Bouwverslag P-47 Thunderbolt Brian Taylor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ruben Jansen, 18 sep 2007.

  1. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ik heb intussen tekeningen en een laser-cut pakket kunnen krijgen. De cowl en canopy was niet op voorraad maar waarschijnlijk komen die in Januari. Ik zal binnenkort starten met de bouw maar heb eerst vierkante balsa latjes nodig. En dan wel in de Engelse maat, namelijk 1/4'' x 1/4'' oftewel 6,35 mm. :roll: Weet iemand of die hier in Nederland te krijgen zijn? Zou wel mooi
    zijn :yes:
    Mooi project lijkt me, hij gaat, voor zo ver mij dat kan lukken :wink: helemaal op schaal worden. Spanwijdte 1.93 met motor en retracts van de Top-Flite P-47.
    [​IMG]
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    He Ruben ga je verslag natuurlijk volgen en succes met de bouw.

    Wie gaan die cowl en canopy leveren, dacht da BT niets meer zou maken.

    Mooi formaat 1.95 m Spanwijdte, wil ik ook graag naar toe met mijn kisten.

    Zou zeggen snel beginnen met bouwen is namelijk ook goed voor mijn motivatie.


    Ton
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    da's toch een amerikaanse maat :?

    't is in ieder geval te zien dat je helemaal gek bent van de P47 :lol:


    bouw ze :wink:
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Goeie keus, Ruben! :p

    Je zou 7 * 7 mm. met die 'fine sanding' tip van Henri Kaper (zie zijn web-site) terug kunnen schuren naar 6,35 mm. 8)

    Uurtje werk (2?) en je bent er. :D

    jan.
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Ruben,

    Je moet de afmetingen lekker afronden op hele of halve mm en je over die 0,35 mm niet te druk maken.

    Haal een plankje van 6mm en snij met een lattensnijder 6x6 latjes of als het echt moet maak er dan 6x6.5mm van.

    Heb je een lattensnijder, zoniet dan laat ik wel even zien hoe je er een kunt maken.


    Ton
     
  6. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Hey Ruben !

    Mooie kist, mooi project !! Ga ik zeker volgen :yes:

    Ik ben het met Ton eens....wel netjes bouwen, maar niet onnodig druk maken om 0,35mm :)

    Succes !

    Bob
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Daar distantieer ik mij van!, gezien onze opvoedkundige taak voor de jeugd hier op het forum . . . :?

    :wink:

    Los daarvan: Ruben heeft een laser-cut pakket; en daar zijn de uitsparingen in ribben en spantjes
    vast allemaal 6,35 mm. :yes:

    Dan is de pasvorm met 6 mm. wel een beetje 'sloppy'. :|

    Lattensnijder: wel erg economisch, maar ik zoek toch liever latjes van gelijke sterkte, gelijk gewicht en kaarsrecht (nog geen 10% voldoet aan alledrie criteria :evil: ), bij de modelbouwboer uit. :p

    Bouwt en werkt erg prettig, al zeg ik het zelf. :yes:

    Die fine sanding tip van Henri zou het hier erg goed doen! :p

    Go the extra mile!

    Nou ja . . .

    Just my two cents.



    jan.
     
  8. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    kijk uit wat je zegt met die freaks hier............................. ;)

    suck-6 met de bouw, het is een erg mooi model.
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik kijk uit naar het bouw verslag
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    pff, al zou je me recht in mijn gezicht zeggen dat ik 6,35mm moet gebruiken, dan nog zou ik eigenwijs als ik ben 6 mm gebruiken ( of als ze het hebben, 6,5mm....) :roll:
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Danny, it's a free country, je mag het helemaal doen zoals je het zelf wilt. :yes:

    Maar er zijn mensen hier op het forum die er plezier in scheppen om een model echt zo mooi en netjes mogelijk te bouwen, en daarbij wil ik hen (waar ik dat meen te kunnen) graag helpen/adviseren. :)

    Ook dat mag (zie boven). :wink:

    Zie voor tips en voorbeelden:

    http://www.airfieldmodels.com/

    of

    http://www.m-ohlwein.de/

    Maar je mag het ook op je eigen wijze doen. :p


    jan.
     
  12. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Klopt maar hij dacht iemand gevonden te hebben die dat over ging nemen. Ik ben benieuwd.... :yes:

    Dat is inderdaad het probleem anders maakte ik de uitsparingen wel anders. Zal dus of de uitsparingen moeten aanpassen, of de latjes moeten aanpassen of niks aanpassen en ze er zo inleggen. Als je iets gaat aanpassen kun je dat beter met de latjes doen en er zo los inleggen is ook een beetje een slecht begin.
    Hoe werkt een lattensnijder? 6,5 x 6,5 komt wel aardig in de beurt... Anders schuur ik ze wel naar 6,35 door middel van de ''fine sandig tip''.
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    0,35mm, als je dat door 2 deelt heb je 0,17 mm speling aan bijde zijden, dat is een ruimte die je met houtlijm al makkelijk opgevuld krijgt, ik zou het gewoon zo laten...
    ( maar wie ben ik? :lol: )
     
  14. Teus

    Teus Guest

    Houtlijm is een hechtmiddel, GEEN vulmiddel :nooo:
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ruben schreef:
    Precies. :p

    Begin met het voornemen om het model mooi en netjes te bouwen.

    Hou je dat vol, dan kan het iets worden zoals je op de foto's ziet: een schitterend schaalmodel.

    Begin je direct met allerlei concessies te doen, en de boel een beetje op gevoel in elkaar te plakken, dan is het einde zoek.

    Aan jou de keus, it's a free country!, gelukkig wel. :D

    't Is maar net wat je wilt. :?


    jan.
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hee Ruben,

    Mooie kist man!
    Heb zelf ook eens mogen meebouwen aan dezelfde BT kist
    De bouwwijze is erg licht
    De vleugels waren bij ons met zacht 2.5mm balsa ingedekt ipv 1.5mm,
    gaf erg veel sterkte bij niet eens zoveel gewichtstoename

    Raadzaam is bij de inbouw van de wielen erg goed op te passen/secuur te werk te gaan, er is weinig speelruimte
    Enige wielen die passen zijn de 5" van Len Gardiner, deze zijn een stuk dunner dan de rest

    De kist is (ongeveer ruwbouw gereed) naar een volgende eigenaar gegaan ivm teveel projecten...

    Ben benieuwd naar je verslag

    Succes, Ralf
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Neem aan dat een ieder weet dat er op alle afmetingen een tolerantie veld zit en zo ook op hout.

    6 mm is dus zelden 6.00 mm maar op een plankje kun je zeker een tol. veld verwachten van een 0.00-0.30 mm

    Heb net een plankje van 6mm gemeten met een schuifmaat (geen digitaal) en meet op vier punten ;

    6.20 / 6.35 / 6.20 / 6.15 mm geen enkele meetwaarde was dus 6.00 mm.

    Betekend dat Jan, :wink: dat jij ieder plankje aan het schuren ben voordat je gaat bouwen omdat het model anders niet mooi genoeg is :p :wink: .

    Heb ook nog een ander plank van 8 mm gemeten en die zat op 7.90 mm en waarbij die dus waardeloos zou zijn.

    Ruben, weet niet of je al hout heb gehaald, maar neem anders even een spant mee en probeer de passing even in de modelbouwzaak.

    Beter passend kun je dan niet hebben.

    Zou echt verbaasd zijn als alle modelbouwers die van engelse of amerikaanse tekening bouwen of hebben gebouwd.
    Hun hout met inch maten in die landen besteld of 1mm dikker kopen om vervolgens 0.7 mm af te gaan schuren.


    Heb hier nog een link naar een latten snijder die verstelbaar is.

    Verstelbare lattensnijder

    Zal er zelf ook een maken als voorbeeld en kom strak met wat plaatjes terug.

    Ton
     
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier nog een plaatje van mijn Kavan verstelbare lattensnijder

    [​IMG]

    Ton
     
  19. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ik heb zojuist besloten netjes te beginnen met bouwen en dan wel met 6.0 mm latjes :lol: Ik ben net inderdaad naar kampen geweest met wat spanten. Wat gepast en 6 mm latjes lijken me wel geschikt. Zo veel modelbouwers er zijn zo veel verschillende manieren blijkt wel weer. En jullie bouwen allemaal mooie vliegtuigen dus kan niet zeggen dat het één beter is dan het ander, maar ik neem aan dat dit wel zal werken.

    Ralf, leuk om te horen dat je ook gebouwd hebt aan dezelfde P-47. Zal extra opletten bij de wieldeuren want dat was nu net één van de dingen die ik graag perfect zou willen krijgen. Dus ook met wieldeuren etc. Dit is bij de top-flite niet gelukt maar heb het idee wel iets meer ruimte te hebben nu want ze zitten meer naar achter.

    Ton en Jan, bedankt voor jullie links, altijd leuk en handig :) Zo'n lattensnijder ziet er ook handig uit, maar nu dus niet meer nodig. Voor de latjes niet ten minste.. :wink:

    Alvast een plaatje van de vleugel: geen zorgen, er is nog niks gelijmt...

    [​IMG]
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    't Maakt me niet zoveel uit of je 6 * 6, 7 * 7 of iets er tussenin gebruikt; ik pleit er alleen voor dat je een goeie passing hebt tussen spanten, ribben en lijsten.

    Dat hoef ik hier toch niet te verdedigen, mag ik hopen??? 8O

    Ik heb destijds delen van de romp, alle staartdelen en de vleugel bijna helemaal afgebouwd.

    En toen, zoals ondertussen wel bekend zal zijn, de boel verkocht . . . :cry:


    jan.
     

Deel Deze Pagina