Nou, hier nog eentje met ervaringen met deze schottels: (onder de Seabx One)
Besturing is inderdaad nogal indirect, dat had twee oorzaken:
1) Omdat alle schroeven dezelfde kant uitdraaien. Graupner levert alleen maar rechtsdraaiende schroeven. Als ik met de S.O. vol gas gaf, werd het schip meteen wat naar links weggezet.
2) Er zit nogal wat speling op de tandkrans die de besturing van de Schottels regelt.
3) De beweging van de stuurservo wordt verdubbeld, dus de speling op de tandkrans ook.
Een paar tips:
1) Van een ouwe messingschroef (linksdraaiend) heb ik een linksdraaiende schroef gemaakt die in de Scholle paste. Met een Dremel met freesje is dat te doen, zelfs voor mij. (en ik praat over 18 jaar geleden)
Op die manier hef je het krachtmoment van twee gelijkdraaiende schroeven op.
2) Het 'eruit vallen van het onderste deel van de unit is mij ook een keer overkomen. Oorzaak: de lipjes die 'm vasthouden worden na verloop van tijd bros en verliezen hun veerkracht. Als je het onderste deel goed wilt vasthouden, kan je overwegen om nylon koord of een dunne tirep over die lipjes heen te halen om ze goed op hun plaats te houden. Voor alle zekerheid inderdaad een 'lifeline' bevestigen aan het onderste deel, zoals André al schreef. (ik heb overigens de unit wel teruggevonden na een half uur snorkelen... :|
3) Er komt na verloop van tijd wat speling op de tandwielen in het verticale deel; dit is op te lossen door een dun vulplaatje onder het onderste tandwiel aan te brengen.
4) Om de paar maanden de haakse overbrening in het onderste deel even schoonmaken met een tandenborstel. Omdat deze tandwielen in het water draaien (wat overigens geen probleem is) komt er nogal wat aanslag op te zitten. Als je die laat zitten, gaat het geheel op den duur haperen.
Ik hoop dat je hiermee even vooruit kunt.
(Overigens: Mijn Seabex One heeft een jaar of 5 zonder noemenswaardige problemen gevaren, toen heb ik haar verkocht)