Bouwverslag "Oranje Nassau"

Kleine update,

Ik ben verder gegaan met het roer, de romp en de reddingsboten.

Het roer heb ik uit een plaat van 12mm polycarbonaat gezaagd. Ik heb de plaat tussen twee stukken mdf geklemd en er vervolgens een heel grof vleugelprofiel in gezaagd. Met de vijl heb ik het roer vervolgens verder in model gemaakt. Nu nog schuren en een gat boren voor de as.
full

full

full

De romp heb ik vanmiddag in de epoxy en glas gezet, nu dus maar hard laten worden. Daarna begint het betere plamuurwerk weer.
full

full

Voor de reddingsbotten heb ik een houten model gemaakt. Hiervan heb ik van de week bij Hobby-inn in Waalwijk een vacuummodel laten maken. Nu heb ik dus een negatief waarin ik met glasmat en epoxy een mini-miniatuur rompje kan maken. Ik heb nog nooit zo'n klein rompje zitten lamineren. Ben benieuwd of het gaat lukken.
full

full

Tot de volgende keer.

Marco

Laatst bewerkt door een moderator:
romp

Wauw, ziet er allemaal erg gelikt uit. Als het op deze manier doorgaat, zal het een fraai geheel worden. Ik zeer nieuwsgierig en blijf het volgen.
Opa jan

Zo, weer een stukje verder.

De eertse twee reddingsboten zijn uit de mal. Eigenlijk kale casco rompjes die ik nu verder moet afwerken. Op de foto ligt de eerste aan dek. De bovenzijde moet nog op de juiste maat afgesneden.
full

De romp is knetterhard geworden. Ik heb ook wat leuks ontdekt. Ik heb gebruik gemaakt van ronde kantenvuller voor gipsplaten, voor naden en kieren en hier en daar ook voor het uitvlakken van de romp (kop en kont). Waneer je die plaatsen bedekt met glas en epoxy zuigt het gips zich helemaal vol met epoxy en veranderd in een hele sterke en harde laag. Leuke bijkomstigheid want hierdoor zijn de kop en kont die al een extra dikke laag glas hadden gekregen nog sterker geworden. Ook ben ik begonnen met de openingen in de verschansing van de kuil voor de opbouw.

Ik was wel benieuwd hoe alles nu op en in elkaar gezet er uitziet, dus de romp maar even rechtop gezet met de opbouw er op. Tevens de losse davits even neergezet.
Er begint een beetje lijn in te komen.
full

full

full

full

Groeten,

Marco

Sloepen

Beste Marco,

Ik volg dit en soortgelijke verrichtingen met veel belangstelling. Hoewel ik er voorlopig nog niet aan toe ben, zit ik toch wel eens na te denken over de sloepen voa de 1:200 ss Rotterdam die ik aan het bouwen ben. Dat zijn 2 sloepen van 4 cm en 16 van 5,5 cm lang. Mijn vraag is nu of de door jouw gebruikte methode ook hiervoor toepasbaar is.
Normaal gesproken zou je op deze schaal denken aan een romp die "vol" uit hout gemaakt kan worden, waarvan je met dekzeilen erover niets meer ziet. Maar in het echt hadden de sloepen geen dekzeilen, en kon je de binnenkant volledig zien. Vandaar mijn interesse.

Succes met de verdere bouw.

Groet,

Ad Bakker

@ Ad,

Leuk te horen dat je dit lijntje volgt, ik volg namelijk al sinds het begin jouw lijntje van de Rotterdam. Misschien wel logisch, beide schepen zijn tijdgenoten.

Ik kan me voorstellen dat deze bouwmethode ook voor jouw sloepen bruikbaar is. Je grootste probleem is denk ik je mal. Ik denk dat bij zulke kleine rompjes de methode van vacuumtrekken onvoldoende detail geeft. Misschien eerst hout, daar een mal van maken met epoxy en daar dan in lamineren?
Voordeel van de methode is in elk geval het lage gewicht terwijl de sloepen meestal vrij hoog op de opbouw liggen.

Inmiddels ben ik ook aan het experimenteren met de patrijspoorten en heb nu een oplossing. De patrijspoorten worden gemaakt van kleine zeilringen. Deze heb ik in de kleur van de romp geschilderd. Daarna worden ze met de buitenkant op plakband geplakt en laat ik ze van de achterzijde vollopen met epoxy. Het plakband zorgt voor een spiegelglad "glas" oppervlak. De patrijspoorten worden straks als compleet geheel in de gaten in de romp geduwd zolang de verf nog nat is. Ik zal de volgende keer even een foto bijplaatsen ter verduidelijking

Groeten,

Marco

Marco,

Bedankt voor je reactie. Het zijn inderdaad "generatiegenoten", en net als van de ss Rotterdam, en nog wel meer schepen uit die tijd en ervoor, vind ik de "lijn" van de Oranje Nassau erg mooi.
Tussendoor moet ik maar eens wat gaan experimenteren met het maken van sloepen, en ik neem jouw advies zeker ter harte. Maar werken met epoxy en lamineren is voor mij weer een compleet nieuwe tak van sport. Maar ja, dat maakt deze hobby nou net zo leuk en je hoort me dus niet klagen.

Over de patrijspoorten heb ik ook wel eens aan zitten denken, hoewel dat op het moment wel erg ver in de toekomst gaat spelen. Ik ga de opbouw in ieder geval zover maken dat ik de aansluiting met de romp definitief kan vormgeven. Vanaf dat moment zou ik parallel kunnen gaan werken, maar ik weet nog niet of ik dat ga doen. Zelfs als ik dat doe dan zijn we toch al gauw een jaartje verder. Maar toch, je denkt er wel eens aan. Aan van die zeilringetjes heb ik ook wel eens gedacht. Ik heb nog hele kleintjes van de HMS Victory, maar niet genoeg. Ik moet iets kleiner werken dan jij, want in werkelijkheid zijn de patrijspoorten 40 cm in diameter, dus 2 mm schaal 1:200. Daarom heb ik ook gedacht aan messing buis, bij de Metaalwinkel in Rotterdam heb ik wel buis van 2 mm met een wanddikte van 0,25 mm gezien. Ze hebben daar ontzettend veel, en in de standaard voor modelbouwprofielen kom je zelfs dingen tegen die ze niet op internet hebben staan. Zo heb ik er wel eens een I profiel van 1 mm gezien. Dus ook daar ga ik (net als jij zoals ik begrijp) nog een wat mee experimenteren.
Ik blijf je vorderingen daarom met interesse volgen. Succes ermee.

Groet

Ad

Bouw

Halo Marc,

Ik volg trouw je draadje over de bouw. Het lijkt mij toch wel lekker om op schaal 1:50 te bouwen. Helaas zit ik op 1:100 anders was de "willumpie" 408 cm. geworden.
Ik heb maar een klein autotje en in 2 delen vond ik geen optie.
Het wordt wel een machtig mooi model van de Oranje Nassau, ik blijf het volgen.

met vriendelijke groeten
Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Zo eindelijk een paar grotere stappen,
Dat moet ook, WD komt er aan.

De romp is geplamuurd, geschuurd en de dame heeft nu haar eerste laag grijze verf. Ik heb hier wel een vraag aan degenen die dit lijntje volgen en de dame goed kennen. Heren ik weet dat enkelen van jullie veel meer van de Nassau afweten dan ik. Op de oude foto's die ik heb, en dat zijn er helaas maar een paar van slechte kwaliteit, zie ik allerelei verschillende soorten grijs, waarschijnlijk doordat de foto's zo oud zijn. Is in jullie herinnering dit ongeveer de goede kleur of zit ik er ver vanaf? Gevoelsmatig denk ik zelf dat er iets meer blauw in zou moeten. Hierna volgt nog een laag grijs, daarna 2x het rood en de witte bies.

full

full

Verder heb ik de patrijspoorten af, wat een rotwerk. Ze zijn eerst aan de voorzijde geschilderd en zoals eerder beschreven daarna op plakband geplakt om vervolgens gevuld te worden met epoxy. Het aantal dat mislukt is wel vrij hoog (25%) maar verder werkt dit prima. Op de foto staan ze mooi in het gelid op de plakband, net nadat ze zijn gevuld.
full

Als de grijze kleur trouwens niet goed is kan ik hiermee weer opnieuw beginnen!!!

Tot een volgende keer.

Marco,

Het ziet er super strak uit!!!

Van die kleuren weet ik helaas niks.

Maar ik ben wel benieuwd.
Ik zou wel zeggen volg je gevoel. (Je kan ook op het antwoord wachten;))

Grijs

Ach, het grijs doet er toch niet zoveel toe als ik zie hoe perfect je bezig bent Marco. Ik sleep haar graag een keer binnen met de Holland IV van Doeksen (1:50) uit de 50 en 60-er jaren. Het enige wat je kan doen is naar scheepvaart museum in Rotterdam gaan, misschien vind je daar iet over de grijs kleuren of kijk eens naar de gerestaureerde SS Rotterdam, die grijstint lijkt erg veel op die van jou origineel en daar weten ze wel wat ze er opgesmeerd hebben.
Succes, het wordt mooi
grt
Hawser

zonder hulp krijg ik haar niet aan de kade denk ik
Weet niet of die ouwe veerboot daar een positive bijdrage aan kan leveren, die heeft zelf al een sleper nodig om aan de kant te komen :cool:
Maar je romp ziet er aan de spiegeling te zien zeer strak uit.

@ adam,

Die ouwe veerboot (zo oud is ze niet, de Norstar is van '74) staat daar ivm revisie van de uitgefikte electronica, was ook wel nodig na de WD van 2009!!
De planning is dat ze dit jaar volledig zelfstandig weer pirouettes kan draaien. Daar komt geen sleper aan te pas!

Groet en bedankt voor je compliment.

Marco

MarcoB

Marco, op het verslag van Ad Bakker staat een duidelijke foto van de Rotterdam, bijna uitsluitend van de huid van het schip zoals het nu in Rotterdam ligt. Mogelijk heb je daar iets aan. Maar ik ben het eens met de opmerking dat het een kleur moet zijn waar jij blij mee bent. Tenzij je een museumschip wilt bouwen, dan luistert alles heel nauwkeurig
Opa Jan
www.willem-ruys.nl

Dit wordt weer een echte klassieker. Kan niet wachten totdat ik dit zelf in het water mag zien. Blijf je draadje volgen !
Succes,
Luc

Back