Bouwverslag Ostrea

@ arbasco
Hallo Arbasco zie ik dat goed, dat de overbrenging
tand wielen: gewoon in het open water draaien. :roll:
Lijkt mij nou niet bevordelijk voor de tandwielen he. :oops: :oops:

volgens mij is het de bedoeling om de witte plaat die onder de tandwielen zit op de bodem te monteren, zodat de tandwielen dus binnenboord blijven

2156_1.jpg

De tandwielen zitten binnenboord. :wink:

@ Cheeta: Over welke tand wielen zou ik het nou hebben dacht jij?
Denk jij soms: als dat ik dacht dat de motor ook onderwater zou zitten!!!!!
@ citrorob En zijn uw gedachte soms ook zo,
ik bedoel dus de tandwielen [haakse] in het rode gedeelte missschien ben ik nu wat duidelijker in mijn uilteg dat zit toch wel onder water he??? :oops: :oops: :D :D

Hoi Arbasco,

enkele tips met betrekking tot de door jou gekozen schottels:

1: het buisje waar je het rode onderwater gedeelte op klikt scheurt nogal eens, hierdoor valt het gedeelte wat je erop klikt tijdens het varen eraf. Zorg voor een lifeline: maak aan de romp een oogje en boor in het onderwatergedeelte een klein gat, bevestig beide met elkaar door middel van een draad. Als het dan ooit eens eraf valt hoef je tenminste geen nieuwe te kopen. Het beste is het betreffende buisje vervangen door een alumunium eigenbouw.

2: De besturing is nogal indirect, in het midden heb je gewoon erg veel vrije slag waardoor recht vooruit varen bijna onmogelijk is. Probeer daarom het midden met behulp van wat trekveren stabieler te maken.

3: roeruitslag is servouitslag maal 2 ongeveer, gevolg is dat je bij het sturen erg snel dwars gaat en een nerveus reageerend schip hebt. Probeer eens een servovertraging te monteren waardoor het stuurbeeld natuurgetrouwer wordt.

4: Zoals je wel kunt bedenken maakt hij door al die tandwielen nogal wat herrie, maak een omkasting waar weinig geluid uit komt ( bekleed met schuim of iets dergelijks )

De dhr F. van Gent schreef:
Hallo Arbasco zie ik dat goed, dat de overbrenging
tand wielen: gewoon in het open water draaien.
Lijkt mij nou niet bevordelijk voor de tandwielen he.

Nou de tandwielen draaien inderdaad in het water maar daar zij van kunstof zijn kan dat geen kwaad.

André

@ DreBo.
Hallo Drebo: ik had dat dus nog nooit gezien he.
En ik was en ben nog steeds, van mening als dat de modelbouwers de [werkelijkheid] proberen te benaderen en toch zeker U: he gezien de resultaten die ik van u dan heb mogen bewonderen.
En ik maak dat zo dus niet [ open ] tandwielen.
Ik zeg dus ook niet als dat het niet kan; maar in de werkelijkheid gebeurd dat volgens mij dus niet.
Gr. Frederik :D :D

Hallo Allemaal,

@ Drebo; bedankt voor de tips, ik zal hier rekening meehouden, maar kan je misschien iets specifieker uitleggen hoe de trekveren te monteren (tussen romp en de schottel, of tussen de twee schottels :? )

@ F. van Gent; de bovenste tandwielen zitten in de romp van het schip. De tandwielen onderin de schottel voor de overbrenging naar de schroef zitten inderdaad onderwater, maar ik denk niet dat dit veel problemen geeft.

groeten Arnold

Van Gent helaas kunnen we als modelbouwers nooit de werkelijkheid nabootsen we zijn altijd aan het sjoemelen.
Het S.G van water speelt ons al parten.
Als je de reling na meet naar de schaal zit het er vaak ver naast.
Maar die tandwielen in water dat werkt prima zolang het maar geen stalen zijn die gaan roesten.

Nou, hier nog eentje met ervaringen met deze schottels: (onder de Seabx One)
Besturing is inderdaad nogal indirect, dat had twee oorzaken:
1) Omdat alle schroeven dezelfde kant uitdraaien. Graupner levert alleen maar rechtsdraaiende schroeven. Als ik met de S.O. vol gas gaf, werd het schip meteen wat naar links weggezet.
2) Er zit nogal wat speling op de tandkrans die de besturing van de Schottels regelt.
3) De beweging van de stuurservo wordt verdubbeld, dus de speling op de tandkrans ook.

Een paar tips:
1) Van een ouwe messingschroef (linksdraaiend) heb ik een linksdraaiende schroef gemaakt die in de Scholle paste. Met een Dremel met freesje is dat te doen, zelfs voor mij. (en ik praat over 18 jaar geleden)
Op die manier hef je het krachtmoment van twee gelijkdraaiende schroeven op.
2) Het 'eruit vallen van het onderste deel van de unit is mij ook een keer overkomen. Oorzaak: de lipjes die 'm vasthouden worden na verloop van tijd bros en verliezen hun veerkracht. Als je het onderste deel goed wilt vasthouden, kan je overwegen om nylon koord of een dunne tirep over die lipjes heen te halen om ze goed op hun plaats te houden. Voor alle zekerheid inderdaad een 'lifeline' bevestigen aan het onderste deel, zoals André al schreef. (ik heb overigens de unit wel teruggevonden na een half uur snorkelen... :|
3) Er komt na verloop van tijd wat speling op de tandwielen in het verticale deel; dit is op te lossen door een dun vulplaatje onder het onderste tandwiel aan te brengen.
4) Om de paar maanden de haakse overbrening in het onderste deel even schoonmaken met een tandenborstel. Omdat deze tandwielen in het water draaien (wat overigens geen probleem is) komt er nogal wat aanslag op te zitten. Als je die laat zitten, gaat het geheel op den duur haperen.

Ik hoop dat je hiermee even vooruit kunt.
(Overigens: Mijn Seabex One heeft een jaar of 5 zonder noemenswaardige problemen gevaren, toen heb ik haar verkocht)

Arbasco,

het stabieler maken van het midden met behulp van trekveren bedoel ik als volgt:

Bij de aansluiting voor de servo arm de twee trekveren bevestigen zoals je dat ook in het binnenste van je zender hebt. Open maar een deksel van je zender ( in mijn geval futaba F serie ) en kijk eens hoe hun dat opgelost hebben om de stik netjes in het midden te krijgen, dit systeem werkt erg doeltreffend.

F. van gent schreef:
Hallo Drebo: ik had dat dus nog nooit gezien he.
En ik was en ben nog steeds, van mening als dat de modelbouwers de [werkelijkheid] proberen te benaderen en toch zeker U: he gezien de resultaten die ik van u dan heb mogen bewonderen.
En ik maak dat zo dus niet [ open ] tandwielen.
Ik zeg dus ook niet als dat het niet kan; maar in de werkelijkheid gebeurd dat volgens mij dus niet.

Zoals Jan Vos al zei benaderen wij als modelbouwer het origineel, en dat is dus altijd een kwestie van het beste compromie zoeken. Niet altijd zullen wij de materialen hebben om iets na te kunnen maken, hoe nauwkeurig we ook werken.
Toch worden open tandwielen wel vaker gebruikt hoor, denk maar eens aan de ankerlieren die op het voordek stonden bij oude schepen, of nu nog bij blusmonitoren. Zeker bij lagere toerentallen moet dat kunnen.

Roel van Essen schreef:
1) Omdat alle schroeven dezelfde kant uitdraaien. Graupner levert alleen maar rechtsdraaiende schroeven. Als ik met de S.O. vol gas gaf, werd het schip meteen wat naar links weggezet.

Roel dat klopt wel en niet: Er is een tijd geweest dat Conrad dit soort schroeven ook als linksdraaiende had ( ze waren van Marx , een set van 4 stuks per verpakking ) , maar die zijn helaas uit hun assortiment. Dus vraag er eens naar bij collega's die hebben er misschioen nog liggen.

André

@ DreBo
Hallo Drebo ik vindt dat geen vergelijk he.
Een oude ankerlier ;met een moderne schottel
Sorry maar dat vind ik er dus van :oops: :D

F van gent:

het was ook niet als vergelijk bedoeld maar meer als voorbeeld dat het nog steeds gebruikt wordt.

André

@Dik... kan jij in m'n badkamer kijken? :wink:
@André: Wist ik niet! Tja, Marx heeft wel meer leuke dingen gehad...
Maar ja, het is al 18 jaar geleden dat ik dit model had. Gebouwd omdat Herman Busman er zo'n vreselijk mooie en uitgebreide recensie in HB over had geschreven en ik een 'echt' werkschip wilde.
Ik heb veel plezier met m'n Seabex gehad, je kon er de meest gekke manoeuvres mee maken. Ik heb overigens later wel de voorste Schottels verwijderd en vervangen door een stevige boegschroef. (had ik weer reservedelen voor de achterste Schottels 8O )

Overigens heb ik gisteren nog een leuk iets van Marx op de kop getikt: Op de modelbouwshow op Urk een Hectoperm, gloednieuw in doos voor 25 Euro. En een paar weken geleden eentje gratis uit een rommeldoos op de club kunnen vissen... Zag er niet uit, niemand had er belangstelling voor, maar na enig schoonmaakwerk draaide hij perfect!
Nu heb ik twee Hectoperms, compleet met vertraging... :P
Nu nog een schip er omheen bouwen....

Arbasco,

Ik weet even niet of het hier al is vermeld, maar in de nieuwste "Modelbouwer" (uitgave Januari 2006) staat een bouwverslag van een 1:100 Ostrea.
Wanneer je belangstelling hebt wil ik dit wel voor je scannen, maar dan moet je even geduld hebben tot komende week, dan ben ik weer op kantoor en heb ik de scanner weer tot m'n beschikking.

Wim

Back