Bouwverslag P-47 Thunderbolt Brian Taylor

de eerste is jan brilman zoiezo al geen voorstander van ( zacht uitgedrukt :lol: :wink: ) en ikzelf vind hem niet de allermooiste...

ik zou voor de laatste of enerlaatste gaan...
 
Ik dacht dat je de tekening al had Ruben. Had dat maar gezegd, dan had je de rest ook wel mee kunnen nemen. Ik heb ze mogelijk zelfs in duplo liggen. Kom je nog eens in de buurt...........dan weet je waar ze zijn.

Oi,
Mees
 
Haha, hebben we ze alle vier alweer gehad. Vind het zelf erg moeilijk maar nijg nu wat meer naar de 1e.
Mees, ik heb de tekening al maar als ik ze ga verknippen zodat de vleugelhelft op de bouwtafel past is het altijd handig om een reserve te hebben die wel heel blijft. Heb ze zondag aan iemand mee gegeven die ze op zijn werk kan kopieeren.
 
de eerste is jan brilman zoiezo al geen voorstander van
Danny, je hebt het bijna goed, maar niet helemaal . . . :nooo:

Ik geef hier nog één keer mijn top 2, en mijn minste 2. 8)


Op nr. 1! Sober en eenvoudig, maar oh wat mooi!

http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=195&prev_id=0255187&next_id=0237900


Op 2. Net zoiets maar dan anders (bruin heeft niet mijn voorkeur :nooo: ).

http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=210&prev_id=0121420&next_id=0005263

Razorback rules!


Goeie outsider:

http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=191&prev_id=0269143&next_id=0259992



Eén na laatste (bont kermisding :evil: ):

http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=208&prev_id=0149573&next_id=0121420


En, maar dan ook stijf onderaan:

http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=203&prev_id=0217524&next_id=0190856

Hoe krijg je het bedacht . . . :roll:



Maar!

Wat ik ervan vind doet op geen enkele manier ter zake: Ruben moet die uitvoering maken, die hij het mooiste vindt.

Succes, Ruben! :P

Ben benieuwd . . . :?

:wink:


jan.
 
in een ander draadje heb je toch echt gezegd:
jan brilman zei:
Zijn er mensen die geinteresseerd zijn in wat ik van dat blauw-groene schema vind?

Die stuur ik met plezier een pb-tje. :evil:


jan.

PB zal ik hier maar niet neerzetten omdat het Privé is :wink: ( al viel hij erg mee en kon hij er gewoon mee door)

maar goed, ik blijf bij de enerlaatse of de lastste, of ik had hem omgebouwd tot bubble-canopy en hem zilver met een rode neus gemaakt..
 
Ruben Jansen zei:
Hier wat mogelijkheden:

Deze zie je niet zoveel voorbijkomen :wink:

p47_g1.jpg


p47_g2.jpg


Ruben, een advies: Laat je niet beinvloeden welk model/schema je gaat bouwen. Zoals je ziet heeft een ieder zijn eigen idee/mening, maar het moet jou model worden. Kies het type/schema wat je in de eerste seconde van de aanblik aanspreekt en verander niet meer!
 
Ik blijf Big Stud wel mooi vinden maar t blijft wel moeilijk. Ben in ieder geval eindelijk eens met de bouw begonnen. Die 6 mm latjes vond ik eigelijk toch net niet goed genoeg en was van plan om het op te schuren naar 7mm. Eenmaal bij de hangar hadden ze geen 7 mm latjes maar wel een lattensnijder :D Die maar aangeschaft en nu kan ik perfecte latjes maken. :D Dit heb ik tot nu toe in elkaar gezet. Nu maar eens verder met de andere onderdeeltjes bij elkaar te zoeken en erbij te plakken :P
dscf0539mediumbz0.jpg
 
Ruben Jansen zei:
Die 6 mm latjes vond ik eigelijk toch net niet goed genoeg en was van plan om het op te schuren naar 7mm.

Nu moet je me toch vertellen met welk middel je dat doet Ruben. 6 naar 7 mm opschuren :?: :| Daar kan je rijk mee worden :rolling:

Gr. Teus
 
Ruben,

Als ik het goed zie/begrijp, ga je de hoofdliggers van Balsa maken? Als dat zo is, zou je voor de hoofdliggers geen vuren/grenen overwegen? :idea: 7x7mm grenen haal je trouwens zo uit de Dhz.

Teus
 
Teus, ik bedoelde de uitsparingen van de ribben uitschuren van 6 naar 7 zodat er 7 mm latjes tussenpassen.
Jan, de boel is al gelijmt :oops: zijn de balsa latjes niet goed dan? Volgens mij heb ik bij de vorige ook balsa gebruikt.
 
De latjes zullen wel goed zijn (hoop wel dat je een beetje stevig balsa gebruikt hebt).

Ik bedoelde het volgende.

Teken op de ribben goed af, waar de grens is tussen de rib en het voetje. :teacher:

Dan kun je later de ribben sneller in de juiste vorm schuren. :)

Nog mooier is het als je nu de voetjes al los snijdt van de rib, en ze er met tape (of een drupje CA) weer tegenaan lijmt.

Dan kun je ze later zo wegbreken. :P

Maar zoals het nu is, lukt het ook wel, hoor. :)

(Het duurt alleen wat langer! :evil: )

:wink:

Ziet er verder mooi uit! :D


jan.
 
Ruben Jansen zei:
Teus, ik bedoelde de uitsparingen van de ribben uitschuren van 6 naar 7 zodat er 7 mm latjes tussenpassen.

Ah, spraakverwarring :rolling:

Ik persoonlijk vindt voor zo'n grote kist het balsa als liggers idd. wat aan de magere kant. Er komt toch wel wat kracht op de vleugel tijdens de landing, en je vleugel is ook al "verzwakt" door de retrack's. Retrack's vereisen toch een degelijke constructie in/van de vleugel om e.v.t. harde landingen/klappen op te vangen.
 
Jan, de ribben zijn al zo gesneden dat je de voetjes er zo af kan breken. Scheelt inderdaad weer werk.
Maar nu wordt ik toch een beetje bang voor de liggers. Helemaal omdat ik via Rc Universe een Amerikaan ben tegengekomen die dezelfde P-47 had gebouwd. Die was gecrashed omdat de vleugel was afgebroken :( Kwam volgens hem omdat hij de vleugel verkeerd had ingedekt met balsa plankjes. Maar moeten de liggers wel steviger...
 
Taylor geeft op z'n website een (1) V-deeltje van (ik geloof) 3 mm balsa aan, dat ook nog eens slechts twee 'web-bays' lang is.

De indekking, en de 'belly pan', moeten voor de rest van de sterkte zorgen . . . :|

Moet kunnen. :D

(Vanaf hier laat ik het aan de kenners over. (Vooral Dick van Mourik weet er veel van; bel die eens.))

Succes.


jan.
 
jan brilman zei:
Ik hoop het echt! Maar er komen nog een aantal dingen bij zoals de verticale plankjes die aan de liggers komen te zitten (hoe heten die dingen ook weer) En de plankjes die de vleugel indekken. Misschien doe ik er ook nog wel een dun stripje triplex oid over de liggers dan zou het stevig genoeg moeten zijn lijkt me.
Heeft Brian Taylor een website?? Zo ja, zou je de link willen geven kan hem namelijk nergens vinden. Wel een aantal trieste dingen tegengekomen op rcscalebuilder. Ten eerste dat er geen nieuwe accesoires meer komen voor de tekeningen van Brian Taylor :( Gelukkig heb ik de cowl en canopy al :D Ten tweede dat deze prachtige P-47 ook gecrashed is.
http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=6695&PN=1&TPN=26
 
jan brilman schreef:

Ik hoop het echt! Maar er komen nog een aantal dingen bij zoals de verticale plankjes die aan de liggers komen te zitten (hoe heten die dingen ook weer)
Webbings? Plm. 2 mm. balsa. De nerf moet vertikaal lopen!

En de plankjes die de vleugel indekken. Misschien doe ik er ook nog wel een dun stripje triplex oid over de liggers dan zou het stevig genoeg moeten zijn lijkt me.
Van Mourik adviseerde mij destijds om de liggers en de ribben in het retract gebied aan de bovenkant plm. 0,6 mm af te schuren, en een plm. 0,6 mm. multiplex plaat over het hele gebied te lijmen, als versteviging.

Heeft Brian Taylor een website??
Neen. :cry:

Succes! :P


jan.
 
Helemaal omdat ik via Rc Universe een Amerikaan ben tegengekomen die dezelfde P-47 had gebouwd. Die was gecrashed omdat de vleugel was afgebroken

Die amerikanen maken alles van beton..... :lol: ...kijk maar eens naar scale competition reviews waar een lijstje met technische data van de modellen te vinden is. Met een groot gewicht moet alles ook wel erg sterk zijn. Kijk daar mee uit, wij modellers hebben vaak de neiging om constructies véél te sterk te maken waardoor het ook een stuk zwaarder wordt, handig constructief te werk gaan is een beter oplossing dan zomaar hardhout er in knallen. Kijk bijvoorbeeld naar mijn vader zijn Beech, deze is een paar cm kleiner dan die van Nick Zirolli en de helft lichter! Uitgerust met 2 x 15cc viertakt méér dan power genoeg, op die Zirolli bakken zitten quadra's.....
Ander mooi voorbeeld, mijn F15 weegt 9.5kg. Ik ken er enkele van Avonds die 13.5kg wegen, zitten ook vól met verstevigings liggers en spanten omdat'tie dat nodig heefd.......kip of het ei? :wink: Mijn Eagle gaat ballistic met 9kg stuwkracht turbine (onlangs opgevoerd van 7 naar 9), die 13.5kg kist heefd minimaal 12kg nodig om los te komen....en ook weer 1.5kg brandstof extra om mee te nemen.

En als je een harde landing maakt waardoor het onderstel uit de vleugel breekt kun je het wel fors versterken maar dan breekt er de volgende keer wat anders af, misschien wel desastreuzer........(been there, done that........ :D )

Groetjes,
Gerald
 
een dun stripje triplex erover maakt denk ik niks uit, heb hier een plankje van 30 cm liggen en je kunt het gewoon doorbuigen... en dan heb ik nog wel 1mm dik triplex...

't lijkt mij slimmer om voorzichtig de liggers eruit te snijden en ze te vervangen door hardhouten liggers...

misschien heb je iets aan CA debonder of PUR remover ( ik dacht dat dat laatste ook bestond, ook te gebruiken voor jet verwijderen van bruislijm...) en anders kun je water gebruiken want normale witte houtlijm kan daar niet tegen...
 
Back
Top