Bouwverslag Noord-Holland (Wijsmuller)

Hallo collega bouwers,

Nu de Zeus na 3 jaar bouwen een beetje op zijn einde loopt en alleen nog detail klusjes overblijven was ik al een tijdje aan het kijken naar een volgend project. Dit zou een klassiek schip met mooie lijnen moeten worden.
Geen logge volle boot zoals ik de laatste jaren gebouwd heb maar iets wat mooi door het water snijd. Mijn oog viel op de 4 zusjes van Wijsmuller die begin jaren 60 gebouwd werden.

Te weten, de bouwnummers:

130. Groningen (1963-1980)
131. Gelderland (1963-1976)
138. Noord-Holland (1965-1984)
133. Friesland (1965-1981)

Deze schepen werden gebouwd op de werf van Kramer & Booy te Kootstertille (Friesland).
Ze deelden dezelfde romp en leken bijzonder veel op mekaar, toch zaten er wat verschillen in bijv. de mast.
Allen hadden een machine vermogen van 2950 ipk geleverd door 2 Werkspoor 4 cilinder 2-takt dieselmotoren. Dit gaf ze een snelheid van 15 knopen en een trekkracht van 32 ton.

Verdere gegevens:
Waterverplaatsing: 850 ton
Lengte (o.a.): 48,38 m
Breedte (o.a.): 10,08 m
Holte (hoofddek): 4,75 m
Diepgang (schroef): 4,30 m

Voor een model 1:50 geeft dit:
Gewicht: 7,0 kg
Lengte: 96,8 cm
Breedte: 20,2 cm
Holte: 9,5 cm
Diepgang: 8,60 cm

Ik heb voor de Noord-Holland gekozen en Berend Kremers en Willem Hoek bouwen de Gelderland en Groningen. Ikzelf maak voor alle 3 de schepen de plug, mal en uiteindelijk de rompjes.

NH21.JPG


En zeg nou zelf, als je die boeg ziet ben je toch meteen verliefd?

NH1.JPG


Foto's zijn van de Bureau Wijsmuller site.

Veel leesplezier!

Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt:
Mooi schip Pim. Zo op het oog heeft de romp recht van voren gezien wel iets van de Holland van Doeksen. Die werd een dikke 20 jaar eerder gebouwd. Ook zo'n beauty, die gelukkig nog vaart. Veel succes met de bouw. Gr. Klaas.
 
Hai Klaas,

Dat klopt, maar de Holland is van 51 toch? Slechts 12 jaar eerder dus:thumbsup:
Ik ben zelf ook donateur van dit mooie schip. Wie weet hebben ze bij het ontwerp van de Wijsmuller zusjes wel met een schuin oog naar het ontwerp uit Foxhol (Doeksen?) gekeken. Dus daar zullen wel wat gelijkenissen uit voortgekomen zijn. Ook het motorvermogen komt exact overeen. Soms denk ik weleens dat ik te laat ben geboren want de lijnenplannen van dit soort schepen kan ik uren naar kijken:koud:.
 
Pim, Je hebt helemaal gelijk. Even kortsluiting in de bovenkamer. Toen waren de zeeslepers nog een soort jachthonden en op snelheid gebouwd. Altijd weer een plezier om naar te kijken. Als ik nog eens een schip zou bouwen werd het de Holland. En daar staat een hele mooie motor in. Maar de nieuwbouwwerf is wegens leeftijd en plaatsgebrek afgestoten. Gr. Klaas.
 
Hallo iedereen,

Het is al weer even geleden dat ik hier wat gepost heb, ook van mij mijn bijdrage aan dit project.
Ik ga de Gelderland bouwen, en zal het snijden van de onderdelen en het giet en draai werk grotendeels gaan doen.

Grt, Berend

P:S foto's hierboven komen van de site Wijsmuller af.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Berend, bedankt voor de aanvulling en het frezen!

Dit project is begonnen met het vinden van tekeningen en een spantenplan.
Hieruit werd een 3D model ontwikkeld om een goed strokende romp te krijgen.

romp Maxsurf1.jpg

romp Maxsurf2.jpg


Meteen liep ik al tegen een onduidelijkheid in de plannen aan. De roerhak moet minstens een breedte van 450 mm hebben gehad om de roeras te ondersteunen die naar mijn idee zo'n 300 mm diameter gehad moet hebben. Echter op de plannen is de kielbalk maar +/- 160 mm breed.

forum1.jpg


Omdat ik in of direct na het schroefraam geen duidelijke versmalling op de bouwfoto's kan vinden heb ik deze geleidelijk laten verlopen tussen Ordinaat 2 en 4 oftewel over een afstand van 4,3 m.

70.jpg


forum2.jpg


Dit had tot gevolg dat de spanten achterin wat breder moesten worden dan het spantenplan aangaf:
forum3.jpg


Ik hoop zo dat de versmalling niet zichtbaar is en de hak toch zijn originele vorm kan behouden.
Misschien zijn er nog mensen die iets weten van deze schepen?

Het schroefraam zelf gaat trouwens 3D geprint worden. Ik ben er nog niet uit of ik na een proefversie 3 versies ga laten gieten of ook printen. Hier het ontwerp in Solidworks, met een totale hoogte van 9 cm kost deze print mij 15 euro. Deze sluit aan op de romp die hiervoor stopt omdat hij anders te scherp wordt om te lamineren.

Noord-Holland schroefraam.JPG



Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt:
Wolter, Komt er aan de onderkant van de straalbuis een soort sikkelvormig segment waarmee de buis in het ronde deel van het schroefraam komt te rusten? Het is toch een straalbuis, die ik op de tekening zie? In ieder geval mooi dat je een foto van de "hak" hebt. Gr. Klaas.
 
Ha die Berend,

Had gelijk he met mn vraag hoeveel rompjes.

Zijn mooie schepen maar zitten veel verschillen in de schepen onderling.

Heb met Pim al overgehad.

Maar veel succes
 
Haha hi Jaap, ja idd maar dit had ik ook toen niet gedacht vandaar mijn reactie. Nu dat Pim mij benaderde, hebben we na overleg besloten de handen in 1 te slaan en er een leuk project van te maken.
 
Wolter, Komt er aan de onderkant van de straalbuis een soort sikkelvormig segment waarmee de buis in het ronde deel van het schroefraam komt te rusten? Het is toch een straalbuis, die ik op de tekening zie? In ieder geval mooi dat je een foto van de "hak" hebt. Gr. Klaas.


Klaas,

Heb in mn Wijsmuller tekenarchief gekeken de sikkel zit niet bij deze schepen maar bij de grotere klasse Willen Barendsz en Jacob van Heemskerck
 
Heren,

Berend wist mij te vertellen dat de straalbuis er later bij is gekomen. Het motorvermogen is toen ook omhoog gegaan. Op deze foto van de bijna identieke Gelderland kun je zien dat bij de bouw de straalbuis er niet op zat en in die versie maak ik de NH ook. Berend wil deze buis wel, het schroefraam wordt toch later aan de romp gezet dus kan er dan een alternatieve versie geplaatst worden.

004.JPG


Over jouw vraag Klaas, hier is goed te zien hoe de straalbuis later in het schroefraam is 'gepropt' en uitgevuld met een aantal plaatjes om wat 'vlees' te creëren:
dok Bahrain01.jpg


Gr.
Pim
 
Laatst bewerkt:
Heren,
Voor jullie alle 3 wens ik jullie een goede samenwerking en een plezierig bouw toe. Bij deze een volger erbij!

Groet Dennis.
 
Kijk, dat wordt weer een verslag met heel veel informatie naast het bouwen zelf. Succes mannen.
 
Bedankt voor de info en plaatjes. Gaan jullie ook voor een verstelbare schroef? Gr. Klaas.
 
@sjoerd, als ik iets bouw doe ik het historisch en technisch correct dat weet je ;)

@klaas, nee, ik ga niet voor een verstelbare schroef. Dit vind ik een overbodige luxe op het water, je hebt immers hele mooie vaartregelaars te koop. Daarnaast kost t instellen van die dingen zodat j soepel en elegant vaart ook veel te veel gedoe. De schroef zal echter wel zelf gemaakt worden en een exacte kopie van het origineel dus uiterlijk zie je er niks aan.

Gr.
Pim
 
Back
Top