort eens testen.

    In deze maat heb ik in de loop der jaren de volgende props getest op de 3W157; (alleen even de 3-bladsen maar)

    Elster 28*12-->te luid, herrie van de tips
    Elster 30*12-->te luid, herrie van de tips
    Mejzlik 28*12-->redelijk stil, maar te licht voor de 157, ook als zonder reso's
    Mejzlik 28*12W-->binnenkort nog testen
    Mejzlik 29*12-->binnenkort nog testen
    Fuchs 29*12-->erg stil, erg stijve prop, hoog rendement

    Nog 2 props die ik dus binnenkort (ook voor de wedstrijden) nog moet testen, ik zal ze op een 157 testen die geen reso's heeft, maar gewone pefa dempers, dus vergelijkbaar met die van jou (Richard). Je hoort het nog:)
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Alex,
    Kijk, daar heb je nog eens wat aan. Het zoeken naar een goede prop wordt anders een dure zaak, met dit soort prijzen.

    Op de ST-1 heb ik ook een Fuchs zitten, al 3500 vluchten lang, in 6 jaar.
    Ik ben er dus zeer tevreden over, maar wilde de Mejzlik eens proberen. Met de 85 cc (zie verslag Greenley) heb ik met de Mz helaas wat minder goede ervaringen tijdens een klap van de motor, maar ik ben uitstekend, gecompenseerd door Bert en MZ! Ik hou het voorlopig op een kleine fabricage fout in combinatie met die klap. Ik ga het gewoon nog eens proberen.


    Je zegt dat de Fuchs een goed rendement geeft, is dat gevoelsmatig of heb je gemeten?

    Ik gebruik voor mezelf altijd dit "format", zie hier het voorbeeld van mijn ST-1(130cc 3W):

    (sh%t, hoe moet ik een tabel hier in plaatsen, nou ja, dan maar een screenshot, dat saven op picasa..)
    [​IMG]

    O, de Engel is ook een 3-blad.

    De trekkracht meet ik met een veerunster, niet geweldig precies, maar is tenminste iets om een vergelijking mee te kunnen doen.

    de Db waarde (was destijds in zwang) is gemeten op 3m, vandaar de hoge waardes.

    De prijzen zijn van enkele jaren terug en mogelijk ook incl porto, het kan sterk afwijken.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2010
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Gevoelsmatig; op dezelfde dag met een aantal props getest:)

    Mejzlik is normaal topkwaliteit, moet echt een uitzonderingsgeval zijn geweest bij je.

    Zelf ben ik nu nog op zoek naar een 32*12 3-blad voor mijn 3W200i TS, gaat ook een dure worden vrees ik, de 2ehands markt is maar magertjes voor zulke props......
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Zo, tussendoor ga ik weer verder met de ST-2. Toch proberen hem zo ver mogelijk af te krijgen voor het vliegseizoen hè...

    Fase 2 - Page 2

    Heb je vragen, zet het dan in dit draadje, we hebben geen interactieve site.
     
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Nou ja, dat idee om het vóór het seizoen nog klaar te krijgen was toch lichtelijk opportunistisch.....
    Goed, verder weer:
    Fase 3 - Page 3
     
  8. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    hoe heet die lak waarmee je de binnenkant van de cockpit gespoten hebt..
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Pieter,
    Heb het bouwverslag aangepast met fotos, ook van de spuitbus!
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Richard.
    De lijm die ik voor mijn cockpit gebruikte was: kleef en dicht van Würth.
    Je heb dat in verschillende kleuren.
    Wij hadden op het werk wit en zwart.
    Wij lijmden er op het werk alles wat los en vast zat mee.
    Supper sterk en elastisch spul.
    Wij hadden het in een kitspuit maar ik heb het ook wel eens in een tube gezien.
    Je heb dan geen last dat je siliconen op je romp krijgt waar je later weer last van heb met spuiten.
    Met terpentine kan je het verwijderen als het nog nat is.
    Misschien een tip voor een andere keer.
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2010
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Bertus,

    Viba - WACKER Elastosil ® E43 - Siliconen lijmen en kitten

    Sinds kort heb ik deze elastosil lijm "ontdekt" en ik gebruik het nu overal voor. Daarvoor gebruikte ik veel de gewone siliconenkit uit de kitspuit.
    Het is ook op siliconenbasis, ja, dus idd goed ontvetten voor het spuiten is nodig, maar dat doe ik sowieso altijd al.
    Voordeel van deze is dat het transparant is, dus mooi voor cockpits, maar ik lijm er bvb ook een Lipo bakje van triplex mee vast in de romp (op een gekromde plaats waar je vullende lijm moet hebben. Bekabeling tegen de romp aan "tacken", gaat ook mooi, deed ik vroeger met die knoeilijm uit een warme lijmpistool.

    Nadeeltje is de prijs van 13,5 euri voor de tube van 90 ml...

    Gewoon es proberen zou ik zeggen!

    Ik denk dat ik "jouw" lijm ook wel eens gebruikt heb, kreeg ik van een automonteur die er kunststof bumpers mee vast zetten.
     
  12. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Ik zelf gebruik veel siliconen pakkinglijm (loctite, roodbruin) zo uit de tube, zo nodig met Bison siliconen primer. De hechting is beter dan siliconenkit, en toch goede trillingsisolatie.
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als wij aan boord van een schip wat we aan het betimmeren waren, maar iets van siliconen gebruikte, konden we gelijk van boord.
    Dit omdat je siliconen nooit voor 100% van de lak, of wat dan ook voor ondergrond kan krijgen.
    Tenminste dat is me daar veel verteld.
    Vandaar dat wij op kleef en dicht overgestapt zijn.
    Dat vult en is onverwoestbaar sterk, en in verschillende kleuren te krijgen.
    Maar siliconen verwerkt makkelijker dat is zo.

    Het wordt weer een mooie bak vind ik altijd weer mooi om te zien hoe een echt werk paard gebouwd moet worden.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  14. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Ja, siliconen en daarna lakken gaat niet zo goed samen.
    Dus eerst lakken, dan plakken.

    Onder welke naam is "kleef en dicht" in de handel? Ik heb het nog nergens gezien en lijkt me zeer de moeite waard om te proberen.
     
  15. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    thx, heb hem gevonden op ebay.
    in duitsland zou het bij hornbach verkrijgbaar moeten zijn, en hier bij grote praxis zaken...
    nou ja ebay was sneller...
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2010
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Op het gevaar af dat dit een lijmdraadje gaat worden:
    Hier een test met de siliconenlijm: 2 afvalstukken van de canopy aan elkaar gelijmd (uiteraard wel opgeruwd van tevoren).
    Na goede droging (bij dit soort dicht materiaal duurt luchtdroging wat langer...):
    Ik kan ze met handkracht NIET meer van elkaar trekken!
    [​IMG]
     
  17. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik gebruik altijd de siliconen uit de aquaruimzaak (waar ze glas mee lijmen).

    Deze lijmt veel beter als die van de sanitaire bouwmarkt afdeling en is gewoon een kleine tube met zo,n opwikkel sleuteltje .

    Mvg Johan
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Kleef+dicht is van Würth.

    Ik kwam er eigenlijk op omdat de cockpit vijn mijn broer zijn zwever door flecsthein (ik weet niet hoe je het moet schrijven) ook mee lijmde.
    Daar we dit op het werk ook gebruikten was het makkelijk om dat te pakken.
    Met therpentine kan je het lekker afmessen/strijken

    Verder is maar net wat je handig vind, en idd ik wil Richard zijn draadje niet vervuilen.
     
  19. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Zo, weer lekker opgeschoten:
    Bouwverslag Swiss Trainer-2

    Omdat ik nu aan meerdere delen tegelijk werk, werk ik ook deze hoofdstukken apart bij, eventueel dus even terugbladeren door de hoofdstukken die nog niet klaar zijn, voor alle updates.
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.835
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het gaat lekker Richard.
    Ik blijf het een prachtige sleepkist vinden.
    Leuk dat je ook zo'n uitgebreid verslag maakt.
     

Deel Deze Pagina