Bouwverslag nieuwe Swiss Trainer

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Richard Branderhorst, 30 dec 2009.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Het enorme kielvlak van de ST, bovenop een nog maar smal staartdeel, is een bekende plek die je veel aandacht moet geven.
    Het achterste spant heb ik dus als eerste klus voorzien van extra koolstofveters rondom, zie het bouwverslag, gelijk aan het begin.
    Bouwverslag Swiss Trainer-2

    Inmiddels heeft Bruckmann ook nog een extra spant, halverwege het kielvlak geplaatst, bij ST-1 was dat nog niet.

    Nadat de staart klaar is worden er verspanningen geplaatst, met koolstofbuis. Die helpen de staartconstructie bij elkaar te houden en houden de sleeplijn weg van kritieke delen zoals roerhevels.

    Maar als de vlieger in kwestie inderdaad een volgas pass gemaakt heeft, dan is het zijn eigen schuld, er is waarschijnlijk een divergente flutter opgetreden en dan kun je nog niet eens "sh$t"roepen en het is al gebeurd.
    Zo vaak waarschuwen we dat sleepkisten overgemotoriseerd zijn, volgas horizontaal vliegen (en sommige gasten durven dat soms dalend) is gewoon vrágen om een crash.
     
  2. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ja Richard, de vos verliest niet zijn wilde haren, of begint er nu toch een klein beetje verstand onder te groeien.

    :rolling::rolling::rolling:
     
  3. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Zo is ook mijn PeDi aan het einde gekomen. Laatste test van het programma was laag horizontaal volgas. Ineens was het hele stabilo verdwenen. De hele flutterperiode duurde nog geen 0.2 seconden. Bij een reactietijd van 0.17 sec. komt de piloot dan tijd te kort.
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Pe,
    Ruiterlijk dat je dat toegeeft, soms wordt de kist aangewezen als schuldige.
    Alle vliegtuigen hebben een gecertificeerde max snelheid, die echter naarmate het turbulenter wordt, lager komt te liggen. Van Cessna tot B747, ze hebben dat allemaal in de boeken staan. Uit mijn hoofd: Max C172 snelheid in still air= 170 knopen= ongeveer 310 km/u, en met turbulentie iets van 120= 220 km/u. Dat is een fors stuk minder!
    Dat doen ze omdat de hele constructie anders te zwaar belast wordt door oa de G-krachten.
    Als je dus een low pass maakt, dan krijg je een hoge snelheid omdat je aan komt duiken met volgas, precies in de laag dicht bij de grond waar het het zwaarst turbulent is.
    Waaide het die dag ook?

    Helaas is dit ook een ervaring die veel beginnende slepers moeten leren, evenals het afwerpen van de sleeplijn bij twijfelachtige omstandigheden...

    Maar goed, we blijven stug waarschuwen!
     
  5. pe reivers

    pe reivers In Memoriam

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    364
    Locatie:
    Arcen
    Nee, het was rustig weer, en geen aanduiken. Maar de MVVS58 was gewoon te sterk, en de kist te snel voor dit soort grappen. Ik wist natuurlijk beter maar toch....Test geslaagd, patient overleden.
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
  7. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Ik heb de laatste fase de zaak niet meer bijgehouden, was hoofdzakelijk de afwerking.
    De kist is nu gespoten in één kleur, van de winter komt er nog een kleurtje bij.
    Vandaag heeft hij voor het eerst gevlogen!
    Alles ging prima, een paar kleine dingen af te werken en te verbeteren. En dan de periode met de kinderziektes in, daarin kan nog veel gebeuren...

    De kleur is een soort licht mokka geworden, ofwel chocomelk met iets te weinig choco er in.... Is weer eens wat anders.

    Met een aantal kisten tussendoor gebouwd, heeft het 4,5 jaar geduurd, is veel te lang....

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    en? vliegt die net zoals de andere? of beter?
    wat maakt een swiss trainer nu eigenlijk zo "handelbaar"? En ken je per ongeluk ook een goedkopere(iets kleinere) versie(+-50-80cc)?
     
  9. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Stijn
    Naar mijn weten heeft alleen Bruckmann een kleinere versie: Modellbau Bruckmann Modellbau für Individualisten
    En die is nog steeds 285/300 cm. Met de opgegeven motor "vanaf" 40cc ben je er totaal niet, voor sleepwerk zal er toch gauw een 85/100cc in moeten lijkt me. De kleine Swiss kom je echter heel weinig tegen, een echt succesverhaal is die versie niet.

    De goede vliegeigenschappen worden veroorzaakt door een goedmoedig (dik) profiel, middendekker met flink wat V-stelling, een lange staart met een hoog kielvlak, fors stabilo. Mijn beide versies heb ik van een Fowler-achtige flap voorzien, die de landingssnelheid tot bizar laag reduceren. Allemaal eigen ontwerp, zoals de flapscharnieren.

    Je koopt de kist vrijwel kaal en je moet alles nog inbouwen. Het weerhoudt veel mensen deze prachtige kist te kopen en te bouwen.
     

Deel Deze Pagina