Bouwverslag P-47 Thunderbolt Brian Taylor

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ruben Jansen, 18 sep 2007.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    de eerste is jan brilman zoiezo al geen voorstander van ( zacht uitgedrukt :lol: :wink: ) en ikzelf vind hem niet de allermooiste...

    ik zou voor de laatste of enerlaatste gaan...
     
  2. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Ik dacht dat je de tekening al had Ruben. Had dat maar gezegd, dan had je de rest ook wel mee kunnen nemen. Ik heb ze mogelijk zelfs in duplo liggen. Kom je nog eens in de buurt...........dan weet je waar ze zijn.

    Oi,
    Mees
     
  3. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Blijft een mooie kist he !?

    Ik zou voor de eerste of de tweede gaan......maar niet dat ik er iets over te zeggen heb... ;)
     
  4. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Haha, hebben we ze alle vier alweer gehad. Vind het zelf erg moeilijk maar nijg nu wat meer naar de 1e.
    Mees, ik heb de tekening al maar als ik ze ga verknippen zodat de vleugelhelft op de bouwtafel past is het altijd handig om een reserve te hebben die wel heel blijft. Heb ze zondag aan iemand mee gegeven die ze op zijn werk kan kopieeren.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Danny, je hebt het bijna goed, maar niet helemaal . . . :nooo:

    Ik geef hier nog één keer mijn top 2, en mijn minste 2. 8)


    Op nr. 1! Sober en eenvoudig, maar oh wat mooi!

    http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=195&prev_id=0255187&next_id=0237900


    Op 2. Net zoiets maar dan anders (bruin heeft niet mijn voorkeur :nooo: ).

    http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=210&prev_id=0121420&next_id=0005263

    Razorback rules!


    Goeie outsider:

    http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=191&prev_id=0269143&next_id=0259992



    Eén na laatste (bont kermisding :evil: ):

    http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=208&prev_id=0149573&next_id=0121420


    En, maar dan ook stijf onderaan:

    http://www.airliners.net/open.file?...&photo_nr=203&prev_id=0217524&next_id=0190856

    Hoe krijg je het bedacht . . . :roll:



    Maar!

    Wat ik ervan vind doet op geen enkele manier ter zake: Ruben moet die uitvoering maken, die hij het mooiste vindt.

    Succes, Ruben! :p

    Ben benieuwd . . . :?

    :wink:


    jan.
     
  6. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    in een ander draadje heb je toch echt gezegd:
    PB zal ik hier maar niet neerzetten omdat het Privé is :wink: ( al viel hij erg mee en kon hij er gewoon mee door)

    maar goed, ik blijf bij de enerlaatse of de lastste, of ik had hem omgebouwd tot bubble-canopy en hem zilver met een rode neus gemaakt..
     
  7. Teus

    Teus Guest

    Deze zie je niet zoveel voorbijkomen :wink:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ruben, een advies: Laat je niet beinvloeden welk model/schema je gaat bouwen. Zoals je ziet heeft een ieder zijn eigen idee/mening, maar het moet jou model worden. Kies het type/schema wat je in de eerste seconde van de aanblik aanspreekt en verander niet meer!
     
  8. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ik blijf Big Stud wel mooi vinden maar t blijft wel moeilijk. Ben in ieder geval eindelijk eens met de bouw begonnen. Die 6 mm latjes vond ik eigelijk toch net niet goed genoeg en was van plan om het op te schuren naar 7mm. Eenmaal bij de hangar hadden ze geen 7 mm latjes maar wel een lattensnijder :D Die maar aangeschaft en nu kan ik perfecte latjes maken. :D Dit heb ik tot nu toe in elkaar gezet. Nu maar eens verder met de andere onderdeeltjes bij elkaar te zoeken en erbij te plakken :p
    [​IMG]
     
  9. Teus

    Teus Guest

    Nu moet je me toch vertellen met welk middel je dat doet Ruben. 6 naar 7 mm opschuren :?: :| Daar kan je rijk mee worden :rolling:

    Gr. Teus
     
  10. Teus

    Teus Guest

    Ruben,

    Als ik het goed zie/begrijp, ga je de hoofdliggers van Balsa maken? Als dat zo is, zou je voor de hoofdliggers geen vuren/grenen overwegen? :idea: 7x7mm grenen haal je trouwens zo uit de Dhz.

    Teus
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Ruben!

    Wat we nu zien: is dat al gelijmd?

    Zo nee, dan heb ik nog een goeie tip voor je! :p


    jan.
     
  12. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Teus, ik bedoelde de uitsparingen van de ribben uitschuren van 6 naar 7 zodat er 7 mm latjes tussenpassen.
    Jan, de boel is al gelijmt :oops: zijn de balsa latjes niet goed dan? Volgens mij heb ik bij de vorige ook balsa gebruikt.
     
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    De latjes zullen wel goed zijn (hoop wel dat je een beetje stevig balsa gebruikt hebt).

    Ik bedoelde het volgende.

    Teken op de ribben goed af, waar de grens is tussen de rib en het voetje. :teacher:

    Dan kun je later de ribben sneller in de juiste vorm schuren. :)

    Nog mooier is het als je nu de voetjes al los snijdt van de rib, en ze er met tape (of een drupje CA) weer tegenaan lijmt.

    Dan kun je ze later zo wegbreken. :p

    Maar zoals het nu is, lukt het ook wel, hoor. :)

    (Het duurt alleen wat langer! :evil: )

    :wink:

    Ziet er verder mooi uit! :D


    jan.
     
  14. Teus

    Teus Guest

    Ah, spraakverwarring :rolling:

    Ik persoonlijk vindt voor zo'n grote kist het balsa als liggers idd. wat aan de magere kant. Er komt toch wel wat kracht op de vleugel tijdens de landing, en je vleugel is ook al "verzwakt" door de retrack's. Retrack's vereisen toch een degelijke constructie in/van de vleugel om e.v.t. harde landingen/klappen op te vangen.
     
  15. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Jan, de ribben zijn al zo gesneden dat je de voetjes er zo af kan breken. Scheelt inderdaad weer werk.
    Maar nu wordt ik toch een beetje bang voor de liggers. Helemaal omdat ik via Rc Universe een Amerikaan ben tegengekomen die dezelfde P-47 had gebouwd. Die was gecrashed omdat de vleugel was afgebroken :( Kwam volgens hem omdat hij de vleugel verkeerd had ingedekt met balsa plankjes. Maar moeten de liggers wel steviger...
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Taylor geeft op z'n website een (1) V-deeltje van (ik geloof) 3 mm balsa aan, dat ook nog eens slechts twee 'web-bays' lang is.

    De indekking, en de 'belly pan', moeten voor de rest van de sterkte zorgen . . . :|

    Moet kunnen. :D

    (Vanaf hier laat ik het aan de kenners over. (Vooral Dick van Mourik weet er veel van; bel die eens.))

    Succes.


    jan.
     
  17. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Ik hoop het echt! Maar er komen nog een aantal dingen bij zoals de verticale plankjes die aan de liggers komen te zitten (hoe heten die dingen ook weer) En de plankjes die de vleugel indekken. Misschien doe ik er ook nog wel een dun stripje triplex oid over de liggers dan zou het stevig genoeg moeten zijn lijkt me.
    Heeft Brian Taylor een website?? Zo ja, zou je de link willen geven kan hem namelijk nergens vinden. Wel een aantal trieste dingen tegengekomen op rcscalebuilder. Ten eerste dat er geen nieuwe accesoires meer komen voor de tekeningen van Brian Taylor :( Gelukkig heb ik de cowl en canopy al :D Ten tweede dat deze prachtige P-47 ook gecrashed is.
    http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=6695&PN=1&TPN=26
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    jan brilman schreef:
    Webbings? Plm. 2 mm. balsa. De nerf moet vertikaal lopen!

    Van Mourik adviseerde mij destijds om de liggers en de ribben in het retract gebied aan de bovenkant plm. 0,6 mm af te schuren, en een plm. 0,6 mm. multiplex plaat over het hele gebied te lijmen, als versteviging.

    Neen. :cry:

    Succes! :p


    jan.
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Die amerikanen maken alles van beton..... :lol: ...kijk maar eens naar scale competition reviews waar een lijstje met technische data van de modellen te vinden is. Met een groot gewicht moet alles ook wel erg sterk zijn. Kijk daar mee uit, wij modellers hebben vaak de neiging om constructies véél te sterk te maken waardoor het ook een stuk zwaarder wordt, handig constructief te werk gaan is een beter oplossing dan zomaar hardhout er in knallen. Kijk bijvoorbeeld naar mijn vader zijn Beech, deze is een paar cm kleiner dan die van Nick Zirolli en de helft lichter! Uitgerust met 2 x 15cc viertakt méér dan power genoeg, op die Zirolli bakken zitten quadra's.....
    Ander mooi voorbeeld, mijn F15 weegt 9.5kg. Ik ken er enkele van Avonds die 13.5kg wegen, zitten ook vól met verstevigings liggers en spanten omdat'tie dat nodig heefd.......kip of het ei? :wink: Mijn Eagle gaat ballistic met 9kg stuwkracht turbine (onlangs opgevoerd van 7 naar 9), die 13.5kg kist heefd minimaal 12kg nodig om los te komen....en ook weer 1.5kg brandstof extra om mee te nemen.

    En als je een harde landing maakt waardoor het onderstel uit de vleugel breekt kun je het wel fors versterken maar dan breekt er de volgende keer wat anders af, misschien wel desastreuzer........(been there, done that........ :D )

    Groetjes,
    Gerald
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    een dun stripje triplex erover maakt denk ik niks uit, heb hier een plankje van 30 cm liggen en je kunt het gewoon doorbuigen... en dan heb ik nog wel 1mm dik triplex...

    't lijkt mij slimmer om voorzichtig de liggers eruit te snijden en ze te vervangen door hardhouten liggers...

    misschien heb je iets aan CA debonder of PUR remover ( ik dacht dat dat laatste ook bestond, ook te gebruiken voor jet verwijderen van bruislijm...) en anders kun je water gebruiken want normale witte houtlijm kan daar niet tegen...
     

Deel Deze Pagina