Hallo collega bouwers,
Nu de Zeus na 3 jaar bouwen een beetje op zijn einde loopt en alleen nog detail klusjes overblijven was ik al een tijdje aan het kijken naar een volgend project. Dit zou een klassiek schip met mooie lijnen moeten worden.
Geen logge volle boot zoals ik de laatste jaren gebouwd heb maar iets wat mooi door het water snijd. Mijn oog viel op de 4 zusjes van Wijsmuller die begin jaren 60 gebouwd werden.
Te weten, de bouwnummers:
130. Groningen (1963-1980)
131. Gelderland (1963-1976)
138. Noord-Holland (1965-1984)
133. Friesland (1965-1981)
Deze schepen werden gebouwd op de werf van Kramer & Booy te Kootstertille (Friesland).
Ze deelden dezelfde romp en leken bijzonder veel op mekaar, toch zaten er wat verschillen in bijv. de mast.
Allen hadden een machine vermogen van 2950 ipk geleverd door 2 Werkspoor 4 cilinder 2-takt dieselmotoren. Dit gaf ze een snelheid van 15 knopen en een trekkracht van 32 ton.
Verdere gegevens:
Waterverplaatsing: 850 ton
Lengte (o.a.): 48,38 m
Breedte (o.a.): 10,08 m
Holte (hoofddek): 4,75 m
Diepgang (schroef): 4,30 m
Voor een model 1:50 geeft dit:
Gewicht: 7,0 kg
Lengte: 96,8 cm
Breedte: 20,2 cm
Holte: 9,5 cm
Diepgang: 8,60 cm
Ik heb voor de Noord-Holland gekozen en Berend Kremers en Willem Hoek bouwen de Gelderland en Groningen. Ikzelf maak voor alle 3 de schepen de plug, mal en uiteindelijk de rompjes.
En zeg nou zelf, als je die boeg ziet ben je toch meteen verliefd?
Foto's zijn van de Bureau Wijsmuller site.
Veel leesplezier!
Gr.
Pim
Nu de Zeus na 3 jaar bouwen een beetje op zijn einde loopt en alleen nog detail klusjes overblijven was ik al een tijdje aan het kijken naar een volgend project. Dit zou een klassiek schip met mooie lijnen moeten worden.
Geen logge volle boot zoals ik de laatste jaren gebouwd heb maar iets wat mooi door het water snijd. Mijn oog viel op de 4 zusjes van Wijsmuller die begin jaren 60 gebouwd werden.
Te weten, de bouwnummers:
130. Groningen (1963-1980)
131. Gelderland (1963-1976)
138. Noord-Holland (1965-1984)
133. Friesland (1965-1981)
Deze schepen werden gebouwd op de werf van Kramer & Booy te Kootstertille (Friesland).
Ze deelden dezelfde romp en leken bijzonder veel op mekaar, toch zaten er wat verschillen in bijv. de mast.
Allen hadden een machine vermogen van 2950 ipk geleverd door 2 Werkspoor 4 cilinder 2-takt dieselmotoren. Dit gaf ze een snelheid van 15 knopen en een trekkracht van 32 ton.
Verdere gegevens:
Waterverplaatsing: 850 ton
Lengte (o.a.): 48,38 m
Breedte (o.a.): 10,08 m
Holte (hoofddek): 4,75 m
Diepgang (schroef): 4,30 m
Voor een model 1:50 geeft dit:
Gewicht: 7,0 kg
Lengte: 96,8 cm
Breedte: 20,2 cm
Holte: 9,5 cm
Diepgang: 8,60 cm
Ik heb voor de Noord-Holland gekozen en Berend Kremers en Willem Hoek bouwen de Gelderland en Groningen. Ikzelf maak voor alle 3 de schepen de plug, mal en uiteindelijk de rompjes.
En zeg nou zelf, als je die boeg ziet ben je toch meteen verliefd?
Foto's zijn van de Bureau Wijsmuller site.
Veel leesplezier!
Gr.
Pim
Laatst bewerkt: