Bouwverslag "Oranje Nassau"

@myren,

Leuk dat je het een mooi model vindt. Je vraag naar een romp is wat lastig. Het is houtbouw gebaseerd op een tekening van een spantenplan. Er zit dus weinig anders op dan zelf bouwen, maar dat ben je al aan te doen heb ik gezien.

Groeten, Marco

Laatst bewerkt:
Zo, nog een paar kleurtjes erbij. Voor de vorm ook de opbouw er weer even opgezet. De opbouw staat aan de achterkant nog wat omhoog maar dat wordt nog aangepast.

Patrijspoorten moeten er nog ingezet maar de romp krijgt nu al aardig het uiteindelijke uiterlijk. Ik ben er eigenlijk wel tevreden over geloof ik. Zelfs het grijs valt me mee.

full

full

full

full

full

Groeten weer.

Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is jammer dat mijn opa niet meer is maar anders had hij het denk ik wel mooi gevonden!!!
Hij voer ook bij de koopvaardij(gezachtsvoerder). Weet alleen de rederij niet zeker.

Ik vind het een prachtig schip. Zou haar zeker willen bewonderen!!!

Komt ze ook naar de WSD??

zo, zo

Ziet er goed uit, zit mooi in zijn velleke, hoop hem ooit is in het echt tegen te komen (het model dan)

Opa jan

De laatste weken ben ik niet veel opgeschoten omdat ik bezig was de rest klaar te maken voor WSD. Uiteindelijk heb ik toch maar wat tijd vrijgemaakt om de motor en de elektronica in te bouwen in de Nassau. De motor komt van de sloop voor een tientje en heeft het eerste deel van z'n saaie leven doorgebracht onder de motorkap van een VW. Nu begint het echte leven.
De accu komt ook al uit een auto, iets van 40 Ah, terwijl de motor belast ongeveer 4 trekt, dus daar kan ik even mee vooruit.
Alles werkt prima en met zeer weinig geluid, maar ze is nog niet nat geweest, dat gaat dus donderdag gebeuren.

Naast de elektronica heb ik inmiddels alle patrijspoorten op hun plek zitten, dus ze zou nu ook waterdicht moeten zijn.

full

full

Tot de volgende keer, of donderdag natuurlijk.

Marco

Varen

Ik zou als ik jou was eerst nog even de binnenkant van je romp in de G4 zetten.
Als je ook maar enigzins lekkage hebt spat het hout straks rond en dat zou jammer zijn want je bent met iets heel moois bezig
hgrt
Hawser

Motor?

Wat is dat voor een motor?
waar diende die voor?

Opa Jan

@ Hawser, je hebt gelijk, het is een goed advies, ik weet alleen niet of dat nog lukt voor donderdag, zo niet dan waag ik het er op. De meeste van mijn schepen zijn overigens van binnen niet behandeld.

@ Opa Jan, de motor komt uit een auto en heeft een fan aangedreven om indien nodig extra lucht over de radiateur van de automotor te blazen. Ik gebruik altijd dit soort motoren, ze kosten eigenlijk niets, zijn erg sterk, draaien mooi en geruisloos met een toerental dat prima bij de grotere maat schroeven past (70-90 mm) en verbruiken ook nog eens weinig.

Groeten, M

Ik ben inmiddels weer een stukje verder, de dekken zijn allemaal ingelegd. Ik ga ze nu in de epoxy zetten. Daarna kan ik aan de railing beginnen.
Ook heb ik een begin gemaakt met de masten een laadbomen. Alles wordt van messing of koper, hier en daar dat aluminium. Daar gaat best veel tijd in zitten.
Ook de eerste ventilatoren staan op het dek.

Een paar plaatjes.

full

full

full

Tot de volgende keer!

Marco

smooi

Hallo Marco,

Je hebt er aardig de vaart in zitten. Ik zie dat jij dezelfde rare masten heb als op de willem-ruys. Ik dacht eerst aan een tekenfoutje. Maar van de Willem lopen ze ook van dun naar dik en weer naar dun. Zou dat iets met sterkte te maken hebben?
Zal wel een fraai schip worden.

Opa Jan
www.willem-ruys.nl

Ik zie dat jij dezelfde rare masten heb als op de willem-ruys. Ik dacht eerst aan een tekenfoutje. Maar van de Willem lopen ze ook van dun naar dik en weer naar dun. Zou dat iets met sterkte te maken hebben?

Begrijp ik dat je met "masten" de laadbomen bedoelt, Jan? Die lopen inderdaad van dun naar dik naar dun. Door hun constructie worden die vrijwel alleen op druk belast, en dan bestaat er gevaar voor instabiliteit door "uitknikken". Dat voorkom je door in het midden een grotere diameter te gebruiken dan aan de uiteinden.

Goet,

Ad

EDIT
Ik kan Adam dus helaas geen gelijk geven, de laadbomen worden nauwelijks op buiging belast (zag reactie pas later)

Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

Is dat geen contra-dictie wat jij schrijft en de EDIT voor Adam?

@Marco,

De romp ziet er prachtig uit. Let wel op de zeeg van de opbouw. Die moet flauw meelopen met de zeeg van de romp. Het lijkt wel of dat de opbouw in rechte lijnen is opgebouwd en dat kan storen op het totaal beeld.

groeten Paul

Hallo Jan,
Is dat geen contra-dictie wat jij schrijft en de EDIT voor Adam?

Paul, ik denk dat je mijn opmerking/EDIT bedoelde?

Daar zit geen contradictie in. De constructie van dit type laadpalen met laadbomen is zo dat de laadbomen vrijwel uitsluitend een zuivere drukkracht op moeten nemen, omdat het punt aan het uiteinde van de laadboom waaraan de kabel zit waarmee ze op en neer worden bewogen, en de plaats waar de schijf aan de laadboom zit waarmee de last wordt gehesen vrijwel samenvallen. Als die twee niet precies samenvallen dan krijg je buiging, maar die is maximaal ter plaatse van één van deze twee aangrijpingspunten. In het midden van de laadboom heerst daarom vrijwel geen buiging, en alleen een (grote) drukkracht, die knikgevaar zou kunnen opleveren. Dat voorkom je met een grotere diameter van de laadboom (meestal buis) toe te passen in het midden. De "knikkracht" van een op druk belaste staaf kan aanzienlijk lager zijn dan de kracht die deze staaf puur op grond van het materiaaloppervlak en de materiaalsterkte zou moeten kunnen dragen.

Groet,

Ad

Ik begrijp het. De laadboom fungeerd nietsmeer dan een soort afstandshouder en de last komen aan de hijskabels te hangen. Mits de hijskabel in het verlengde ligt van het hijsblok. Duidelijk.

groeten Paul

Er is al een boel gezegd over de laadbomen. Deze zijn in het midden inderdaad dikker ivm het uitknikken. Daarnaast hebben de laadbomen op de Nassau ook nog verschillende lengtes.
De laadbomen worden inderdaad alleen op druk belast maar dat wil niet zeggen dat de last altijd in het verlengde van de laadboom ligt. Ik heb begrepen (ik spreek niet uit ervaring, want dit was voor m'n tijd) dat de bomen min of meer werden vastgezet en dat er met twee laadbomen werd gewerkt waarvan beide hijshaken aan dezelfde last werden gehaakt. Door de ene kabel meer te hijsen en de andere te vieren kon de last horizontaal tussen beide laadbomen worden verplaatst. De bomen werden vastgezet met een kabel verbonden aan het uiteinde van de laadboom, hierdoor werd de laadboom dus niet op buiging belast. Dus 1 boom boven het ruim en 1 boven de kade. De rest ging door met de lieren te spelen. Er lezen mannen mee met ervaring, klopt het verhaal heren?

Mbt de zeeg in de bovenbouw. Ik heb hier redelijk wat studie aan besteed. Uiteindelijk ben ik op de NVM tekening afgegaan waarop de romp een behoorlijke zeeg heeft maar de aluminium opbouw recht is. Volgens mij blijkt opnieuw de tekening niet correct, kort en goed, het bovenste stuk van de opbouw heeft dus geen zeeg. Het promenadedek nog wel. Gelukkig is het bovenste stuk van de opbouw vrij kort waardoor het minder opvalt, van opzij is het niet echt storend, tenminste dat vind ik zelf.

Groeten, Marco

Laatst bewerkt:
klopt het verhaal heren?

Helemaal Marco. Hieronder een detail van het tuigplan van de Rotterdam, die hetzelfde type laadbomen heeft. Ik heb even met rood aangegeven dat de stuurboord en bakboord laadbomen aan het uiteinde met elkaar verbonden zijn. Op een andere tekening zag ik dat dit de "schoenergei" heet.

1289593323_resized.jpg

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
Back